Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stationär dator eller HTPC eller Popcorn Hour eller TviX?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 September 2008 - 13:13

sludal
  • sludal
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt skaffa mig något av följande :

- En stationär dator som klarar Full HD som jag har stående vid min Philips (Full HD).
Frågor: Hur mycket pengar bör jag lägga på en dator som jag bygger själv för att den ska klara Full HD utan problem? Ett Windows operativsystem behöver inte ingå och jag kommer att köra med Media Player Classic och CoreAVC om jag skaffar en stationär dator.

- En HTPC som jag bygger själv och har stående vid Full HD TV'n och kör Windows på (behöver inte heller ingå). Har aldrig haft en HTPC innan, är det en förstärkare också eller är det som en dator? Vad är skillnaderna på en stationär dator och en HTPC?

- En Popcorn Hour A-110 med antingen en extern hårddisk eller en intern, vet inte vad. Denna kommer givetvis stå vid Full HD TV'n för att spela upp HD material och även andara filmer. Musik och bilder vill jag även kunna visa utan problem men jag har hört att det ska krångla väldigt mycket på Popcorn Hour A-100. Får hoppas på förbättring på den kommande.

- En TviX. Kan inte så mycket om dom här. Någon som kan berätta lite?
Frågor: Har TviX WLAN inbyggt? Vad stödjer den för hårddiskar? Har den hårddisk i sig när man köper den? Berätta gärna lite om vilken av alla dessa olika TviX modeller som är bäst och mest prisvärd.

Vad bör jag köpa och varför?

Krav:
Budget: 5 000:- (helst så billig som möjligt)
Minst 500GB hårddisk.
Lätt att lägga in filer från datorn, FTP o sånt är för krångligt. Något enkelt!
Klara Full HD utan problem, även kunna spela upp .avi och .iso/.img vore ett + i kanten (:

Jag kommer att ha internet kopplat till det jag köper och vill gärna kunna ladda ner torrents på den utan problem.

Postad 14 September 2008 - 13:45

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Skillnaden på en stationärdator och en htpc är egentligen obefintlig, men oftast satsar men lite mer på att få en htpc tyst tex passivt kylt grafikkort, tyst processorkylare, kanske lite slöare mindre energikrävande processor för minskad värmeutveckling, väljer ett chassie som mer är anpassat till ett vardagsrum, lägger in programvara som gör det lättare att styra med fjärr tex mediaportal eller windows mce osv.

Fördelen med en dator/htpc är att den är fullständigt konfiguerbar, kommer det nya filformat eller codecs så är det bara att ladda hem och köra. Nackdelen är att det är en massa tweakande innan det funkar bra, det är sällan bara att bygga koppla in och det är klart, det kan ta många timmar innan det blir riktigt bra.

Med en mediaspelare typ twix, popcorn hour osv så har du fördelen att den är färdig, bara koppla in eventuelt instalera program i en pc och dela ut filer om det behövs, alternativt flytta över filer från en dator. Sen är det bara att köra. Nackdelen blir ju omvänt, rätt som det är så hittar du format som inte går att spela upp och då står du där och kan endast hoppas på att tillverkaren släpper en ny FW som klarar av dem.

Postad 14 September 2008 - 20:45

sludal
  • sludal
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Tack för svaret, men här kommer ännu mer frågor :)

1. Min budget är som sagt 5 000:- kan jag få en HTPC som klarar Full HD utan problem och även kunna ha nedladdningar igång?

2. Jag har en universal fjärr hemma, bör den funka till en HTPC eller borde jag köpa en ny? Borde jag även köpa tangentbord och mus?

3. Vilka sorters uttag har man på en HTPC jämför med en?

4. Är det stor skillnad på att bygga en staionär dator mot att bygga en HTPC?

5. Vad är Mediaportal eller Windows MCE?

6. Vilket OS bör man köra på en HTPC?

7. Har Tvix'en inbyggt trådlöst nätverk?

8. Har TviX'en stöd för hårddiskar - externa? interna? IDE? SATA? ESATA? USB 2.0?

9. Vad skulle Du valt av dessa fyra alternativ jag funderar på? Eller kanske något helt annat?

Postad 14 September 2008 - 21:56

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Med tanke på dina frågor ska du nog satsa på en Tvix eller ev. en Popcorn (eller dess kusiner) men de är som sagt rätt värdelösa när det gäller musikuppspelning.

Postad 14 September 2008 - 22:28

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

1. Min budget är som sagt 5 000:- kan jag få en HTPC som klarar Full HD utan problem och även kunna ha nedladdningar igång?

svårt att veta, varför har du högre krav på en htpc än på popcornhour?

2. Jag har en universal fjärr hemma, bör den funka till en HTPC eller borde jag köpa en ny? Borde jag även köpa tangentbord och mus?

har du en mottagare i htpcn? inte automatiskt. alltså kommer den bara funka om du köper en IR-mottagare. Brukar man behöva mus och tgb till en dator? vad tror du?

du kan få precis vad som helst, bara du betalar för det. Hdmi javisst.

Nej, chassit ser annorlunda ut.

mjukvaran för att få det hela lite finare än windows.

vilket som helst som klarar Mediaportal eller Windows media center

varför söker du inte upp det själv?

8. Har TviX'en stöd för hårddiskar - externa? interna? IDE? SATA? ESATA? USB 2.0?

varför söker du inte upp det själv? http://www.google.se

9. Vad skulle Du valt av dessa fyra alternativ jag funderar på? Eller kanske något helt annat?

Htpc hade jag valt, men med tanke på dina frågor bör du nog skaffa Tvix eller popcorn hour. HTPC är krångligt att få allt att funka på.

