Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad välja ? DSP-Z11, AVC-A1HD, -LX90.....

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 October 2008 - 19:40

Globe
  • Globe
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Har börjat att funderar på att eventuellt byta hemmabio förstärkare men har grymt svårt att bestämma mig riktigt vad som skulle vara bäst :)

Ett par krav
- minst 4 HDMI in
- Upskalning av component (720P/1080P) och ut via HDMI
- Alla de senaste ljudformaten, DTS HD Master , Dolby True HD osv...

Funderar på följande modeller
1. Yamaha DSP-Z11
2. Pioneer SC-LX90
3. Marantz AV8003/MM8003
4. Denon AVC-A1HD

Har nu en Yamaha DSP-Z9 som jag annars är nöjd med men.... :)

Vad skulle du välja ?
Gärna en motivering
Något annat märke/modell

Postad 17 October 2008 - 10:29

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0
Jag har Yamaha DSP-Z11 som jag är mycket nöjd med. Hemmabiotidningen har testat den Denon AVC-A1HD och Pioneer SC-LX90. Yamaha DSP-Z11 och Denon AVC-A1HD testades så nära varandra att där kunde säga vilken av dem som lät bäst och de var Yamaha. Denon gick inte att mäta då det var ett fel på den. I senaste numret testades Pioneer SC-LX90 som de tyckte lät mycket bra, lika bra som dyra high-end förstärkare. Däremot var den automatiska inställningen inte en fullträff då de fick ändra en hel del från den. Yamahans automastisk inställning gjorde rätt på en gång och jag kör också med den inställningen. I nästa nummer ska Marantz AV8003/MM8003 testas om de kan hålla vad de lovar. Testen av Yamaha DSP-Z11 annonserades två gånger till nästa nummer. Andra gången testades den verkligen.

Förstärkarnas finesser som webbradio, spela ljudfiler och video från datorn och klara av USB minnen varierar så de beror på vad man är ute efter.

Yamaha DSP-Z11 kan spela ljudfiler på datorn, har webbradio med över 5400 stationer och kan spela från USB minnen. Den har även en funktion för att förbättra MP3 filer som fungerar. HDMI har fungerat klockrent där även att ansluta HDMI kablar när allt är på har fungerat. Man hör tydliga skillnader på olika ljudkvalité från ljudkällor Om man ansluter alla 11 högtalare kan Yamaha DSP-Z11 ge 3D ljud alltså att ljud även upplevs flytta sig upp och ned. Det fungerar även om effektens tydlighet varierar efter materialet. Surroundljudet är mycket stabilt där man kan välja effekter utan att grundljudet ändrar på sig.

Uppkonvertering har jag slutat att använda då den inte kan trolla utan fungerar bara på bra bilder vilka är bra även utan uppkonvertering.

För kylning finns i Yamaha DSP-Z11 två fläktar på undersidan som antingen kan ställas in att gå automatiskt eller att alltid gå när förstärkaren är på. Jag har ställt dem att alltid vara på då förstärkaren likt alla andra strömstarka förstärkare blir mycket varm ca 45 grader.

Main, zone 2, zone 3 och zone 4 hanteras individuellt så man kan stänga av main (förstärkarens effektdel) men ha igång zonerna.

Redigerat av hmarkstrom, 19 October 2008 - 09:35.

Postad 20 October 2008 - 21:31

Globe
  • Globe
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tack för ett intressant svar. :)

Har tidningarna Hemmabio och har läst deras artiklar.

Har nog funderat på att det eventuellt lutar mot att bli en DSP-Z11, har nog dissat Denon, men är ännu lite nyfiken på Pionner och även Marantz.

Måste fundera mera.... :(

Postad 21 October 2008 - 14:53

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har samma lista och kanske separat-kombon från Denon också. Den enda jag har hört är Pioneer SC-LX90 som jag lyssnade på (CD och SACD) med ett par Pio S-1EX och det lät magiskt efter c:a en timme. I början var det inte helt öppen klang - fast man fick lyssna riktigt uppmärksamt för att höra det. Hade det inte försvunnit efter att förstärkaren blivit varm hade jag nog inte tänkt på det, utan bara tyckt att det var ett jättebra ljud. Men när jättebra ljud efter uppvärmning byts mot helt fantastiskt ljud var det bara att kapitulera. :)

Jag tror jag har hittat min receiver (även om jag inte hört någon annan av kandidaterna.) Jag har lyssnat rätt mycket på dyra utrustningar och jag blev grymt imponerad (även av högtalarna.)

Om du kollat på trådarna om LX90 så vet du säkert redan de två svagheterna som designen har:
- Den inbygda displayen visar inte video från HDMI-källa
- Video processing sker inte på HDMI-signaler, bara på komposit, s-video och komponent.

