Postad 17 August 2008 - 08:33
Har tyvärr inte plats för en sub fram i rummet då tv-bänken som står under bioduken är alldeles för stor. Däremot har jag plats för en sub längst bak i rummet i något av hörnen. Undrar ifall det går att göra en sån placering då den kommer hamna väldigt nära soffan? kommer det låta konstigt eller kommer det fungera ?
Postad 17 August 2008 - 08:37
Sätt suben på soffan och gå/kryp och lyssna efter det högsta bas ljudet längs hörnen, där det låter bäst placerardu suben.
Postad 17 August 2008 - 08:37
Klart det kan funka, du får nog jobba lite mer med kalibreringen och fasen.
Har du basen hemma så är det bara att testa, bättre att ha en bas i det bakre hörnet än ingen alls enligt mig.
Hade själv en bas i bakre hörnan vid en fåtölj tidigare och det var inte några som helst problem med det.
Har du basen hemma så är det bara att testa, bättre att ha en bas i det bakre hörnet än ingen alls enligt mig.
Hade själv en bas i bakre hörnan vid en fåtölj tidigare och det var inte några som helst problem med det.
Postad 17 August 2008 - 08:38
Du får testa dig fram!
Och det enklaste knepet är att först ställa subben där du kommer att sitta och sedan "gå" mellan de tänkta hörnen och höra var subben låter bäst. Där det låter bäst är där subben ska stå.
mvh
/björn
Och det enklaste knepet är att först ställa subben där du kommer att sitta och sedan "gå" mellan de tänkta hörnen och höra var subben låter bäst. Där det låter bäst är där subben ska stå.
mvh
/björn
Postad 22 January 2009 - 16:24
Hur fungerar det att ha suben placerad mitt i rummet vid en sidovägg? Alltså inte i något hörn.
Postad 22 January 2009 - 21:50
Många låser sig vid hörn tycker jag !
Fast ska den nyttjas för bio så ger det ju x-tra tryck men inte sagt att det är i den regionen man vill.
En sub kan stå precis var som helst för det beror helt o hållet på rummet.
Sätta suben i soffan metoden ger jag inte så mycket för, många tycker Bäst bas är där du drar igång rummet som mest.
På med musik med bra tryck o börja flytta runt suben i 1 meters steg. Du kan ju givetvis börja där det passar bäst rent placeringsmässigt först för du kan ha tur. Ändra inte volymen (kan med fördel ställas lite högre än normalt) eller delningsfrekvensen utan testa bara att skifta fasen på varje ställe.
Vad du ska lyssna efter är tight och djup bas utan eftersläpningar så inget entonigt muller eller bas som låter att den är en halv sekund sen.
Fast ska den nyttjas för bio så ger det ju x-tra tryck men inte sagt att det är i den regionen man vill.
En sub kan stå precis var som helst för det beror helt o hållet på rummet.
Sätta suben i soffan metoden ger jag inte så mycket för, många tycker Bäst bas är där du drar igång rummet som mest.
På med musik med bra tryck o börja flytta runt suben i 1 meters steg. Du kan ju givetvis börja där det passar bäst rent placeringsmässigt först för du kan ha tur. Ändra inte volymen (kan med fördel ställas lite högre än normalt) eller delningsfrekvensen utan testa bara att skifta fasen på varje ställe.
Vad du ska lyssna efter är tight och djup bas utan eftersläpningar så inget entonigt muller eller bas som låter att den är en halv sekund sen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
59 bilder
303 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?