PS3 som mediaspelare? Eller vad ska jag välja?
11 svar till detta ämne
Postad 26 September 2008 - 15:13
yesman
-
yesman
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Hej,
Nu är det dax att investera i en mediaspelare av något slag. Det jag ska använda den till är att spela upp filmer (dvix, AVCHD/x.264,BR) ljud (mp3, FLAC) och för att kunna surfa på. Spelmaskinen i PS3 är en bonus, men inte ett krav.
Har förstått att undertexter inte funkar till ps3? Jag vill kunna ansluta den till mitt trådlösa så WLAN är ett måste.
Vad är det som talar för och emot PS3 jämfört med specifika mediaspelare?
Postad 26 September 2008 - 18:30
zwalter
-
zwalter
-
Användare
-
-
226 inlägg
Ps3:an är rätt oduglig som mediaspelare, undertexter fungerar inte, inte heller .mkv-filer. De mest populära mediaspelarna är Popcorn Hour, Curanta eller Tvix, vilka alla bygger på samma eller liknande chip så de är ungefär lika bra, vilket innebär att de klarar av de flesta videoformaten. Dock så går det inte att "surfa" med dom utan bara vissa specifika saker som youtube eller bittorrent. Sen så måste man koppla till en trådlös router eller usb-wifi-stick för att få trådlöst (vet inte vilka modeller som fungerar).
Vill du kunna surfa som på en vanlig dator är nog också det det bästa valet, fast en HTPC blir ju lite dyrare men möjligheterna är större.
Postad 02 October 2008 - 15:05
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Hej,
Nu är det dax att investera i en mediaspelare av något slag. Det jag ska använda den till är att spela upp filmer (dvix, AVCHD/x.264,BR) ljud (mp3, FLAC) och för att kunna surfa på. Spelmaskinen i PS3 är en bonus, men inte ett krav. Har förstått att undertexter inte funkar till ps3? Jag vill kunna ansluta den till mitt trådlösa så WLAN är ett måste. Vad är det som talar för och emot PS3 jämfört med specifika mediaspelare?
Webläsaren är hyfsad, inte mer. Den klara youtube och lite äldre flash-sidor men nyare klarar den inte av. Minnet tar oxå slut ganska snabbt så mer än 3 flikar kan du inte ha uppe, generellt. Det finns 2 sätt att få undertexter: 1. Streama från TVersity med transcoding till mpeg2. Då bränns undertexterna även in i realtid som du streamar. Dock viss kvalitetsförlust på bilden. 2. Du kan även använda t ex avisub.exe för att muxa in texterna i filmen. tar ca 5 min för en långfilm. Finns massor av program som gör det. Du kan inte spela .mkv-containers. MEN du kan muxa om materialet till en annan container. mkv2vob är ett ypperligt program för detta som muxar om .mkv till .vob. Tar 5-10 min för en långfilm. Det ryktas även att iom att DivX 7 lanseras, med stöd för .mkv så kommer även ps3 att få detta stöd, då ps3 är en certifierad divx-produkt. (till skillnad från x360) Så räkna med max en kvart extra i inläggningstid för ps3 jämfört med andra mediaspelare. I övrigt ser jag bara fördelar. Grymt lättanvänd och spelar både dvd och BD riktigt bra. Jag har slängt ut allt annat ur min tv-bänk. PS3 är navet!  .FLAC verkar den dock inte stödja, vad jag hört. Kör inte formatet själv så jag vet inte 100%? Dock kan man alltid transcoda filerna i TVersity om man bara har några enstaka.
Postad 03 October 2008 - 06:33
Kinta
-
Kinta
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag funderar också på att köpa en PS3 som mediaspelare. Man sparar ju trots allt några tusen om man slipper köpa både ps3 och tex popcorn hour.
Jag är inte så insatt i de där med att "muxa" till tex .vob. Är det några nackdelar med att göra det? Blir det bibehållen ljud och bildkvalite? Min tanke är ju att jag vill kunna kolla på blue-ray filmer som jag tankat i mkv.format. Jag har en full-hd tv och hade i sånna fall tänkt att kolla på 1080p via HDMI och 5.1 via optisk till min resiver. Funkar detta genom en PS3?
