Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elgiganten - Repig plasma vid hemleverans!

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 August 2008 - 19:49

Miros
  • Miros
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Vi har köpt en nya Plasma på Elgiganten, en Samsung och är jättenöjda med tv´n.
Nu till problemet.
När vi fick hem den via hemleverans och packade upp den så var det en repa i lacken, ringde kundservice och anmälde detta och hon skulle kontakta berörd säljare och varuhus.
Idag fick vi kontakt med säljaren som sa att Elgiganten inte tänkte gör något åt detta utan Samsung själva ska komma ut och inspektera skadan.

Är inte detta elgigantens sak att ta hand om, ska vi som kund verkligen behöva förlita oss på andra part?

Någon som varit med om liknande eller vet vad som verkligen gäller?

Postad 26 August 2008 - 19:57

relaxer
  • relaxer
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Tjenare

Jag hade problem med en router som jag köpt hos datakometen i umeå. När nätadaptern dog efter 6månader så gick jag in i affären men blev hänvisad till dlinks support. Då det var lagom mycket folk i butiken förklarade jag med hög röst för säljaren att jag faktiskt betalade 25% extra här i butiken istället för att löpa på nätet för att slippa skicka saker fram och tillbaka. Jag fick en ny adapter på direkten :)

Postad 26 August 2008 - 20:01

Ladden
  • Ladden
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Inte ovanligt att reklamationer glider vidare till tillverkarens "serviceorganisation". Förekommer även i andra branscher. Butiken/kedjan har säkert avtalat detta med sin leverantör och "beställer" åtgärd av dem.
Du är kund hos Elgiganten, sen att dem inte själva handhar ärendet rent praktist på plats hos dig är som sagt inte ovanligt. Katten på råttan...

Postad 26 August 2008 - 20:02

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Att Elgiganten inget "gör" åt saken kan man ju förstå. Elgiganten har ju antagligen inte öppnat paketet och därför borde det åligga tillverkaren att rätta till problemet.. Dock hoppas jag att Elgiganten ombesörjer Samsung med all nödvändig information så de kan ta kontakt med dig för att se felet. Dock bör nog en från Elgiganten följa med för att se till att Elgigantens egen policy efterföljs.

Postad 26 August 2008 - 20:04

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Nämnas kan att näringsidkaren är ansvarig för garantiärenden och just detta 1 år efter köp. De kan alltså inte säga från sig ansvaret och skicka en vidare till tillverkaren.

Postad 26 August 2008 - 20:05

toube83
  • toube83
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Det är ju som inte Elgigantens TV, det är ju som inte elgiganten som tillverkar tvn, eller packar om den, så det där med andra part vet jag inte riktigt om jag håller med om. Är det så att du inte är nöjd med tvn så lär ju elgiganten hjälpa dig. Sen kan jag ju tycka att det vore rätt skönt om samsung kommer ut och tittar på den, du lär ju få en ny direkt levererad till dig. Du kan säkert annars vända dig till din lokala elgiganten och få hjälp.

Postad 26 August 2008 - 20:23

Neond13
  • Neond13
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
...............annars kan du ju bara lämna tillbaka den till elgiganten inom 2 veckors-ångerrätten och inspekterar de plasman så kan du ju säga att de leverade den sådär.....vilket de gjorde............självklart skall nya produkter vara felfria och är de inte det så skall man självklart ta ansvar för det som återsörsäljare annars är man en "lousy" kundhanterare. (jobbat länge inom butiksförsäljnig själv)

Postad 26 August 2008 - 20:24

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Det är givetvis Elgiganten som skall göra upp detta med dig eftersom köpet är ett avtal mellan dem och dig, de får sedan i sin tur reklamera denna mot Samsung, du som konsument skall inte komma i kläm i några diskussioner. Annars häv köpet och köp en ny apparat av dem.

Postad 26 August 2008 - 20:32

Neond13
  • Neond13
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Jag blir lite irriterad när folk slänger ut saker som förhållandevis, iallafall för den berörda personen viktiga saker när de uppenbarligen inte har någon aning vad de snackar om. En liten skärpning kan det vara behov av.

Postad 26 August 2008 - 21:06

Unregisterede25ebdfe
  • Unregisterede25ebdfe
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Som Skogga sa så är det elgiganten som ska göra upp detta med dig. Du köpte Tvn omedveten om att den hade repa AV elgiganten.
Du ska inte behöva kontakta Samsung. En ny produkt ska vara helt felfri.

Postad 26 August 2008 - 21:26

Ladden
  • Ladden
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag blir lite irriterad när folk slänger ut saker som förhållandevis, iallafall för den berörda personen viktiga saker när de uppenbarligen inte har någon aning vad de snackar om. En liten skärpning kan det vara behov av.

Jag blir också lite irriterad, och då när någon generellt kritiserar något/någon/några utan att informera om vad som avses. Du kanske vill precisera dig lite mer ?

Postad 26 August 2008 - 21:33

Neond13
  • Neond13
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Va?! e du blind eller? eller bara extremt ung för jag ser ingen som helst annan anledning till ditt löjliga inlägg.

