Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W, Canton och skumma råd....

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 September 2008 - 21:45

gbg_mattias
  • gbg_mattias
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Tjenare,

Är på gång att köpa mig ett hemmabio-system men det är ju inte direkt lätt att bestämma sig. Efter att läst mycket på nätet (tester och forum) och i en del HiFi-tidningar tyckte jag att Onkyo606 +Canton GLE verkade som att bra system som dessutom inte var allt för dyrt. Efter att varit och lyssnat är jag dock mer tveksam. Jag tycker att ljudet var allt för skarpt och att framför allt diskanten kändes skrikig/skärande. Tror nog att jag gillar en mer mjukare kombination än Onkyo+Canton.

Är det någon mer än jag som har samma uppfattning?

Jag har även varit på HiFi-klubben och lyssnat. Jag upplevde även där att högtalarna dom rekommenderade kändes alldelse för skarpa i just diskanten. Testade denon och nad med dali concept.

Är det mina öron eller ljudsmak som är konstig efter allt lyssnande på en billig stereo i många år? Man börjar ju undra.

Lyssnade även på B&W 683 samt 684 och tyckte dessa lät mycket behagligare. Problem är att dessa högtalare frestar min budget en del. Visst jag skulle kunna köpa dessa högtalare men vänta med center, bak samt sub men jag måste ju i alla fall ha en reciever. Nåväl. På HiFi-klubben tyckte säljaren att en Denon 1909 fungerade utmärkt att driva ett sådant hemmabiosystem (683). Det trista i kråksången är dock att i samma affär satt en artikel om 683 där den beskrevs som tungdriven och för att få den att funka bra krävs en förstärkare i 10000 kronors klassen. Detta innebär ju att min budget då sprängs med råge. Det vill säga detta är inget alternativ. Efter att ha läst lite här på forumet så verkar dom flesta tycka att dessa högtalare kräver kraftiga förstäkrare eller slutsteg. Efter detta är ju inte förtroendet för HiFi-klubben på topp direkt. Det är klart snubben vill väl sälja prylar men att rekommendera en kombination som överlag uppfattas som obalanserad tycker jag är konstigt.

Är det någon som har erfarenhet av 1908 med B&W 683 + center+bak+sub? Hur tycker ni det fungerar?

Kan det vara ett alternativ att basera systemet på 684 samt en Denon 2808(9) eller en Onkyo 706?

/Mattias

Postad 19 September 2008 - 22:09

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Måste du ha golvare ? Annars tycker ja du ska åka och lyssna på B&W 685.

Postad 19 September 2008 - 22:11

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Tjenare!

Canton och Onkyo paketet vågar jag inte uttala mig om men dom övriga delarna har jag lite åsikter om!

Dali och Denon är en kombination som är känd för att ge ett ganska skarpt och detaljerat ljud, en del tycker att öppenheten och klarheten i ljudet är en riktigt riktigt bra medans andra tycker att det kan ha en tendens till att vara skarpt och hårt. Mao blir man lyssningstrött rätt snabbt och så ska det juh självklart inte vara!
Låter som att B&W med ett lite murrigare ljud är en bättre kombination i dina öron än Dali (tillsammans med denna förstärkare).

Vad det gäller 1909 till ett 600-serie system med 683 som frontar så har jag inte lyssnat på denna kombination själv men jag tror att det kommer saknas en del ork till frontarna (dock kanske bi-amping kan hjälpa upp detta, om du inte tänker köra 7.1?)

Ett system som jag däremot skulle låta riktigt bra och hamna på ett lägre pris är (om inte golvare är ett krav dvs).
Denon receiver komma matcha dessa högtalare som handen i handsken och bi-ampat kommer de spela på riktigt riktigt bra!

Frontar

Center

Surround

alt

Surround (mindre och nättare)

Sub

Receiver

Summa: 22486kr exkl kablar, stativ, osv.

Redigerat av Vobbe, 19 September 2008 - 22:17.

