Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

w5000 eller z2000 eller kanske z700?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 October 2008 - 21:43

Picanto207
  • Picanto207
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hejsan allihopa!

Jag står i valet och kvalet vilken projektor man ska välja. Hade typ bestämt mig för den svarta z2000 men började kolla på det här med skillnader osv mellan DLP och LCD och hittade då bjässen W5000. Jag tror inte varken jag eller tjejen lider av regnbågseffekter.Finns det något bra sätt att testa detta då vi inte direkt bor i storstad och kan se projektorerna i action. Biografer tex, vad kör de på för teknik? Vilken hade ni valt och varför?

Jag har dessutom kollat lite på z700, dumt bara att den finns endast i vit/grå. Jag har nämligen ett dedikerat biorum som har svartmålat tak och jag kan mörklägga väldigt bra. Rummets storlek är 6,4m långt och 3,7m brett, ca 2,30 till tak. Hur hade ni tänkt i den här frågan, finns det bättre alternativ, maxpris 17500 :-

Hoppas någon i storstad eller liknande kan ge lite feedback ;-)
KOM IGEN FEEDBACK!

Inga som svarar av 24 läsare?

Redigerat av Picanto207, 22 October 2008 - 21:42.

Postad 22 October 2008 - 22:28

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Biografer tex, vad kör de på för teknik?

Runt 6000 biografer i världen idag använder digital teknik signerad DLP. ;)

Jag har nämligen ett dedikerat biorum som har svartmålat tak och jag kan mörklägga väldigt bra. Rummets storlek är 6,4m långt och 3,7m brett, ca 2,30 till tak. Hur hade ni tänkt i den här frågan, finns det bättre alternativ, maxpris 17500 :-

InFocus X10 ger dig på säg 5 m lins > < duk en bildbred på 225 - 270 cm, och har i tillägg inga problem att fylla de dukytorna med adekvat ljusflöde.

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

Postad 23 October 2008 - 07:44

Picanto207
  • Picanto207
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Runt 6000 biografer i världen idag använder digital teknik signerad DLP. ;)

Då verkar det ju som de som kan gå på bio klarar av regnbågseffekten eller?

Ok X10 ett alternativ till, om man då väljer mellan X10 och W5000 vilken ska man välja då? Och varför?

Postad 23 October 2008 - 07:52

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Jag har aldrig sett regnbågar på bions DLP-projjar som visar reklam, men på både W5000 och x10 gör jag det. Inte så att jag mår dåligt av regnbågarna men de stör mig tillräckligt för att räkna bort dessa projjar. Bortsett från det är mitt intryck att W5000 är den som ger bäst bild (och minst regnbågar av dessa två).

Postad 23 October 2008 - 08:18

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Då verkar det ju som de som kan gå på bio klarar av regnbågseffekten eller?

Förvisso, men det är än så länge ganska ovanligt med biografer som kör film på DLP i Sverige (mer än under reklamen i början), så ha det inte som måttstock för egen del huruvida du klarar DLP eller ej baserat på dina egna biobesök. ;)

Postad 23 October 2008 - 08:55

Picanto207
  • Picanto207
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Ok, ska inte ha det som måttstock. Har hittat ett ställe nu där man kan se X10 iaf, detta är ju en DLP så jag får väl dra med mig tjejen dit och se om vi kan se på den utan att vi stör oss allt för mycket :-)

Finns det något bra sätt att framkalla att se just regnbågarna om man nu vill se vad det e man ska störa sig på? Jag vet att man kan se dem tydligt vid linsen men annars?

Vad jag läst mig till så är X10 mer svårplacerad och mer högljudd än W5000, 2 ganska vilktiga saker tycker jag, dock är W5000 STOOOOR så ni som har den eller vet lite om detta får gärna tipsa om vilka takfästen som är bra till såna klumpar, även X10 är ju rätt så stor.

