Postad 28 August 2008 - 10:09
Postad 28 August 2008 - 10:38
Är det någon som kan förklara skillnaden på Bi-wiring och Bi-amping eller är det samma sak?
Tjenare.
Bi-amp och biwire är inte samma sak.
Här finns en bra beskrivning : http://www.fluance.com/wiring.html
Postad 28 August 2008 - 11:23
Bi-wiring: Du använder bara det ämnade slutsteget i din 5.1 reciever för en högtalare. Här handlar det om en vanlig högtalarkabel som delas upp i fyra.
Bi-amp: Då har du en 7.1 reciever men nöjer dig med 5.1. Då tar du de två överblivna slutstegen i recievern och skickar deras kräm till frontarna. Så då driver totalt fyra slutsteg frontarna istället för vanliga två. Men då måste du köra med dubbla kablar till varje högtalare. Så ett slutsteg driver basen och det andra mellan och disk.
Fruktansvärt enkelt förklarat.. kanske inte ens bidrog till något..
Nu känner jag mig en aning misslyckad..
/Christian
Postad 28 August 2008 - 11:50
Bi-wiring då kör man separata kablar till diskant och bas från samma terminaler på förstärkaren. Det går att göra med ALLA förstärkare.
Bi-ampning då kör man separata kablar för diskant och bas från totalt 4st slutsteg. D.v.s. du har ett slutsteg för vänster diskant, ett för vänster bas, ett för höger diskant och ett för höger bas. Detta kan vara 4st monoblock, ett 4-kanalsslutsteg, 2st 2-kanalsslutsteg eller 4 av 7 kanaler i ett 7-kanalssteg eller precis vad man vill bara det är totalt 4st slutsteg.
Postad 28 August 2008 - 11:56
Då har jag med andra ord Bi-ampat mina frontar. Förstod inte riktigt begreppen, det är ju jobbigt att hålla reda på alla begrepp. Speciellt när man är nybörjare på det här.
Men tack så mycket för att ni tog er tid ialla fall.
Kommer upp lite bilder så småningom när jag har fått ordning på allt hemma.
Mvh D-flexxx:)
Postad 28 August 2008 - 14:15
Kan tillägga att det handlar inte om hemmabiorecievers.
Bi-wiring då kör man separata kablar till diskant och bas från samma terminaler på förstärkaren. Det går att göra med ALLA förstärkare.
Bi-ampning då kör man separata kablar för diskant och bas från totalt 4st slutsteg. D.v.s. du har ett slutsteg för vänster diskant, ett för vänster bas, ett för höger diskant och ett för höger bas. Detta kan vara 4st monoblock, ett 4-kanalsslutsteg, 2st 2-kanalsslutsteg eller 4 av 7 kanaler i ett 7-kanalssteg eller precis vad man vill bara det är totalt 4st slutsteg.
Bra där Gilgo
Postad 29 August 2008 - 08:23
Postad 29 August 2008 - 09:51
Vad är det man vinner på att köra bi-wire? Vad jag förstått så innehåller båda kablarna samma information då de är kopplade i samma utgångar på förstärkaren. Alltså sker själva delning mellan basfrekvens och diskant/mellanregister-frekvernser i högtalaren. På vilket sätt är detta bättre jämfört med att köra allt i en kabel, samma delning måste ju ske i högtalaren i alla fall, eller?
Det är olika information i de båda kabellängderna! (Förutsatt att man plockat bort bläcken mellan terminalerna på högtalarna förstås). Redan vid förstärkarens utgångar vet utsignalen om att det är olika impedans i de två filtren vid högtalaren för olika frekvenser och därför sker uppdelningen redan vid utgången av förstärkaren. Man för alltså mindre påverkan mellan olika frekvensband då de har delat upp sig i två delar, en för basinformation och en för resten.
Ett litet tips till alla bi-amps-sugna: Glöm inte ta bort bläcken på högtalarna
Postad 29 August 2008 - 11:39
Det är fullt möjligt jag missförstått ditt inlägg och jag ber om ditt och alla andras tålamod för min okunnighet men man måste fråga de dumma frågorna för att lära sig
Tacksam för alla som bringar upplysning i denna fråga!
Postad 29 August 2008 - 12:50
Pratar du om bi-wireing eller bi-amping? Vid bi-amping så kopplar man in olika slutsteg för diskant/mellanregister och basinformation och dessa löper i varsin lina till högtalaren och innehåller olika information. Så långt är jag med men hur är det i bi-wireing? Där är de båda kablarna anslutna till förstärkarens ena utgång för att sedan kopplas till ena högtalarens två ingångar (blecket borttaget!) och följdaktigen borde båda kablarna innehålla samma info... Hur kan förstärkaren "veta" vad som ska skickas i respektive kabel då de sitter fast i samma utgång?!
![]()
Det är fullt möjligt jag missförstått ditt inlägg och jag ber om ditt och alla andras tålamod för min okunnighet men man måste fråga de dumma frågorna för att lära sig![]()
Tacksam för alla som bringar upplysning i denna fråga!
Både och när jag tänker efter
Säg att vi har en enkel elektrisk krets, bestående av kablar och en svart box som har vissa elektriska egenskaper (impedans). Om vi skulle koppla in en växelspänningskälla till denna krets så ges strömmen av Ohms lag. Informationen om den svarta boxens elektriska egenskaper skickas blixtsnabbt till batteriet som vet exakt vilken ström den ska skicka ut. På samma sätt vet förstärkaren hur stor ström den ska skicka till högtalaren i single-wire-fallet. När vi går över till bi-wire så har strömmen två olika vägar att gå till högtalaren. I den ena kabeln (diskant) så har basfrekvenser väldigt hög impedans och tvärt om. Elektroner är som människor (lata) och orkar inte ta den jobbiga vägen i livet, så därför sker en uppdelning av signalen i två frekvensband.