Lycka till med valet och glöm inte att berätta vad du väljer och varför!

/Daniel

Postad 21 October 2008 - 18:16

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Vad skulle du välja ?

Jag skulle välja Denon AVC-A1HD.

MVH
/Chuck

Postad 22 October 2008 - 10:45

Wolverine66
  • Wolverine66
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Jag skulle välja Denon AVC-A1HD.

MVH
/Chuck

Like me, den är kanske inte värst, men klart snyggast. Ljudskillnader är väl mer esoteriska i den här klassen och mycket beroende på valda högtalare och rumsegenskaper, osv..
Fast hade det funnits Marantz-kombin tidigare + i silver, då hade jag nog kollat upp denna också.
Enligt Anders på Lefflers låter den också bättre än Pioneern.
På MediaMarkt i Norrköping har de både, Pioneern och Marantz-kombin uppställda bredvid varandra.

Postad 24 October 2008 - 23:15

Unregistered320fafe4
  • Unregistered320fafe4
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Om du bor i Sthlm så har Media markt Nacka Yamaha Dsp-z11, Pioneer Sc-lx90 och Marantz 8 tusen Pkt hemma och uppe. Kan ju alltid varit roligt att få titta, känna och klämma lite.

Postad 19 March 2009 - 23:01

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Var bara tvungen att sparka liv i den här tråden igen :D

Har haft hemma både lx 90 samt marantz 8003 kombo under en längre tid för att testa dem grundligt. Och kunde ganska direkt avgöra att marantz 8003 och lx90 spelar i olika ligor.

Pioneer gör mos av marantz riggen på alla plan( för att vara tydlig ). Mer lyster och attack i både musik och film oavsett musik typ eller film karaktär.

Gränsnitet går inte heller att jämföra, marantz känns som två steg bakåt medan pioneers i alla fall känns som ett steg fram, utan att övertyg helt måste dock understrykas.

Har dock även hört yamaha z11 en kortare stund, den skall nu lånas hem för lite prövning :) Det lilla jag hörde lät väldigt intressant.

Postad 19 March 2009 - 23:38

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
DSP-Z11 :D

Postad 19 March 2009 - 23:49

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
För över 50k skulle jag satsat på försteg + slutsteg. Mycket mer kräm för pengarna.

Postad 20 March 2009 - 00:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag har en Z-11, och det skulle vara det enda jag skulle springa in i lågorna och hämta om mitt hus skulle börja brinna...

Postad 20 March 2009 - 12:59

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Jag har en Z-11, och det skulle vara det enda jag skulle springa in i lågorna och hämta om mitt hus skulle börja brinna...

Du har inga barn va? :D

Z-11:an är säkert bra men för 55k tycker jag att man borde få åtminstone 200 åttaohmswatt per kanal.

Redigerat av hassesolo, 20 March 2009 - 13:07.

Postad 20 March 2009 - 13:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Du har inga barn va? :D

Jo ?

Hehe.. Nej...

hmarkstrom som också har en Z-11 hade läst lite uppmätningar som någon hade gjort, och den hade tydligen ganska mycket mer pulver än vad den vad specad till.. Men jag vet inte.. Han kan kanske kommentera det ?

Du har inga barn va? :)

Jo ?

Hehe.. Nej...

hmarkstrom som också har en Z-11 hade läst lite uppmätningar som någon hade gjort, och den hade tydligen ganska mycket mer pulver än vad den vad specad till.. Men jag vet inte.. Han kan kanske kommentera det ?

Postad 20 March 2009 - 16:01

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
LX-90 har mycket pulver. Från www.ultimateav.com:

With seven channels driven continuously into 8-ohm loads, the amp reaches 0.1% distortion at 198.6 watts

with two channels driving 8-ohm loads continuously at 1 kHz, reaches 0.1% distortion at 200.2 watts

(LX-90 har samma effekt i 2 och 7 kanaler, 200w)

ZX-11:
With seven channels driven continuously into 8-ohm loads, it reaches 0.1% distortion at 139.4 watts

i 2 kamaler har ZX-11: This graph shows that the RX-Z11’s left channel, from Multi input to speaker output with two channels driving 8-ohm loads, reaches 0.1% distortion at 214.8 watts

Så LX-90 har exakt samma slutsteg i alla 7 kanalerna, och strömförsörjning att maxa alla kanaler samtidigt.

Jag TROR AVR-5308CI är samma om AVC-A1HD, och den mäter så här:

With seven channels driven continuously into 8-ohm loads it reaches 0.1% distortion at 141.2 watts

with two channels driving 8-ohm loads, reaches 0.1% distortion at 207.0 watts

Så värst effektmässigt är LX-90

Alla 3 testerna hittar ni här:
http://www.ultimatea...om/avreceivers/

Postad 20 March 2009 - 21:31

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Intressant läsning ;)

Postad 21 March 2009 - 00:02

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Vinnaren är helt klart Pioneer med sin överlägsna effekt.

