Är på gång att köpa mig ett hemmabio-system men det är ju inte direkt lätt att bestämma sig. Efter att läst mycket på nätet (tester och forum) och i en del HiFi-tidningar tyckte jag att Onkyo606 +Canton GLE verkade som att bra system som dessutom inte var allt för dyrt. Efter att varit och lyssnat är jag dock mer tveksam. Jag tycker att ljudet var allt för skarpt och att framför allt diskanten kändes skrikig/skärande. Tror nog att jag gillar en mer mjukare kombination än Onkyo+Canton.
Är det någon mer än jag som har samma uppfattning?
Jag har även varit på HiFi-klubben och lyssnat. Jag upplevde även där att högtalarna dom rekommenderade kändes alldelse för skarpa i just diskanten. Testade denon och nad med dali concept.
Är det mina öron eller ljudsmak som är konstig efter allt lyssnande på en billig stereo i många år? Man börjar ju undra.
Lyssnade även på B&W 683 samt 684 och tyckte dessa lät mycket behagligare. Problem är att dessa högtalare frestar min budget en del. Visst jag skulle kunna köpa dessa högtalare men vänta med center, bak samt sub men jag måste ju i alla fall ha en reciever. Nåväl. På HiFi-klubben tyckte säljaren att en Denon 1909 fungerade utmärkt att driva ett sådant hemmabiosystem (683). Det trista i kråksången är dock att i samma affär satt en artikel om 683 där den beskrevs som tungdriven och för att få den att funka bra krävs en förstärkare i 10000 kronors klassen. Detta innebär ju att min budget då sprängs med råge. Det vill säga detta är inget alternativ. Efter att ha läst lite här på forumet så verkar dom flesta tycka att dessa högtalare kräver kraftiga förstäkrare eller slutsteg. Efter detta är ju inte förtroendet för HiFi-klubben på topp direkt. Det är klart snubben vill väl sälja prylar men att rekommendera en kombination som överlag uppfattas som obalanserad tycker jag är konstigt.
Är det någon som har erfarenhet av 1908 med B&W 683 + center+bak+sub? Hur tycker ni det fungerar?
Kan det vara ett alternativ att basera systemet på 684 samt en Denon 2808(9) eller en Onkyo 706?
/Mattias
Sökningen pågår
Avancerad sökning
33 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?