Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur isolera vinden? barnen sover!

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 August 2008 - 22:01

hemfixarMicke
  • hemfixarMicke
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej

Vi ska snart flytta till nytt hus och jag går och dag drömmer om hur mitt biorum ska se ut. jag har stött på ett problem. det är så att jag tänkte ha bion på vinden och har ett gott utrymme där uppe. det blir en bar del och en biodel. alltsom allt blir det typ 60kvm som jag förfogar över. jag kom att tänka på frugan har placerat barnen precis under detta utrymme i rummen under och suck och stön vad göra för att isolera så ljudet inte tränger ner till dom sovande barnen? (man vill ju kunna dra på så att dom små liven inte vaknar). Finns det någon ide här?

Ska jag trycka upp isolerplattor i taket i barnens rum? slita upp alla plank på vinden och lägga i VAD?

Tacksam för svar. jag flyttar inte förrän i november så det är lång tid till att skissa.

MVH Micke

Postad 26 August 2008 - 22:27

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Innan du börjar fundera på lite oljud i ungarnas sovrum bör du fundera på hela projektet.

Är det en vanlig kallvind med vindstrappa i taket som du tänker inreda så har du ett jätteprojekt framför dig, hoppas du har gott om tid eller gott om pengar.
Är det dessutom snedtak så får du usel akustik.

Lejer du ut jobbet, snickeri, el, VVS (?) och material så får du nog räkna med ett par hundra tusen men då får du en AC på köpet vilket är ett måste på en vind. Måste du bygga en riktig trappa åxå så rycker 50tusen till.

Är huset under uppbyggnad så prata med firman redan nu om att vinden skall inredas så kan du spara massor framöver.

Postad 27 August 2008 - 11:06

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Jag har tvärt om - ungarna ovanför bion. Vi har löst det genom att helt enkelt vänja dem vid att det lever om. :)

Visst kommer de ner ibland, men det är ruggigt sällan.

Har du en träkåk med träbjälklag är dte rätt svårt att få det helt tyst, oavsett hur mycket du gipsar, har spalter, kuddar mm.

Postad 28 August 2008 - 22:36

hemfixarMicke
  • hemfixarMicke
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
det är en vind med en egen trappa upp. Huset har stått där sen 50-talet. Jag gör allt jobb själv! blir det dåligt ljud när man har snedtak? det trodde jag inte hade så mycke inverkan. behöver nog ha lite snedtak iallafall. påverkar det mycket på ljudet? måste ha lite bredd i bion och därför måste jag ha lite snedtak.

frågan var golvet. jag bryter nog upp golvet och tok isolerar där i och lägger igen det igen. tror det är den enda lösningen. så får ungarna stå ut som hifisnubben säger. hehe. nu ska dom få igen för alla vakna nätter när dom var små.

Postad 28 August 2008 - 22:47

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Jag vet folk som har gjort som så att dom lägger en rejäl fiber duk över det befintliga sen skivor över det typ masonit, sen lägger dom vanligt golv,typ parkett över det. blir tyst o stumt som attans då.

Postad 29 August 2008 - 00:59

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

det är en vind med en egen trappa upp. Huset har stått där sen 50-talet. Jag gör allt jobb själv! blir det dåligt ljud när man har snedtak? det trodde jag inte hade så mycke inverkan. behöver nog ha lite snedtak iallafall. påverkar det mycket på ljudet? måste ha lite bredd i bion och därför måste jag ha lite snedtak.

frågan var golvet. jag bryter nog upp golvet och tok isolerar där i och lägger igen det igen. tror det är den enda lösningen. så får ungarna stå ut som hifisnubben säger. hehe. nu ska dom få igen för alla vakna nätter när dom var små.

trappan är ett jätteplus!
snedetaket kommer att få ljudvågorna att studsa helt kaotiskt så du får ingen ren 5-kanals ljudbild.
risken är att vinden är byggd som en....vind, mao så är bjälklagret dimensionerat för innertak och inte discogolv... det kanske inte rasar in men du får en härlig resonns från subben.
isolering, ventilation, fönster, el har du förståss redan funderat över...
har du plåttak så kan du nog inte sitta där när det regnar pga smattret
du måste in med en AC för det kommer bli mycket varmt på sommaren

Har du koll på allt detta så är det väl bara att köra igång men räkna med att det tar ett år innan du är klar..... det finns många andra prioriteter som knackar på om man flyttar in i ett nytt hus och dessutom har ungar att ta hand om.

Postad 29 August 2008 - 15:55

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Är det dessutom snedtak så får du usel akustik.

Varför behöver det vara så?
Jag trodde snarast att det var br aom man inte har helt parrallela ytor som lättare ger utsläckning/förstärkning av vågorna?

Om du vill isolera så mycket som möjligt finns det väl två typer av ljud:
1. Luftljud
2. Stomljud

1 Tar du bort genom att isolera. Enklast med tunga kosntruktioner, förslagsvis då gips. Två lager gips i taket under och ett lager (eller två) i golvet. Var noga med att det blir tätt även i alla anslutningar. Sedan får du även isolera trappen. Gör du inte det är ju risken stor att det är bortkastat jobb för att ljudet ändå går den vägen.
2. tas bort genom att man ser till att det inte tar sig till stommen. Exempelvis flytande golv med distans, kuddar under högtalare mm.