Postad 21 March 2009 - 00:53

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Beror väl samtidigt lite vad man är ute efter ? Z-11:ans fyra extra dsp kanaler på 50w stycket gör mer än vad man tror för ljudet.. Att kunna köra elva högtalare plus subbar samtidigt.. Blir ganska maffigt..
Är man dessutom ett riktigt fan av klassisk musik... Till all stor maffig musik.. Konserter på bluray.. Mmmm.. Det är då dsp-kanalerna kommer allra mest till sin rätt tycker jag.. Att köpa en 7.1 förstärkare för 50k känns lite konstigt om det finns en 11.2 för samma peng ?
Hur ofta behöver man 200w i surrarna ? Är det inte bättre att köpa en bra 7.1 för 10k och köpa till ett extra steg till frontarna om inte kraften räcker till i så fall ? Anledningen att jag valde Z-11 var till stor del dsp-kanalerna.
Men det var bara en tanke. Är inte så jätteinsatt i dom andra modellerna.

Postad 21 March 2009 - 02:21

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0

Varför drar du den slutsatsen?

Stereophile (faktiskt.se approved) drar lite fler slutsatser

Other AVRs in the same league as the Pioneer include the Denon AVR-5308CI and Yamaha RX-Z11, but these cost $1500 less. I haven't had a chance to audition the 5308CI, but Wes Phillips raved about it in his review. It doesn't have the cool LCD screen, and if its media-streaming capabilities are similar to the lower-end (relatively speaking) 4308CI, the user experience is much better with the SC-09TX. But if you crave scaling and processing of HDMI inputs, the Silicon Optix Realta processor in the Denon is a best-in-class solution.

I reviewed the RX-Z11 earlier this year, and if I had to choose between it and the Pioneer, I would choose the latter for the additional power, one more HDMI input, the LCD screen, and Home Media Gallery—yes, I really like it that much more. In addition, the Yamaha corrupts the HDMI signal by clipping both above-white and below-black—a deal killer for me.

As you can probably tell, I really enjoyed my time with the Pioneer Elite SC-09TX. It brings a lot to the table with dynamic power, a rich assortment of features, and 10 amplifiers with a plethora of configuration options that includes bi-amping all five speakers in a 5.1 setup—and I love that LCD screen. If money was no object, I wouldn't hesitate to put the SC-09TX in my system. If you are in the market for a new flagship receiver that does nearly everything but mow the lawn, the Pioneer is worthy of an audition—I suspect it will finish near the top of you wish list too.

Postad 21 March 2009 - 14:26

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Om jag fick välja spec till en hembioreciever så skulle den ha 3 x 200 W (8 Ohm) till frontar och center, 4 x 100 W till satelliter och dessutom 2 x 300 W (klass D) till basmoduler.
Det hade varit en vinnare. ;)

Postad 21 March 2009 - 14:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Du får tillverka en. ;)

Postad 21 March 2009 - 15:02

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Som sagt har haft lx 90 för prov ett bra tag och måste säga att ljudmässigt så är den grym dock så tyckte jag att vissa små detaljer kunde gjorts bättre för dom pengarna. Tex högtalarkontakterna och det plastiga detaljer som front lucka och vissa reglage gjorde att helhetsintrycket drogs ned.

Om man tar Z11 på den punkten så var det ett stort steg upp. Mkt mer solid och "maffig" i sitt detalj arbete, sen att det inte har ett smack med ljudet att göra är en annan femma. Tycker dock att för de pengar som lx 90 kostar så borde det lagts lite mer tid och peng på små detaljer.

I alla fall för mig, så drar det ned helhetsintrycket. Men det är ju som sagt högst personligt.

Postad 21 March 2009 - 15:56

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Har LX90 hemma och kör frontarna och surroundhögtalarna Bi-ampat.
Alltså 2 gånger 140watt\8ohm men mina högtalare är på 6ohm.
Det blir ca 2 gånger 200 watt per högtalare det är krut och dynamik kan jag lova.. ;)
På centern är det 1gång 140watt men högtalaren är på 4ohm så det blirca 280 watt
Jag var orolig att den skulle spela för hårt vid dom högre register men det gör den inte.
Den spelar ett öppet distinkt nyanserat ljud med en känsla av attack vill spela mer...mer...
Att uttrycka hur någonting låter är inte lätt...

mvh
Roger

Redigerat av cobra-427, 21 March 2009 - 15:59.

Postad 21 March 2009 - 22:26

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0
Jag trot att både vi som har Yamaha DSP-Z11 och Pioneer SC-LX90 är mycket nöjda med dessa förstärkare. De som har Denon AVC-A1HD har inte hört av sig vilket kan bero på att den drogs in ganska snabbt efter att flera råka ut för allvarliga fel med den och nu finns det en uppdaterad version som heter Denon AVC-A1HDA somn kostar ungefär som DSP-Z11.

