Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sitter några här med Rotel RC-1070?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 October 2008 - 18:14

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
För första gången på flera år deslutade jag mig för att köpa en komersiellt tillverkad stereopryl (ve och fasa :) ) då jag kom på att jag trots allt saknade en fjärrkontroll. Mina slutsteg och högtalare är hemmabyggen och enligt mig själv så presterar de riktigt bra. Fram tills i söndags kväll hade jag skiftat mellan ett gammalt försteg från Rotel, RC-850, och ett hemmabyggt OP-försteg för nån hundring max. Basen har vart djup och rapp så inga klagomål där men som sagt så saknade jag en fjärrkontroll. Efter att ha surfat lite på hifimagasinet så hittade jag ett begagnat Rotel RC-1070 inärheten och surfade efter lite info om detta. Majoriteten av de recensioner jag hittade talade gott om det och då speciellt om det inbyggda RIAA-steget som tydligen bara det skall vara värt priset. Detta är inte det nyaste utan det har några år på nacken.

Iallafall så ringde jag på det och körde och hämtade det lite senare. Väl hemma så var det lite sent för att börja att koppla så det fick stå över natten men på morgonen efter så satte vi raskt igång. När jag sedan satte igång anläggningen så slogs jag direkt av att musiken lät mkt mer öppen, nästan lite ekande. Detta kanske bara berodde på att jag blev överraskad av den stora skillnaden men den positiva delen av upplevelsen blev kortvarig. När det kom ett lite mer bastungt parti så var den där rappa och trevliga basen som bortblåst och istället hörde jag en mer dov och mullrande bas. Bumlig är bara förnamnet.

Så, har alla recensioner helt missat detta eller vaddå?

Min anläggning i övrigt är ett par monoblock som ger ca 100-150W av bra kvalité (hemmabyggen som sagt) samt ett par lättdrivna MTM-högtalare på ca 95dB designade av Troels Gravesen.

Postad 08 October 2008 - 21:12

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Den beskrivningen stämmer bra in på mina ljudupplevelser av Rotel RA-03 och Rotel CD-02. Lite ekande ljud och bumlig bas. Trodde att det var fel på rummet först. Men efter förstärkar byte så har en mycket tydligare och behagligare ljudåtergivning. Jag upplevde ljudet även som vasst och faktiskt tunt på sina ställer också. Märktes väldigt tydligt med vissa mansröster på film.

Postad 08 October 2008 - 21:25

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
Skit också. Hade det nu vart köpt i butik så hade jag skickat tillbaks det men nu går det ju inte. Jag får väl leva med det ett tag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.