Vad vinner man med en dedikerad cdspelare?
199 svar till detta ämne
Postad 21 October 2008 - 02:44
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Kör just nu en Denon dvd700 som transport till min Denon 2808 med coaxialkabel, jag låter alltså 2808an göra d/a omvandlingen. Är inte missnöjd alls med ljudet, väldigt nöjd faktiskt. Speciellt sen jag köpte 2808an.
Ibland funderar jag ändå på hur stor skillnad man skulle få med en "ren" cdspelare och köra analogt till 2808an.
Det enda som stör mig med nuvarande setup är att jag inte ser numret på vilken låt jag spelar, visas inte i displayen på dvd700 tyvärr. Vad skulle man få lägga för att få ett bättre cdljud, jag antar att det är i alla fall en 5000.- och uppåt?
Hoppas på lite svar från er här på forumet, kanske någon som varit i samma situation och gjorde slag i saken. Blev det en stor skillnad och vilken i så fall?
/Genis
Postad 21 October 2008 - 09:04
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Jag är i precis samma sits som du och undrar samma sak.
Jag kör digitalt från en ps3a till min Pioneer AX10.
Kan man vinna något på att köpa en dyrare DVD? Eller blir ljudet precis samma som med PS3an? (Förutsatt att jag fortsätter köra digitalt.)
Eller måste man köpa en ruggigt dyr CD-spelare som man kör analogt för att knäcka AX10ans dacar och därmed få ut ett bättre CD-ljud?
Postad 21 October 2008 - 09:57
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Bra, då är vi 2!
Får se om det är någon som kan ge ett bra svar. Köpa en dvd för din del och köra digitalt blir nog ingen skillnad, vad jag tror i alla fall. Man undrar vilken prisklass man måste lägga sig i som sagt för att slå dac:en i våra recievers.
/Genis
Postad 21 October 2008 - 10:17
Alchemist
-
Alchemist
-
Användare
-
-
242 inlägg
Min erfarenhet av cd-spelare och dvd-spelare är att få dvd-spelare är riktigt bra som cd-spelare. Av de jag lyssnat på har endast Arcam (dv137) och Primare (dvd 20 och 30) i för mig rimlig och någorlunda överkomlig prisklass övertygat. Jag har haft lyssnat på diverse Denon och Pioneer (har nu en lx-50). Dessa fungerar som cd-spelare men jag tycker inte att de engagerar på samma sätt som nämnda Arcam och Primare.
Vad gäller cd-spelare så har jag haft en Nad C542 tillsammans med Sherwood r-865, en reciver som jag ljudmässigt bedömer som ungefär likvärdig med din Denon. Skillnaden i ljudkvalitet med Naden kopplad analogt var inte speciellt stor jämfört med digital anslutning. Karaktären blev lite annorlunda med analog anslutning, lite varmare och mer upplevd bas... Däremot fick jag inte fram fler detaljer eller en förbättrar ljudbilden.
Nu har jag Primare Cd21 och i20. Cd21 har ett mer engagerande ljud och tar fram detaljer på ett sätt som Nad c542 inte gjorde. Jag har testat nad C542 med i20 och det lät bra men cd21 blev ett stort lyft.
Jag tror att en förbättring (inte ffa annan ljudkaraktär) som är värd pengarna kostar minst 10 000 nytt, dock billigare beg. Apparater med ett sådant nypris är enligt min uppfattning byggd med en annan ambition...
Postad 21 October 2008 - 10:23
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Jo att min dvd700 inte är som bra som cdspelare om man skulle köra analogt dvs. det är jag med på. Uj uj uj uppmot 10.000.- alltså, fifan  . Köpa en cdspelare för 3000.- verkar inte vara ett alternativ i alla fall. Men det var väl det jag misstänkte iofs. Verkar bli dyrt om jag vill ha förbättring  .
Såg en beg. Denon dvd 3910, hur tror ni dac:en i den är?
/Genis
Redigerat av genstruktur, 21 October 2008 - 10:27.
Postad 21 October 2008 - 11:05
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Jag är i precis samma sits som du och undrar samma sak.
