Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC som speldator?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 October 2008 - 21:13

Unregistered42654
  • Unregistered42654
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej, funderar på att köpa mig en HTPC. Går det att få en sådan för ett pris runt 8000:- med följande specifikationer:

* Kunna spela de senaste spelen.
* Kunna köra 1080p ut genom HDMI.
* DTS, Dolby digital ut.
* Bra kylning (ska stå i ett skåp)
* Blue-ray spelare inbyggd

Mycket tacksam för länktips, eller andra tips, kan ytterst lite om allt som har med hårdvara att göra ;)

Postad 04 October 2008 - 10:46

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Jag håller på att bygga ihop en HTPC som jag även skall kunna spela lite spel med. Jag har valt följande delar:

Chassi: Antec Fusion
Hårddisk: Samsung F1 750GB
RAM: Corsair XMS2 XTREME 2x2GB
CPU: Intel E8400
Grafikkort: PowerColor Radeon HD 4670 512MB
Moderkort: Gigabyte GA-73PVM-S2H

Den kommer att vara sval och tyst (du kommer absolut inte höra den i ett skåp. Jag skall dock ha den öppet så det kan hända att jag byter ut lite fläktar mot lite mer tystgående och eventuellt slänger på en passiv CPU fläkt. Grafikkortet klarar av att skicka ut både ljud och bild via HDMI (DVI med medföljande adapter). Här finns en 30 sidor lång recension med jämförelser med andra grafikkort. Den får kanon betyg btw.

Lycka till! ;)

Postad 04 October 2008 - 15:42

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Jag håller på att bygga ihop en HTPC som jag även skall kunna spela lite spel med. Jag har valt följande delar:

Chassi: Antec Fusion
Hårddisk: Samsung F1 750GB
RAM: Corsair XMS2 XTREME 2x2GB
CPU: Intel E8400
Grafikkort: PowerColor Radeon HD 4670 512MB
Moderkort: Gigabyte GA-73PVM-S2H

Den kommer att vara sval och tyst (du kommer absolut inte höra den i ett skåp. Jag skall dock ha den öppet så det kan hända att jag byter ut lite fläktar mot lite mer tystgående och eventuellt slänger på en passiv CPU fläkt. Grafikkortet klarar av att skicka ut både ljud och bild via HDMI (DVI med medföljande adapter). Här finns en 30 sidor lång recension med jämförelser med andra grafikkort. Den får kanon betyg btw.

Lycka till! :wacko:

Jag har fått för mig att det inte går att skicka ljud med 4670-korten utan enbart med 48xx-korten?

Postad 04 October 2008 - 17:42

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Jag har fått för mig att det inte går att skicka ljud med 4670-korten utan enbart med 48xx-korten?

Jodå, inga problem alls att få ut ljud. :wacko: Inbyggt ljudchip på kortet. Länk.

Postad 05 October 2008 - 21:32

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Jodå, inga problem alls att få ut ljud. :) Inbyggt ljudchip på kortet. Länk.

Riktigt bra!

Postad 06 October 2008 - 09:55

Peterson
  • Peterson
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Vad för tgb+mus funkar från soffan då? Normalt avstånd brukar väl vara kring 3m?

Postad 06 October 2008 - 15:09

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Jag kör ett Antec fusion chassi idag med Intel C2Duo E6600 CPU + Geforce 8800GT och det fungerar hur bra som helst med alla spel jag har provat.
Det enda jag skulle vilja lyfta ett varningens finger för är att det kan bli lite trångt i burken så välj kort med omsorg. Det var t.ex på det berömda håret att jag fick plats med mitt grafikkort!

Vad gäller inbyggt ljud skulle jag rekommendera att köpa till ett ljudkort. Inbyggda ljudkort har ofta inte optisk utgång vilket gör det lite krångligare att få ut ljuded omodifierat till recievern.

Om ni inte har reciever kan det ändå vara värt att införskaffa ett lite bättre ljudkort, t.ex Audigy. Det gör faktiskt skillnad i ljudkvalitet enl. mina erfarenheter vilken kan vara rätt bra om man ska använda burken som HTPC. :blush:

Vidare skulle jag tipsa om att byta ut den medföljande CPU-fläkten mot något tystare, byta ut chassifläktar mot tystare varianter samt att använda diskar av tystare sort.

Jag har inte överdrivit när det gäller val av komponenter till min men jag hör den knappt från soffan.

Lycka till!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.