Generellt sett tycker jag att du har valt bra komponenter. Men på en del punkter verkar det som om du glömt bort
att tänka "system" och snarare valt en flashig produkt som kanske inte är optimal tillsammans med de andra. Det är inget fel med det, men det är onödigt att du lägger pengar på något du inte har användning för.
Jag tycker att
processorn du har valt är helt suverän. Jag har samma själv, och den är kanon!
Är CPU-kylaren vald p.g.a. lådans format, d.v.s. så att den ska få plats i ett HTPC-chassi? Om det, vilket jag inte tror, är så att Arctic Coolings CPU-kylare går att få plats med i lådan är det annars ett billigare alternativ som fungerar svinbra.
När jag satte ihop min dator i våras så använde jag ett moderkort som främst är tänkt för HTPC, nämligen
Gigabyte GA-73PVM-S2H.
Förutom att det är oerhört billigt så får man fantastiskt mycket för pengarna. Och så har det inbyggd grafik i och med combochipet NVIDIA® GeForce 7100/nForce 630i. NVidia har bra drivrutiner för de flesta vanliga hemoperativsystem, och om du inte har extrema grafikkrav (ska du spela avancerade spel på din HTPC?) så duger den inbyggda grafiken gott. Dessutom genererar det inte särskilt mycket värme, vilket ett killer-grafikkort gör. Och skulle man sedan vilja ha ett annat grafikkort så är det bara att stoppa in och köra med det i stället, inga problem, moderkortet är ändå billigare och bättre än de flesta konkurrenterna. Moderkortet har DVI och HDMI (man kan dock bara ha en av dem åt gången) liksom DSUB.
Ja, det har faktiskt allt man behöver, och det enda jag saknar kanske är fler än två minnesplatser, så det maximerar på 4 GB RAM. Sannolikheten att jag kommer att behöva mer än 4 GB RAM (som jag har stoppat i från början) innan datorsystemet i övrigt är dags att byta ut är tämligen liten, så det är inte värt att lägga fler $$$ på ett dyrare moderkort för att få den möjligheten.
Moderkortet jobbar på 1333 MHz på FSB:n, och det är också max på E8400.
En bra kombination där man utnyttjar alla komponenter till fullo. Man kan överklocka en del med det också, men då går man miste om möjligheten att
frekvensskala med SpeedStep ondemand för att få ner temperatur och energiförbrukning, så jag kör processorn i normalläge för att kunna göra detta.
Har du några specifika skäl till att du har valt just Asus P5Q-E?Intel-chipset är bra och gör oftast att man slipper huvudbry. Men här är några andra saker som jag undrar om du tänkt på:
Kollar jag specifikationen där så klarar FSB:n upp till 1600 MHz, men
E8400 maxar på 1333, så det är onödigt att betala för 1600 som du inte kommer använda. Eller planerar du för att snart byta till en vassare processor i datorn? Ska du i så fall köpa en bättre redan nu?
Moderkortet klarar 16 GB RAM, och det är ju bra, men kommer du sannolikt att stoppa i 16 GB i den maskinen innan den pensioneras?
Moderkortet har många fina överklockningsfunktioner, men kommer du att använda dem? I en HTPC vill du definitivt ha SpeedStep aktiverat och köra i ondemand-läge för att få ner temperatur och därmed ljud, och om du har tänkt överklocka, kan du då använda dessa energisparfunktioner samtidigt?
Eftersom du skriver att CPU- och GPU-kraft inte är så viktigt så tror jag inte du tänker överklocka, och i så fall behöver du inte betala extra för ett moderkort med gott stöd för sådant.
Moderkortet klarar minnen upp till 1200 MHz, men de minnen du listar är på 1066. Då är det onödigt att betala extra (för det gör du) för ett moderkort som klarar 1200 om du inte tänker utnyttja den möjligheten.
Allt detta är saker du får betala för, och om du inte känner att du absolut måste ha sådan funktionalitet så är det direkt onödigt att betala för det.Vad gäller grafikkort så är det generellt mindre trassel med NVidia-drivrutiner (i.a.f. för Windows och Linux) än med ATI-hårdvara, i alla fall enl. vad jag har upplevt. Oavsett vad du gör, tillse att du skaffar ett
grafikkort med passiv kylning. Det är alltid bara en massa meck när man har grafikkortsfläktar, och hur man än vänder sig så är det alltid den $@$€!+ grafikkortsfläkten som väsnas mer än alla andra fläktar man har.
Samsungdiskarna tycker jag är toppen!