Nu när bara slipning återstår fick min käre far stå ut med lite slipdam i garaget

Inget jag kände för att göra i lgh där jag bor nu.
Här är underdelen färdig slipad, inget svårt eller avancerat, bara lägg på minnet att man slipar i stavarnas riktning.
Slipade i två omgångar, första med lite grovare papper för att rugga upp ytan sedan finare papper för att jämna till.
underdel_slip.jpg 578.66K
2 Antal nerladdningar
Här är överdelen färdig oljad, skippade hela ideen med betsning, tyckte eken blev för mörk med betsning.
Köpte itället en loja för grundoljat virke som hette Rustic Oil, träet får en lite mörkare karaktär som jag gillade skarpt.
_verdeloljad.jpg 394.59K
1 Antal nerladdningar
Allt är färdigoljat och den sista montering är påbörjad.
Glasen är gråtonade och kommer sitta med gångjärn i nederkant, magnetlås i överkant och en klaffhållare på vardera glas för att hålla det i 90 grader med bänken samt så det inte åker i golvet.
Hade gärna haft någon fjädrande gängjärn så glaset sakta öpppnades men detta blev omöjligt krångligt.
Här har jag limmat en klaffhållare mot glaset, använde 2 komp. epoxylim, även en magnetbit är limmad längst upp på glaset för att få bra kontakt mot magnetlåset i bänken.
underdelmont.jpg 416.27K
1 Antal nerladdningar
Här ses magnetlåset som sitter skruvad under den övre skivan på bottendelen.
magnet.jpg 428.48K
1 Antal nerladdningar
Här är ett klart hörn med klaffhållare skruvad i sidan på bänken och glaset i gångjärnet.
klarth_rn.jpg 575.37K
1 Antal nerladdningar
Här är båda glasen monterade o klara... blev väldigt stilrent o snyggt i mina ögon.
framsida.jpg 532.6K
1 Antal nerladdningar
Här ses baksidan med pluggen sidorna.
bakdel.jpg 398.54K
2 Antal nerladdningar
O här är den bakre skivan monterad.
akdel2.jpg 573.4K
2 Antal nerladdningar