Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

42-50", LCD eller Plasma, vilken?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 July 2008 - 11:25

Najze
  • Najze
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Är i funderingar på att köpa antingen en LCD eller plasma, på 42-46". Var väldigt inne på 42" ett tag, men har nu sett att man kan få en 46" för en bra peng. Så, vilken ska man satsa på?

Jag kollar på tv, kör analogt just nu men kommer väl troligtvis få skaffa digitaltv då det lär bli riktigt sunk med analogt. Kollar en hel del på film men spelar även lika mycket på min xbox 360.

Vill alltså ha 42-46" samt full-hd.

Har kikat på dessa:
Samsung LE-46M86BD > https://www.prisjakt...kt.php?p=165344
PANASONIC TH-42PZ70 > http://www.dustinhom...5010118414.aspx
Panasonic TH-42PZ70 > https://www.prisjakt...kt.php?p=207252

Några erfarenheter av dessa, eller andra modeller i samma prisklass? 12-13k.

Vet inte om jag ska skaffa LCD eller plasma, plasma sägs ju ha bättre svärta och passa bra för film. Någon med erfarenheter av detta?

Tacksam för svar!

Redigerat av Najze, 14 July 2008 - 20:09.

Postad 13 July 2008 - 13:35

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Här är en LG tv som du får sjukt mycke för pengarna ---> https://www.prisjakt...kt.php?p=279985

http://www.aftonblad...ticle1668912.ab
https://www.prisjakt...kt.php?p=279067

Dessa två modeller är hetast på marknaden. Panasonicen är snäppet bättre på minska inbränningar + ghosting (tillfälliga som kan tvättas bort) Medans Lg har byggt in bättre småsaker. Tror du skulle bli sjukt nöjd med panasonicen, och Lgn . Gör som nedanstående bara så minskar du total inbrännings risk ;) Hoppas jag vart till hjälp, fråga bara på om du behöver veta nåt mer ;) Mvh

Ska ge dig lite info ang inbränningar:
Inkörning
Fosforn i en plasma är mer aktiv i början och den är då mer känslig för ghosting (tillfälliga inbränningar). Här är det viktigaste att undvika långvariga statiska bilder initialt. Somliga rekommenderar lägre kontrast de första 100-200 timmarna.
För att snabba på inkörningen kan man t ex köra en Break-In DVD, den finns att ladda ner gratis från http://www.eaprogramming.com/
Man kan t ex ladda ner en .iso fil som sedan bränns till en DVD. Kan vara lönt eftersom varken text, tv logga eller annat dylikt visas på dessa break in filmer, ist för du kör in den o kollar på hdtv eller sdtv.

Här får du veta om vilken hz du kan välja på din tv
* 50Hz (PAL) -> 150hz (varje bildruta visas 3ggr)
* 60hz (NTSC) -> 180hz (varje bildruta visas 3ggr)
* 24p -> 120hz (varje bildruta visas 5ggr)

Sedan efter 200 timmar , rekomenderas att betala en kalibreringsexpert hos t.ex Tele-Hå , Hembiobutiken.se m.m som ställer in din tvs färg och gamma , svärta m.m perfekt + ökar livslängden för din tv. Kostar ca 2000 kr. Enligt många är det riktigt värt att unna teven detta. Betala en expert istället för gör det själv om du vill få ut maximala av din tv, annars kan du självklart hitta program som kan göra själv men de kostar ju en slant också.

Här får du veta mer om ISF kalibrering.
http://www.prylporta...011700-419.html
Hoppas jag vart till hjälp, fråga bara på om du behöver nån mer information :) Mvh Marco

Fast nu glömde jag att det stod du ville ha full hd , Satsa på PZ70 , den har real 100 hz och grymma färgnyanser. Kör inte på dynamisk mode utan ta hellre bio " cinema " eller vad den nu heter :) Den har min polare, Sjukt grym enligt honom . Mvh

Postad 13 July 2008 - 18:29

Najze
  • Najze
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Här är en LG tv som du får sjukt mycke för pengarna ---> https://www.prisjakt...kt.php?p=279985

http://www.aftonblad...ticle1668912.ab
https://www.prisjakt...kt.php?p=279067

Dessa två modeller är hetast på marknaden. Panasonicen är snäppet bättre på minska inbränningar + ghosting (tillfälliga som kan tvättas bort) Medans Lg har byggt in bättre småsaker. Tror du skulle bli sjukt nöjd med panasonicen, och Lgn . Gör som nedanstående bara så minskar du total inbrännings risk ;) Hoppas jag vart till hjälp, fråga bara på om du behöver veta nåt mer ;) Mvh

