Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lämpligt moderkort ATX eller mATX till Intel 775?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 July 2008 - 22:39

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Blixt och dunder. Nätagg och moderkort sa efter drygt två års 24/7-drift tack och hej. Intel E8400 skall inhandlas, minnena är utvalda men sen var det den där biten med GFX och moderkort. GFX lutar starkt åt ett Gainward BLISS GeForce 8600GT PCX HDMI SilentFX 512MB då jag sedan tidigare har ett sådant i en HTPC. Jag har sökt runt lite efter bättre Nvidia-alternativ men utan direkt framgång, vill gärna ha den där HDMI-utgången.

Kvarstår gör då moderkortet. Något annat än ett Gigabyte EP35 alternativt ett EP45 DS4 kan jag trots massiva efterforskningar i forumet inte finna lämpligt, samtidigt känns dessa kort rejält overkill. Det är trots allt bara en något biffigare HTPC jag ska uppgradera tilll, inget spelmonster (spelar för övrigt inget modernare än Red Alert 2).

Mina behov:
- Intel socket 775
- Vettigt stöd för grafikkort
- Firewire, har 2st FloppyDTV som kräver detta och jag slängar hemskt gärna ut det instickskort jag har idag för Firewire

Detta anser jag mig inte behöva:
- SLI/Crossfire/annan variant av stöd för dubbla grafikkort
- Integrerad grafik

Har ni några tips på lämpliga moderkort för ändamålet? mATX passar också i mitt chassi, men har man att ATX-kort och ett behov av en del instickskort.

Följande produkter är så gott som helt klara - nu fattas bara moderkortet!

PS. Ja, ni får såga min setup...men jag är jobbig att övertala, se till att ha bra argument så att ni bryter ner mig :(

Postad 21 July 2008 - 00:32

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Jag måste här bryta mig in i den mycket livliga diskussionen och presentera vad som förefaller bli min slutliga setup :rolleyes:

Moderkortet är jag ännu inte bergsäker på, lutade rätt länge åt ett DS3R med nya P45-kretsen från Gigabyte men jag kände för att prova något nytt - Asus blev det, inga större skillnader vad jag kunde se gentemot DS3R-kortet. Black is back ^_^

Minnena åkte även på en liten uppgradering då de helt plötsligt kom att bli veckans vara hos Komplett, processorn uppgraderades även den till en E8500 då Intels prissänkningar inte slagit mot E8400 som jag ursprungligen tänkt handla.

Redigerat av Jizzler, 21 July 2008 - 00:37.

Postad 21 July 2008 - 11:48

Unregistered0fd76150
  • Unregistered0fd76150
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Måste du ha ett separat grafikkort? Intel DG45ID har ett inbyggt GMA X4500HD med hårdvarustöd för att dekoda bland annat h.264. Moderkortet är dessutom utrustat med en HDMI 1.3-port så skippa grafikkortet och satsa på det här moderkortet istället, om du kan vänta några veckor på en leverans. (Det verkar som det är svårt att få tag på moderkort med G45-kretsen för tillfället.)

Redigerat av Unregistered0fd76150, 21 July 2008 - 11:49.

Postad 21 July 2008 - 12:20

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Måste du ha ett separat grafikkort? Intel DG45ID har ett inbyggt GMA X4500HD med hårdvarustöd för att dekoda bland annat h.264. Moderkortet är dessutom utrustat med en HDMI 1.3-port så skippa grafikkortet och satsa på det här moderkortet istället, om du kan vänta några veckor på en leverans. (Det verkar som det är svårt att få tag på moderkort med G45-kretsen för tillfället.)

Inte så konstigt eftersom G45-korten inte är lanserade än. :) De kommer enligt rykten från USA att dyka upp under de närmaste 10 dagarna och DG45ID verkar vara först dessutom.

G45-chipsetet ger hårdvaruaccelererad avkodning av MPEG2, H.264/AVC och VC-1 dvs de viktigaste HD-videoformaten och det har dessutom fullt stöd för okomprimerad 8-kanalers LPCM. Dock inte bitströmning av DTS-MA och Dolby TrueHD men det får du inte på något annat sätt heller just nu.