Verkar luta åt DLP tekniken iaf, konstigt nog då jag hela tiden varit inställd på sanyos Z2000BK. Bara hoppas besöket på Audio Video inte ger mig eller tjejen kräkningar ;)

Postad 27 October 2008 - 14:19

Picanto207
  • Picanto207
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Varken jag eller tjejen hade några problem med regnbågar :-) Då återstår frågan, X10 eller W5000, sett en annan tråd i forumet och måste säga att X10:ans fläktljud var riktigt störande när jag fick den demad av Audio Video. Har hittat lite för/nackdelar, skulle gärna vilja veta hur ni andra ser på dessa sakerna.

- W5000 har endast HDMI 1.2 spelar detta stor roll? Vad gör det med bilden?
- X10 högt fläktljud, W5000 ska låta mindre någon som jämfört?
- W5000 är hiskeligt stor, vilket fäste behövs till den?
- X10:ans lampor är nästan dubbelt så dyra, detta talar emot X10 väldigt mycket då både dollar och euro e på väg upp massor.
- X10 har 7500:1 och W5000 har 10000:1 i kontrast, märker man stor skillnad på dessa då?
- Service avseende vilka är bäst?
- Priset på de båda är försumbart, båda ligger ju runt 14k.

Personligen e jag inställd på W5000 efter vad jag läst men vad hade ni andra valt och vilka av punkterna berör er mest?

Lovar att slänga upp lite bilder på bygget snart också, varit kass på att ta kort bara... :)

Postad 27 October 2008 - 16:06

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
"- W5000 har endast HDMI 1.2 spelar detta stor roll? Vad gör det med bilden?"

Ingen betydelse

"- W5000 är hiskeligt stor, vilket fäste behövs till den?"

Det ær væl vikten som ær det viktiga vag gæller fæstet och så stor skillnad ær det inte.

"- X10 har 7500:1 och W5000 har 10000:1 i kontrast, märker man stor skillnad på dessa då?"

Bry dig inte om specsade kontrastsiffror, det ær bara båg och man kan absolut inte sæga något om projektorn genom dem. T ex är IN83 som har vældigt mycket bættre kontrast æn både X10 och W5000 bara specsad till 5000:1.

Redigerat av Drexler, 27 October 2008 - 17:27.

Postad 27 October 2008 - 16:14

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
jag vet att fredrik är Projektor kungen på forumet ;)

Men allt det med hdmi version 1.2 m.m och dålig kontrast osv verkar vara uselt :wacko:

Jag kan ju rekomendera kvalitetsprojektorer med högre spec samt bättre utlovad svärta än dem du kollat på ivf, trots jag inte är så duktig inom detta området.

https://www.prisjakt...kt.php?p=157951

https://www.prisjakt...kt.php?p=243439

tror den längst ner är tystast och ev bäst.

Mvh :)

Postad 27 October 2008 - 17:26

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

jag vet att fredrik är Projektor kungen på forumet ;)

Men allt det med hdmi version 1.2 m.m och dålig kontrast osv verkar vara uselt :wacko:

Jag kan ju rekomendera kvalitetsprojektorer med högre spec samt bättre utlovad svärta än dem du kollat på ivf, trots jag inte är så duktig inom detta området.

tror den längst ner är tystast och ev bäst.

Mvh :)

Båda projektorerna du rekommenderar har klart sämre kontrast än X10 och W5000. HDMI 1.2 gör ingen skillnade då det inte finns någon mjukvara som stödjer 1.3 versionen.

Redigerat av Drexler, 27 October 2008 - 17:28.

Postad 27 October 2008 - 17:43

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Japp, LCD lägrets 5-siffriga kontrastvärden skall oftast tas med en rejäl nypa salt, då de i regel inte hänger med på egenskaper som framförallt tryck och "pop" i bilden. Det har X10 tonvis med jämfört med Epson TW1000 och TW2000. ;)

Fredrik
ISF certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 27 October 2008 - 17:44.