Postad 03 October 2008 - 07:04
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Jag funderar också på att köpa en PS3 som mediaspelare. Man sparar ju trots allt några tusen om man slipper köpa både ps3 och tex popcorn hour.
Jag är inte så insatt i de där med att "muxa" till tex .vob. Är det några nackdelar med att göra det? Blir det bibehållen ljud och bildkvalite? Min tanke är ju att jag vill kunna kolla på blue-ray filmer som jag tankat i mkv.format. Jag har en full-hd tv och hade i sånna fall tänkt att kolla på 1080p via HDMI och 5.1 via optisk till min resiver. Funkar detta genom en PS3?
Att muxa menas att man helt enkelt bara byter container(filändelsen) till en annan. Inget av materialet påverkas. Säg att du har en .mkv container med codecen avchd och AC-3 ljud inbäddat. Muxar du om detta till en .vob så är det fortfarande samma avchd och AC-3 ljud i containern. Inget har förändrats förutom container. (som du av namnet kan härleda att det bara är en sort behållare av bild och ljud) 1080p-filmer tar ju väldigt mycket plats, så jag tycker inte det är värt skillnaden att ha dubbla fil-storleken mot 720p. Jag ser ärligt ingen större skillnad. Så med min ringa erfarenhet av 1080p så har jag bara hört att en del haft lite problem med just att muxa 1080p-filmer med mkv2vob. Det är det enda jag hört. Det finns ju flera alternativ såsom Tsmuxer t ex. Men för att sammanfatta, det är inga problem på så sätt, att göra det du vill. En NAS eller TVersity är ju att rekommendera i detta fallet då ps3s hårddisk bara är på 80 gb. Den äts upp snabbt. Eller så byter man ut den till en större hdd.
Postad 04 November 2008 - 23:56
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Japp, ovanstående stämmer ganska bra. Jag vill gärna gå tillbaka till PS3. Jag finner vissa saker oerhört frustrerande: - Alla filer funkar inte. De flesta funkar. Men i Plex för mac så funkar ALLA filer… - Att den inte hanterar undertexter, varför liksom, den stöder inte ens .srt, öh… liksom, en textfil med tidsangivelser om texternas framträdande. Riktigt svårt att implementera, verkligen… - Urusel trådlös streaming med PS3. Har inte fått det att flyta på en enda gång. Nu är det iofs väldigt många som har fått det att fungera felfritt, men jag har haft problem. Alla andra enheter i hemmet kan strömma och få full nätverkshastighet utan problem. Fråga till er som kör Mac: hur går ni tillväga? Finns en officiell tråd om detta här, så ni kan gärna skriva in det här: https://www.minhembi...s...81034&st=30
Postad 05 November 2008 - 09:59
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Japp, ovanstående stämmer ganska bra.
Jag vill gärna gå tillbaka till PS3. Jag finner vissa saker oerhört frustrerande:
- Alla filer funkar inte. De flesta funkar. Men i Plex för mac så funkar ALLA filer… - Att den inte hanterar undertexter, varför liksom, den stöder inte ens .srt, öh… liksom, en textfil med tidsangivelser om texternas framträdande. Riktigt svårt att implementera, verkligen… - Urusel trådlös streaming med PS3. Har inte fått det att flyta på en enda gång. Nu är det iofs väldigt många som har fått det att fungera felfritt, men jag har haft problem. Alla andra enheter i hemmet kan strömma och få full nätverkshastighet utan problem.
