Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den rödatråden vid hem-design?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 November 2008 - 22:34

CyberT
  • CyberT
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Ja jag har nu fågat endel olika ting berörande att renovera sitt hem. Jag har stor ångest och bekymmer berörande detta framförallt tapetval (suck) men så fick jag dille på kanske byta alla golv osv också.

Vilketsom, finns det några prenciper man kanske bör följa för lyckas med en lyckad helhet?
Ska tapterna /färgerna matcha, eller ska golven vara de samma. Eller vad har ni för prenciper?
Struntar ni i allt och tar rum för rum och gör det som känns bäst oavsett om ena blir rosa och andra bajsbrun? hehe

Jag var inställd på köra mestadel begie färg på samtliga rum tills arbetskollegan protesterade och hävda att det inte skulle bli bra med samma färg överallt, dvs kanske golven bör matcha istället? eller är det ovesäntligt det också måntro... Bara nyfiken på hur ni andra resonerar ;)

Postad 05 November 2008 - 08:59

Johan_81
  • Johan_81
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Alla har olika smak. Men har man en neutral bas i hela huset (jag föredrar vitt) så är det lättare att förändra med tavlor, fondväggar, textil osv. Man kan också flytta runt möbler mellan rummen utan att färgerna skär sig. Oftast ser man ju andra rum genom dörröppningar och liknande och då är det ju trevligt om det passar ihop (du skrev ju själv om den röda tråden så)..

Jag skulle satsa på max två olika golv, annars tycker jag det blir rörigt. Och man vill nog inte ha en dyr och ömtålig parkett i hallen/köket/tvättstugan.

Postad 05 November 2008 - 11:57

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Jag håller med föregående talare. Det är kanske visserligen en aning fegt men ack så snyggt och praktiskt att ha genomgående neutrala färger tex. vitt på väggar och inte blanda olika golv för mycket. Då är det bättre som redan sagt att sätta färg med möbler, kuddar, tavlor eller annat som man dekorerar med. Det blir också lättare att möblera och flytta befintliga möbler.

Den där skriklila fondväggen alá Roomservice kanske inte känns lika kul efter ett tag......

Vi kör enligt den devisen hemma men neutrala väggar o golv och piffar och skiftar färger under årets lopp med dekorationer istället som typ kuddar, ljushållare, mattor osv.

Postad 05 November 2008 - 12:56

Johan_81
  • Johan_81
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Den där skriklila fondväggen alá Roomservice kanske inte känns lika kul efter ett tag......

Precis.. Fördelen med att hålla sig till fondväggar är ju att det är går väldigt lätt och snabbt att att måla/tapetsera om, ifall man har gjort förarbetet noggrant första gången, och inte har överlapp på en eventuell tapet.

Postad 06 November 2008 - 14:23

Peacepoor
  • Peacepoor
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Lägga samma golv i alla rum är ett mkt bra sätt att skapa en helhet och det ger större rymd då det inte blir tydliga gränser vid dörröppningar.

Med neutrala väggar så får du jobba mer med att sätta saker på väggar, möblera med färger etc. Jag valde att sätta upp en väldigt mönstrad tapet i mitt vardagsrum, vilket gör att tavlor etc blir överflödiga vilket var rätt skönt :( Det är en smaksak vilken väg man väljer tycker jag. Väljer man att ha en tapet som sticker ut så upp med den i hela rummet, fega inte och gör en fondvägg som alla andra.

Postad 06 November 2008 - 17:51

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Jag skulle rekommendera dig att ta dom golven, färgerna och tapeten du själv tycker om, jämför gärna först golv mot vald färg/tapet så att det inte skär sig eller ser dåligt ut.

Det kan vara snyggt att bara ha vitt eller ett par färger, men likväl kan man leka med färger och mönster...

Våga vägra vitt :(

Själv har jag en grön hall med trä laminat i körsbär och klädkammare i ferrari rött med vita skåp och hyllor, hyllkonsollerna och golvlisterna är i svart och golvet i mörk sten imitation laminat.
Skall ju flytta snart så då blir det nog grön alt gul hall med mörk sten imitations laminat i hallen
Och sen blir det faktiskt vitt i några rum, men med häftiga fondväggar istället.

