Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ 93 WMT Shielded låter nu bra efter eran hjälp

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 June 2008 - 10:20

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Ahr nyligen köpt detta högtalarpaket som inflyttningspresent åt mig själv. Saken är den att jag inte är nöjd med ljudet,låter skit helt enkelt! Har testat alla möjliga inställningar och flyttat högtalarna men utan resultat. Har varit i kontakt med Fyndborsen för support (för övrigt helt suverän!) om vad som kan va fel men inget har blivit till det bättre.
Dom har nu spelats in i dryga 100 timmar så inspelad borde dom vara.
Ljudet är som om dom spelades i en burk,typisk ljud för billiga dynghögtalare. Jag kör dessa med en gammal H/K4000. Tidigare hade jag Canton golvare, LE 109 som lät mycket bättre än dessa. Är dom väldigt trögdrivna? Iom med att det är stativare så tycker jag att det skulle vara basljudet som skulle vara akilleshälen men det kan jag inte klaga på tillsammans med XTZ 12:a. Det är just "burkljudet" som stör mig. Tycker att stativare borde ha bra mellanregister och diskant men det är som saknas.
Någon som vet vad det vara eller är dom inte bättre? Knappast testvinnare i mina öron som dom låter nu!

Redigerat av Unregistered5cf1b4b0, 03 July 2008 - 08:38.

Postad 30 June 2008 - 10:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Uchh, det va ju inte roligt att höra.... :)

Hmm, låter ju som att någonting inte står rätt till, dom borde inte låta "burkigt", nu har jag inte hört jusst dessa, men tycker inte att dom borde vara så dåliga i alla fall. Svår nöt att knäcka det här, kan ju vara så att du är extremt kräsen mot "burkigt ljud" annars :D

Det skulle kunna vara någonting med kombinetionen HK 4000 och dessa som inte fungerar ihopp + ditt rum och en massa andra parametrar som inte va någe bra ihopp, som sagt inget som går att svara på såhär på rak arm, men det va ju tråkigt att det inte blev någe bra det där.
Hoppas att det löser sig för dig :)

Postad 30 June 2008 - 11:20

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Har du jämfört XTZ 93 WMT med några andra högtalare i samma rum?
Ibland kan akustiken få vilken högtalare som helst att låta illa.

/Heron

Postad 30 June 2008 - 11:35

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Heron:

Nä jag har inte testat andra högtalare men Olle på Fyndborsen trodde inte att det skulle vara en dålig kombination med XTZ och min stärkare.
Jag kan inte påstå att jag är speciellt kräsen när det gäller ljud men t o m polare som inte är så insatt/intresserad tyckte det lät dåligt.
Måste man köra BI-amp för att det ska låta bra? Kör man på dom nedre högtalaringångarna eller övre? testade på dom övre,lät ännu sämre och använde jag bläcken mellan så försvann basljudet....

Postad 30 June 2008 - 11:52

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Jag är förvånad. Har iofs inte hört den skärmade, men väl "den vanliga". Då kört mest med en Marantz 7500 som väl knappast är starkare. INTE biamp. Absolut inte "burk". Lite avrundad topp, men annars ruggigt prisvärda enl min mening.
Råkar inet vara någon ljudinställning/ljudfält på stärken?

Postad 30 June 2008 - 12:19

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Hifisnubben: så jag ska köra dom nedre högtalaringångarna på högtalarna utan bleck mellan de nedre och övre?
Nä jag har inte någon speciell inställning på stärkaren,vanlig stereo bara,inställt på SMALL.

Postad 30 June 2008 - 12:30

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Jag har bara kört med bleck. Precis som vanligt har det inte spelat någon toll om man då kopplat till övre eller nedre.

Har du ingen sub(?) ska du nog inte ha small.

Postad 30 June 2008 - 12:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
dom små högtalarna ska vara kopplade med bygeln mellan dom övre (HF) och dom undre (LF) kontakterna, alltså du ska koppla in så att alla kontakter bakom högtalaren är inkopplade, inga kontakter ska vara "fria"
Jag fick den uppfattningen av det du skrev att du bara kopplade in den övre eller den undre kontakten, kan det stämma ?! att du skippade bygeln och bara kopplade på en av kontakterna i taget ?!
För du sak absolut koppla in både dom övre och dom undre kontakterna för att det ska fungera som det ska :)

Sedan så ska du sätta dom högtalarna på small på stärkaren och bass out på woofer så ska det bli bra
Men har du ingen subb så ska högtalarna vara på large.

Redigerat av DVD-ai, 30 June 2008 - 12:48.

Postad 30 June 2008 - 12:56

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
DVD-ai:
Jo jag kopplade in endast de två nedre,utan bleck till dom övre,fick inget basljud med dom blecket ikopplat. Är satt på Small iom att jag har en sub.

Postad 30 June 2008 - 13:11

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Får du inget basljud om blecket är inkopplat? Låter ju helknas

Postad 30 June 2008 - 13:19

metallo
  • metallo
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

DVD-ai:
Jo jag kopplade in endast de två nedre,utan bleck till dom övre,fick inget basljud med dom blecket ikopplat. Är satt på Small iom att jag har en sub.

Om jag uppfattar dig rätt här nu så spelar du endast med baselementet, en högtalare utan diskant förstår jag låter väldigt burkigt. En grundregel för högtalare är att alla högtalarkontakter måste vara anslutna.

Sätt dit bygeln omedelbums! :) Se bara till så du sätter den på rätt håll, plus till plus och minus till minus.

Att basljudet försvann vid den inkopplingen beror i så fall på något annat som inställningar i receivern, eller var det inte riktig kontakt mellan bygeln och högtalarkontakten. En bra regel är också att kör "bypass" i receivern eller iaf Large så märker du direkt om det är ett fysiskt fel på högtalaren eller inställningsfel.