Postad 27 October 2008 - 18:32

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

- X10 högt fläktljud,

När det gäller fläktljud och vi börjar kommer ner på nivåer som är från acceptabla till ohörbara, så känns ju diskussionen ibland lite upptrappad, och om man står med örat intill i en butik utan ljudspår, eller mer i ett hemscenario, med projektorn lite ovanför huvudet och med lite ljudspår på.
Själv har jag en luft/luft värmepump hemma i vardagsrummet som låter klart mer än X10:an, men det har väl också att göra med vilka krav och förutsättningar man har, samt hur känslig man är.
Blir också lite som att kika på den där 40”-50" platt TV:n på stormarknaden där man står 1 – 1 ½ meter ifrån, fast man hemma förmodligen kommer sitta 3-5 m ifrån. Blir ju inte samma sak, i förhållande till den praktiska analys man (tror) man gör.

- X10 har 7500:1 och W5000 har 10000:1 i kontrast, märker man stor skillnad på dessa då?

När det gäller kontrast och hur man upplever andra mer eller mindre synbara egenskaper i bilden, så bör man se med egna ögon. Kontrasten säger definitivt inte allt om en bild, och jag var själv t ex svärtejägare, tills jag insåg vad rätt ljusflöde i förhållande till rätt svärta/kontrast kunde betyda för den totala bilden. Det blir lite kajk att stå och analysera kontraster med 5-siffriga belopp och tro att man skall kunna finna någon större praktisk nytta framför andra egenskaper i bilden, som tyvärr inte alltid kan återspeglas i en spec. eller i ett datablad, dock betydligt mer i en butik.

- Service avseende vilka är bäst?

InFocus tillämpar i alla fall s.k. door-step swap, och erbjuder utbyte under hela garantiperioden.
I Sverige har vi dessutom en utökad lampgaranti på X9:an och X10:an som ger dig 1 års garanti utan begränsning, mot normala 6 månader. Hör med din butik vad som gäller.

Fredrik
ISF certifierad

Postad 28 October 2008 - 08:42

Picanto207
  • Picanto207
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Tackar för alla svaren!
Jag tänkte åka upp till stockholm iaf i nästa vecka, får planera in ett besök på hemmabiobutiken då kanske så man kan se någon form av jämförelse...
Har nästan uteslutit LCD helt och hållet nu då jag jämfört Z2000 och X10 där X10 vann lätt i mina och tjejens ögon :) Som sagt mer POP i bilden :blink: Känns som om W5000 är så bra som jag läst så blir det köp, kanske redan i stockholm ;)

Postad 28 October 2008 - 16:07

Hamilton83
  • Hamilton83
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Kul att du börjar kunna minimera dina alternativ. Är själv i köpsvängen på proj. Det blir min fjärde, har haft ett uppehåll på drygt ett år och abstinensen är enorm :-)
Är X10an den trevligaste du sett hittills?

Postad 28 October 2008 - 17:53

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
:) ;) :blink:

Japp, LCD lägrets 5-siffriga kontrastvärden skall oftast tas med en rejäl nypa salt, då de i regel inte hänger med på egenskaper som framförallt tryck och "pop" i bilden. Det har X10 tonvis med jämfört med Epson TW1000 och TW2000. cool.gif

Kan ju säga attjag tycker epson tw 2000 har pop i bilden så det räcker, speciellt under de förutsättningarna som Picanto har,

Jag har nämligen ett dedikerat biorum som har svartmålat tak och jag kan mörklägga väldigt bra

, något du nog också skulle hållt med om när du för några månader sen arbetade för epson och inte infocus :lol: :P .

Skämt åsido, X10 är grymt skarp och kan man bara placera den är den svårslagen för det priset. Hade den och epson 2000 haft samma pris hade jag själv kört på epson om jag haft ett dedikerat biorum. Jag föredrar den i mina ögon lite lugnare och behagligare bild epsonen ger.

Redigerat av greveriff, 28 October 2008 - 17:54.

Postad 28 October 2008 - 18:08

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Har sett W5000 och den var i mina ögon mycket bra när jag såg den (dock kanske jag blev påverkad av den stooora bilden och var imponerad av den än att kritiskt granska grafiken som visades).
Tyvärr har jag inte sett x10 ännu.. Men hittade flera bilder som visar både X10 och W5000 i olika scenser. (se nedan)

Det som gör mig lite orolig för w5000 är just dessa bilderna där jag tycker x10 ger MYCKET bättre bildåtergivning och finare färger. Visst w5000 är snäppet svartare med den känns också som bilden är väldigt suddig och att w5000 inte visar alla detaljer som x10 gör. Längst ner finns IN83 som har bättre svärta än både x10 och w5000 Och den visar alla detaljer som x10:an gör!!