Däremot är jag mer undrade till den watt debatt som pågår.

Så här det det ut för en högtalare med 90 dB känslighet:

90 dB 1W
93 dB 2W
96 dB 4W
99 dB 8W
102 dB 16W
105 dB 32W
108 dB 64W
111 dB 128W
114 dB 256W

Redigerat av hmarkstrom, 21 March 2009 - 22:27.

Postad 21 March 2009 - 22:39

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Jag trot att både vi som har Yamaha DSP-Z11 och Pioneer SC-LX90 är mycket nöjda med dessa förstärkare. De som har Denon AVC-A1HD har inte hört av sig vilket kan bero på att den drogs in ganska snabbt efter att flera råka ut för allvarliga fel med den och nu finns det en uppdaterad version som heter Denon AVC-A1HDA somn kostar ungefär som DSP-Z11.

90 dB 1W
93 dB 2W
96 dB 4W
99 dB 8W
102 dB 16W
105 dB 32W
108 dB 64W
111 dB 128W
114 dB 256W

Detta var något nytt för mig, AVC-A1HD drogs verkligen inte in på grund av allvarliga fel.....det enda jag kan komma på så här på rak arm är att HIFI klubben tog bort A1HD från sin hemsida i väntan på den uppgraderade versionen(A1HDA) annars förstår jag inte vad du fått den informationen från(men har du andra uppgifter så är jag intresserad av källa ;) ).

Det enda som skiljer sig emellan A1HD och A1HDA är DYNAMIC VOLUME inget annat.

Mvh.
Mats

Postad 22 March 2009 - 09:46

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0

Detta var något nytt för mig, AVC-A1HD drogs verkligen inte in på grund av allvarliga fel.....det enda jag kan komma på så här på rak arm är att HIFI klubben tog bort A1HD från sin hemsida i väntan på den uppgraderade versionen(A1HDA) annars förstår jag inte vad du fått den informationen från(men har du andra uppgifter så är jag intresserad av källa ;) ).

Det enda som skiljer sig emellan A1HD och A1HDA är DYNAMIC VOLUME inget annat.

Mvh.
Mats

På ett brittiskt forum så gick A1HD sönder för några av användarna bara efter några dagar och när Hemmabiotidningen testade A1HD gick det inte att mäta den då det var ett fel på den.

Så även om inte felen haglade var det tillräckligt många rapporter om problem för att en ny version skulle göras.

Postad 22 March 2009 - 10:49

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

90 dB 1W
93 dB 2W
96 dB 4W
99 dB 8W
102 dB 16W
105 dB 32W
108 dB 64W
111 dB 128W
114 dB 256W

Det beror så klart på om man vill kunna spela lite högre utan att de dynamiska topparna i filmen skall klippas...
För mig räcker nog min Onkyo 875 bra för de högtalarna jag skall installera är känsliga och kan spela riktigt högt med måttlig förstärkarkraft.

Postad 22 March 2009 - 23:30

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

På ett brittiskt forum så gick A1HD sönder för några av användarna bara efter några dagar och när Hemmabiotidningen testade A1HD gick det inte att mäta den då det var ett fel på den.

Så även om inte felen haglade var det tillräckligt många rapporter om problem för att en ny version skulle göras.

Ursäkta om jag verkar näsvis, Men skulle du kunna länka till informationen som säger att Denon pga. några enstaka(har läst dom flesta trådar rörande AVC/AVP-A1HD på diverse forum och ej kunnat hitta denna information) rapporter om trasiga enheter skulle ta sig för att släppa en helt ny "version"(vad nu det innebär) av A1HD(A1HDA är en uppgradering som kan göras utan extra kostnad för alla AVC/AVP ägare med uppkoppling till internet).

Självklart har det funnits defekta exemplar av A1HD....men säg vilket märke som ej haft det?

Mvh.
Mats

Postad 23 March 2009 - 10:43

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0

Ursäkta om jag verkar näsvis, Men skulle du kunna länka till informationen som säger att Denon pga. några enstaka(har läst dom flesta trådar rörande AVC/AVP-A1HD på diverse forum och ej kunnat hitta denna information) rapporter om trasiga enheter skulle ta sig för att släppa en helt ny "version"(vad nu det innebär) av A1HD(A1HDA är en uppgradering som kan göras utan extra kostnad för alla AVC/AVP ägare med uppkoppling till internet).

Självklart har det funnits defekta exemplar av A1HD....men säg vilket märke som ej haft det?