Fråga till er som kör Mac: hur går ni tillväga? Finns en officiell tråd om detta här, så ni kan gärna skriva in det här: https://www.minhembi...s...81034&st=30
ja, nä det finns ingen multiprodukt som kan göra ALLT. En mac med plex på funkar kanon att se på film med. Men du kan inte spela spel på den...(ja jämför med ps3) Så det handlar hela tiden om prioriteringar, vad man vill göra med sin produkt. En perfekt produkt kommer aldrig att komma ut på marknaden för det skulle innebära att vi aldrig skulle behöva köpa en ny(läs bättre) produkt. .srt kan man för övrigt köra nu, om man muxar in det i filmen med t ex aviaddsubs eller något annat. Finns massor av varianter. Funkar dock bara på divx/xvid. Operationen tar ca 2-3 min.
Redigerat av endumen, 05 November 2008 - 10:01.
Postad 05 November 2008 - 23:26
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
ja, nä det finns ingen multiprodukt som kan göra ALLT. En mac med plex på funkar kanon att se på film med. Men du kan inte spela spel på den...(ja jämför med ps3) Så det handlar hela tiden om prioriteringar, vad man vill göra med sin produkt. En perfekt produkt kommer aldrig att komma ut på marknaden för det skulle innebära att vi aldrig skulle behöva köpa en ny(läs bättre) produkt.
.srt kan man för övrigt köra nu, om man muxar in det i filmen med t ex aviaddsubs eller något annat. Finns massor av varianter. Funkar dock bara på divx/xvid. Operationen tar ca 2-3 min.
Jag spelar knappt på min ps3 numera. Använder Xbox 360 för det istället. Bättre och skönare kontroll, bättre onlinefunktionalitet. Och jo, en perfekt produkt var faktiskt gamla vanliga Xbox med XBMC på, heeelt grymt. Men det är en annan femma. Och om man vill göra samma sak till mac? Dessutom är jag inte intresserad av Divx/Xvid… men det visste ju inte du =)
Postad 05 November 2008 - 23:44
Unregisteredb592ef95
-
Unregisteredb592ef95
-
Användare
-
-
173 inlägg
Istället för att få psykbryt stup i kvarten på krånglande mediaspelare, så skulle jag själv välja att sätta ihop en så billig HTPC som möjligt som klarar 1080p. En HTPC spöar i mitt tycke allt annat "crap" som säljs på marknaden. Prioriterar man rätt så behöver det inte bli speciellt dyrt.
Postad 06 November 2008 - 01:35
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Istället för att få psykbryt stup i kvarten på krånglande mediaspelare, så skulle jag själv välja att sätta ihop en så billig HTPC som möjligt som klarar 1080p. En HTPC spöar i mitt tycke allt annat "crap" som säljs på marknaden. Prioriterar man rätt så behöver det inte bli speciellt dyrt.
Detta stämmer mycket väl. Men det är så trist att ha ett överflöd av prylar hemma… sladdar och ström och bök. Jag vet, ilandsproblem. Men ändå.
Postad 06 November 2008 - 12:30
Unregisteredb592ef95
-
Unregisteredb592ef95
-
Användare
-
-
173 inlägg
Detta stämmer mycket väl. Men det är så trist att ha ett överflöd av prylar hemma… sladdar och ström och bök. Jag vet, ilandsproblem. Men ändå.
Jo jag vet, man kan bli trött på alla kabelhärvor ibland. Men så länge man har en bänk som döljer allt trassel så funkar det  Blir väl några kablar ändå till en mediaspelare?
Postad 11 November 2008 - 14:55
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Jo jag vet, man kan bli trött på alla kabelhärvor ibland. Men så länge man har en bänk som döljer allt trassel så funkar det Blir väl några kablar ändå till en mediaspelare?
Jojo, men som sagt, det svider så när man vet att PS3 har så mycket muskler… PS3 borde inte vara så himla svår att knäcka/låsa upp för utvecklare om de verkligen sätter den sidan till, det är jag helt övertygad om. Om det är skapat av människor så kan det även brytas isär av människor. Inte bokstavligen talat då. Den har ju så mycket potential, ps3 hade verkligen varit det ultimata mediacentret med full kompatibilitet för olika filtyper och mediaformat.
Redigerat av shuriken, 11 November 2008 - 15:02.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|