Jag kör digitalt från en ps3a till min Pioneer AX10.
Kan man vinna något på att köpa en dyrare DVD? Eller blir ljudet precis samma som med PS3an? (Förutsatt att jag fortsätter köra digitalt.)
Eller måste man köpa en ruggigt dyr CD-spelare som man kör analogt för att knäcka AX10ans dacar och därmed få ut ett bättre CD-ljud?
PS3an ska ju ha riktigt bra ljud. H&M provade ju den tidigare med mycket gott resultat. Men jag skulle nog prova att köra den analogt om jag vore du.
Postad 21 October 2008 - 11:55
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jo det ger skillnad att ha en cd mot dvd och ps3.
Körde ett tag med PS3 som cd men gillade inte det,köpte en Onkyo 7555 då blev det så mycket bättre.
Jag ger inte mycket för varken dvd eller PS3 som cd spelare.Kör analogt till recivern,du får även räkna med att vissa cd skivor kommer du inte kunna lyssna på.
Då man verkligen hör hur kass inspelningen är,då detaljer dynamik ja allt blir så mycket bättre.
Postad 21 October 2008 - 13:07
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Jo det ger skillnad att ha en cd mot dvd och ps3. Körde ett tag med PS3 som cd men gillade inte det,köpte en Onkyo 7555 då blev det så mycket bättre. Jag ger inte mycket för varken dvd eller PS3 som cd spelare.Kör analogt till recivern,du får även räkna med att vissa cd skivor kommer du inte kunna lyssna på. Då man verkligen hör hur kass inspelningen är,då detaljer dynamik ja allt blir så mycket bättre. 
Du körde alltså ps3 och dvd analogt?
Postad 21 October 2008 - 14:27
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
PS3an ska ju ha riktigt bra ljud. H&M provade ju den tidigare med mycket gott resultat. Men jag skulle nog prova att köra den analogt om jag vore du.
Ja, det läste jag. Men jag vet inte hur mycket jag litar på H&M  Jasså? Tror du att dacarna är bättre i Ps3an än i AX10an?
Postad 21 October 2008 - 15:40
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Du körde alltså ps3 och dvd analogt?
Nej jag körde ljudet via HDMI.
Postad 21 October 2008 - 15:57
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Ja, det läste jag. Men jag vet inte hur mycket jag litar på H&M 
Jasså? Tror du att dacarna är bättre i Ps3an än i AX10an?
Njae, det vet jag inte, men helt klart värt att prova. Däremot tror jag inte på att köra ljudet via HDMI.
Postad 21 October 2008 - 15:59
JetJaguarr
-
JetJaguarr
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Njae, det vet jag inte, men helt klart värt att prova. Däremot tror jag inte på att köra ljudet via HDMI.
Varför? Bara allmänt tyckande eller finns det någon anledning till det(gällande ljud över HDMI dvs.)?
Redigerat av JetJaguarr, 21 October 2008 - 16:01.
Postad 21 October 2008 - 16:17
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Njae, jag har bara fått det för mig.
Postad 21 October 2008 - 16:38
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Varför? Bara allmänt tyckande eller finns det någon anledning till det(gällande ljud över HDMI dvs.)?
Bättre att köra analogt om man har en cd spelare som har bättre DAC än reciver/förstärkare. Vilket oftast fallet är,fast alla har olika uppfattningar om vad som låter bra.
Postad 21 October 2008 - 17:09
JetJaguarr
-
JetJaguarr
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Jo, men det var inte därför jag undrade. Varför skulle HDMI vara sämre än exempelvis toslink?
Postad 21 October 2008 - 17:26
Alchemist
-
Alchemist
-
Användare
-
-
242 inlägg
Det är mer än en dac som påverkar ljudet. Det finns äldre cd-spelare med dacar som idag är väldigt omoderna, till och med mindre avancerade än de som sitter i billiga dvd-spelare. Det behöver inte betyda att det låter sämre. Många äldre cd-spelare som är byggda med ambition står sig väldigt bra mot nya spelare i samma prisklass. Utvecklingen går framåt, men inte lika snabbt som tillverkarnas reklamavdelningar vill få oss att tro.