Mvh.
Mats

Här har du en länk där man börjar diskutera problemen:

http://www.avforums....s-thread-4.html

Enligt uppgift var det 40 personer som under fyra år utvecklade Yamaha DSP-Z11. Det innebär att det kostade ungefär 160 miljoner att ta fram DSP-Z11 då man brukar budgetera ca 1 miljon per år och person i utvecklingsprojekt. Då utvecklingen av Pioneer SC-LX90 tog ännu längre tid så kan den ha kostat ännu mer att utveckla. Att AVC-A1HD skulle ha kostat så lite att utveckla så man efter ett cirka ett halvår på marknaden är beredd att byta ut en relativt problemfri förstärkare mot en uppdaterad version anser jag var mindre sannolikt.

Postad 23 March 2009 - 20:17

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Här har du en länk där man börjar diskutera problemen:

http://www.avforums....s-thread-4.html

Enligt uppgift var det 40 personer som under fyra år utvecklade Yamaha DSP-Z11. Det innebär att det kostade ungefär 160 miljoner att ta fram DSP-Z11 då man brukar budgetera ca 1 miljon per år och person i utvecklingsprojekt. Då utvecklingen av Pioneer SC-LX90 tog ännu längre tid så kan den ha kostat ännu mer att utveckla. Att AVC-A1HD skulle ha kostat så lite att utveckla så man efter ett cirka ett halvår på marknaden är beredd att byta ut en relativt problemfri förstärkare mot en uppdaterad version anser jag var mindre sannolikt.

Vad är det som är utbytt har inte förstått vad du menar med det?

Sedan releasen av A1HD har det uppskattningsvis varit runt 10 st uppdateringar av firmware och allt detta sker som sagt över internet, Det enda som gjorde att Denon ändrade namn på sin A1HD var att även en uppgradering gjordes(även denna över internet) dvs. en ny funktion las till(Dynamic Volume).

Så om du idag går och köper en A1HDA kommer det fortfarande stå A1HD på fronten, Eftersom dessa är samma produkt frånsett en ynka funktion.
Allt som har förbättrats/ändrats på A1HD har gjorts med firmware uppdateringar över internet och alltså inte något nytt i hårdvaran.

Det jag menar är att precis som alla andra företag har Denon sin beskärda del av "ful" maskiner, Men att problemen varit så stora att A1HD tvingats "dras" in stämmer inte.

Angående AVforum så har jag läst denna tråd men kan inte erinra(börjar iofs bli gammal :) ) mig om att det står något om stoppandet av en viss upplaga av A1HD, Men visst har det funnits problem med för varma komponenter, defekta processorer etc. men detta har endast varit enstaka exemplar och ej något som är ett genomgående fel för A1HD.

Mvh.
Mats

Postad 26 March 2009 - 22:24

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Så nu var valet gjort, står nu en tung väldigt gedigen pjäs där min "gamla" Onkyo 906 stod för 1v sedan. En Yamaha Z11... Jösses vilken ljud :)

Postad 26 March 2009 - 23:02

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Grattis till köpet. :D Har du sålt din 906 ?

Postad 28 March 2009 - 15:59

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0

Vad är det som är utbytt har inte förstått vad du menar med det?

Sedan releasen av A1HD har det uppskattningsvis varit runt 10 st uppdateringar av firmware och allt detta sker som sagt över internet, Det enda som gjorde att Denon ändrade namn på sin A1HD var att även en uppgradering gjordes(även denna över internet) dvs. en ny funktion las till(Dynamic Volume).

Så om du idag går och köper en A1HDA kommer det fortfarande stå A1HD på fronten, Eftersom dessa är samma produkt frånsett en ynka funktion.
Allt som har förbättrats/ändrats på A1HD har gjorts med firmware uppdateringar över internet och alltså inte något nytt i hårdvaran.

Det jag menar är att precis som alla andra företag har Denon sin beskärda del av "ful" maskiner, Men att problemen varit så stora att A1HD tvingats "dras" in stämmer inte.

Angående AVforum så har jag läst denna tråd men kan inte erinra(börjar iofs bli gammal :) ) mig om att det står något om stoppandet av en viss upplaga av A1HD, Men visst har det funnits problem med för varma komponenter, defekta processorer etc. men detta har endast varit enstaka exemplar och ej något som är ett genomgående fel för A1HD.

Mvh.
Mats

Då lever vi i olika världar ser jag. Jag har under årens lopp gjort en uppdatering av mina Yamaha förstärkare och aldrig läst om något systematiskt fel på dem på något forum.

Postad 28 March 2009 - 19:25

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Grattis till köpet. :) Har du sålt din 906 ?

Du är väl inte sugen på den eller? :)

Till trådskaparen:
Behöver man verkligen kliva upp i högsta ligan på förstärkaren eller var det som natt och dag när du bytte förstärkaren?

Jag sitter och smådrömmer om en 906 nämnligen, eller skall man drömma riktigt stort som en 11a på engång?

