Vad har ni installerat för codecs på eran HTPC?
Postad 19 October 2008 - 13:41
Postad 19 October 2008 - 15:59
Fddshow
Hali Media Splitter
AC3 Filter
Med dessa kan jag köra det mesta.
Flac använder jag inte.
Redigerat av Unregistered91069091, 19 October 2008 - 16:01.
Postad 19 October 2008 - 16:07
Postad 19 October 2008 - 16:10
Postad 21 October 2008 - 08:16
Postad 21 October 2008 - 09:54
Du kan installera det fristående filtret för h.264 från Media Player Classic Home Cinema MPC-HC alternativt PowerDVD eller WinDVD.Okej, fick FLAC att funka i media center med Core Flac. Nu är det dock mkv filer som saknas stöd för.. Installerade Haali media splitter och det räckte inte.. Undrar vad det är för mer program man behöver installera för att få det att funka. Vill gärna inte använda FFdshow då man då automatiskt får mjukvaruacc och jag vill ha hårdvaruacc..
Postad 21 October 2008 - 13:27
Hur går man tillväga då tyve?Du kan installera det fristående filtret för h.264 från Media Player Classic Home Cinema MPC-HC alternativt PowerDVD eller WinDVD.
Postad 21 October 2008 - 14:50
Med:
haali media splitter (matroska)
ffdshow tryouts
får du följande:
DTS och DD ut via S/PDIF från mkv filer
Avkodning av bild för alla de vanliga mkv filerna som är komprimerade med x264.
+ divx, xvid avi etc utan problem. Du får även undertexter om det nu finns med i mkv-containern.
Vad mer kan man begära?
Undvik "codec packs"
MVH
Henrik
Postad 03 November 2008 - 09:40
Postad 04 November 2008 - 18:42
Xvid: FFDshow
För ljud via spdif till ovanstående: AC3 Filter
DVD/TV: Vista MPEG2 Decoder
Postad 06 November 2008 - 14:23
Jag har betydligt sämre bild i MCE än med FireDTV-Viewer. Det kan ju knappast bero på nåt annat än att det är olika codecs som används. I MCE har jag mycket tydliga "black crush"-störningar och "jpg"-artefakter medans det i FireDTV-Viewer nästan inte syns alls.
(Vista HP 64 swe, Firedtv, tv-pack osv...)
Postad 06 November 2008 - 23:59
Power DVD = Inget ljud.
Power DVD + AC3 = Power DVD stängs av när jag försöker köra mkv filer med AC3 ljud.
Bara cccp (Zoom player, Media player classic, windows media player) = osynkat och laggigt ljud på flera mkv filer.
Detta gäller även när jag kör hårdvaru avkodning av h.264 filerna, ljudet är helt osynkat även när processorn jobbar under 10%.
Det som räddade min 1080p uppspelning var CoreAVC.
CCCP och CoreAVC gör allt som behövs. Filmen flyter fint utan framedrops eller lag och ljudet är syncat trots att processorn jobbar på 50-60% helt utan hårdvaruhjälp från grafikkortet. (CoreAVC använder bara CPU:n).
Redigerat av Nahaz, 07 November 2008 - 00:00.
Postad 14 November 2008 - 13:54
Jag instämmer med bla Mr North, den som har installerat codec packs av olika slag (många av dem innehåller dessutom illegalt distribuerad upphovsrättsskyddad kod) gör bäst i att göra en fullständig ominstallation av Windows Vista och sedan installera:
- ffdshow
- Haali Media Splitter
- Media Control Plugin
- Lämplig H.264-dekoder (t ex CoreAVC eller från PowerDVD eller Arcsoft TMT)
Det är i princip allt som behövs. En ytterligare fördel med att köpa Arcsoft TMT (förutom att den spelar HD DVD och BD) är att den innehåller en avkodare för DTS Master HD, den enda som kan användas som en allmän DirectShow-dekoder. Man kan då rippa sina BD/HD DVD till .mkv-filer med HD-ljud i full bitrate i flac-format.
OT: Jag använder eac3to och MKVtoolnix (bra tråd om detta på avsforum) för att rippa mina HD-skivor till mkv-containrar på det här sättet. Fungerar perfekt och är just nu det enda sättet att få ut fullt HD-ljud från BD/HD DVD i en HTPC.
/P-O
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
14 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?