Postad 21 October 2008 - 20:07
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Det är mer än en dac som påverkar ljudet. Det finns äldre cd-spelare med dacar som idag är väldigt omoderna, till och med mindre avancerade än de som sitter i billiga dvd-spelare. Det behöver inte betyda att det låter sämre. Många äldre cd-spelare som är byggda med ambition står sig väldigt bra mot nya spelare i samma prisklass. Utvecklingen går framåt, men inte lika snabbt som tillverkarnas reklamavdelningar vill få oss att tro.
En gammal CD som är "omodern" Anno säg 1988 eller liknande kan mycketväl stå sig bra då den mest troligt är diskret uppbyggd dvs inga IC-kretsar i form av OP-ampar i analogdelen. Detta ger mycket moderna arbetsförhållande trotts ålder. Håller med om att reklammakarna framhåller en stor utveckling som kanske inte uteblivit men kanske mer anpassats efter ekonomi och storlek. Det går idag att bygga en mindre och lättare cd.spelare som låter som en STOR och TUNG så att säga. Men ljudmässigt är inte ljudutveklingen så makaber som det vill göras gällande. CD kontra DVD finner jag en stor skillnad i 1. Nätdel då DVD teslutande brukar swichade nättelar av sämre kvalisort. CD brukar vanlig beprövade metoder och blir jämnare och inte så störiga. 2. Den analoga delen är ofta shapead för att passa musik och toner medan dvd är kanske bara plain och gör precis det som den skall och kan då kännas lite färglös och platt.
Postad 21 October 2008 - 21:38
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Okej! Ska testa iaf, kör digitalt via optisk kabel. En gammal CD som är "omodern" Anno säg 1988 eller liknande kan mycketväl stå sig bra då den mest troligt är diskret uppbyggd dvs inga IC-kretsar i form av OP-ampar i analogdelen. Detta ger mycket moderna arbetsförhållande trotts ålder. Håller med om att reklammakarna framhåller en stor utveckling som kanske inte uteblivit men kanske mer anpassats efter ekonomi och storlek. Det går idag att bygga en mindre och lättare cd.spelare som låter som en STOR och TUNG så att säga. Men ljudmässigt är inte ljudutveklingen så makaber som det vill göras gällande.
CD kontra DVD finner jag en stor skillnad i 1. Nätdel då DVD teslutande brukar swichade nättelar av sämre kvalisort. CD brukar vanlig beprövade metoder och blir jämnare och inte så störiga.
2. Den analoga delen är ofta shapead för att passa musik och toner medan dvd är kanske bara plain och gör precis det som den skall och kan då kännas lite färglös och platt.
Intressant! Så hur mycket tror du att jag behöver lägga på en CD-spelare för att det ska kännas som en uppgradering?
Postad 21 October 2008 - 22:48
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Intressant! Så hur mycket tror du att jag behöver lägga på en CD-spelare för att det ska kännas som en uppgradering?
Bra fråga men inte under 6000.
Postad 21 October 2008 - 23:47
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Pris spelar egentligen inte så stor roll. Men ju dyrare CD-spelaren är desto bättre borde den ju vara, enligt alla magiska regler.
En begagnad värsting behöver ju dessutom inte vara så dyr.
Låna hem ett gäng CD-spelare och jämför dem mot varandra hemma. Då blir det rätt miljö, samma kablage etc.
Postad 22 October 2008 - 00:25
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Så ni menar att även om man kör en dvd/ps3/ whatever med hdmi/coaxial/toslink och låter recievern göra D/A omvanlingen så finns det annat som påvekar ljudet negativt med denna kombo. Detta skulle inte finnas med en dedikerad cdspelare?
Kom ihåg att jag lyssnade på en cd när jag köpte min högtalare för en massa år sedan som låg i samma prisklass som min dvd (3000.-). Märkte ingen skillnade då men iofs. så var jag inte så insatt eller erfaren. Är inte så erfaren nu heller men lite mer i alla fall  .
/Genis
Edit : Såg en begagnad Denon DCD-1500AE på annons för en 3000.- . Eller kanske en Advance Acoustic MCD203 . Skulle dessa ge något för mig tror ni eller är det dyrare grejjer som gäller?