Postad 28 March 2009 - 19:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Du är väl inte sugen på den eller? :)

Till trådskaparen:
Behöver man verkligen kliva upp i högsta ligan på förstärkaren eller var det som natt och dag när du bytte förstärkaren?

Jag sitter och smådrömmer om en 906 nämnligen, eller skall man drömma riktigt stort som en 11a på engång?

Jag bytte till Z-11 från Pioneer 1017 AV... Ganska stort steg prismässigt också kanske.. Ca 10 ggr pengarna..
Men det går inte att jämföra på natt och dag.. Som att jämföra en Saab99 med en Lambo...
Har inte ångrat det en sekund..

Postad 28 March 2009 - 21:11

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

De som har Denon AVC-A1HD har inte hört av sig vilket kan bero på att den drogs in ganska snabbt efter att flera råka ut för allvarliga fel med den och nu finns det en uppdaterad version som heter Denon AVC-A1HDA somn kostar ungefär som DSP-Z11.

Har fortfarande inte fått en förklaring på vad du menar med att A1HD hade allvarliga fel och drogs in och sedan ersattes med en uppdaterad/ny version?

Då lever vi i olika världar ser jag. Jag har under årens lopp gjort en uppdatering av mina Yamaha förstärkare och aldrig läst om något systematiskt fel på dem på något forum.

Om jag förstår dig rätt så drar du slutsatsen att eftersom Denon erbjudit mer uppdateringar/uppgraderingar på sina dyrare modeller(3808,4308 och AVC/AVP A1HD) så måste dessa vara av sämre kvalitet än andra ....stämmer detta antagande?

För mig är detta med kontinuerliga uppdateringar/uppdateringar på ett enkelt sätt en skänk från ovan faktiskt(tror inte det finns någon stärkare som är utan buggar vid release), Även jag har ägt stärkare med mindre antal uppdateringar till sitt förfogande men förden delen ej är bättre produkter per automatik(långt ifrån).

Det jag vill ha sagt med detta är INTE att A1HD är bättre än varken Yamahan eller Pioneeren (Troligtvis skulle jag faktiskt valt Susanon framför både Z11:an och A1HD om jag varit i den sitsen), Utan jag menar att A1HD ej lider/led av några allvarliga fel som resulterade i ett tillbakadragande av modellen. Denna information är nog intressant för alla som just nu står i valet av dessa skönheter(Vad man än väljer blir man garanterat ej besviken :) ).

Mvh.
Mats

Postad 28 March 2009 - 21:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Efter att ha läst denna tråden kan man nästan tro att hmarkstrom är lite missnöjd med sitt val. Han verkar läsa väldigt mycket om Denon för att vara Yamaha-ägare :)

Postad 28 March 2009 - 21:52

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0

Efter att ha läst denna tråden kan man nästan tro att hmarkstrom är lite missnöjd med sitt val. Han verkar läsa väldigt mycket om Denon för att vara Yamaha-ägare :)

Jag valde mellan Yamaha DSP-Z11 och Denon AVC-A1HD men den föll på just att jag läst om fel på den. Så nej jag är inte ett dugg missnöjd med min Yamaha DSP-Z11.

Vad jag menar i debatten om Denon är att de gick att läsa om fel på den överhuvudtaget med så dyr förstärkare då det inte förekommit något sådant för de Yamaha jag har ägt. De antal uppdatering som Denon också har gjort är klart anmärkningsvärt.

Jag har för övrigt läst mer om Yamaha än Denon när väl valet var gjort.

Postad 28 March 2009 - 22:17

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Jag valde mellan Yamaha DSP-Z11 och Denon AVC-A1HD men den föll på just att jag läst om fel på den. Så nej jag är inte ett dugg missnöjd med min Yamaha DSP-Z11.

Vad jag menar i debatten om Denon är att de gick att läsa om fel på den överhuvudtaget med så dyr förstärkare då det inte förekommit något sådant för de Yamaha jag har ägt. De antal uppdatering som Denon också har gjort är klart anmärkningsvärt.

Jag har för övrigt läst mer om Yamaha än Denon när väl valet var gjort.

Många av dessa uppdateringar är av det mer triviala slaget(översättning och stavning gällande web controller gränssnittet etc.).

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 28 March 2009 - 22:35.

Postad 29 March 2009 - 00:04

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0

Många av dessa uppdateringar är av det mer triviala slaget(översättning och stavning gällande web controller gränssnittet etc.).

Mvh.
Mats

Det är inget som jag ifrågasätter utan mer att de inte var genomarbetade så de hade kunnat vara mindre antal uppdateringar.