Postad 15 September 2008 - 08:17

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

1. 5000:- är i minsta laget om du ska ha ett snyggt chassie och köpa windows.

2. I mediaportal bör den funka, windows mce är mycket beroende på vilken universlafjärr det är, är det en nyare så är det inte omöjligt, men du måste fortfarande köpa en irmottagare om inte chassiet har en sån inbyggd tex antec fusion.

3. I en htpc är allting valbart beroende på vilka komponenter du köper, finns moderkort och grafikkort med hdmi, ljudkort med optisk och koaxial digitalutgång osv.

4. Själva byggandet är ingen skillnad på, däremot valet av komponenter, till en htpc så väljer man sällan värsta grafikkortet och gärna ett passivt kylt (fläktlöst), cpu som utvecklar så lite värme som möjligt och lägger till nåra 100kr för att få en så tyst kylare som möjligt, tysta fläktar gärna med någon form av hastighetsstyrning så man kan ställa ner deras varvtal.

5. Mce ingår i Windows vista home premium och windows vista ultimate och är ett tydligt gränsnitt när man sitter nåra meter från datorn. Mediaportal är samma typ av program men får laddas hem separat och utvecklat av tredjepart, det är friare men i gengäld svårare att fixa till, funkar dock bra när man trixat till det.

6. Windows om du inte är en hejjare på linux, men det finns htpc applikationer till linux också tex mythtv.

7. Ingen aning, kolla twixtråden på forum.

8. se 7.

9. Jag väljer HTPC, men du måste själv tänka igenom hur mycket tid du är beredd att lägga på att få till det. Vill själv inte räkna den tid jag laggt, men visst det är lite enklare idag, när jag börja så fanns inte så mycket färdigt. Men fortfarande så kan man lägga massa timmar och ändå inte vara nöjd. Räkna med massa tid på tester och ännu mer tid på att sitta och läsa långa trådar på forum. Men känslan när det väl funkar som man vill är obeskrivlig ;)

Postad 15 September 2008 - 08:26

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Är du singel? :)

Postad 15 September 2008 - 08:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Är du singel? :)

Om det var mig du menar så blev jag det när htpcn lirat i ett halvår utan att jag rört den ;)

Postad 15 September 2008 - 09:25

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Om det var mig du menar så blev jag det när htpcn lirat i ett halvår utan att jag rört den ;)

Det var slutdal jag menade att ställa frågan till. Men ditt svar förtydligade nog vad jag menade för honom :)

Postad 15 September 2008 - 09:40

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...0,195246,158337

En bra grund för en HTPC + valfri hårddisk. Osäker om fjärrkontrollen behövs eftersom du hade en redan.

Så kör du Ubuntu med XBMC, gratis, funktionellt och lättanvänt.

XBMC, MythTV, Windows MCE och Mediaportal är alla program som gör navigering enklare med hjälp av fjärrkontroll.

Postad 15 September 2008 - 10:34

scwee
  • scwee
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Vad bör jag köpa och varför?

Krav:
Budget: 5 000:- (helst så billig som möjligt)
Minst 500GB hårddisk.
Lätt att lägga in filer från datorn, FTP o sånt är för krångligt. Något enkelt!
Klara Full HD utan problem, även kunna spela upp .avi och .iso/.img vore ett + i kanten (:

Jag kommer att ha internet kopplat till det jag köper och vill gärna kunna ladda ner torrents på den utan problem.

Om du prompt ska ha lagringsutrymme och inte vill föra över det från någon extern enhet har du inte mycket annat val än en HTPC.

För min egen del hade jag köpt en billig mediastreamer och hårddisk istället för en halvdan HTPC. Sen får du helt enkelt sätta upp ett nätverk och plocka grejerna därifrån, så vansinnigt krångligt är det inte.

Postad 15 September 2008 - 12:48

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Om du prompt ska ha lagringsutrymme och inte vill föra över det från någon extern enhet har du inte mycket annat val än en HTPC.

För min egen del hade jag köpt en billig mediastreamer och hårddisk istället för en halvdan HTPC. Sen får du helt enkelt sätta upp ett nätverk och plocka grejerna därifrån, så vansinnigt krångligt är det inte.

Jag tex föredrar att ha en liten hårddisk i htpcn helst skulle jag vilja ha ssd-disk för oset, men eftersom att jag använder MCE och det inte går att spela in tv på en nätverksdisk så faller det lite, har en filserver där jag lagrar all film och musik, så blir det lättare att komma åt från andra datorer i nätverket, samt en del material, tex verktyg och annat jag har när jag hjälper kompisar ligger utdelat med ftp som jag kan nå utifrån.

Postad 17 September 2008 - 14:25

story
  • story
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Jag tex föredrar att ha en liten hårddisk i htpcn helst skulle jag vilja ha ssd-disk för oset, men eftersom att jag använder MCE och det inte går att spela in tv på en nätverksdisk så faller det lite, har en filserver där jag lagrar all film och musik, så blir det lättare att komma åt från andra datorer i nätverket, samt en del material, tex verktyg och annat jag har när jag hjälper kompisar ligger utdelat med ftp som jag kan nå utifrån.

Visst kan du spela in till en nätverksdisk..?
http://iandixon.co.u...hread/2608.aspx

Jag har inte provat själv. Just nu spelar jag in lokalt på disk, och sen har jag ett skript som kopierar över alla inspelade program till en nätverksdisk på natten.

Postad 27 September 2008 - 08:57

bromolla
  • bromolla
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Pocorn Hour A100: 1900kr
Llink-server: 0kr

Begagnad filserver med 500gb hdd: 1500kr
Linux Debian Etch: 0kr

Linksys Switch: 300kr
50m TP-kabel: 300kr

Njuta av HD-film i soffan: Priceless

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.