Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

4.0 vs 5.1

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 October 2008 - 23:45

Mats_L
  • Mats_L
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
Jag sitter och funderar på en ny anläggning där jag verkligen vill prioritera musik, men utan att göra allt för stort avkall på filmupplevelse. Jag funderar helt enkelt på att lägga så mycket som möjligt på fronthögtalarna på bekostnad av center och sub, bakhögtalare går däremot inte att leva utan. Vad tror ni, kommer det funka att köra 5.1 i en 4.0 uppställning eller kommer det kännas som ett nerköp från min nuvarande 5.1 uppställning?

Postad 30 October 2008 - 23:51

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Satsa allt på 2.0, sen uppgradera resten efter hand?

Postad 31 October 2008 - 11:20

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Jag sitter och funderar på en ny anläggning där jag verkligen vill prioritera musik, men utan att göra allt för stort avkall på filmupplevelse. Jag funderar helt enkelt på att lägga så mycket som möjligt på fronthögtalarna på bekostnad av center och sub, bakhögtalare går däremot inte att leva utan. Vad tror ni, kommer det funka att köra 5.1 i en 4.0 uppställning eller kommer det kännas som ett nerköp från min nuvarande 5.1 uppställning?

Jag sitter med ett 4.0 setup just nu och har kört med det ett tag och tycker faktiskt att det funkar bra men vill man att rösters fokus ska hamna mitt i bilden så är det viktigt att man sitter ganska i mitten av soffan. Det är när man sitter på sidan som det blir knas eftersom det kommer för mycket av "centerljudet" i nån av sidohögtalarna.
Basmässigt så avgörs det till stor del av hur stora fronthögtalare man har men det går inte att jämföra med en separat sub tycker jag, kvalitétsbas- JA , muller/filmbas- NEJ. Själv har jag funderat på en sub länge men har inte blivit av, kan kanske bero på att jag igentligen inte har varit i så stort behov av en sub. :rolleyes:

/Danne.

Postad 03 November 2008 - 10:39

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Jag tycker det är en bra ide, sålde av mitt lilla 5.1 system och satsade på två-kanal. Sedan gick det så att jag behövde fler ingångar på förstärkaren så då köpte jag en 5.1 förstärkare.
Satt och var nöjd tills jag kom över ett par bakhögtalare till mycket bra pris, det höjde filmkänslan rätt mycket. Så har jag suttit nöjd i ett halvår ungefär, har väl saknat lite bas i vissa filmer (då förstärkaren inte har några ton kontroller).
Sedan blev det en provlyssning hos en kompis och då insåg att jag att en sub var "the way to go". Sitter nu mycket nöjd med 4.1.

Har aldrig saknat en center då mina högtalare har en bra spridning med bred sweetspot så rösterna hamnar i bra fokus i mitten.
Så kör på och ta det som det kommer, med ett par bra fronthögtalare så får man faktiskt bra känsla också :)

Postad 03 November 2008 - 11:29

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag kör också 4.1 och tycker det fungerar väldigt bra. Den

Postad 03 November 2008 - 19:09

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Visst kan det fungera bra, det är inget snack. Men det blir tyvärr aldrig bättre än vad man kan åstadkomma med 5.1 (eller ännu bättre 7.1 högtalaruppsättning).

Betänk att Dolby applicerar dynamisk kompression i de flesta implementationer när nedmixning sker, så även när C mixas ner i L och R.

MVH
/Chuck

Postad 03 November 2008 - 19:52

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Enligt min uppfattning fungerar 4.0-surround bra men det ställs som jag ser det lite annorlunda krav på högtalarna.

De bör helst ha mycket god spridning och vara rumsanpassade vilket gör att Larsen 4 och 6 ligger riktigt bra till. De har förmågan att dels eliminera behovet av center och dels ge en bra diffus spridning som passar bra i bakkanalerna.

Jag kör för närvarande en 6.0-uppsättning, alltså två frontar, två surround och så bakre surround. Det fungerar utmärkt och det enda som kan störa är Dolby Digitals kompression men jag tar den smällen eftersom jag inte är sugen på att krångla med center och anser att ljudkvaliteten vara mycket hög trots nämnda kompression.

Det finns vissa lösningar på problemet om man anser att dynamikkompressionen hos DD är oacceptabel och det är t.ex Holfi Pre 5.1 VCS där mixningen sker i den analoga domänen (mixning av centerkanalen till frontarna). Enligt info finns det även vissa apparater som inte applicerar dynamikkompression vid DD-avkodning då fantomcenter används. Men någon lista på vilka de är har jag tyvärr inte sett.

Postad 03 November 2008 - 20:59

Mats_L
  • Mats_L
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Satsa allt på 2.0, sen uppgradera resten efter hand?