Sedan om Denon AVC-A1HD hade varit så felfri som du anser så varför säljs den inte parallellt med Denon AVC-A1HDA då Denon AVC-A1HD var 10000 kronor billigare än Denon AVC-A1HDA? Jag förstår inte varför Denon AVC-A1HD drogs in om den nu var helt OK.

Postad 29 March 2009 - 01:23

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Det är inget som jag ifrågasätter utan mer att de inte var genomarbetade så de hade kunnat vara mindre antal uppdateringar.

Sedan om Denon AVC-A1HD hade varit så felfri som du anser så varför säljs den inte parallellt med Denon AVC-A1HDA då Denon AVC-A1HD var 10000 kronor billigare än Denon AVC-A1HDA? Jag förstår inte varför Denon AVC-A1HD drogs in om den nu var helt OK.

Finns ingen som helst anledning till att A1HD skall finnas till försäljning när denna apparat skulle kunna uppdateras/uppgraderas av kunden själv till en A1HDA(gratis).

Fortfarande drogs inte A1HD in utan den tillförskaffade sig(med gratis uppgradering från internet) en ny funktion och fick därefter suffixet "A", detta är något Denon brukar göra med sina modeller(men nyheten är att detta kan göras hemifrån).

När det gäller priset så misstar du dig, Prishöjningen har inget som helst att göra med bytet från A1HD till A1HDA(som sagt så kan en A1HD uppgraderas till A1HDA gratis), Utan är en följd av kronans svaga ställning(detta kanske sammanföll illa med släppet av A1HDA och därför så kunde det uppfattas som en rejäl prishöjning bara för en uppgradering som är "gratis").

Som jag tidigare nämnde så drog HIFI klubben in specen på hemsidan för A1HD(även detta gjordes i en tidpunkt när uppgraderingen släpptes) ett tag för att sedan återkomma med en spec gällande A1HDA, Frågade varför det tog sådan tid att få upp den nya specen och svaret var "tyvärr är vi underbemannade".

Sedan när det gäller antalet uppdateringar/uppgraderingar så skulle man teoretiskt bara behöva göra endast en för att få sin A1HD som köptes vid releasen till en A1HDA som säljs i nuläget.
Även om man hoppar över vissa uppdateringar så känner AVC:en av vad vilka som "fattas" och inkluderar dessa när man väljer att göra sin uppdatering, Hade det inte varit för den ypperliga tjänsten att kunna göra detta med internet uppkoppling så tror jag med bestämdhet att antalet uppdateringar vore ett helt annat(om ens någon).

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 29 March 2009 - 01:32.

Postad 29 March 2009 - 09:53

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0

Finns ingen som helst anledning till att A1HD skall finnas till försäljning när denna apparat skulle kunna uppdateras/uppgraderas av kunden själv till en A1HDA(gratis).

Fortfarande drogs inte A1HD in utan den tillförskaffade sig(med gratis uppgradering från internet) en ny funktion och fick därefter suffixet "A", detta är något Denon brukar göra med sina modeller(men nyheten är att detta kan göras hemifrån).

När det gäller priset så misstar du dig, Prishöjningen har inget som helst att göra med bytet från A1HD till A1HDA(som sagt så kan en A1HD uppgraderas till A1HDA gratis), Utan är en följd av kronans svaga ställning(detta kanske sammanföll illa med släppet av A1HDA och därför så kunde det uppfattas som en rejäl prishöjning bara för en uppgradering som är "gratis").

Som jag tidigare nämnde så drog HIFI klubben in specen på hemsidan för A1HD(även detta gjordes i en tidpunkt när uppgraderingen släpptes) ett tag för att sedan återkomma med en spec gällande A1HDA, Frågade varför det tog sådan tid att få upp den nya specen och svaret var "tyvärr är vi underbemannade".

Sedan när det gäller antalet uppdateringar/uppgraderingar så skulle man teoretiskt bara behöva göra endast en för att få sin A1HD som köptes vid releasen till en A1HDA som säljs i nuläget.
Även om man hoppar över vissa uppdateringar så känner AVC:en av vad vilka som "fattas" och inkluderar dessa när man väljer att göra sin uppdatering, Hade det inte varit för den ypperliga tjänsten att kunna göra detta med internet uppkoppling så tror jag med bestämdhet att antalet uppdateringar vore ett helt annat(om ens någon).

Mvh.
Mats

Så A1HD och A1HDA identiska förstärkare där det enda som skiljer dem är programvaran i dem.

Sedan undrar jag om det som diskuteras här är sant.

http://www.avforums....n-avca1hda.html

Det kostar £70 i Storbritannien att få uppgraderingen till A1HDA.

Postad 29 March 2009 - 10:32

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Så A1HD och A1HDA identiska förstärkare där det enda som skiljer dem är programvaran i dem.

Sedan undrar jag om det som diskuteras här är sant.

http://www.avforums....n-avca1hda.html

Det kostar £70 i Storbritannien att få uppgraderingen till A1HDA.

