Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tele2 eller jag, vem har rätt

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 August 2008 - 19:52

j.
  • j.
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej!

Min bostadsrättsförening har avtal med kabelvision/Tele2 gällande kabeltv. Sedan övergången till digitalt (förra året) har det knappt gått att se på tv. Bilden fryser och hackar i princip helatiden. Otroligt frustrerande när man betalar för skiten i hyran.

Hur som helst, alla som bor här har samma problem. Fick en lapp hem i brevlådan nyligen där det stod att vi alla skall felanmäla vår digitaltv till Tele2 och blir det ingen förbättring så säger föreningen upp avtalet.

Jag ringde nyss och fick tala med nån ung tjej. Jag förklarade problemet och meddelade att vi är fler som har samma fel och att Tele2 har blivit meddelade om detta genom vår styrelse (dock kunde dom ej ta emot felanmälan från styrelsen).

Nu till det jag stör mig så fruktansvärt på: Tjejen frågar hur lång antennkabeln är, jag svarar att det är kabeln jag fick med digitalboxen jag använder. Då påstår hon att den kabeln ska sitta mellan tv'n och digtalboxen. Jag påpekar att jag använder scartkabel mellan tv och digitalbox. Hon påstår att det inte spelar någon roll, antennkabeln måste sitta i tv'n. Jag påpekar då att antennkabeln ska sitta mellan vägguttag och digitalbox och att scartkabel sedan är att föredra till tv'n då bilden blir mkt sämre med en vanlig antennsladd. Då påstår hon att det är så svårt att förklara, men antennkabeln måste sitta i tv'n. Jag förstår fortfarande inte vad antennkabeln gör för nytta, jag ser ju på tv'n via scartingången, annars väljer jag ju "mottagare" på tv'n för att se sändning via antennkabeln.
Hon avbryter samtalet stup i kvarten (antagligen för att springa och fråga någon vad hon ska säga). Jag är inte nöjd med svaret och ber att få tala med någon annan, det får jag INTE. Hennes ord står fast och jag blir sjukt frustrerad över att det är den hjälp jag får av Tele2, ett felaktigt okunnigt påstående som inte har något alls att göra med mitt och hela mitt kvarters problem. Jag säger att jag ringer vid ett senare i hopp om att få ytterligare ett utlåtande om vad som egentligen är fel (TELE2).

Nu till min fråga: Visst har jag rätt i det jag säger? Annars blir det lite pinsamt. ;)

Alltså
Enligt mig: Antennkabel mellan vägguttag och digitalbox, scart till tv'n.
Tele2: Antennkabel mellan vägguttag och digitalbox, scart OCH antennkabel till tv'n.

Tack på förhand. :unsure:

Postad 13 August 2008 - 20:08

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0
Du har helt rätt. Det skall räcka med antennsladd mellan vägguttag och box och sedan scart mellan box och TV. Så har jag kopplat hors morsan (som i och sig har ComHem, men principen är densamma) och att koppla in en antennsladd från box till TV kan inte påverka boxens prestanda, det är ju i den eller Tele2:s centralapparat felet ligger i.

Postad 13 August 2008 - 20:08

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0
Ja i mina ögon har du jäkligt rätt.
Om du inte har en mottagare i TV hur skulle dom då vilja att du skall göra ?

Postad 13 August 2008 - 20:17

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
hon har fel... du behöver bara antennkabel från vägg till box....

Postad 13 August 2008 - 20:28

j.
  • j.
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Tack för svaren! Det är ungefär som om Tele2 vet att folk har problem och bara försöker hitta kryphål att skylla på.

Bara att glatt fortsätta betala då för att inte kunna se på tv. :unsure:

Redigerat av j., 13 August 2008 - 20:30.

Postad 15 August 2008 - 10:16

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

Nu till min fråga: Visst har jag rätt i det jag säger? Annars blir det lite pinsamt. :D

Alltså
Enligt mig: Antennkabel mellan vägguttag och digitalbox, scart till tv'n.
Tele2: Antennkabel mellan vägguttag och digitalbox, scart OCH antennkabel till tv'n.

Tack på förhand. :)

Tele2 (likt de flesta kundtjänster) har ett felsökningsschema att följa. Enligt det så ska det sitta antennkabel mellan vägguttag och digitalbox samt scart och antennkabel till teven. Tills du har kopplat in den är det fel enligt deras felsökningsschema.

Enklaste lösningen är att strunta i vem som har rätt ansluta kabeln för att komma vidare med felsökningen.

Postad 15 August 2008 - 11:13

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
eller enbart säga att man gjort det men att det inte blir nån skillnad.... antenkabel mellan box och tv är bara till för om man vill kunna se analoga kanalerna.... vissa boxar har rf modulator och kan skicka vidare bild från boxen genom antennkabel men det klarar inte Tele2's standard skitbox....
däremot kan det vara viktigt att använda en bra kabel mellan vägg och box... har man problem med störningar kan det mycke väl bero på störningar från elektronik,microvågsugnar eller annat sånt som kan störa... en dyrare kabel som är bra skärmad och ferritkärnor är att rekomendera...

Redigerat av Leatherface, 15 August 2008 - 11:15.

Postad 15 August 2008 - 14:16

Unregistered7805f018
  • Unregistered7805f018
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Inte fasiken kan du använda enbart en antennsladd kopplad till tv från din digitalbox för att titta på digitaltv, det är ju scartkabeln som gör detta jobb, den extra antennsladden gör ju bara som andra säger här att den förmedlar den analoga tvbilden till tvn ? Eller missförstod jag det? För du måste väl ha fått en scartkabel och sen två antennkablar av dem? Hur tänkte de annars att du ska få ihop det på det sättet dom vill? Be henne gärna förklara det.

Vill gärna höra hur det går för dig och din bostadsförening.

/J

Postad 15 August 2008 - 18:34

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1000 inlägg
  • 0
Naturligtvis behöver du inte ha någon antennkabel mellan box och tv (enklast är nog att säga till Tele2:s support att du har en kabel mellan box och tv trots att det inte är sant). Däremot skulle jag inte koppla just den kabeln (gissar att den är svart och ganska kort?) du fick med digital-boxen mellan box och antennuttag. Mellan antennuttag brukar jag använda en hederlig vit 75 ohms antennkabel av lagom längd som du hittar i närmsta tv-butik, Clas O etc.

Hur som helst är det ju inte detta som är problemet då de flesta/alla verkar ha problem i er förening.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.