Postad 06 November 2008 - 23:24

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Att gärna använda kontraster, och gärna flytande golv (ett likadant golv i angränsande rum, utan lister mellan) har ju behandlats i tråden, flytande golv för att ge en enhetlig och sammanhängande känsla, en röd tråd om man så vill.
Ger väldigt stark effekt faktiskt. (exempelvis vitkalkade väggar med mörkt trägolv, snyggt)

*Och var nogrann med vilka färger du använder i kontrasterna, så dom funkar.
*Ska du ha en o-mönstrad yta ifall du redan har planerat in tavlor etc?
*Kaka-på-kaka är aldrig snyggt.

Just rosa mot bajsbrunt är faktiskt inte en helt fel färg-kombination! =)
Kanske inte allas "kopp té", men likväl snyggt där det väl passar in och används...

*Våga använda färger mot vitt, eller färger med kontrasterande färger, som jag (och fler) redan har skrivit. Exempelvis RÄTT grönfärg med vitt mot, eller saffran med röda inslag (och kanske gröna, stora växter!), svart mot vitt (med inslag av rött?) osv...

*Gröna växter och belysning samt textilier är väldigt viktigt och bör planeras in tidigt, ger all världens skillnad när det är klart.
Tänk stora kentia-palmer (kitana, ibland) i passande hörn med en clas-ohlson-belysning nedstoppad i jorden, blir mycket mysigt och effektfullt på kvällen...

En annan sak jag lärt mig genom åren när jag har möblerat, om man inte vill använda sig av ikeas "ombonade" (stökiga) strategi, utan vill ha lite strukturerat - utgå från rummets hörn och gå inåt, svårt att föklara, men ta stora saker mot "hörnen" (tänk en stor kub) och lägre/mindre saker ju längre in mot mitten du kommer, så gott det går.
Annars faller rummet åt fel håll och symmetrierna blir lidande, man blir förvirrad i hjärnan och det "känns" fel.

Just känslan är något du ska gå på, testa, möblera och känn efter, gör om och känn efter osv...

Tetsa att laborera med placeringar av tavlor etc. i hjärnan innan du spikar upp, ändra och gör om - testa.

ps: En sak till, om möjligt - helst aldrig soffan vänd FRÅN ingången i rummet heller, känns otryggt och blir "fel". Också en sak som man känner av. Säkert omedvetet.

EDIT: meningsbyggnad och ökad läsförståelse

Redigerat av Unregisteredb38af287, 07 November 2008 - 12:09.

Postad 07 November 2008 - 12:14

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Megalomaniac du har nog inredning i generna ;)

Postad 07 November 2008 - 15:36

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
hehe... mm säkert *tsss*, eller iaf så har jag kanske något som jag med tiden förstått att alla inte är utrustad med i lika hög grad, ett "inre öga" där jag ser saker och kan modellera om i hjärnan och samtidigt "se" resultatet... vet inte vad man ska kalla tillståndet för i ärlighetens namn, scitzophreni? (stavning?) :D
Det är nog en träningssak, och man behöver lugn och ro, och tid - och "saker" man kan föreställa sig när man modellerar/ritar upp bilderna i fantasin. Ju fler desto bättre i minnet, sen är det bara att bygga, som Tetris ungefär!
Erfarenhet och/eller saker man sett och minns hjälper också...

Jag tycker man även kan utgå från saker/möbler man har hemma till stor del, färger man har, textur/struktur man har osv så man slipper byta ut hela hemmet - och så utgår man från det. Kanske spara några delar som funkar ihop, och byta ut resten?
Eller så börjar man från scratch och skaffar nya saker som funkar som helhet. Då kanske resultatet på väggar osv, blir ett helt annat...

Det syns kanske inte så tydligt i mitt galleri att jag till viss del förstår mig på inredning (håhåjaja ;) ), men det är för att jag för eget syfte strävat eftet en annan sorts trevnad i mitt förra hem, fast jag förstår att uppskatta alla andra former av inrednings-design ändå, var sak har sin plats.
Mitt nya hem ser en del annorlunda ut nu, men jag har ändå sett en massa mycket finare gallerier här på minhembio, som är en bra inspirationskälla.

Men som alltid är det för de flesta en fråga om tid och pengar när man ska uppfylla sina uppmålade fantasier.