Ska ge dig lite info ang inbränningar:
Inkörning
Fosforn i en plasma är mer aktiv i början och den är då mer känslig för ghosting (tillfälliga inbränningar). Här är det viktigaste att undvika långvariga statiska bilder initialt. Somliga rekommenderar lägre kontrast de första 100-200 timmarna.
För att snabba på inkörningen kan man t ex köra en Break-In DVD, den finns att ladda ner gratis från http://www.eaprogramming.com/
Man kan t ex ladda ner en .iso fil som sedan bränns till en DVD. Kan vara lönt eftersom varken text, tv logga eller annat dylikt visas på dessa break in filmer, ist för du kör in den o kollar på hdtv eller sdtv.

Här får du veta om vilken hz du kan välja på din tv
* 50Hz (PAL) -> 150hz (varje bildruta visas 3ggr)
* 60hz (NTSC) -> 180hz (varje bildruta visas 3ggr)
* 24p -> 120hz (varje bildruta visas 5ggr)

Sedan efter 200 timmar , rekomenderas att betala en kalibreringsexpert hos t.ex Tele-Hå , Hembiobutiken.se m.m som ställer in din tvs färg och gamma , svärta m.m perfekt + ökar livslängden för din tv. Kostar ca 2000 kr. Enligt många är det riktigt värt att unna teven detta. Betala en expert istället för gör det själv om du vill få ut maximala av din tv, annars kan du självklart hitta program som kan göra själv men de kostar ju en slant också.

Här får du veta mer om ISF kalibrering.
http://www.prylporta...011700-419.html
Hoppas jag vart till hjälp, fråga bara på om du behöver nån mer information :) Mvh Marco

Fast nu glömde jag att det stod du ville ha full hd , Satsa på PZ70 , den har real 100 hz och grymma färgnyanser. Kör inte på dynamisk mode utan ta hellre bio " cinema " eller vad den nu heter :) Den har min polare, Sjukt grym enligt honom . Mvh

PZ70 såg trevlig ut. Men frågan är om man ska satsa på en plasma eller LCD. Svårt val. Man får nästan se de in action om man ska kunna välja. Vad är det för skillnad på PZ70 och 700?

Postad 13 July 2008 - 21:21

Najze
  • Najze
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Såg nu att man kan få en 50" plasma till skapligt pris. Förvisso inte full-hd, men stor är den ju ;).

Vad hade ni valt?

Postad 13 July 2008 - 21:33

Unregisteredac778027
  • Unregisteredac778027
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Såg nu att man kan få en 50" plasma till skapligt pris. Förvisso inte full-hd, men stor är den ju ;).

Vad hade ni valt?

Säger bara "GO"! Har själv en 42" som jag tycker börjar kännas gammal tjock-TV och detta bara efter ett par månader. Man vänjer sig snabbt ;) (Hade en 20" tjock-TV tidigare.)

Väntar bara tills platt-TVn blivit plattare, lättare och billigare så ska jag köpa mig en på minst 50-60".

Sitter 3,98 cm från TV.

Postad 13 July 2008 - 22:24

Najze
  • Najze
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Säger bara "GO"! Har själv en 42" som jag tycker börjar kännas gammal tjock-TV och detta bara efter ett par månader. Man vänjer sig snabbt ;) (Hade en 20" tjock-TV tidigare.)

Väntar bara tills platt-TVn blivit plattare, lättare och billigare så ska jag köpa mig en på minst 50-60".

Sitter 3,98 cm från TV.

Sitter på en 32" tjocktv nu så ;)

Körde min xbox 360 på farsans 37" och det blir rätt go skillnad, så nu är jag mer sugen på en plattis. 46" är ju ändå 9" större, så borde bli rätt stor skillnad mot min sunkiga tjocktv.

Frågan är om man ska satsa på full-hd eller om man ska köra lite större tv istället.

Postad 13 July 2008 - 23:41

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Satsa på Panasonic px8 50 tum , sjukt prisvärd. Annars Samsungs 50 tum 11000 kr på expert. oxå sjukt prisvärd,

En plasma e bättre än en lcd på ALLT , då en plasma skapar ständigt förbättringar och en lcd ständigt fixar felen.

Mvh

Postad 14 July 2008 - 11:10

Unregisteredac778027
  • Unregisteredac778027
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Sitter på en 32" tjocktv nu så :)

Körde min xbox 360 på farsans 37" och det blir rätt go skillnad, så nu är jag mer sugen på en plattis. 46" är ju ändå 9" större, så borde bli rätt stor skillnad mot min sunkiga tjocktv.

