Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips hur man ska placera möbler - och vad som fungerar

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 October 2008 - 14:17

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Hej,

Jag tänkte fråga ang. placering av möbler och storlek - behöver lite råd & tips:

Jag tänkte ändra om i min lägenhet (60 kvm). Det som stör mig är att jag just nu har ett soffbord och en tvbänk som är lika högt. Och de står relativt nära varandra - så det känns som kaka på kaka. Urk!

Jag är nöjd med mitt soffbord i glas, så jag undrar om det blir bättre om man har en lägre tv bänk?
när de står rätt nära varandra. Har sett att de flesta har lägre tvbänkar.

Ska man gömma förstärkare, xbox, DVD-spelare etc - eller visa dem?
Hur är det med damm på elektroniken? Eftersom färstärkaren har luftöppningar uppe på sig och då kommer ju dammet lättare in där (är det då bättre att ha dem i ett skåp i tvbänken).

Och en sak till: Måste soffan alltid stå mot tv:n?
Jag måste sätta soffan mitt i rummet då och då tycker jag att den tar upp alldeles för mycket plats. Läste någonstans att man ska känna sig inbjuden i rummet och då ska möbler inte "hindra" när man kommer in i rummet.
Jag vill ha soffan mot en vägg, och det betyder att det kanske inte är det ultimata för att se på tv, eftersom man måste vända huvudet lite. Har en tjock tv.

Postad 06 October 2008 - 17:52

Unregistered1594
  • Unregistered1594
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Blir lättare om du slänger upp en bild :blush:

Postad 06 October 2008 - 18:56

Unregistered1533
  • Unregistered1533
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Hejsan
Först och främst ska du trivas i ditt hem
Sedan är ditt hem din borg och du är herre i ditt eget hus och så vidare...

Själv har jag ett IKEA Lack soffbord ca:45cm högt och en ny mediabänk av IKEA Bestå delar ca:75cm högt (ersatte min gamla media möbel ca 90cm högt).
Höga mediabänkar för att inte TV-skärmen ska skymmas om man har en chipsskål eller fötterna på soffbordet.

Nu har jag soffan mitt i rummet vänt mot TV:n som en rumsavdelare och bakom soffan ett par fåtöljer ett andra soffbord?

Jag såg ett smart sätt i IKEA katalogen där hade dom ställt två ligg-soffor med ett soffbord emellan med fotändan mot TV:n och en tredje sitt-soffa vänd från TV:n vid ligg-soffornas huvudände allt mitt i rummet.

Jag kom just på att en ligg-soffa kallas schäslong eller något liknande

Red: Det krånglade hos forumets servar när jag skulle posta svaret

Redigerat av Unregistered1533, 06 October 2008 - 19:00.

Postad 06 October 2008 - 22:16

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1156 inlägg
  • 0
Jag är på G med att köpa ny mediamöbel. Precis som den förre talaren så kommer jag ha Bestå.
Personligen tycker jag inte att TV-möbeln behöver vara lägre än soffbordet, kan bli riktigt irriterande om man har något på bordet. Har hellre soffbordet lägre än möbeln.
Gällande elektroniken så tycker jag att den ska döljas, ger ett mycket renare intryck. Fast det är klart, har man grejer för flera tusen (hundra tusen?) så vill man kanske visa dem lite också :blush: (hade nog jag gjort).

Har en länk till "min" tråd, kanske hjälper, vem vet :blush:

https://www.minhembi...howtopic=211710

*edit* Glömde givetvis länken.

Redigerat av Unregistered1552, 06 October 2008 - 22:17.

Postad 08 October 2008 - 13:16

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Bifogad fil  IMG_2749.JPG   858.35K   0 Antal nerladdningar
Här kommer en bild på hur jag har det just nu.

Hade 2 bokhyllor vid var sida om tv bänken innan men har tagit bort den vänstra (tyckte det var som att den föll över en när man satt i soffan). Det blev ju bra med luft där vid soffan då.

Frågan är om man ska ta bort högra bokhyllan också, och satsa på smalare hyllor och kanske med glas - och visa filmerna på. Eller sätta hyllor på väggen istället.

Frågan är tv bänken: Hur tråkig den är. Den är ganska klumpig och sen sticker den ut rätt mycket från väggen.
Vad kan passa där istället, som tv bänk?
Något behövs ändras men jag undrar på vad. Mattan kanske... eller sätta upp en fondvägg?

Problemet är att jag inte har råd med att köpa nya möbler. Inte om de är tokdyra.

Tips någon?

Postad 08 October 2008 - 21:30

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1156 inlägg
  • 0
Det jag skulle gjort i ditt fall, i alla fall för att prova hur det känns, är att ställa soffan där du har TV:n nu, och köra upp en fondvägg där. Det är svårt, tycker du har det fint som det är faktiskt!

Det finns också ganska snygga TV-bänkar på IKEA för inte allt för stort pris. Testa och orda till kablarna lite, kan ge ett renare intryck som gör att du blir nöjd precis som det är!

Postad 09 October 2008 - 17:44

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Ta bara en sliprondell och kapa av nån dm på bordsbenen.

Postad 09 October 2008 - 18:07

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Vad är en sliprondell?

Postad 09 October 2008 - 20:47

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Om du nu skulle ha en lägre tv-bänk så kommer den ju att skymmas av glasbordet och att kapa glasbordets ben känns som nono. Så den tycker jag att du kan låta vara.
Ev kunde du kanske investera i en tv-bänk som matchar glasbordet och resten av möblemanget.

Har du mycket damm hemma då ?? För har du inte det så finns det väl ingen vits att gömma maskineriet om du nu inte vill det förstås.

Det finns inga måsten, det är ju upp till dig om du kan se tv:n från soffan om den hamnar i sned vinkel.

Vilken vägg vill du ha soffan mot ?

Redigerat av Unregistered592cec63, 09 October 2008 - 20:49.

Postad 09 October 2008 - 21:07

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Hej, tack för alla tips.
Jag vill gärna ha soffan där den är, eftersom jag åkt runt med den i alla möjliga vinklar, så tycker den passar bäst där den är.
Nej inte övermycket damm, försöker städa 1 gång i veckan.
Ska se efter en annan tvbänk. Jag har en låg gammal lönn tvbänk som jag kan testa, för att se om det funkar med en låg tvbänk.
Glashyllor och vitt tycker jag är bra, för då får man känslan av att rummet inte är så litet.
Kanske ska jag flytta bort andra bokhyllan också? Det ser kanske ojämnt ut nu.

Postad 11 October 2008 - 13:12

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Flytta bokhyllan kan vara en bra ide....

Ta gärna nya bilder och visa hur du har gjort :)

Postad 11 October 2008 - 18:48

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Vad är en sliprondell?

Han mena nog en vinkelslip ..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.