Redigerat av genstruktur, 22 October 2008 - 02:25.
Postad 22 October 2008 - 00:53
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Kort sagt om som någon kanske sagt:
En CD-spelare är framtagen för enbart musik och är därför grym på detta område, medans en DVD-spelare är "lite mer" kompromissad på detta område.
Postad 22 October 2008 - 00:59
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Kort sagt om som någon kanske sagt: En CD-spelare är framtagen för enbart musik och är därför grym på detta område, medans en DVD-spelare är "lite mer" kompromissad på detta område.
Jo så borde det väl vara, trodde inte att en dvd påverkade ljudet så mycket negativt bara om man körde den med coaxial te.x. Sen att en dyr cd med analoga kablar gör jobbet bättre förstår jag. Man undrar bara vart brytgränsen går liksom  . Ungefär vart i prisskalan blir en analogkörd cdspelare bättre än min digitalkörda reciever?
Redigerat av genstruktur, 22 October 2008 - 02:27.
Postad 22 October 2008 - 05:59
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Desto dyrare spelare du köper desto bättre kommer du uppleva att det låter, det visar iaf studier på ämnet pris kontra upplevt prestanda. MVH /Chuck
Postad 22 October 2008 - 07:24
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Desto dyrare spelare du köper desto bättre kommer du uppleva att det låter, det visar iaf studier på ämnet pris kontra upplevt prestanda.
MVH /Chuck
Okej, så man ska köpa dyrt och leva på placebo?
Postad 22 October 2008 - 09:28
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1372 inlägg
Min Cambridge 640Cv2 analogt låter bra mycke bättre än min Marantz 7400 receiver''s interna DAC. Ljudbild, tydlighet, engagemang etc. Klart det skiljer "case-by-case" och smak men det är ju väldigt enkelt att jämföra.
Postad 22 October 2008 - 09:55
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Jag jämförde att koppla min Rotel Rcd965BxLe (från 1993...men med ny klocka i så har den piskat ganska många nya spelare...) på olika sätt till min hemmabiostärkare (en Yamaha RX-V450).
Skillnaden mellan att koppla den analogt eller digitalt var stor. Det var inget snack om saken - det analoga var avsevärt bättre.
Det kan bero på ett antal faktorer
# Att de interna DAC:arna i min Cd är bättre än de i stärkaren. Hmm...det skiljer ändå över 10 år i utvecklingstid, så på ett sätt borde stärkarens DAC:ar vara bättre....men det var inte fallet.
# Att det digitala utgångssteget i CD:n är uselt...möjligt....men CD:n kopplat digitalt spelade i alla fall bättre än den DVD jag hade tillgång till då (en äldre Samsung DVD kopplat på samma sätt)
# Att den analoga delen av CD:n är så pass mycket bättre konstruerad att det inte hjälper att plocka ut signalen före, även om den digitala delen är bättre i Stärkaren så blir det sämre pga. de analoga stegen...
Personligen lutar jag mer åt det sista alternativet....
Edit - Å andra sidan har jag idag köpt mig en Harmony Design DA9, och när jag har jämfört min Rotel som drivverk mot en nyare pioneer (DV-410) så är pioneern strået vassare... Så DAC.arna spelar en viss roll, men även det digitala utgångssteget...
/Andreas
Redigerat av hultin, 22 October 2008 - 10:00.
Postad 22 October 2008 - 09:56
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Man undrar bara vart brytgränsen går liksom . Ungefär vart i prisskalan blir en analogkörd cdspelare bättre än min digitalkörda reciever?
Ja, precis. Det vore intressant om någon kunde spekulera i det lite  Men jag ska nog försöka låna hem en CD-spelare från hifi-klubben och testa lite.
Postad 22 October 2008 - 10:19
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Desto dyrare spelare du köper desto bättre kommer du uppleva att det låter, det visar iaf studier på ämnet pris kontra upplevt prestanda.