Eller vad tänkte du på? ,)
Jag gillar tjejer serru ;)

ps: ja just ja, en "tumregel" till - hellre färre saker, än för mycket... (om man inte gillar ikea-stuket, inget fel med det - trivsamt)

Postad 07 November 2008 - 16:31

CyberT
  • CyberT
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
så det var det flytande golv betydde, trodde det var något annat. Lät dock lockande. Med andra ord får jag äntligen ursäkt att slita ut den riktiga parketten i vardagsrummet som har en fläck... Dock är det ett himla vel på folk om det ska vara laminat eller parkett eller matta som ser ut som parkett, så jag vet inte riktigt vad...

Ni har gett goda förslag, speciellt megalomaniac som tappert beskrivit endel djupare ting vilket jag tackar för samt gladligen tar emot fler tips...

Är fortfarande kluven på detta med tapeter dock... suck... massa vitt känns ju lite stönigt, de inspirationsbilder jag sparat har tycks vara grå eller beige, antingen mörk men mestadels lite ljusare... Frågan är då; ska jag välja en färg och försöka köra på detta eller blir det tråkigt då så jag bör ha grått i hall, beige i vardagsrum och annat i de övriga.. som exempel....
*stön* ;) Inte lätt... Fick dock tips om en bra butik som är väldigt hjälpsamma så ska höra lite med dem sen...

Postad 07 November 2008 - 16:42

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Mitt råd är att våga vägra vitt =P Ne men tycker man om vit så varför inte. Själv vill jag inte ha det då jag tycker det blir så sterilt.

Hemma har jag orangegul/med silvermönster-tapet i vardagsrum med en chockladbrun fondvägg, mörkgränt i hallen, knallrött i sovrummet. Kan låta helt hemskt såhär på papper tycker t.om jag men tycker att det ser riktigt bra ut och ger en hemtrevlig känsla. Jag tycker det är snyggt och det är ändå huvudsaken då jag ska bo här. Kan kasta upp lite bilder imorgon så får du se att det går att variera på färgerna utan att det ser knäppt ut.

Angående golv tycker jag att man bör satsa på samma i hela huset/lägenheten förutom i typ hall och vardagsrum då jag tycker det kan vara snyggt med typ svart golv av något slag. Själv är jag helt insnöad på valnötsfärgat golv tycker det är snuskigt snyggt.

Postad 08 November 2008 - 18:50

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
vitt i alla rum tycker jag är aldeles för sterilt och det kan kännas lätt "smutsigt"
efter 1 eller 2 år så är det nog inte den där fina vita färgen på väggarna längre

Postad 09 November 2008 - 01:11

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

så det var det flytande golv betydde, trodde det var något annat. Lät dock lockande.

Eller nja, det kallas väl egentligen främst "flytande" när man lägger ett golv ovanpå ett befintligt, utan att limma eller spika eller dyligt.
Men jag använder, och har hört användas för att beskriva effekten som jag skrev om ovan. Dvs ett enda helt golv mellan två rum (exempelvis) utan skarvar, trösklar osv. Ett plus är också om man då har ett valv istället för att bara ta bort en dörr och har en "ful" karm kvar, vilket visserligen fungerar lika bra, men inte blir lika snyggt =)
Vette tusan vad det egentligen heter, på fackspråk!

Sådärja, nu kanske det blev mindre fel än förvirrande haha...

Postad 09 November 2008 - 01:16

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

vitt i alla rum tycker jag är aldeles för sterilt och det kan kännas lätt "smutsigt"
efter 1 eller 2 år så är det nog inte den där fina vita färgen på väggarna längre

Jag har också alltid varit väldigt anti mot vitt, men med ett snygt, mörkt golv och en del varma accentuerande färger, såsom kuddar, textilier och kanske tavlor/prydnader - så kan man vända det "sterila" till en fördel (använd även spotlight o lampor) då sakerna får stjäla blickfånget, och inte ett virrvarv av färger som intrycken drunknar i.
Jag är inte helt lyrisk över just vitt fortfarande, men använder man det på rätt sätt av rätt anledning så kan det funka bra. På vissa ställen tillockmed väldigt bra, tycker jag då =)

Strukturer (rappat, putsat osv) kan också förändra färger och tapeter på väldigt påtagligt vis. Det kan man också använda sig av.

