Hjälp med DIY Sub
9 svar till detta ämne
Postad 05 August 2008 - 01:53
AbsoluteTerror
-
AbsoluteTerror
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej har länge varit sugen på att bygga en egen sub, har dock inte haft pengar sen nu. så jag tänkte mig Zachry DSW-150 som förstärkare och Peerless 250WF33/102PPB 832603 http://www.hifikit.s...prod.asp?id=222som bas men jag är helt grön på detta så jag skulle behöver hjälp med resten är det bra förstärkare/bas, storlek på låda, basport eller sluten? i dudget väg hade jag tänkt mig runt 1600kr om de finnns i nåt bättre i den prisklassen så tackar jag gärna för förslag Tack på förhand
Postad 05 August 2008 - 16:19
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Portad
Vb 87,00 Liter (lådvolym, exkl bas och rör)
fb 33,38 hz (avstämning på porten)
fu 37,11 hz (f-3)
Portl. 18,91 cm
Portd. 10,40 cm
Är mitt förslag, dock vill jag bara poängtera att det inte är en sub, utan en basmodul  (skillnaden är ungefär att en subbas klarar att återge ljud mellan 16-32Hz.)
Postad 06 August 2008 - 08:56
AbsoluteTerror
-
AbsoluteTerror
-
Rookie
-
9 inlägg
Portad Vb 87,00 Liter (lådvolym, exkl bas och rör) fb 33,38 hz (avstämning på porten) fu 37,11 hz (f-3) Portl. 18,91 cm Portd. 10,40 cm
Är mitt förslag, dock vill jag bara poängtera att det inte är en sub, utan en basmodul (skillnaden är ungefär att en subbas klarar att återge ljud mellan 16-32Hz.)
tack för hjälpen men alla dessa värden, vad betyder dom igentligen?? kräver ju inget superljud utan det är mest för att lära mig, och hur viktigt är det att ha ett rör som är rexakt 10,40cm? skulle de gå bra om man hittar ett på 10,50? Tack på förhand
Postad 06 August 2008 - 09:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
tack för hjälpen men alla dessa värden, vad betyder dom igentligen?? kräver ju inget superljud utan det är mest för att lära mig, och hur viktigt är det att ha ett rör som är rexakt 10,40cm? skulle de gå bra om man hittar ett på 10,50?
Tack på förhand
man kan räkna om, om du gör röret mindre i diameter så måste du göra det längre för att kompencera, man kan dock inte ha hur smala rör som hällst då det lufthastigheten i porten blir för hög och det bildas blåsljud villken inte är någe vidare. Har inte möjlighet att göra den beräkningen nu, men det finns rör med inne diameter på 104mm att köpa på hifikit, MDS rör. Har du rör med innediametern 105mm hemma så är det bara att köra på det och längden kan du köra på 188mm eller så.
Redigerat av DVD-ai, 06 August 2008 - 09:32.
Postad 06 August 2008 - 10:23
AbsoluteTerror
-
AbsoluteTerror
-
Rookie
-
9 inlägg
man kan räkna om, om du gör röret mindre i diameter så måste du göra det längre för att kompencera, man kan dock inte ha hur smala rör som hällst då det lufthastigheten i porten blir för hög och det bildas blåsljud villken inte är någe vidare. Har inte möjlighet att göra den beräkningen nu, men det finns rör med inne diameter på 104mm att köpa på hifikit, MDS rör. Har du rör med innediametern 105mm hemma så är det bara att köra på det och längden kan du köra på 188mm eller så.
ok  men isf beställer jag ett rör för smidighetens skull och några frågor till, hur mycket dämpatrial ska man ha i? skivtjocklek? (tänkte bygga i 19mm mds o staga upp inuti) men resten av värderna: "fb 33,38 hz (avstämning på porten) fu 37,11 hz (f-3)" är det något man behöver bry sig om när man bygger? och vad betyder dom? MVH
Postad 06 August 2008 - 12:12
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok men isf beställer jag ett rör för smidighetens skull och några frågor till, hur mycket dämpatrial ska man ha i? skivtjocklek? (tänkte bygga i 19mm mds o staga upp inuti) men resten av värderna: "fb 33,38 hz (avstämning på porten) fu 37,11 hz (f-3)" är det något man behöver bry sig om när man bygger? och vad betyder dom?
MVH
Ok, köp ett rör du ca 3-5 cm dämpning på alla väggar förutom på fronten, och se till så att du inte har för mycket runt röret också 16mmMDF går bra, men du får staga lite, ta med det i beräkningen, alltså stagningen tar upp utrymme i lådan och det gör även basen... Lägg till ca 2 liter och gör lådan 2liter "för stor" och sätt i stagning och bas element m.m. Du behöver inte bry dig om fb och fu när du bygger ihopp lådan, det är bara värden på avstämningen //David
Postad 07 August 2008 - 00:08
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Hej. Har byggt två basar med dem elementen och de slutsteget och min låda ligger på 105 l med ett rör på 10,2 x 18,6 ska nu i veckan ta på mig lite tid att åka till hifikit och handla in elementen. Kan skicka en liten redovisning hur jag tycker att det låter så ska jag se om det är något som är värt att investera i för dig. Kolla mitt galleri för bilder av lådorna.
MVH Patric
Postad 09 August 2008 - 17:27
AbsoluteTerror
-
AbsoluteTerror
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej. Har byggt två basar med dem elementen och de slutsteget och min låda ligger på 105 l med ett rör på 10,2 x 18,6 ska nu i veckan ta på mig lite tid att åka till hifikit och handla in elementen. Kan skicka en liten redovisning hur jag tycker att det låter så ska jag se om det är något som är värt att investera i för dig. Kolla mitt galleri för bilder av lådorna.
MVH Patric
ja de låter som en bra ide ^^ hör gärna av dig med resultatet  jag kommer inte börja bygga mina förens min lön kommer (den 27:e) så de skulle vara kul och veta hur dom låter
Postad 09 August 2008 - 23:31
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Första intrycket efter inkoppling så finns det något fylligt i ljudet som aldrig har funnits där och man hör att det är nått som låter men inte vartifrån. Till AC/DC funkar dem riktigt bra och då har jag endast spelat på -45 db på spelaren och 1/4 volym på steget med en brytfrekvens på 100 Hz. Kommer att låta bättre när dem är inspelade så jag kan nog berätta lite mer när jag fått någon vecka på mig. Men för den pengen jag la ner på dessa två var väll investerade pengar och jag tror inte det finns så mycket på marknaden som är nytt som slår dessa två bestar.
MVH Patric
Redigerat av Mini_Moto, 09 August 2008 - 23:32.
Postad 18 August 2008 - 20:52
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Du kan nog glömma att bygga med dem elementen. Det verkar som om att dem har utgått ur sortimentet. Men annars så låter dem hysteriskt bra för att endast kosta så lite som dem gjorde.
MVH Patric
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|