DLP:
X10:
http://www.projector...rship_large.jpg
W5000:
http://www.projector...starship_lg.jpg

X10:
http://www.projector...llite_large.jpg
W5000:
http://www.projector...lite1_large.jpg
OBS: IN83 (refferensen?)

LCD:
Sanyo Z2000:

Enligt vad bilderna säger, tycker jag att Z2000 piskar både W5000 och X10. Dock ärIN83 vassare men den kostar ju också ~30k medans sanyon ligger på ~13k..

/S

*Edit: infogade en LCD proj. (Z2000) i listan

Redigerat av Sync, 04 November 2008 - 00:15.

Postad 30 October 2008 - 20:41

Unregistered978d616e
  • Unregistered978d616e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag själv är i läget att införskaffa projektor, bestämt mig för en FullHD.
Jag har tidigare varit inne på Z2000, X10 eller W5000. Har tyvärr ingen butik där jag kan få se dessa demade mot varandra.

Någon som sett dessa mot varandra?

Av bilderna som Sync länkat till tycker jag W5000 verkar oskarp?

Z2000 finns idag att köpa för 13500:-. Läste test av bigscreen.se som nu gjort test av Z2000 där den får klart ra betyg. Någon som kan reflektera kvalitet på recensionerna från bigscreen.se?
Är dessa tre projektor väldigt lika att man bara ser mindre skillnader när man jämför dem sida vid sida? Dvs spelar det någon större roll vilken man väljer av dem?

Med X10/W5000 blir det tajt med installationen pga bildyta relaterat till avstång lins/duk. LCD är ju ur installationssynvinkel mer flexibel.

Postad 01 November 2008 - 12:25

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Jag själv är i läget att införskaffa projektor, bestämt mig för en FullHD.
Jag har tidigare varit inne på Z2000, X10 eller W5000. Har tyvärr ingen butik där jag kan få se dessa demade mot varandra.

Någon som sett dessa mot varandra?

Av bilderna som Sync länkat till tycker jag W5000 verkar oskarp?

Z2000 finns idag att köpa för 13500:-. Läste test av bigscreen.se som nu gjort test av Z2000 där den får klart ra betyg. Någon som kan reflektera kvalitet på recensionerna från bigscreen.se?
Är dessa tre projektor väldigt lika att man bara ser mindre skillnader när man jämför dem sida vid sida? Dvs spelar det någon större roll vilken man väljer av dem?

Med X10/W5000 blir det tajt med installationen pga bildyta relaterat till avstång lins/duk. LCD är ju ur installationssynvinkel mer flexibel.

x10 & W5000 är dlp, Z2000 är lcd. Dlp resulterar oftast med mer kraft/pop/tryck i bilden dock så måste man ha ett hyfsat långt avstånd mellan lins och duk för att komma upp i större dukstrl.

Funderar själv på om jag skall välja x10 (dlp) och gå ner till 77" eller om jag ska satsa på lcd och kunna få 90".. Svårt val detta!! :unsure:

Postad 01 November 2008 - 14:24

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Hade absolut försökt att ta en titt med egna ögon innan du bestämmer dig.

X10:an ger en ganska annorlunda DLP bildupplevelse (ljusflöde, "pop" i bilden, skärpa, kontrast/svärta) än vad LCD generellt sett ger, och dessa egenskaper kan mycket väl kompensera för en 13" mindre bild, men som sagt, det är du som skall avgöra och kompromissa.
Den manuella IRISen på X10:an tuktar på ett tillfredsställande sett ditt ljusflöde cirka 300% från öppen till stängd, och irisen i sitt mer stängda läge skulle fortfarande ge dig ovan egenskaper + mycket bra bildbehandling signerad DNX Pixelworks, adekvat ljusflöde, fast mindre bild, även om kapaciteten finns för bilder upp emot 110" och över.