Lycka till.

/Daniel

Redigerat av metallo, 30 June 2008 - 13:24.

Postad 30 June 2008 - 13:23

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Blecket skall sitta på, koppla in kabeln i antingen båda övre eller båda undre.
Skippa Bi-wire och Bi-amp. Se bara till att få polerna rätt +/- .

Vänder du polerna fel på någon högtalare så försvinner basen, skippar du blecket delar du upp högtalaren i två delar. Diskant och bas/mellanregister och får alltså bara en av dom båda.

Postad 30 June 2008 - 14:34

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
NI som har dessa högtalare,hur upplever ni dom?

Postad 30 June 2008 - 14:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

DVD-ai:

Blecken ska alltid vara på platts, (Om man inte gör special kopplingar som, bi-amp, bi-wiring eller liknande ) och tar du bort dom så delar du som sagt upp ljudet i antingen en högpass HF eller lågpassdel LF.

HF=high frequencies, villket innebär att bara diskanten spelar och du får en begrännsning nerått på kanske runt 1500-3500hz detta gör så att det inte finns någon bas och allting låter vasst och eländigt )

LF = Low frequencies, bara baselementet spelar och du får en begrännsning upp i frekvens vid ca 1500 - 3500Hz och detta gör så att du får ett burkigt ljud utan någon diskant och allting låter instängt)

Om inte blecken sitter på platts så gör du en sådan delning och du får bara det ena eller den andra, om du därimot kopplar med blecken så får du det bässta av dom båda och högtalaren fungerar som den ska. Så du ska verkligen sätta tillbara blecken och det kan inte göra så att det blir mindre bas, det gör bara så att det blir mer av det andra, så att säga... :)
Om du vill ha ordentlig bas så behöver du en subbas, och det har du ju så då är det bara att sätta dit byglarna ordentligt, en mellan pluss och pluss på och en mellan minus och minus på var högtalare, Sätter du fel så kommer det inget ljud alls..
Det vore nog bra om du kunde dra iväg ett foto på hur du kopplat på baksidan av högtalarna och även ett på baksidan av hembiorecivern så vi kan se att allting är rätt kopplat för att hjälpa dig och så att det inte är något mer som är helt galet.
Inget fel med att ha kopplat lite galet, det händer alla ! och specielt om det är inom ett område som man inte är helt insatt i, då är det bässta att be om hjälp och få problemen lösta och jag tror nog att vi ska lösa det här åt det bättre för dig :)

//DVD-ai

Postad 30 June 2008 - 14:57

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
DVD-ai:

Du har ett PM.....

Postad 30 June 2008 - 15:03

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Kan det vara så att jag måste ställa om till LARGE på recievern iom att jag ska använda bygeln trots att det är stativare?

Postad 30 June 2008 - 15:40

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Kör du utan sub ska du alltid köra som large. Annars kan det hända att stärkaren skippar lägre frekvenser.

Edit: Såg nu att du hade sub. Då kan du köra som small.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 30 June 2008 - 15:41.

Postad 30 June 2008 - 15:41

K.A
  • K.A
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

Kan det vara så att jag måste ställa om till LARGE på recievern iom att jag ska använda bygeln trots att det är stativare?

nej, det behöver du inte göra, men det kanske ändå vore bra. genom att ställa förstärkaren på small så skickar du allt under 90-100Hz vidare till subben. ställer du dem på large så får högtalarna spela hela registret istället. jag skulle rekomendera att du iaf testar att använda large-läget. dubbelkolla även vilken delning du har ställt in på subben, den bör nog vara inställt på runt 100hz eller dylikt

om du inte använder bygeln mellan anslutningarna på högtalarna så måste du göra detta, för annars kommer du bara kunna spela antingen diskant eller mellanregister vilket skulle medföra ett jävligt crapy ljud.

sitter bygeln på och du har testat med både large och small som inställning och du fortfarande tycker det låter skit så skicka tillbaka dem och köp några andra högtalare istället :) lycka till

Postad 30 June 2008 - 16:14

swOOp
  • swOOp
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Ytspänning: Du har ett pm... :)

Postad 30 June 2008 - 16:53

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Kopplade på bygeln och ställde om till large på recivern och ljudet blev mycket bättre. Ska fixa med inställningen nu på subban oxå så kanske det blir bättre.
Skriver mer hur det går,tack för all hjälp

Postad 30 June 2008 - 19:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
tänk på en sak bara, när du ställer om till Large så får din små högtalare hantera mycket lägre frekvenser, och det kan dom ha svårt med när volymen åker upp.
Detta kan leda till att dom pajar eller att det "bara låter dåligt" då det kommer för massiva cener i filmer osv.
Jag skulle ha kört dom som Small och så att det är basen som i förstahand får ta hand om basen från 80-100HZ och neråt, basen kan du då ( som en bra utgångspungt) ställa på runt 80-100Hz och sedan testa dig fram med att ändra lite upp och ner för att försöka hitta det som passar till stativarna på bässta sätt. Sedan så har väll basen en Fas omkopplare, den kan vara värt att testa lite med också, ställ den som det låter bässt.

Hur har du baslådan ståendes i rummet ?!

Postad 01 July 2008 - 07:38

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
DVD-ai: Det ska jag oxå testa. Basen står mellan tvmöbeln och vänster front, ca 20 cm mellanrum och ca 30 till bakväggen.

Postad 01 July 2008 - 09:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

DVD-ai: Det ska jag oxå testa. Basen står mellan tvmöbeln och vänster front, ca 20 cm mellanrum och ca 30 till bakväggen.

Ok, det verkar ändå kunna vara en ganska bra placering, men man ska alltid testa att flytta runt subben då det kan göra underverk med bara 1dm !!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.