MVH /Chuck  Där fick jag! Jo fan köper man något dyrt är det svårt att erkänna att det kanske inte blev så bra i slutändan. Funderar också på att ge mig ut i helgen o lyssna lite, borde inte vara så svårt att få någon affär att byta lite mellan cdspelare/dvd till en reciver medans jag lyssnar. Skall nog ta och kolla på den där advanced aqusticsspelaren. Låter intressant med rören om inte annat. Ja, precis. Det vore intressant om någon kunde spekulera i det lite  Men jag ska nog försöka låna hem en CD-spelare från hifi-klubben och testa lite.
Skriv lite om det sen i tråden, hade varit kul att höra vad du upplevde!
Postad 22 October 2008 - 10:23
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Där fick jag! Jo fan köper man något dyrt är det svårt att erkänna att det kanske inte blev så bra i slutändan.
Funderar också på att ge mig ut i helgen o lyssna lite, borde inte vara så svårt att få någon affär att byta lite mellan cdspelare/dvd till en reciver medans jag lyssnar. Skall nog ta och kolla på den där advanced aqusticsspelaren. Låter intressant med rören om inte annat.
Skriv lite om det sen i tråden, hade varit kul att höra vad du upplevde! 
Det ska jag göra! Ska se om jag kan låna den över helgen, så får man lite mer tid på sig samt lite lugn och ro
Postad 22 October 2008 - 13:09
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Ja det blir nog bäst att jämföra själv.
Postad 22 October 2008 - 13:11
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Jo visst är det nog så men det finns rätt mycket kunskap på detta forum och folk som redan provat ex. antal kombinationer och olika maskiner. Bra med lite input först  . Slipper man gå i de mest uppenbara fällorna i alla fall.
Redigerat av genstruktur, 22 October 2008 - 13:12.
Postad 22 October 2008 - 13:30
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Jag ger inte mycket för varken dvd eller PS3 som cd spelare.Kör analogt till recivern,du får även räkna med att vissa cd skivor kommer du inte kunna lyssna på. Då man verkligen hör hur kass inspelningen är,då detaljer dynamik ja allt blir så mycket bättre. 
Detta upplever jag redan nu, vissa skivor är otroligt tråkiga att lyssna på. Ingen roling inspelning på dem  . Men visst den högen kanske växer med en ny bra cdspelare.
Postad 22 October 2008 - 13:58
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Har mailat Hifi-klubben nu. Det var fullt möjligt att låna hem CD-spelaren en vecka eller över en helg men bara om man betalar full deposition. Hade tänkt låna hem någon av dessa:
Postad 22 October 2008 - 13:59
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Full deposition= fullpris?
Tänkte jag skulle ge mig in och lyssna på Denon DCD-1500AE i alla fall under helgen.
Denon DCD-20000AE ligger liite utanför min budget. Kostar mer än min reciever då, köper jag nog nya frontar istället  .
Bor du i gbg också?
Redigerat av genstruktur, 22 October 2008 - 14:03.
Postad 22 October 2008 - 14:02
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Okej, så man ska köpa dyrt och leva på placebo? 
Whatever floats your boat, så att säga.
Postad 22 October 2008 - 14:04
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Full deposition= fullpris?
Tänkte jag skulle ge mig in och lyssna på Denon DCD-1500AE i alla fall under helgen. Bor du i gbg också? 
Ja, man får betala hela priset och om man vill ha den så beställer dom hem en likadan i önskad färg, så får man behålla test-exet tills dom fått in den nya. Nej, jag bor tyvärr (ja, faktiskt) i Värnamo, 6 mil söder om Jönköping.
Postad 22 October 2008 - 14:05
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Whatever floats your boat, så att säga. 
Svårt det där med att vara riktigt kritisk när man just lagt ut ex. antal kronor på en pryl. Man vill så gärna att det skall vara den bästa i hela världen!  Kanske just därför man skall lyssna själv som ni sagt. Warlokk: Ok låter som en juste deal, kanske något att tänka på. Iofs så är jag väldigt impulsiv när det väl kommer till kritan. Har jag bestämt mig skall jag ha saker inom 5min, låter det bra så köper jag nog på studs!  Varit lyckat hitills i alla fall....... nu är det dags att jobba.