Redigerat av Unregisteredc7194d09, 29 August 2008 - 12:52.
Postad 29 August 2008 - 15:13
Enda fördelen med bi-wiring torde vara att man kan ha en kabel som funkar bra med diskant och en som funkar bra med bas. Hurvida det är bra tvista de lärde om.
Bi-ampar man har man separerat diskant och bas helt och därför belastas inte slutsteget för baselementet med diskantelementet. Men slutsteget skickar ut ALLA frekvenser till båda elementen ändå. Det är i delningsfiltret som frekvenserna som är oönskade tas bort. Det har inget med slutsteget att göra öht.
Postad 29 August 2008 - 15:18
Postad 29 August 2008 - 15:31
Jag har en H/K AVR-435 (7.1) och vill testa att bi-ampa mina frontar. Det kan väll inte bara va att koppla in mina två överblivna surroundkanaler in i frontarna? Borde man inte ställa in receivern så att han förstår att det är frontsignal som ska ut i de kanalerna med? Jag har inte hittat någon sådan inställning i manualen så då kanske bi-amping är omöjligt på AVR-435?
Det ja kan hitta är att du kan andvända dom till multiroom funktion.
Står inget om bi-amp tyvärr.
Postad 29 August 2008 - 15:43
Det ja kan hitta är att du kan andvända dom till multiroom funktion.
Står inget om bi-amp tyvärr.
Precis! Multi-room fungerar fint men antagligen så går det inte att styra om för bi-amp. För att bi-amp ska va möjligt måste funktionen stödjas av receivern, har jag förstått rätt? Jag var mest sugen på att testa för att se om det ger något men jag är nöjd som det är så jag fäller inga tårar
Postad 29 August 2008 - 16:34
För att bi-amp ska va möjligt måste funktionen stödjas av receivern, har jag förstått rätt?
Det kan gå ändå. Saxat från ett annat forum:
Step #1: Connect a pair of analog RCA cables from the preamp outs of the "Front" channels to an unused input of the AVR-3805 (In my case, I chose the CD inputs).
Step #2: Select the chosen input as the source for Multi Zone 2.
Step #3: In the POWER AMP ASSIGN menu (5-1), select "Zone 2".
Step #4: Using the internal test tones of the AVR-5803, position the SPL meter (slow response, C-weighted) at the listening position and increase the master volume control until each speaker reads about 75dB.
Step #5: Disconnect the speaker level connections from the "Front" channels at the AVR-3805 and reconnect them to the appropriate "Multi Zone 2" speaker level connections.
Step #6: Repeat Step#4 while varying the "Multi Zone 2" volume level. I found nearly unity gain correlation between the "Front" channel and "Multi Zone 2" amplifiers to be at the "Multi Zone 2" volume level setting of +2dB. Coincidentlally, there is apparently a similar preamp gain structure between the AVR-5803 and the Denon AVR-3805 as they both reached near unity with the Zone 2 volume at this position.
Notes: It would have been nice if the channel trim for the Zone 2 level control had +/-0.5dB precision as did all of the other channel trims of this receiver. During this configuration I also wondered what would happen if the CD input were accidentally selected by mistake, causing the main channel preamp outputs to be suddenly routed to themselves (feedback). Not to worry, Zone 2 does not allow the same source to be sent simultaneously to the main speaker outputs so feedback is impossible – at least with regards to this configuration method.
Be sure to remove the jumpers on the back of the main speakers and then connect a set of wires from the "Front" channels of the receiver to the highs section of each of your front speakers and a set of wires from the "Multi Zone 2" channels of the receiver to the lows of your front speakers. Voila! You now paid only $1200 for a receiver that gives you 240 watts per channel to your main speakers where you need it the most.
Postad 29 August 2008 - 22:51
Som en vanlig mp3-spelare med två hörlursuttag.. kopplar du ihop båda får du inte ett fetare ljud
Mathias.B: Tack för en vettig förklaring vad gällde skillnaden.. egentligen ska jag nog bara vara tyst så här på kvällen då mina formuleringar, hypoteser, metaforer, exempel, förslag brukar ta sig an väldigt dåligt..
/Christian
Postad 30 August 2008 - 11:26
Stavfel*
Redigerat av jls_, 30 August 2008 - 12:13.
Postad 30 August 2008 - 18:08
Det kan gå ändå. Saxat från ett annat forum:
Bra tips, ska testa det när tillfälle ges.
Men oftast är väl dom där Zon 2 utgångarna egentligen bara extra uttag på de redan befintliga slutstegen. Med andra ord så kan du koppla in frontarna på samma kanal som högtalarna du vill ha i hallen exempelvis.. dvs, det är samma slutsteg..
Som en vanlig mp3-spelare med två hörlursuttag.. kopplar du ihop båda får du inte ett fetare ljud
Mathias.B: Tack för en vettig förklaring vad gällde skillnaden.. egentligen ska jag nog bara vara tyst så här på kvällen då mina formuleringar, hypoteser, metaforer, exempel, förslag brukar ta sig an väldigt dåligt..
/Christian
Nja, inte i mitt fall. De går att styra separat med en helt annan signal än vad jag har i main-systemet. Om jag då saxar om enligt Mathias.B's metod så får jag tillgång till fyra slutsteg á 65W i mitt fall, d.v.s 260W till frontarna istället för 130W. Ska testa hur det fungerar och återkommer senare med resultat
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?