Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

OSD funktionen på Yamaha RX-V661

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 November 2008 - 17:22

LTA
  • LTA
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Funderar på o köpa en Yamaha RX-V661,den har ju blivit så billig nu,är ju förra årets modell.
Läste i gamla tester att OSD (on screen display) inte funkade med HDMI sladden.
Vad menas egentligen, Själv tänkte jag koppla dvd`n till stärkaren med HDMI och sen därifrån vidare till TV`n,med ytterligare en HDMI sladd. ska väl vara bästa sättet eller? Men om inte OSD funkar då köper ja nåt annat,vill inte ligga o kräla på golvet för o se vad som händer.
I spec står det ju att den har OSD. Behövs det en extra sladd av annan sort eller vad? Isåfall vilken?
Vad säger ni som har 661àn?

Tack på förhand
LTA

Postad 08 November 2008 - 17:28

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Vanlig analog rca video kabel räcker.

Postad 08 November 2008 - 18:10

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Nej inte ska du behöva kräla runt på golvet. :lol: RCA som MR Audio Code 3 skriver.

Redigerat av jonasprivate, 08 November 2008 - 18:10.

Postad 08 November 2008 - 19:12

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Ja det är lite störande att det inte funkar över HDMI:n, tur att man hade gamla komponentkabeln kvar i kabellisterna också, det funkar OSD:n över också.
Men lättast om man ska dra "nytt" är det väl som det skrevs tidigare med en vanlig komposit-videokabel.

Postad 08 November 2008 - 19:16

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Ja det är lite störande att det inte funkar över HDMI:n, tur att man hade gamla komponentkabeln kvar i kabellisterna också, det funkar OSD:n över också.
Men lättast om man ska dra "nytt" är det väl som det skrevs tidigare med en vanlig komposit-videokabel.

Grattis, min marantz vägrar OSD över komponent, fast det är ingen förlust för min del egentligen :lol:

Postad 08 November 2008 - 22:05

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

Grattis, min marantz vägrar OSD över komponent, fast det är ingen förlust för min del egentligen :lol:

Ok, tur för mig iaf har bara projektorn som bildvisare och körde över komponent i början då man inte hade någon dvd med HDMI. Men det har man ju nu på både DVD och PS3:a så gammel-supra komponenten får agera bildleverantör för OSD och Tvix mediaextendern.

Postad 09 November 2008 - 08:47

thomander
  • thomander
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej, läste om Yamahan som jag även köpt. Håller på att renovera hemma och lägger in kablar i väggen mm. och vill kolla med er hur man bäst löser min uppsättning.

Har en PS3 som kommer att få agera DVD,BlueRAY-spelare tillsvidare. Har tänkt koppla denna med optisk ljudkabel till Yamaha V661 och med HDMI till projektor (Sanyo Z700 som skall köpas under veckan, förresten...vet ni om det är någon stor skillnad på den och deras Z2000?) eller till LCD-TV:n.

Hur gör man bäst för att enkelt kunna byta mellan projektor och TV? Finns det någon form av switch? Sen undrar jag om det funkar att mata V661 med TV-signal från digitalboxen för att sen sända vidare till TV eller Projektor?

Förstår inte riktigt vad ni menar med OSD och att det inte funkar med HDMI, behöver man ytterligare en kabel mellan t.ex projektor och V661:an eller gäller det endast t.ex DVD´s som kopplas med HDMi?

Vore oerhört tacksam för lite feedback på dessa puntker då jag har byggkillar som skall stänga för golvlisterna och börja måla imorgon och jag vill veta om jag behöver komplettera med flera kablar mellan projektor och sideboarden där stärkare/PS3/Digitalbox finns.

/Christian

Postad 09 November 2008 - 09:26

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

(Sanyo Z700 som skall köpas under veckan, förresten...vet ni om det är någon stor skillnad på den och deras Z2000?)

Förstår inte riktigt vad ni menar med OSD och att det inte funkar med HDMI, behöver man ytterligare en kabel mellan t.ex projektor och V661:an eller gäller det endast t.ex DVD´s som kopplas med HDMi?

Vore oerhört tacksam för lite feedback på dessa puntker då jag har byggkillar som skall stänga för golvlisterna och börja måla imorgon och jag vill veta om jag behöver komplettera med flera kablar mellan projektor och sideboarden där stärkare/PS3/Digitalbox finns.

