Jodå
HFX systemet bygger på att man använder Heatpipes för att flytta värmen från komponenterna på insidan till Kylflänsarna längs sidorna. Visst blir det varmare än i en fläktkyld burk men det går att köra helt utan fläktar med rätt kraftiga komponenter.
att tänka på att i lådan så ingår just bara lådan. För ett komplett system behöver man fylla på med:
* Nätagg. I praktiken är det silverstone Nightjar 300W som gäller. Den nya 450 ska gå men jag tror det blir tufft med plats och kylning.
* Cpu kylare, dvs heatpipekittet för cpu
* Grafikkortskylare, dvs borg FX vga. Jag brukar rekomendera att man undviker grafikkort som behöver egen strömmatning då de är svårare att kyla. Det går att kyla kraftigare kort men jag har inte gjort det och därmed kan jag inte rekommendera det då jag saknar egen erfarenhet.
* ev nordbryggekylare. Beror lite på nordbrygga och vilken temp man kan acceptera
* ev hd hållare.
Det går att montera en 92mm fläkt i taket på HFX classic om man vill ha en säkerhetsfläkt.
Alternativen är chassin från zahlman eller hush men de ligger i samma prisklass så vitt jag vet. Alternativet till helt passiva system är tysta vattenkylningssystem som tex zahlman resorator.
Det blir varmare än i en fläktkyld burk, så är det bara men vad är för varmt? jag kan acceptera 40-50C i min burk utan att må dåligt av det.
För nuvarande har jag en HFX mini som arbetsplats och en HFX classic under bygge som HTPC.
I minin har jag en E6700 CPU och ett 7600GT kort. När det gäller hårddiskkylning så byggde jag en egen ljuddämpad låda till den här datorn eftersom jag föredrar att använda 2.5" diskar då de är svalare och tystare. SSD är lite för dyra för mig ännu. Byggde denna burk hösten -06 och den har gått riktigt bra sen dess.
Classicen är som sagt under bygge för nuvarande. Chassie, nätagg och CPU kylare har jag fått hem och jag väntar på:
Asus p5k/epu moderkort
E8500 CPU
Radeon 3650 Grafikkort
2.5" 160GB samsung disk 5400rpm
DVD brännare
2 GB minne som ska flyttas från en annan burk
FloppyDTV S2 tvkort.
BorgFx vga kylare.
Återigen blev det en hembyggd lösning till hårddisken. Längst in en metalllåda som tystar en hel del brumm samtidigt som den sprider ut värmen på en större yta. utanpå plåtlådan har jag ljuddämpnigsmatrial på insidan av en plastlåda. På utsidan plastlådan sitter ljuddämpningsmatta. Funkar den tempmässigt så blir det kalas för med en 5400rpm disk i så hörs den inte på 3 dm....
Redigerat av mats2442, 03 August 2008 - 17:34.