Samma maskin men med skillnaden att A1HDA huserar en extra funktion(Dynamic Volume).

Storbritannien och Australien(osäkert) är nog dom enda länderna/regionerna som valt att ta betalt för uppgraderingen.....SKÄMS PÅ ER.

Mvh.
Mats

Postad 29 March 2009 - 10:48

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Har precis köpt mig en Denon AVC-A1HD ifån Hifiklubben för 36000kr. :)

Uppgraderingen till AVC-A1HDA är gratis för toppmodellen om den är köpt på Hifiklubben:

Denon A_upgrade Kit

Bara att registrera den "gratiskod" man fått på www.denon-upgrade.eu fylla i lite uppgifter plugga
in en nätverkskabel och välja "add feature".
Maskinen skötte allt automatiskt även omstarterna mellan de olika firmwaren, hela uppdateringen
tog totalt 2.5 tim och apparaten har nu senaste versionerna av allt.

Världsklass! :D

/Birdie

Postad 29 March 2009 - 10:57

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Har precis köpt mig en Denon AVC-A1HD ifån Hifiklubben för 36000kr. :)

Uppgraderingen till AVC-A1HDA är gratis för toppmodellen om den är köpt på Hifiklubben:

Denon A_upgrade Kit

Bara att registrera den "gratiskod" man fått på www.denon-upgrade.eu fylla i lite uppgifter plugga
in en nätverkskabel och välja "add feature".
Maskinen skötte allt automatiskt även omstarterna mellan de olika firmwaren, hela uppdateringen
tog totalt 2.5 tim och apparaten har nu senaste versionerna av allt.

Världsklass! :P

/Birdie

Gratulerar och välkommen in i Denons underbara värld :D .

36k :lol: , bra jobbat!

Mvh.
Mats

Postad 29 March 2009 - 11:25

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Tackar årets klart bästa köp!

Att årets uppgradering är den fattigaste på länge styrker bara faktumet att AVC-A1HD var närmast fulländad
redan vid releasen. Väntar med spänning på nästa upgrade som blir Denon link 4 för jitterfri överföring av ljud till AVC-A1HDA. :)

Denons uppgraderingar släpps för att ny funktionalitet har tillkommit, kan i vissa fall kräva endast mjukvara och ibland även hårdvara. Så har det sett ut sedan AVC-A1SE kom ut och det har alltid gått att uppgradera ifrån en
årmodell till nästa, det har aldrig hänt att en A-uppgradering släppts efter 6månader som hmarkstrom felaktigt påstår.

Vill man kolla historiska fakta kan man kolla här:
Denons uppgraderingar på äldre modeller

/Birdie

Postad 29 March 2009 - 11:29

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
För alla Yamaha DSP-Z11 ägare så får man hoppas att även de får en ny firmware som åtgärdar videodelen i deras maskin så den följer videostandarden och inte klipper signalen.

Skulle själv aldrig acceptera ett sådant fel på en maskin för 55000kr.

/Birdie

Postad 29 March 2009 - 11:37

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Själv skulle jag väntat nån månad till för att få ytterligare en funktion med i flaggskeppet :)

Postad 29 March 2009 - 12:15

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0

För alla Yamaha DSP-Z11 ägare så får man hoppas att även de får en ny firmware som åtgärdar videodelen i deras maskin så den följer videostandarden och inte klipper signalen.

Skulle själv aldrig acceptera ett sådant fel på en maskin för 55000kr.

/Birdie

Klipper var att ta i. De förklarar på BD skivan "Digital Video Essential" att svartare än svart egentligen inte ska finnas i någon videosignal som följer standarna men att en del går utanför detta ändå men att man då inte kan garantera att varken förstärkare, TV eller annan videoutrutning kan klara av detta.

Däremot klarar Yamaha DSP-Z11 att ändra upplösning på HDMI in till HDMI ut och det är ovanligt.

Postad 29 March 2009 - 15:54

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Finns trådar både på detta och andra forum som förklarar BTB / WTW, klipper signalen är precis rätt benämning.

Långt inlägg om BTB och WTW

/Birdie

Redigerat av Unregistered0ff54576, 02 January 2010 - 15:13.

Postad 29 March 2009 - 23:08

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0

Finns trådar både på detta och andra forum som förklarar BTB / WTW, klipper signalen är precis rätt benämning.

Långt inlägg om BTB och WTW

/Birdie

Det finns inga BD eller DVD som har något annat än i området 16-235

http://www.audioholi...evels-xvycc-rgb

ALL video stored on modern discs, be it DVD or Blu-ray, are stored as YCbCr with a range of 16-235

Så vad klipper den då bort för signal när den inte finns?

Det ska sägas att med komponent så har Yamaha DSP-Z11 full RGB 0-255.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.