Redigerat av genstruktur, 22 October 2008 - 14:09.
Postad 22 October 2008 - 14:16
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Köp en DacMagic för under 2000 kr och koppla till era tröskverk http://www.cambridge...ary.php?PID=320Det tror jag är billigaste och bästa lösningen om man inte vill slänga upp 20.000 på en riktig cd spelare Maveric
Postad 22 October 2008 - 14:39
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Köp en DacMagic för under 2000 kr och koppla till era tröskverk http://www.cambridge...ary.php?PID=320 Det tror jag är billigaste och bästa lösningen om man inte vill slänga upp 20.000 på en riktig cd spelare
Maveric
Så den presterar bra med andra ord?  Ser helt klart intressant ut. Jag antar att man får beställa genom hifiklubben?
Postad 22 October 2008 - 15:04
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Har ingen aning om vad den presterar, men då den jämförs med vad man får ut ur en
Cambridge 740/840c .. så utgår jag från att det är en bra dac för de flesta ..
Att man sedan kan ha 2 olika källor kopplade och dessutom USB från dator
gör inte saken sämre .. 2000 spänn .. det är så billigt att det är värt att pröva
Balanserade utgångar är ytterligare ett plus ..
Jag har beställt en från Hifi Klubben
Maveric
Postad 22 October 2008 - 15:06
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Har ingen aning om vad den presterar, men då den jämförs med vad man får ut ur en Cambridge 740/840c .. så utgår jag från att det är en bra dac för de flesta ..
Att man sedan kan ha 2 olika källor kopplade och dessutom USB från dator gör inte saken sämre .. 2000 spänn .. det är så billigt att det är värt att pröva Balanserade utgångar är ytterligare ett plus ..
Jag har beställt en från Hifi Klubben
Maveric
Det har du rätt i, man går ju inte i personlig konkurs för att man köper den. Då gör jag slag i saken och beställer en jag med. Tusen tack för tipset.
Redigerat av Warlokk, 22 October 2008 - 15:06.
Postad 22 October 2008 - 20:48
LED-Light
-
LED-Light
-
Användare
-
-
207 inlägg
Är en Decikerad CD spelare endast bra om man spelar orginalskivor?
Hur är det om man har bränt en kopia från en orginal CD?
Bränt från mp3 till CD format?
MP3 CD?
Postad 22 October 2008 - 22:27
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Detta upplever jag redan nu, vissa skivor är otroligt tråkiga att lyssna på. Ingen roling inspelning på dem . Men visst den högen kanske växer med en ny bra cdspelare.
Ja den högen lär nog växa hehe.
Postad 23 October 2008 - 00:10
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Köp en DacMagic för under 2000 kr och koppla till era tröskverk http://www.cambridge...ary.php?PID=320 Det tror jag är billigaste och bästa lösningen om man inte vill slänga upp 20.000 på en riktig cd spelare
Maveric
Enligt folk här i tråden var det annat ä dac:en som påverkade ljudet. Just därför det skulle vara sämre att köra med en dvd som transport och låta recievern göra D/A omvanlingen än att ha en cd som man köra analogt till reciever( Även om dac:arna var likvärdiga skule resultatet inte bli detsamma). Om nu te.x den dac:en du länkade till är ungefär likvärdig med min recievers så blir resultatet detsamma som innan väl. Har fortfarande dvdn som transport och detta skulle vara sämre än med en separat cdspelare. Även om nu dac:en i Cambrigen är bättre så borde min dvdtransport påverka ljudet negativt i alla fall med den lösningen? Är inte baserat på mitt kunnade utan på info i tråden  . Inte meningen att vara otacksam för tipset, vill bara få reda på hur ni alla tänker  . Några 20000.- på en cdspelare blir det inte tal om, inte än i alla fall  . Denon DCD-1500/2000AE ser för jäkla bra ut och hade matchat min 2808 perfekt! Hade varit fint om det blev en trevlig upplevelse att lyssna på dem. Får åka in på Fredag och lyssna lite. Såg just att 1500AE väger 7.9kilo, min dvd700 väger 2.1kilo om jag inte missminner mig. Borde vara nåt mer i den än i min dvd, om de nu inte fyllt den med sand dvs. Warlokk: Du övergav tanken på en separat cdspelare helt eller?
