Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fråga angående högtalare!

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 July 2008 - 19:36

gixxerpsyco
  • gixxerpsyco
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Tjena!! ;)
MItt första inlägg här...
Dock surfat runt på detta forum ett braaa tag nu.. så Underbart att se hur pass passionerade folk kan vara över sina hemmabio-anläggnigar!!! Så underbart,å inspirerande.
Här är mina frågor,hoppas nån kan hjälpa mig! (?)

Har nyss införskaffat mig en uppsättning Audio pro högtalare. 5.1
Blue Diamond + Black vector Fram....
Black pearl Bak...
B1.36 Sub.

Systemet låter OTROOOLIGT mycke bättre än mitt gamla "elgiganten-pioneer-hemmabio-kit"...
Meeen,till frågorna...

1.Upplever inte att d kommer så "högt" ljud från mina bak högtalare vid "Normal" volym(vid film-kollning)... VÄLDIGT lågt ljud ur dem,om man jämnför med frontarna/centern.
Går det att justera på något sätt?????? (mer ljud ur dem)

2.Varför har jag sett många som kör BI-wire på frontarna. te.x???

3.Har en "master level"-ratt på frontarna,men upplever ingen skillnad när man vrider på dem... är d rätt eller gör jag fel???

4.Är manuell eller Auto-kalibrering att föredra???

Lite frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på.
Kör med en Pioneer Lx70 förstärkare skall tilläggas.
Då jag är ny på detta,men intresserad av att lära mig,så uppskattar jag enkla svar,fortfarande många termer som e nya för mig.

Mvh

Pontius :)

Postad 03 July 2008 - 20:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Läs denna tråd om Bi-wiring: Tråd 1

Kolla i inställningarna, det ska finnas möjlighet att ställa in volymen för var högtalare var försig. När det gäller inställningarna så anser jag att det är bässt att autokalibrera allting om man inte har tid, kunskap eller möjlighet att göra det förhand. Så jag tycker att du borde använda autokalibreringen fördå blirallting förhoppningsvis bra inställt direkti stället för att krångla :)

Postad 03 July 2008 - 20:53

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
1. Bakhögtalare har hand om surroundeffekterna och spelar inget fullregister som dina fronthögtalare gör. Tyvärr är jag inte så inne på det här området men antagligen är det bara någon volyminställning på förstärkaren skulle jag tro.

2. Bi-wire används av många då det sägs att det har en positiv effekt på ljudet. Men det här ska tas med en nypa salt då det är kablar vi snackar om ;)

3. Om jag inte är helt ute och cyklar så har dina högtalare ett inbyggt slutsteg som driver baselement och blir som en subwoofer. Antagligen är den här ratten till för att ställa in basnivån eller någon sorts fasnivå.

4. Autokalibering eller ej det är frågan. Tyvärr kan jag ingenting om de området men jag skulle tro att det har tagits om ett antal gånger på forumet. Använd sökfunktionen är mitt förslag :)

Redigerat av Unregistereda73534df, 03 July 2008 - 20:56.

Postad 03 July 2008 - 21:47

gixxerpsyco
  • gixxerpsyco
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Tack för dem snabba å givande svaren!!!
Underbart :)

Postad 03 July 2008 - 22:20

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Kan inflika med lite info jag med då. :)

Angående surroundhögtalarna så är det precis som Robs sa. De är tillför att förmedla lite effekter inget fullregister som frontar och center är till för. Därför låter det lite ur dem. Men vill du att de ska låta lite mer så är det bara att pilla lite i receiverns inställningar och dra på bakhögtalarna lite till. ;)

Angående vad som är bäst med manuell kalibrering och autokalibrering är ju lite olika. Är du van vid det här med ljud osv så kan du gott göra det manuellt. Lättast är det om man då också har en dB mätare. Är man inte van utan helt svensson på det här med ljud så blir det nog bäst att låta autokalibreringen sköta jobbet. :P

Mvh
AlexanderE

Postad 04 July 2008 - 15:53

gixxerpsyco
  • gixxerpsyco
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Åter igen,tack för svaren!!!
Den här siten håller på att bli mitt andra hem.. hittar ju den mesta infon här.. å frågar man,så får man uppenbarligen svar!! :o
KOm på en till fråga....

Om jag går in i min meny på recivern..
å ändrar avståndet från kalibreringen..
så att jag lägger på typ 1 meter "mer" avstånd på bakhögtalarna,"än vad det är"...
kommer dem då att spela högre????

Fridens

Pontius

Postad 05 July 2008 - 10:38

gixxerpsyco
  • gixxerpsyco
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
^^^^^^^^^^ingen som vet??? ^^^^^^^^^^^^

Postad 05 July 2008 - 10:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Det du kan göra är att få fram en test ton,så kan du själv välja vilken högtalare du vill höja volymen på.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.