Fredrik
ISF certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 01 November 2008 - 14:24.

Postad 06 November 2008 - 08:23

Picanto207
  • Picanto207
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Så här gjorde jag iaf. Hade bestämt mig för en W5000 men fick ruggiga problem med placeringen i taket då den är rätt så stor. Även kollat med Infocus X10 men får samma problem då. Precis införskaffat nya spotlight för nästan 3000 och de tar upp platsen där projjen hade kunnat sitta för att få rätt storlek på bilden då jag har 100" duk.

Men men så jag fick helt enkelt gå på mitt första val och köra med en svart Sanyo Z2000, lyckades iaf få ner den till 13500 i butik på Elgiganten, PRISGARANTI is the shit om man säger så :) Ligger på 13990 som billigast på prisjakt ju.

Kollade ju även på Z700 modellen men är lite orolig för det där med organisk lins, projektorn kommer användas rätt mycket nämligen. Så nu är ombyggnationen påbörjad och jag slänger snart ut fler bilder så ni får se hur det blir med allt :P

Redigerat av Picanto207, 06 November 2008 - 08:33.

Postad 06 November 2008 - 09:48

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Så här gjorde jag iaf. Hade bestämt mig för en W5000 men fick ruggiga problem med placeringen i taket då den är rätt så stor. Även kollat med Infocus X10 men får samma problem då. Precis införskaffat nya spotlight för nästan 3000 och de tar upp platsen där projjen hade kunnat sitta för att få rätt storlek på bilden då jag har 100" duk.

Men men så jag fick helt enkelt gå på mitt första val och köra med en svart Sanyo Z2000, lyckades iaf få ner den till 13500 i butik på Elgiganten, PRISGARANTI is the shit om man säger så :) Ligger på 13990 som billigast på prisjakt ju.

Kollade ju även på Z700 modellen men är lite orolig för det där med organisk lins, projektorn kommer användas rätt mycket nämligen. Så nu är ombyggnationen påbörjad och jag slänger snart ut fler bilder så ni får se hur det blir med allt :lol:

Grattis till köpet! :P

Vad lämnar elgiganten för garantier på projektor och lampa? (år/timmar?)

Om du skulle försöka jämföra bilden från din Z2000, mot x10 och w5000 motsvarar de bilderna nedan då? (kanske är svårt med 1 statisk bild iofs. :) ) Själv tycker jag Z2000 piskar x10 vad gäller svärta och w5000 är bättre än z2000 enligt bilderna iallafall!

DLP:
X10:
W5000:
IN83:

LCD:
Z2000:

/S

Redigerat av Sync, 18 January 2009 - 10:44.

Postad 06 November 2008 - 10:54

Picanto207
  • Picanto207
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Grattis till köpet! :)

Vad lämnar elgiganten för garantier på projektor och lampa? (år/timmar?)

Om du skulle försöka jämföra bilden från din Z2000, mot x10 och w5000 motsvarar de bilderna nedan då? (kanske är svårt med 1 statisk bild iofs. :) ) Själv tycker jag Z2000 piskar både x10 och w5000 enligt bilderna iallafall!

DLP:
X10:
W5000:
IN83:

LCD:
Z2000:

/S

Tack så mycket!

Kan nog säga att jag håller med dig på de här statiska bilderna, dock tycker jag svärtan är lite sämre än på W5000 men är mycket possitivt överraskad på färgerna, mycket bra återgivning av ansiktsfärger och då är den inte kalibrerad än :P I helhet tror jag inte man blir missnöjd med någon av dem, i mitt fall blev jag mycket nöjd, dessutom köpte jag den svarta modellen vilket smälter bra in i mitt svarta tak :lol:

I övrigt så har jag själv jobbat på Elgiganten så mycket därför jag fixar grejer genom dem, de håller alltid standardavtalen mot Sanyo och följer deras rekommendationer, vid eventuell service brukar det skötas direkt av Sanyo och hade en kollega som fick laga sin Z4, det tog mindre än 1 vecka vilket jag tycker är strålande. Har för mig att det innebär 3 års garanti och 300 brinntimmar eller 90 dagar det som kommer först.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.