Postad 09 November 2008 - 09:30

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Vitt är sannerligen en projektors värsta fiende , i varje fall på väggarna :)

Postad 10 November 2008 - 02:03

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Men det går ändå... :D

usch ja, taket är vitt, väggarna vita - med så mycket minus på protokollet, ska det ens att se en film med projje? Och dessutom, fönster! huvvaligen... :D :P

Ja, det gör det. Det kan tillockmed bli så bra att det duger över förväntan, men man kan ju alltid försöka göra en fond, eller skaffa vägghängda gardiner osv. Det funkar och bryter bra. Dessutom bra för ljudet om man drar ut en sån bakom en seriös högtalare.

Träpersienner är en sak som i alla fall inte får glömmas bort att nämnas - viktigt, bra för bilden, men även ljudet. Snyggt! (har ek mot vitt jag, blir fint med olika ljusinsläpp genom dom. Och dom är hos mig en del i den "röda tråden" då det är ekgolv och ekbänkar och bord vilka strax ska få tjocka,fasade, svarta glasskivor ovanpå.
Vitt, ek o svart där det svarta i soffa/gardiner och svarta glaset binder ihop just ekmöblerna och de svarta momenten (soffa, gardiner, tavelramar, detaljer mm blir svart och stål, många deldetaljer blir svart+stål) Röda/gröna accenter som kuddar i soffan är viktiga, liksom 2 stora blommor som kommer snart (belysta underifrån såklart) Därtill tänker jag använda mig av en aning blå accenter som bryter på rätt ställen, i två planerade tavlor iaf, i kombination med rött och grönt då =)
Alltså, så är det/blir det för mig.

Kalla mig gärna idiot, men jag har ju barn och som barn kommer jag ihåg dom här glädjande figurerna, som även är färgglada och passar inramade i mitt vardagsrum, med tanke på allt. Det finns "tuffare", jag vet - men nu vill jag ha en god vibb... ps: det är av några av dessa motiv jag ska göra två inramade, seriösa tavlor :D

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 10 November 2008 - 02:06.

Postad 10 November 2008 - 11:49

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Megalomaniac:

Bra val för tavlor, låt ungarna rösta om vilka motiv du ska sätta upp..
Om du belyser växter underifrån så testa att använda grönt ljus istället för vanligt ljus, det gröna ljuset kommer att framhäva det gröna i växten och göra så att växten riktigt lyser upp.

Postad 10 November 2008 - 18:58

CyberT
  • CyberT
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Träpersienner är en sak som i alla fall inte får glömmas bort att nämnas - viktigt, bra för bilden, men även ljudet. Snyggt! (har ek mot vitt jag, blir fint med olika ljusinsläpp genom dom.

Det var roligt att läsa då jag saknar persienner så har jag sneglat på sånna i trä. Har dock varit orolig ifall de skulle stoppa ljuset sämre än vanliga i metall? Läcker dom inte mer så att säga? Iofs vore det logiska att de bör täta mer istället... fast jag vet inte - bara haft klassiska metall tjosanfräsan...

Om du belyser växter underifrån så testa att använda grönt ljus istället för vanligt ljus, det gröna ljuset kommer att framhäva det gröna i växten och göra så att växten riktigt lyser upp.

Ah, fiffigt fiffigt... :)

Postad 11 November 2008 - 02:00

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Megalomaniac:

Bra val för tavlor, låt ungarna rösta om vilka motiv du ska sätta upp..

jajjemen, det ska ju liksom passa alla som bor här och jag har då inget emot lite skämtsamt och gemytlig nostalgi i glada färger. Men det lutar ut no: 1 och 3 eller 1 och 4. Dom ska vara vända mot varandra inåt mitten. Vilket jag tror kah bli bra, osso lite spots på det så =)

Självklart rätt belysning på stor-blommorna, får kanske skaffa en ny leguan igen då, den senaste älskade att ligga där uppå och sola och solbadas med handsprutan haha =)

Postad 11 November 2008 - 09:53

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Jag håller megalomaniac, använd vitt som en bas i huset. Sedan kan man trycka upp någon hel sjuk fondvägg och använda assecoarer i skarpa fägrer. Tex kuddar och matta i lime grön eller röd, sedan väggar i vitt och ett mörkt golv. Försök att använda samma träslag så mycket som möjligt på möbler mm.

Kolla gärna mitt album! Mörkt golv + vitt med färg inslag :)

/Tim!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.