Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinylhjälp

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 September 2008 - 17:20

Unregisteredf98edd19
  • Unregisteredf98edd19
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Har precis börjat famla i Vinylträsket och inhandlat en Pro-ject Debut III Esprit.
Kopplade in allting men har lite problem som jag inte får bukt med. Är som sagt helt ny i ämnet och har bara spelat CD tidigare så därför vågar jag inte pilla för mycket på sakerna innan jag vet.

När jag spelar en skiva hoppar går inte tallriken jämt runt utan som i vågor vilket gör att nålen hoppar och ljudet hackar samt blir ojämnt volymmässigt.

Vad kan jag göra? ni som vet.

Postad 17 September 2008 - 20:50

conny_a
  • conny_a
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Se till att tallriken är i våg horisontellt. Ställ in nåltrycket. Lägg på en plan LP-skiva.

Postad 17 September 2008 - 21:37

Unregisteredf98edd19
  • Unregisteredf98edd19
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hur ställer man in tallriken ?

Redigerat av Unregisteredf98edd19, 18 September 2008 - 07:54.

Postad 19 September 2008 - 11:58

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Alltså...du måste se till att spelaren står på ett helt plant underlag.

På min Linn Basik kan man inte justera något alls - så jag köpte en liten inneslang á 14 tum och fyllde till hälften. Sedan lade jag en plan glasskiva (ta det du har som funkar) och sedan spelaren på den --> en isolerad upphängning av skivspelaren!
Du får ta ett mkt lätt vattenpass (köp på ClasO eller Kjell&Co) som kan visa 2 plan samtidigt och lägga på skivspelaren medan du ställer in den så att den står helt plant.

I mitt fall blev det en tydlig förbättring jämfört med att ha den stående på ett vanligt rack (på glashylla).

Menar du att pickupen hoppar pga att skivan (LP-skivan) är bucklig? (Jag hoppas att det inte är tallriken som är skev, i så fall är det bara att reklamera för den ska vara absolut plan!) Att skivorna är lite buckliga är svårt att råda bot på...men du kan kanske testa med en sk skivpuck/skivklämma som håller fast skivan?

Postad 21 September 2008 - 14:32

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Jag lånar tråden lite om det går bra.. Har just en Esprit :) Underbart att få den ljudkvalitet som fanns förr och fynda bland gamla vinyler!
Till frågan.. Rekommenderar ni att man köper nån filtmatta eller något annat att lägga på den nakna akryltallriken? Tips mottages tacksamt :P

Postad 21 September 2008 - 16:55

conny_a
  • conny_a
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag tror man bör undvika filtmatta på en akryltallrik. Den är redan optimerad för att lägga vinylen direkt på. En skivpuck är att rekommendera så att skivan ligger fast. Kolla med butiken vilken tyngd på puck som är lämplig.

När tallriken är i våg enl. vattenpass är det viktigt att se till att nålen går rakt ner i spåret i rät vinkel utan att böja av åt ena eller andra hållet när nålen träffar skivan. Nu är väl din pickup redan monterad från fabrik så det borde vara ok.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.