Redigerat av genstruktur, 23 October 2008 - 00:44.
Postad 23 October 2008 - 02:02
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Sedan när blev en dvd spelare sämre än en cd spelare som transport ? Läs här http://harmonydesign.se/da9.htmTror han vet vad han snackar om och inte minst då han själv bygger prylarna han säljer och har en mycket god renomé bland "de som kan" Har du en vettig DVD spelare så är också utgångsteget som han pratar om gott nog. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 23 October 2008 - 02:05.
Postad 23 October 2008 - 02:35
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Ja nej inte vet jag riktigt, var någon som sa i tråden att det inte bara är dac:en i min reciever man skall kolla på utan att min dvd gör att sämre jobb än en cd även fast den inte D/A omvandlar. Verkade vara något om strömförsörjning och åtskilda komponenter  .
Taget från sidan du länkade till Maveric : "I detta pris ingår ofta mindre modifieringar såsom byte av div kondensatorer och montering av nätbrunn och förbättring av nätfiltret."
ÄR det detta som skulle vara sämre i dvd jämfört med cd och som de kanske menar?
De verkade inte sälja några egna cdspelare på sidan och såklart hypar han sin Dac och cdspelartillverkarna säger att en cd måste man ha!
 Som vanligt med hifi, allt känns väldigt godtyckligt. Man får olika svart från alla. Om nu dvdn var så bra på vissa grejjer så kan väl tillverkarna "stoppa" in dem i cdspelarna också. Finns alltid ett MEN med alla hifprylar.
Ignorance is bliss känns det som just nu  .
Redigerat av genstruktur, 23 October 2008 - 02:58.
Postad 23 October 2008 - 12:30
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tror du drar felaktiga slutsatser
I dag tar vi signalen till musik via en Squeezebox som får signalen trådlöst från en dator.
Allt är digitalt.
Denna produkt rosas på marknaden och jämförs ständigt med de finaste cdspelarna
Kan du finna flaskhalsar för signalen så som jag beskrivit ?
- Så klart kan du det !
Men . men .. nu är det så ...
Vad gör dom som njuter av sin squeezebox fullt ut?
- Jo de har en separat DAC
Förstår du vart jag vill komma ..
Se till att skicka signalen digitalt till en DAC som kan göra jobbet
Fundera inte så mycket på vad som händer innan
Den kritiska punkten, är när du skall göra en digital signal till analog och det
är precis det som en DAC gör ...
Lyssna till musiken !!!
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 23 October 2008 - 12:37.
Postad 23 October 2008 - 12:33
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Tror du drar felaktiga slutsatser 
Maveric
Kanske var lite trött och bitter där vid läggdags men det känns aningen snurrigt det här  . Klart att det finns flera lösningar, man vill väl ha mest för pengarna bara. Själv spelar jag mycket cd och vill inte min samling på en HD, annars kunde det varit en lösning. Skall åka in och lyssna på skillnaden mellan dvd/cd och bilda mig en egen uppfattning. Tack för att du hjälper till i alla fall maveric!
Redigerat av genstruktur, 23 October 2008 - 12:42.
Postad 23 October 2008 - 12:56
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Allt handlar om pengar Jag är mycket intresserad av bild och film och satsade därför på en finare dvd när det var i ropet. Det är min cd spelare idag. Squeezen kom till för att det är så mycket enklare att ha sin musik på HD för hela familjen. Hade jag satsat på bästa möjliga lösning för cd avspelning, hade jag sökt efter begagnat. Finns massor av cd spelare ute på marknaden. Så klart kan det vara bättre med en bra cdspelare med bra inbyggd dac för avspelning av cd skivor. än att du skall ha en massa kabel mellan olika komponenter. Rega är en ypperlig cdspelare för att ta ett exempel Cambridge 740c är en annan om du skall köpa nytt under 10.000 Men som sagt .. gå in på http://www.hifimagasinet.com/Där finns fyndet du är ute efter ... Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 23 October 2008 - 12:57.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|