Postad 19 September 2008 - 22:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
AVR-1909 är i underkant till 683. Det kommer att fungera och låta helt okej, men ett bra slutsteg gör stor skillnad
på ljudet, framförallt kontrollen och "attacken" i basen men även diskanten som blir mjukare och "luftigare" utan att
tappa i skärpa.

En lite trist skillnad mellan 1909 och föregångaren 1908 är att den nya saknar preout, dvs man kan inte koppla in ett
separat slutsteg till frontarna som man kunde med den förra modellen.

AVR-2309 har preout till alla kanaler (7.1).

Postad 19 September 2008 - 22:12

mumriken686
  • mumriken686
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
SItter här med en Marantz SR5003.

Skulle den klara av att driva ett par B&W DM685 utan att det låter för klent förutsatt att man kör bi amp osv?

Eller kanske lika bra att gå på typ MA BR2 för att kunna driva ordentligt?

Redigerat av mumriken686, 19 September 2008 - 22:20.

Postad 19 September 2008 - 22:28

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
du skulle ju kunna, om du har möjlighet ta 683orna med typ 2809 och bi-ampa kanske? Eller kolla om du får låna en H/K och testa med 683? Testa NAD c372 också så kan du köra den så länge och skaffa en 2309 sen när det är dags för resten och köra c372an som slutsteg.

Postad 20 September 2008 - 11:15

gbg_mattias
  • gbg_mattias
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Så precis en nystarad tråd (Dali Ikon eller B&W 600?, Hjälp mig att välja rätt!) som var väldigt lik min. Det visar ju i alla fall att det inte bara är jag som har problem med skrikigt ljud.

Jag är givetvis inte inte benhård på att köpa golvare så jag skall ta mig ner för en till lyssningsrunda (685) såsmåningom.

Men som jag frågade innan vad tror ni om att köra ett system baserat på 684 samt en Denon 2808(9) eller en Onkyo 706? Biampa? Hjälper det så mycket igentligen?

Eller 683 med dessa recievrar?

Redigerat av gbg_mattias, 20 September 2008 - 11:17.

Postad 20 September 2008 - 12:16

Unregistered1441
  • Unregistered1441
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
om du skulle klara dej med bara stativare (ex systemet som nämns ovan, 685+center+686+sub) så tycker jag att du ska kolla på någon av cambridges hemmabio ex CAMBRIDGE 540R v3 Hemmabioreceiver för 5000:- http://www.hifiklubb...iver_silver.htm

den är ju dessutom väl mycket snyggare än alla andra förstärkare i klassen! enligt mej iaf:)

Postad 20 September 2008 - 16:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Så precis en nystarad tråd (Dali Ikon eller B&W 600?, Hjälp mig att välja rätt!) som var väldigt lik min. Det visar ju i alla fall att det inte bara är jag som har problem med skrikigt ljud.

Jag förstår vad du menar. Lyssnar man mycket på musik så skulle inte jag rekommendera Ikon eller någon annan
högtalare mer skrikig, utstickande diskant. Diskanten är redan höjd så det räcker och blir över på många skivor.

Postad 20 September 2008 - 17:25

AndersPa
  • AndersPa
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
gbg_mattias: Ja, du och jag är i precis samma situation! Hade varit trevligt att prata med dig på MSN. Skicka gärna ett meddelande om du har lust att bearbeta tankar och idéer!

Postad 26 September 2008 - 07:48

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Vill bara påminna om att det finns en hel hifivärld utanför hifi-klubben också! <_< Och en relativt stor del av den måste väl finnas representerad i Göteborg där jag antar att du huserar.
Det finns t.ex. mängder av högtalare utan vass diskant och jag tycker det verkar onödigt att begränsa sig till hifiklubbens begränsade märkesutbud. Särskilt med tanke på det tveksamma "rådet" du fick av säljaren.

Tror att du har större chans att hitta rätt inom din budget på ett "märkesobundet" ställe med större sortiment.
Kanske t.ex. där du lyssnade på Onkyo/Canton?