Ja tanken började när jag såg ett par riktigt bra beg. högtalare till bra pris, men jag lär få svårt att leva utan surround högtalare så det skulle i så fall inhandlas ganska omgående. Tyvärr ser allt ut att falla på en strulande bostadsaffär, funkar inte attlägga pengar på sånt under nuvarande ekonomiska osäkerhet <_<

Jag sitter med ett 4.0 setup just nu och har kört med det ett tag och tycker faktiskt att det funkar bra men vill man att rösters fokus ska hamna mitt i bilden så är det viktigt att man sitter ganska i mitten av soffan. Det är när man sitter på sidan som det blir knas eftersom det kommer för mycket av "centerljudet" i nån av sidohögtalarna.

Ja det var en bra synpunkt. Min nuvarande möblering gör att jag inte kan placera högtalarna optimalt, därför får jag inte det fokus i ljudbilden som skulle krävas för att kunna vara utan center. Men jag kommer snart flytta och då kommer jag kunna placera högtalrna lite mer som jag vill :rolleyes:

Jag tycker det är en bra ide, sålde av mitt lilla 5.1 system och satsade på två-kanal. Sedan gick det så att jag behövde fler ingångar på förstärkaren så då köpte jag en 5.1 förstärkare.
Satt och var nöjd tills jag kom över ett par bakhögtalare till mycket bra pris, det höjde filmkänslan rätt mycket. Så har jag suttit nöjd i ett halvår ungefär, har väl saknat lite bas i vissa filmer (då förstärkaren inte har några ton kontroller).
Sedan blev det en provlyssning hos en kompis och då insåg att jag att en sub var "the way to go". Sitter nu mycket nöjd med 4.1.

Har aldrig saknat en center då mina högtalare har en bra spridning med bred sweetspot så rösterna hamnar i bra fokus i mitten.
Så kör på och ta det som det kommer, med ett par bra fronthögtalare så får man faktiskt bra känsla också :D

Ja det går ju absolut att uppgradera till 5.1 eller 7.1 i efterhand, det känna ju absolut som för mycket pengar just nu, men på längre sikt så...

Visst kan det fungera bra, det är inget snack. Men det blir tyvärr aldrig bättre än vad man kan åstadkomma med 5.1 (eller ännu bättre 7.1 högtalaruppsättning).

Betänk att Dolby applicerar dynamisk kompression i de flesta implementationer när nedmixning sker, så även när C mixas ner i L och R.

MVH
/Chuck

Ajdå, kände inte alls till det där med kompresseionen :blush:

Enligt min uppfattning fungerar 4.0-surround bra men det ställs som jag ser det lite annorlunda krav på högtalarna.

De bör helst ha mycket god spridning och vara rumsanpassade vilket gör att Larsen 4 och 6 ligger riktigt bra till. De har förmågan att dels eliminera behovet av center och dels ge en bra diffus spridning som passar bra i bakkanalerna.

Jag kör för närvarande en 6.0-uppsättning, alltså två frontar, två surround och så bakre surround. Det fungerar utmärkt och det enda som kan störa är Dolby Digitals kompression men jag tar den smällen eftersom jag inte är sugen på att krångla med center och anser att ljudkvaliteten vara mycket hög trots nämnda kompression.

Det finns vissa lösningar på problemet om man anser att dynamikkompressionen hos DD är oacceptabel och det är t.ex Holfi Pre 5.1 VCS där mixningen sker i den analoga domänen (mixning av centerkanalen till frontarna). Enligt info finns det även vissa apparater som inte applicerar dynamikkompression vid DD-avkodning då fantomcenter används. Men någon lista på vilka de är har jag tyvärr inte sett.

Ok, jag gissar att det hamnar utanför min budget. Hittade dock inget pris på Holfi på prisjakt... finns den ens att köpa?

Som det ser ut just nu så får mina trotjänare från audio pro leva vidare ett tag till, jag är trotts allt ganska nöjd med dom, och man lär väl inte få så mycket för dom på beg. marknaden. Däremot ska det garanterat investeras på elektronikfronten snart, min fem år gamla sony-dvd med s-video ut duger inte till nya plasman ;) Har dock lite svårt att hitta bästa lösningen för att kunna spela upp cd. sacd, dvd och ev. blu-ray (ej krav) samt från datorn: dvd, mkv eller mpeg4, mp3 och gärna flac... En PS3 är ju lockande, frågan är om den är tillräckligt bra eller om den bara gör många saker halvbra? En annan lösningen skulle kunna vara en beg. denon 3910 + en popcorn hour... tacksam för synpunkter eller ytterligare förslag!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.