Atts edan minska efterklangen i rummet brukar hjälpa lite tycker jag. Dessutom skönare att vara i rummet.

Dock så brukar det vara svårt att få det "tyst" i gamla hus utan ganska stora ingrepp. I mitt fall så hör min granne då jag kör subbasarna. Till saken hör att jag har bion i källaren och grannens villa är 8-10 meter ifrån. Däremot kan man ju göra det lite bättre än det var från början genom ovanstående förslag.

Jag tycker f.ö. att Ac brukar vara en bra sak på vindar.
Att plåttak ska störa är inte säkert tycker jag. Man måste se på HELA konstruktionen. Visst kan det vara störande, men har man tjock och tungt tak i övrigt så brukar inte mycket höras.

Även om man kanske "ger igen" nu för de vakna nätterna så bävar jag redan för då de kommer i tonåren och ska sitta med polarna och se på film. :(

Postad 29 August 2008 - 16:26

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
HiFiSnubben:
du har i stora drag rätt i det du skriver, gillar slutklämmen.

När det gäller akustik så är det sant att ett helt symetriskt rum är inte perfekt men kör man i ett rum med i princip ett V format tak så blir det superkänsligt var man sitter, mitt i soffan kan vara kanon men flyttar man sig 2dm blir det skit.

Punkterna jag lyfte upp var sådant men skall tänka igenom innan man börjar, blir ingen höjdare om man bygger något som man inte kan använda på sena kvälla pga buller, under sommaren pga värmen, under regn pga smattret på vintern pga kylan.... blir väl kvar några april söndagseftermiddagar......

Postad 29 August 2008 - 20:11

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Jag har en vind på ca 70m2, problemet med ljudet är att jag inte har några dörrar upp. Det är bara en vanlig trappa upp, jag har gardiner för och det dämpar lite. Kolla gärna mina album finns både när det byggdes och färdigt. Jag tippar på att dämpa golvet lite mer.

Byggbilder

Färdigt

/Tim!

Redigerat av Timpolanen, 29 August 2008 - 20:11.

Postad 03 September 2008 - 21:12

hemfixarMicke
  • hemfixarMicke
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
tack för alla svar. jag tar gärna emot bilder från vindar om någon har? det är alltid roligt att få inspiration från hur jag kan göra.

MVH Micke

Postad 05 September 2008 - 09:44

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

HiFiSnubben:
du har i stora drag rätt i det du skriver, gillar slutklämmen.

När det gäller akustik så är det sant att ett helt symetriskt rum är inte perfekt men kör man i ett rum med i princip ett V format tak så blir det superkänsligt var man sitter, mitt i soffan kan vara kanon men flyttar man sig 2dm blir det skit.

Jag ser int edetta som något unikt för vindsvåningar. Har upplevt det i flera andra rum åxå. Jag är ingen akustiker utan har bara "den vanliga fysiken man får med sig i civ ing utbildningen" och kanske är det därför jag har svårt att se varför det skulle vara ett större problem än för en hel del traditionella rum. Mina lyssningserfarenheter späder bara på.

Postad 05 September 2008 - 15:09

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
dubbel golvgips kanske? sneda väggar lär ju vara bättre med tanke på stående vågor, upp med lite absorbenter så lär inte ljudet "studsa runt kaotiskt"

regnljud? kyla? värme? är det ett plåtskjul eller en villa? i mitt gamla hus lider jag inte av något av det.

kör hårt med bygget!

Redigerat av Unregistered46a10d28, 05 September 2008 - 15:12.

Postad 06 September 2008 - 20:19

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Tar man sig en titt på en skilje vägg på ett parhus så är väggen uppbyggd med 2 lager gips sen isolering och luftspalt och sen upprepas det med isolering + 2 lager gips.

Just nu bygger vi ett hus med 4 lägenheter i och skiljeväggarna/brandväggarna är 280mm tjocka och då består de av 2 lager 15mm brandgips + 95regel/isolering 30mm luftspalt, 95mm regel/isolering och sist 2lager 15mm brandgips.
Och då uppfylls både brand och ljud klassning för lägenheter.

Vart vill man komma med detta är att du har ett lager som är dött sen kommer något som dämpar sen något som bryter ljudbilden och tillbaka till någon som dämpar och något som är dött. Enligt denna standard minskar man ljudet bra mycket, men har man pengar skall man byta ut ett lager gips mot 22mm plyfa skiva då denna består av flera lager av olika matrial och dämpar ljud bättre än gips.

//Niklas

Postad 19 September 2008 - 12:58

Unregistered188597bf
  • Unregistered188597bf
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
http://www.audiocube...nes_System.html

Har själv bion vägg i vägg med sovrum. Det här är den bästa lösningen! Går att köpa till lösa hörlurar.

Dyrt men grymt ljud!

Postad 21 September 2008 - 09:31

hemfixarMicke
  • hemfixarMicke
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
500 dollar. phuu. då får ungarna vakna istället. hehe. det var ju en idé. men som sagt dyr historia.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.