Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppgradering igen, Vad tycks?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 August 2008 - 18:34

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Tänkte jag skulle summera mina tankar här i ett inlägg för att se om ni har några förslag.

Jag ska byta högtalarsystem, För tillfället kör jag med ett enkelt system, Cerwin Vega som fron & center och Argon som bakhögtalare. Cerwin Vega Sub(Inte min)

Jag hade tänkt att uppgradera mitt frontparti en aning och är lite mer sugen på högtalare för "finlir" .. Skulle vara roligt med något mer exklusivt, Både bildligt och ljudmässigt talat.

Det kommer antagligen bli B&W´s 685 stativare för 4990:- kompletterat med 2 st subbasar, Dock så vet jag inte riktigt vilka ännu men måtten får inte vara mer än (B*H*D) 440/350/450..

Hur tror ni det kommer fungera? Och har ni något bra föslag på 2 st subbasar så skriv gärna med dom, Det lutar åt sunfire D-8 eller D-10, Tror det kanske räcker med 8 så det inte tar över för mycket, Rummet är nog på 20kvm bara.

Höll på att glömma det viktigaste, Jag driver allt med en Marantz 7002

Tack för alla svar, Spekulationer som påståenden. Allt av intresse

Postad 30 August 2008 - 18:48

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Mycket bra val av högtalare ;)
När det gäller sub sitter ja och funderar på samma sak som du.

Postad 30 August 2008 - 18:53

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Har du själv ett par 685or?

Vet inte alls vad jag ska ha för bas, men man får ta en sak i taget

Postad 30 August 2008 - 19:08

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Japp jag har 685or kolla mitt galleri ;)

Postad 30 August 2008 - 19:11

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Kanske 2 st Velodyne SPL 800 skulle vara nåt.

Postad 01 September 2008 - 02:50

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Ett par NHT Classic 3:or och ett par Sunfire D-10:or(eller 8:or) är enligt mig ett mkt bra system, lyssna på dessa.

Mvh

Postad 01 September 2008 - 08:31

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
B&W är lättköpta, typisk högtalare som andra vill vara bättre än!

Två subbar är ganska brutalt på cirka 2o kvadrat. Om du inte har några utsläckingar vid din lyssningsplats, varför inte lägga lite mer på en kompetent subb istället för två? Komplettera med en equalizer, eller ta en subb med dsp så får du chansen att rätta till lite pucklar :P

Annars så är Sunfire är inte så dumt i kompaktklassen, ta en titt på 99 W10.16 med :blink:

Postad 01 September 2008 - 19:37

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Idag var jag in till stan och provlyssna högtalare.. =)

Vi började på Allradio med att lyssna på Monitor Audio, Silver RS1 Sen lyssnade vi även på Bronze samt guld.
Gillade Silver skarpt! Väldigt rent i ljudet och gick att spela högt. Passade bra till den mesta musiken jag hade med, Speciellt när vi kompletterade med en Velodyne 10"..

Sen var man såklart tvungen att höra Monitor Audio PL-300, Lät inte så imponerande som jag trode, Men absolut inget fel på dom.. Jag hade byggt upp bilden att det skulle vara lite mer "ös" i dom.. Men dom lät riktigt fint som finrlir högtalare. Jeff buckley lät grymt bra!

3 timmar var vi sammanlagt på Allradio innan vi knallade iväg till Hifi-klubben. Gick in i lyssningsrummet, Plockade fram skivorna och satte oss ner.

Började med ett par riktigt fina B&W 685, Körde samma skiva som hos Allradio, Men dessa högtalare levererade tyngre än Monitor Audio, Fasst som läget är så hade jag ju ändå tänkt kompletera med en sub, Så Monitor Audio skulle fungera lika bra.

Vi lyssna även på nya B&W CM1 men där var det en jäkla skillnad, Vi drev iofs allt med en NAD C720BEE förstärkare, Men det lät inte alls lika roligt på dessa högtalare. Man skulle behöva lite mer pulver för att få den att spela ordentligt. Högtalarna ligger på 84db i känslighet dessutom så vi visste redan innan att det skulle bli tungt.

Slutligen så stälde vi fram smyckena, B&W 805 .. Det var ren njutning hela vägen igenom, Trots långt ifrån ultimata elektroniken till drivmedel.. En NAD M3 skulle varit riktigt intressant och hört till dessa högtalare, Men tiden räckte inte till..

För att summera allting och vad jag kommit fram till, Det kommer troligen bli ett par Monitor Audio, Trots att innan jag åkte in idag var jag i princip tvärsäker på B&W 685, Roligt att se hur lättpåverkad man blir av vissa högtalare. Men ett par Monitor Audio Silver RS1 och 2 st Velodyne SPL 800i tror jag skulle göra sig riktigt bra., Anledningen till velodyne är att måtten är begränsade.. + Att den lät riktigt bra inne i butiken idag.

Tänkte bara tillägga att detta var andra gången jag var in och på seriöst vis provlyssnade i butik, Riktigt roligt är
det och man märker för varje gång att man blir bättre och bättre på det.

Over and out

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.