Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lämpligast OS för MP?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 September 2008 - 19:03

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Använder mig idag av MythTV som mediacenter men har börjat labba lite vid sidan om med MP. Nu funderar jag på att gå över helt och hållet till MP och undrar då vilket OS som kan vara mest lämpligast; XP, Vista Home, Vista Business, Vista Ultimate...?

Jag vill ha möjlighet att koppla upp mig mot burken med Remote Desktop så där antar jag att Vista Home ryker. Väljer man Ultimate får man kanske med lite väl mycket på köpet som lastar maskinen i onödan?

Tankar och erfarenheter tas tacksamt emot!

HTPC-konf

Postad 13 September 2008 - 07:54

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0
har kört vista ultimate samt windows xp.
jag rekar xp då jag själv inte avänder operativet alls (kör bara MP)

xp är stabilare mer kompatibelt och enklare att handskas med än sega opålitliga vista

Postad 15 September 2008 - 18:09

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Den stora fördelen med Vista är just förbättringen av mediahantering. T.ex. får du möjlighet att använda EVR istället för VMR9 som video-renderare. Där slipper du tearing och VMR9-buggen, bättre svärta (Aero måste vara aktiverad, därmed går Home Basic bort).

I Vista har alla program sin egna ljudmixer. Det innebär att du t.ex. kan lyssna på webbradio samtidigt som MP är igång och ändra volymen separat i programmen vilket är omöjligt i XP.

XP har bara stöd för ett (1) TV-kort med BDA-drivrutiner. I Vista finns inte denna begränsning.

Postad 15 September 2008 - 19:31

Unregistereddc0b8ba6
  • Unregistereddc0b8ba6
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har kört xp home, vista premium, ultimate 32 samt ultimate 64... Valde tillslut Ultimate 32 bland annat pga. det som snesteg säger men har börjat fundera på om inte allt kändes väldigt mycket stabilare och snabbare under xp... Men än så länge tror jag att jag stannar kvar med VIsta, det kommer ju troligen vara det bästa i det långa loppet.

Postad 15 September 2008 - 22:16

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

XP har bara stöd för ett (1) TV-kort med BDA-drivrutiner. I Vista finns inte denna begränsning.

Säger vem..?!?

Jag kör med tre kort för tillfället..

Postad 16 September 2008 - 08:20

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Tack alla för feedbacken! Det där med Aero och svärtan var intressant.

Det låter som att det är Vista som gäller för det flesta så kommer nog prova med Ultimate. Då får jag både Aero och möjligheten att koppla upp mig med Remote Desktop. Är väl inte heller helt fel för framtiden att köra på ett nyare OS.

Har sett en variant av Vista Ultimate som kallas Tiny segla runt på nätet, en slimmad version av Ultimate. Vet inte hur väl denna fungerar med MP, men det är ju onekligen intressant att få all "onödigt" borttaget så länge det inte är för mycket så det påverkar MP negativt. Dock är det väl inte helt ok licensmässigt att köra denna variant även om man innehar en Ultimate-licens...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.