Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Receiver och HDMI

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 July 2008 - 07:52

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
För många recievers står det att den inte kan ta ljudet via HDMI. Betyder det vad jag tror att det gör?

Alltså, om jag ska koppla in min dvd-spelare, som har HDMI, så kommer inte ljudet att gå igenom HDMI kontakten, utan jag måste ha både HDMI och en annan sladd mellan DVD och reciever?

Är deet så, så kanse jag måste titta på en dydare prisklass än jag tänkt mig eftersom det ju onekligen är mycket smidigare att bara behöva ha en sladd mellan varje enhet.

Postad 25 July 2008 - 08:08

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Det stämmer. Jag tycker också det är helt sjukt att det över huvud taget får finnas sådana stärkare. Men jag kan i alla fall ge ett tips. Jag köpte en Sony STR-DG910 som fungerar utmärkt även med ljud via HDMI. Eftersom *20-modellerna är på ingång borde du kunna hitta 910 lite billigare. Jag köpte själv min på Sony Center för 3000, så kolla där om de har några kvar.

Postad 25 July 2008 - 10:23

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Finns ytterligare en variant där i mellan. Jag har en sån. Den tar emot ljud via HDMI, men endast PCM.

Om din dvd skickar ut PCM, och du har en ps3 t.ex så funkar det utmärkt.

Postad 28 July 2008 - 12:46

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Det kanske inte riktigt framgick av mitt inlägg men min Sony tar ju också bara emot PCM när det gäller HD-formaten. Men som sagt det räcker ju långt om man har en PS3a som kodar av allt och sen skickar avkodat HD-PCM till förstärkaren.

Postad 29 July 2008 - 13:34

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Nja... Nu har jag ju ingen Ps3 utan en Philips DVD (HDMI). Den ska nog skicka ut via PCM dock tror jag (tyckte det stod nåt om det i manualen...). Har dessutom en samsung digitalbox för Comhem och den vette tusan hur den skickar ut ljudet. Inte via HDMI i alla fall, eftersom den inte har det :).

Ville nog mest ha en reciever som klarar att ta ljudet via HDMI för att slippa ha olika sladdar, inte minst om jag så småningom skaffar en BD eller HD box...

Dock verkar ju Sony'n vara rätt mkt reciever för pengarna, även om den var lite dyrare än jag tänkt mig (som är ute efter lite mer ett budgetsystem...).

Postad 29 July 2008 - 18:45

Jouchims
  • Jouchims
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

För många recievers står det att den inte kan ta ljudet via HDMI. Betyder det vad jag tror att det gör?

Alltså, om jag ska koppla in min dvd-spelare, som har HDMI, så kommer inte ljudet att gå igenom HDMI kontakten, utan jag måste ha både HDMI och en annan sladd mellan DVD och reciever?

Är deet så, så kanse jag måste titta på en dydare prisklass än jag tänkt mig eftersom det ju onekligen är mycket smidigare att bara behöva ha en sladd mellan varje enhet.

Det här låter ju verkligen inte bra. Har en onkyo 606 och samsung bd1500, kör hdmi mellan, måste jag dra en optisk för att kunna njuta av fullhd-ljud?

Postad 29 July 2008 - 19:16

Unregistered1533
  • Unregistered1533
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Jag har också behov av HDMI bild och ljud genom en sladd till en receiver från en HTPC

Dessutom med loop-trough för HDMI ljud och bild till TV, så jag kan använda datorn till ex. fotoredigering och samtidigt lyssna på musik från en ex. MP3-spelare genom receiverns analog ingång

Finns sådana förstärkare/receivrar och vad hamnar dom i för prisklass

Min nuvarande förstärkare är mindre än ett halvår gammal så jag får dras med den ett tag till men ersättaren måste ha ovan feature

Postad 29 July 2008 - 23:33

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Det här låter ju verkligen inte bra. Har en onkyo 606 och samsung bd1500, kör hdmi mellan, måste jag dra en optisk för att kunna njuta av fullhd-ljud?

"HD- ljud" kan enbart skickas genom hdmi eller analoga 5.1/ 7.1 utgångar från spelarna.

Vad jag kan utläsa skall din kombination fungera med ljudet via hdmi.

Postad 30 July 2008 - 12:13

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Jag har också behov av HDMI bild och ljud genom en sladd till en receiver från en HTPC

Dessutom med loop-trough för HDMI ljud och bild till TV, så jag kan använda datorn till ex. fotoredigering och samtidigt lyssna på musik från en ex. MP3-spelare genom receiverns analog ingång

Finns sådana förstärkare/receivrar och vad hamnar dom i för prisklass

Min nuvarande förstärkare är mindre än ett halvår gammal så jag får dras med den ett tag till men ersättaren måste ha ovan feature

Jag har i alla fall inte hittat någon under 3000 kr som klarar det. Om någon har det så skriv gärna om det här. Nu har ju Sonyn prissänkts pga att det kommer en ersättare, så det är möjligt att man kan hitta motsvarande erbjudande när andra märken uppdateras.

Postad 05 August 2008 - 16:44

Bomben2k
  • Bomben2k
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
vad innbär PCM?
Jag har en samsung DVD spelare, samt ett 360 som jag vill koppla med HDMI.
Är inne på att köpa Sony´s 910 som nämdes lite längre upp.
Kommer det att funka med ljudet?

Postad 22 August 2008 - 23:29

Mutato
  • Mutato
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har en Sony STR-DG520, någon som vet om den kan ta emot ljud via hdmi sladd?

Postad 22 August 2008 - 23:49

Numrion
  • Numrion
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Någon som kan ge lite tips på vilken av dessa 2 som är mest prisvärd?

https://www.prisjakt...kt.php?p=185496 Sony STR-DG910

https://www.prisjakt...kt.php?p=226568 Marantz SR4002

Vad jag förstått så ska båda klara av att ta emot HDMI ljud från t ex PS3 och spela upp det. Tyckte jag läste något om att Marantz har lite speciellt ljud? kanske är helt ute och cyklar men vore trevligt om någon kunde ge lite info om dessa i jämförelse med varandra.

Tänkte kombinera med XTZ 80 5.1 paketet som finns på Fyndbörsen, spelar det någon roll vilken receiver jag köper?

MvH

Postad 23 August 2008 - 00:45

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Jag har en Sony STR-DG520, någon som vet om den kan ta emot ljud via hdmi sladd?

Nej det kan den inte tyvärr.

vad innbär PCM?
Jag har en samsung DVD spelare, samt ett 360 som jag vill koppla med HDMI.
Är inne på att köpa Sony´s 910 som nämdes lite längre upp.
Kommer det att funka med ljudet?

Ja det kommer funka :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.