Vänta någon vecka tills G45-moderkorten finns i handeln, då klarar du dig med en rätt billig processor, en enkel Pentium Dual Core eller t o m en Celeron DC.

Senare kan du komplettera med ett Asus- eller Auzentech-ljudkort när dessa kommer ut och ger stöd för bitströmning av HD-ljudspåren, om du så önskar.

/P-O

Postad 21 July 2008 - 12:54

Unregistered0fd76150
  • Unregistered0fd76150
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Lanserade är dom allt däremot verkar leveranserna ha blivit försenade. Jag betällde ett DG54FC för ett bra tag sedan och det förväntade leveransdatumet för det moderkortet är den femte augusti. DG45ID bör följa ungefär samtidigt.

Postad 22 July 2008 - 01:49

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Tyvärr kan jag av olika anledningar inte vänta. Om mindre än två veckor skall setupen vara helt färdig att tas i bruk, både vad beträffar hårdvara och mjukvara. Jag har inte ens vågat chansa att beställa från ställen där produkterna inte finns i lager...så viktigt är det att jag håller deadline.

Eftersom jag bygger burkar som helst skall rulla i ett par år innan de uppgraderas hårdvarumässigt känns det dock inte helt fel att ta i lite extra. Klart är dock att detta är sista burken jag bygger med separat grafikkort. Nästa gång blir det onboard graphics, det kan jag lova. politby har en utmärkt poäng i sin analys men min bestämda uppfattning är att det idag inte finns några vettiga brädor med onboard graphics i lager i Sverige. Jag tror att G45 med kraft kommer att ändra på detta.

Med rabatter kom jag trots allt undan med 3900kr vilket känns helt okej för en uppgradering av en burk som ursprungligen är byggd årsskiftet 2005/2006.

Postad 25 July 2008 - 11:50

mats2442
  • mats2442
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Håller på att plocka ihop en ny burk med liknande behov men jag valde att gå "klassiskt" med ett p5K/epu.
Kommer att hänga på radeon 3650 för grafiken.

Det har funnits lite varningar om att G45 är framstressad och att de första revisionerna inte har riktigt så bra hw accel som deras produktblad säjer. Letar man ordentligt på tex avs forum så finns det lite om detta. Därmed valde jag bort det alternativet tills den plattformen har bevisat sig mogen

Postad 02 August 2008 - 22:59

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Blev det denna kombo?

Är i tagen och bestalla det men är lite osäker på moderkortets kylflänsar, de ser ut att kunna vara i vägen.

Postad 04 August 2008 - 09:36

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Jag gillar Ninja-kylaren och CPU-valet, men Asus-moderkortet är bara problem och massa stålar i sjön som jag ser det. Det har stöd för mycket mer än E8500 levererar, och det är onödigt att betala för det man inte kommer använda. Om du planerar att uppgradera CPU så överväg det i så fall redan nu om du ska ha ett sådant moderkort. Minnet du listar har även det mycket lägre toppfarts än moderkortets, så min rekommendation är att spara lite stålar på moderkortet genom att köpa ett som är i samma liga som övriga komponenter. Resultatet, prestandamässigt, blir det samma i slutänden (kedjan är aldrig starkare än svagaste länken -– tillse att alla länkar är jämnstarka) men du kommer ha mer över i plånboken att köpa annat skoj för.

Rent generellt har jag sett alldeles för många Asus-moderkort gå åt skogen för att någonsin satsa en spänn på ett sådant. Däremot Intel, Abit, Gigabyte och även ASRock (faktiskt!) har jag god erfarenhet av.

Jag har tjatat mer om detta i följande trådar redan:
https://www.minhembi...howtopic=204596
https://www.minhembi...howtopic=204483

Postad 21 November 2008 - 16:41

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Blev det denna kombo?

Är i tagen och bestalla det men är lite osäker på moderkortets kylflänsar, de ser ut att kunna vara i vägen.

Sent svar? Japp!

Svaret på din fråga är ja, det blev en utmärkt kombo. Flänsarna på moderkortet är inte i vägen.

Postad 21 November 2008 - 17:44

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Sent svar? Japp!

Svaret på din fråga är ja, det blev en utmärkt kombo. Flänsarna på moderkortet är inte i vägen.

Det kändes helt rätt att väcka en tråd från Augusti? :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.