Men oavsett vart du handlar, känner du att du vill ha "för dyra" fronthögtalare för din budget så är mitt tips att dra ner på kvaliteten på de bakre högtalarna. Frontarna och centern är det "viktigaste" ljudet, i bakhögtalarna är det viktigare att det låter än hur det låter(lite hårddraget, men ni förstår hoppas jag). Sen med tiden kan man ju uppgradera även dem till samma serie.

Och slutligen: oavsett vad du väljer så försök låna hem och lyssna hemma hos dig, din hemmiljö kan göra stora skillnader åt båda håll.

Lycka till!

Postad 26 September 2008 - 08:18

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

om du skulle klara dej med bara stativare (ex systemet som nämns ovan, 685+center+686+sub) så tycker jag att du ska kolla på någon av cambridges hemmabio ex CAMBRIDGE 540R v3 Hemmabioreceiver för 5000:- http://www.hifiklubb...iver_silver.htm

den är ju dessutom väl mycket snyggare än alla andra förstärkare i klassen! enligt mej iaf:)

Håller med! Tror också Cambridge Azur 540R v3 skulle kunna passa bra till B&W. Dessutom kan jag nästan garantera att den orkar med betydligt mer än dom Denon som föreslagits. Och såå mycket snyggare.

Postad 26 September 2008 - 14:20

Unregistered803f725b
  • Unregistered803f725b
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Tänk också på omgivningen där högtalarna spelar; är det hårda golv utan mattor och kala väggar får man mer reflektioner och diskantljuden upplevs som skärande på högre volymer. Upplevelsen av ljudet kan (men måste inte) vara en helt annan om det är mer väldämpat.

Postad 27 September 2008 - 15:01

Unregisteredc54ec40c
  • Unregisteredc54ec40c
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Jag kan säga att jag lyssnat på hela nya 6-serien, en kompetent serie totalt sett. Men 685 för sin prislapp smäller högst.. har dom ihop med en Cambridge förstärkare, mycket mycket ljud för pengarna. Ska man handla 683 för 12.000kr finns det mycket för samma pengar som spelar bra. Är budgeten tight är surround med 685 fram och 686 en utmärkt lösning som trots sin storlek passar till större rum än man tror. Dock hade jag inte köpt subbbasen, den är i klenaste laget. Finns andra märken som sysslar med subbar. Sunfire, Velodyne, MJ Acoustic t.ex.

Postad 28 September 2008 - 11:52

gbg_mattias
  • gbg_mattias
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
JeppeN:

"Det finns t.ex. mängder av högtalare utan vass diskant och jag tycker det verkar onödigt att begränsa sig till hifiklubbens begränsade märkesutbud. Särskilt med tanke på det tveksamma "rådet" du fick av säljaren."

Håller med dig fullt ut. Men jag gillade verkligen ljudet u B&Ws högtalare. Var på Ljudkällarn och lyssnade på Infinity Primus 360 och jag tycket att den lät ok. Jämfört med ex canton lät det nästa som om det låg en hinna över ljudet dock.

Detta kanske låter lite löjligt men eftersom jag vill ha ett 5.1 system i slutändan måste jag ju tänka på vilkan center jag skall ha och den måste få plats i en hylla som är 18 cm hög. Det begränsar ju valet av fronthögtalare något i och med att jag vill ha dom i samma serie. För det är väl dumt att köpa center och front i olika serier?

Kan någon rekommendera någon annan bra butik i göteborg. Har varit på HiFi-klubben, Ljudkällarn samt media markt. Hemmabiobutiken ligger ju så jäkla dumt till när man inte har bil. Dessutom är öppet tiderna under all kritik.

Postad 28 September 2008 - 12:27

Hex
  • Hex
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Ågrens Hifi och HIfi Stället är mina två favoriter här i Göteborg. Tycker du ska bege dig till någon av dessa butiker och provlyssna lite. Ågrens är nog stråt vassare med servicen.

Sedan kan du ju testa Tele-hå, som enligt mig är en helt ok butik med rätt stort utbud.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.