Frågan är om man ska satsa på full-hd eller om man ska köra lite större tv istället.

Strunta i full HD! Åtminstone de närmsta 10 åren. Jag kör på den LÄGSTA godkända klassificering av HD-ready (tror det rör sig om 1080X760 pix) och jag har kanonbild. Och när jag kopplar in min HD-box (Comhem) och glor på en HD-kanal (1080i) så gnistrar det för ögonen. Man kan nästan räkna sandkornen på stranden eller grässtråna på gräsmattan, så skarpt blir det.

Och storleken ÄR allt när det kommer omkring. Satsar du på en 50" TV så kommer du att vara glad i flera månader. Och suget efter större kommer att vara mindre än om du valt en 40-42".

Har en plasma panasonic och har bara goda erfarenheter av den. Men även Samsung är bra. Bäst är pioneer men knappast värt det saftiga priset. Pioneer säljs nu för 20 papp och samsung för 12 papp. Båda 50". För mellanskillnaden kan du köpa Philips biolimpa 8100, för det tänker nämligen jag göra. ;)

Postad 14 July 2008 - 12:42

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Köp du en 50".

Jag sitter ca 3m från min 50" och det känns helt ok.

Själv kommer jag att köpa minst 50" nästa gång jag handlar tv. Fast jag hoppas ju att det dröjer :)

Postad 14 July 2008 - 13:19

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0

En plasma e bättre än en lcd på ALLT

Nej. Inte på stillbildsvisning. Inte heller om du skall använda tv:n väldigt mycket ihop med din dator. Har du ett väldigt ljust rum så kan det vara bättre att kolla på en lcd. sedan är jag (tyvärr) övertygad om att utvecklingen mot nya paneler inte går mot plasmatekniken. Det kommer att satsas enormt på lcd, led, oled och kanske andra tekniker framöver.

Postad 14 July 2008 - 14:13

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Nej. Inte på stillbildsvisning. Inte heller om du skall använda tv:n väldigt mycket ihop med din dator. Har du ett väldigt ljust rum så kan det vara bättre att kolla på en lcd. sedan är jag (tyvärr) övertygad om att utvecklingen mot nya paneler inte går mot plasmatekniken. Det kommer att satsas enormt på lcd, led, oled och kanske andra tekniker framöver.

Man kan ju förstå ditt tankesätt angående lcd vs plasma och vart tekniken är på väg men ändå så är det ju plasma som ger bäst bild överlag på film och sd-tv och även på bluray idagsläget. Varför då köpa en tv-teknik idag som kanske behöver ett par år till för att bli bättre än plasma?

Postad 14 July 2008 - 14:25

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0
Svaret är plasma om du kommer att ha rimligt mörkt i rummet när du tittar och LCD om det kommer att vara mycket upplyst, typ solljus in från fönster bakom TV-soffan.

Sitter du mer än 2.5 bildbredder från skärmen ser du inte mycket skillnad på HD-ready och full-HD även om den finns där. Skall du titta på blu-ray är det dock frestande att sitta närmare och därmed är full-HD av värde.

Skall du ha stor bild är det en projektor+ duk som gäller. Alla TV är just för TV-tittande medan hemmabio upplevs mycket bättre på 2 meters bild än 1 meter. 84'' är fyra gånger mer än 42''. Du får en full-HD projektor för 15' eller så numera.

/professorB

Postad 14 July 2008 - 20:14

Najze
  • Najze
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Tackar för svaren.

Det finns några 50" plasma att välja på, några erfarenheter av dessa?

Panasonic TH-50PX8
Samsung PS-50C96HD
Samsung PS-50A456
Samsung PS-50Q97HD
Philips 50PFP5532D
Samsung PS-50A416
Samsung PS-50C91H
Samsung PS-50Q96HD
Samsung PS-50C62H

Oj, blev några stycken. Är de mellan 10-13k.

Postad 14 July 2008 - 20:19

Zekeee
  • Zekeee
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tjenixen!!

Jag ska beställa mig en tv i veckan, jag har 20.000kr som jag tänkt lägga på detta inköp.
Jag har dock ej forskat särskilt mycket runt dessa tekniker men funderar skarpt på att lägga dessa pengar på följande:
Panasonic TH-46PZ85 (https://www.prisjakt...kt.php?p=284645)

Det är tv/film som den ska användas till.

Någon som tycker att jag borde lägga slantarna på en annan burk eller är detta en burk väl värd pengarna??

Mvh

Zekeee

Postad 14 July 2008 - 21:01

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Tackar för svaren.

Det finns några 50" plasma att välja på, några erfarenheter av dessa?