Postad 26 August 2008 - 21:33

toube83
  • toube83
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Men vad är problemet??? Är helt garanterat säker att Elgiganten hjälper dig om du inte är nöjd. Du har ju 30dagars öppet köp på alla deras produkter, mer än vad distanslagens 14 dagar säger. Tror inte att du behöver vänta på att samsung ska inspektera tvn om du inte vill, men det kan ju vara rätt skönt att de kommer till dig istället för att du ska behöva skicka in den eller åka till din lokala butik. Självklart ska tvn vara perfekt när man köper en ny vara, och varken samsung eller elgiganten kommer att låta kunden hamna i kläm.

Postad 26 August 2008 - 22:40

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Påminner mig om när jag lämnade in en trasig LaCie-hårddisk till Inet. Det var ett garantiärende och jag hade köpt disken i butiken. Dom hänvisade direkt till LaCie och sa att jag skulle skicka den dit. Blev rätt förbannad men dom var stenhårda. Disken skulle skickas av mig personligen till LaCie i Frankrike.

Aldrig mer Inet säger jag bara. Varför köper man en produkt i butik? Jo för att slippa allt sånt meck. Om det inte gäller stora tunga saker köper jag numera det mesta från nätbutiker.

/GB

Postad 26 August 2008 - 23:03

Unregistered924f697d
  • Unregistered924f697d
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Va?! e du blind eller? eller bara extremt ung för jag ser ingen som helst annan anledning till ditt löjliga inlägg.

Trist att vissa håller så låg nivå här inne...

Postad 26 August 2008 - 23:08

Neond13
  • Neond13
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Trist att vissa håller så låg nivå här inne...

Jag håller med dig hundraprocentigt och jag antar att du syftar på samma som mig.

Postad 27 August 2008 - 08:45

Bumpa Berra
  • Bumpa Berra
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Jag håller med dig hundraprocentigt och jag antar att du syftar på samma som mig.

Du olof79 om du skall göra inlägg var då noga med att redogöra för vem du pekar ut.
Om du skriver sådana inlägg som du gjort här i tråden så är det inte lätt att veta vad du vill.
Nej jag är INTE väldigt ung inte ens om man jämför med dig.

Nu till saken. Vid ett köp finns det allt som oftast två parter som gör ett avtal.
Jo ett enkelt köp är ett avtal, det behöver inte vara kontrakt och grejer.
Vid fel/klagan är det altid motparten som skall kontaktas. Men ofta bollar motparten ärendet vidare till säljarens motpart dvs leverantören/agenturen. Och då blir det genast stor risk för tidsspill och en massa ringande.

Jag hjälpte nyss en vän som handlat en kyl o frys av en Elon-butik. Apparaten gick sönder under värsta värmeböljan i sommras. Elon ber kunden ringa till kylreparatören och det är väl OK då det går lättare att avtala tid för besök.
Men efter att reparatören dömt ut skåpet så skickar Elon kunden till Samsung och de i sin tur kan inte leverera pga att skåpet i fråga är restat. Kunden utan kyl/frys i 14dagar!!! Då säger jag åt honom att ringa Elon och påtala deras anvar och helt enkelt häva köpet eller ring knsumetvägledaren. Han gjorde det senare och KVL återkom efter 10 minuter då hon samtalat med Elon. Ny apparat på plats samma förmiddag.

Så låt adrig säljaren gömma sig bakom stora leverantörer som du INTE köpt något av!!!!

Postad 27 August 2008 - 09:55

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Att Elgiganten inget "gör" åt saken kan man ju förstå. Elgiganten har ju antagligen inte öppnat paketet och därför borde det åligga tillverkaren att rätta till problemet.. Dock hoppas jag att Elgiganten ombesörjer Samsung med all nödvändig information så de kan ta kontakt med dig för att se felet. Dock bör nog en från Elgiganten följa med för att se till att Elgigantens egen policy efterföljs.

Att elgiganten inte har öppnat paketet finns det absolut ingen garanti för. Eller rättare sagt, i detta fall har nog TVn redan varit hos en kund som har öppnat paketet men lämnat tillbaka varan till elgiganten på öppet köp, elgiganten packar då om varan och säljer den till någon annan...

Vad gäller kundens rättigheter så borde det gå att lämna tillbaka den på öppet köp, eftersom elgiganten har en öppet-köp-policy på 30 dagar även vid butiksköp. Om varan var i detta skick vid leverans så bör det gå bra att kräva öppet köp, om inte elgiganten hävdar att kunden ljuger såklart.

Om de vägrar öppet köp så är det då som sagt garantin som ska åberopas vilket verkar ha gjorts i detta fall. Kunden har då rätt att kräva att något av följande av näringsidkaren (i detta fall elgiganten)
1. Få varan reparerad
2. Få varan utbytt mot en felfri
3. Få ersättning för reparation hos tredje part (t.ex. tillverkaren)
4. Behålla varan och få reducerat pris...
5. minns inte om det fanns något mer val...

Ifall kunden väljer 1 eller 2 så har försäljaren rätt att byta till det andra alternativet av 1 eller 2, ifall det valda alternativet är orimligt mycket dyrare. Men försäljaren har inte rätt att tvinga kunden att välja alternativ 3, vilket tycks vara fallet här... så det är bara att trycka konsumentköpslagen i ansiktet på dem...

Kräver kunden att felet avhjälps eller att TVn byts ut, så måste försäljaren ta tag i det. Vill de att samsung ska komma och fixa tvn, då är det försäljaren som ska skicka dit dem, kunden behöver inte ringa dem själv utan det ska säljaren göra. Om detta inte sker inom rimlig tid så har man rätt att häva köpet.

http://www.konsument...ngArticleId=133

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.