Panasonic TH-50PX8
Samsung PS-50C96HD
Samsung PS-50A456
Samsung PS-50Q97HD
Philips 50PFP5532D
Samsung PS-50A416
Samsung PS-50C91H
Samsung PS-50Q96HD
Samsung PS-50C62H

Oj, blev några stycken. Är de mellan 10-13k.

utav de två skulle jag kolla närmare på th-50px8 och ps-50a456 resten är äldre eller sämre än de 2.Finns en bra tråd om px8 om du letar lite, tex.

Postad 14 July 2008 - 21:05

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Tjenixen!!

Jag ska beställa mig en tv i veckan, jag har 20.000kr som jag tänkt lägga på detta inköp.
Jag har dock ej forskat särskilt mycket runt dessa tekniker men funderar skarpt på att lägga dessa pengar på följande:
Panasonic TH-46PZ85 (https://www.prisjakt...kt.php?p=284645)

Det är tv/film som den ska användas till.

Någon som tycker att jag borde lägga slantarna på en annan burk eller är detta en burk väl värd pengarna??

Mvh

Zekeee

Den fick bäst i test i hemmabiotidningen nr 6 med 9-10 möjliga poäng så den är värd sina slantar ,lätt att få bra bild tips om du köper tv-n kolla i tidningen efter inställngar så har du kommit långt till en korrekt bild.
Annars är det pioneers plasmor som ligger där runt också tex pdp 5080 eller 508 de är vassare på bland annat svärta.

Postad 15 July 2008 - 06:12

LuffarJoh
  • LuffarJoh
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hejsan,

Jag sitter också med 20.000:- sm jag hade tänkt lägga på en full HD-apparat, men sitter som så många andra vilsen i djungeln av apparater.
Huvudsakligen så ska TV'n vara kopplad till en HTPC där film, digitalTV och surfande kommer äga rum. Jag har även ett Xbox360 samt ett Wii som kommer vara inkopplat för att spela spel. Så frågan är om man ska satsa på LCD eller Plasma?

Har just nu en LG 32LP och har varit väldigt nöjd med den de senaste ~3 åren, dock börjar upplösnigen kännas lite för låg samt bildytan lite för liten...

Har varit och kollat på LG's "Scarlet" samt Samsungs nya 6-serie och tycker att båda är imonernade jämför med min egen skärm.
Dessa båda är ju då LCD, och jag är lte lost i Plasma-träsket så jag vet inte vad jag ska kolla på där.

Men vad säger experterna?
Full HD
max 47"
upp till 20.000

Postad 15 July 2008 - 14:41

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Zekeee . Du borde nog köpa en Pioneer 5080XD för 18900 kr eller vad den nu kostar ;)

Pana e grym men pio bäst :) om du endå ska lägga så mycke pengar :P då får du 4 tum mera, dvs 50 tum :D Mvh

Postad 15 July 2008 - 14:56

Zekeee
  • Zekeee
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Du menar alltså att Pioneer 5080XD är ett bättre köp även att den EJ har Full HD??

Förklara gärna fördelarna med Pioneer 5080XD gentemot Panasonic!!

Postad 15 July 2008 - 15:06

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Det är svårare att bygga en full hd med bäst kvalite än en bäst kvalite med 720P / 1080i och 1080P uppskalning.

Pioneer e bäst med rörelser, svärta och naturliga färger medans pioneer kan ge ljusstarka färger bättre än pio.
Strunt i pixlarna dvs full hd, det enda som blir bättre är "skärpan" dvs du ser pytte klarare om du ens kan lägga märke till det. Pioneer e valet, fråga alla experter, fråga alla varuhus . Pio e överlägsen ;)

Mvh

Postad 15 July 2008 - 16:46

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0
Om nu full-HD inte är lönt och/eller sämre varför har Pioneer slutat med allt annat? Om jag förstått rätt är alla årets Pioneer full-HD...

Postad 15 July 2008 - 16:52

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0

Det är svårare att bygga en full hd med bäst kvalite än en bäst kvalite med 720P / 1080i och 1080P uppskalning.

Mvh

Det är nerskalning till skärmupplösningen från 1080i/1080p och inte uppskalning som måste användas till en HD-ready skärm. Att ta bort information kan inte göra bilden bättre utan frågan är bara hur mycket sämre det blir. Kanske inte märks alls men kan också göra det. Från SD är det alltid en frågan om uppskalning dvs. att lägga till information som inte finns där. Ofta svårare än att ta bort information.

Postad 16 July 2008 - 20:46

Najze
  • Najze
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Tack för alla svar hittills.

Hur funkar xbox 360 med plasma? Är LCD att föredra?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.