/Christian

Vad Z700 gäller så lär den ha organisk lcd panel, den har större effektivare fläkt som låter lite mer än på Z2000 samt att Z700 har något lägre kontrast -och är 24p klar tror jag. Även några andra skillnader finns, kolla upp på på projektor tråden.

OSD har man till nytta av när man installerar utrustningen, det räcker med en komosit kabel som man lätt kan plocka bort när allt är klart -så gör jag t.ex.

Postad 09 November 2008 - 09:50

thomander
  • thomander
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Vad Z700 gäller så lär den ha organisk lcd panel, den har större effektivare fläkt som låter lite mer än på Z2000 samt att Z700 har något lägre kontrast -och är 24p klar tror jag. Även några andra skillnader finns, kolla upp på på projektor tråden.

OSD har man till nytta av när man installerar utrustningen, det räcker med en komosit kabel som man lätt kan plocka bort när allt är klart -så gör jag t.ex.

Tack för snabbt svar!
Organisk LCD panel...bra eller mindre bra? Högre fläktljud är ju inte positivt men 21 db är ändå lågt som jag har förstått det

Lägre kontrast är ju inte man strävar efter egentligen...men vad menar du med att den är 24p-klar? Är detta positivt och kanske väger upp att den (Z700) har lägre kontrast än Z2000.

Tack för förtydligandet gällande OSD.

Postad 09 November 2008 - 09:58

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Svarade även i den andra tråden :)

Postad 09 November 2008 - 16:02

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

Har en PS3 som kommer att få agera DVD,BlueRAY-spelare tillsvidare. Har tänkt koppla denna med optisk ljudkabel till Yamaha V661 och med HDMI till projektor (Sanyo Z700 som skall köpas under veckan, förresten...vet ni om det är någon stor skillnad på den och deras Z2000?) eller till LCD-TV:n.

Hur gör man bäst för att enkelt kunna byta mellan projektor och TV? Finns det någon form av switch? Sen undrar jag om det funkar att mata V661 med TV-signal från digitalboxen för att sen sända vidare till TV eller Projektor?

661:an (har en sådan själv) har en nackdel med att det bara är en HDMI-ut (2st in) så vill du ha ut signalen till både Projektor och TV så får du ju skaffa någon annan typ av switch att ha, förslagsvis efter recievern om du nu inte byter kablar själv då du vill kika på respektive.

Optisk kabel från PS3:an behöver du inte då det blir bäst att skicka ljudet som "PCM" genom HDMI:n (detta ställer man in i menyn på PS3:an) för då får du ut "HD-ljud" och i displayen på recievern kommer det stå "MPCM".

Klar fördel att ta ljudet så ifrån en PS3:a då den inte kan skicka HD-ljud som bitstream = Hade du haft en stärkare som kodar av de nya HD-ljudformaten så hade man ändå vart tvungen att använda PCM-grejen för att få ut HD-ljud och man får inte tex att det skulle stått DTS HD i recieverdisplayen på en sån.

Sen undrar jag om det funkar att mata V661 med TV-signal från digitalboxen för att sen sända vidare till TV eller Projektor?

Har du HDMI ut från digitalboxen så kan du ju koppla in den till ena ingången på recieverns inbyggda växel och ha PS3 på den andra. Men finns ju även bildväxel för komponent (YUV, YCbCr, YPbPr eller vad det heter, sån med 3st röd, grön, blå, RCA-kontakter) där man kan skicka progressiv-signal vidare dock kan man inte ha komponent som in-signal och få ut det genom HDMI:n.

Redigerat av HenkeEdge, 09 November 2008 - 16:18.

Postad 09 November 2008 - 19:43

thomander
  • thomander
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

661:an (har en sådan själv) har en nackdel med att det bara är en HDMI-ut (2st in) så vill du ha ut signalen till både Projektor och TV så får du ju skaffa någon annan typ av switch att ha, förslagsvis efter recievern om du nu inte byter kablar själv då du vill kika på respektive.

Optisk kabel från PS3:an behöver du inte då det blir bäst att skicka ljudet som "PCM" genom HDMI:n (detta ställer man in i menyn på PS3:an) för då får du ut "HD-ljud" och i displayen på recievern kommer det stå "MPCM".

Klar fördel att ta ljudet så ifrån en PS3:a då den inte kan skicka HD-ljud som bitstream = Hade du haft en stärkare som kodar av de nya HD-ljudformaten så hade man ändå vart tvungen att använda PCM-grejen för att få ut HD-ljud och man får inte tex att det skulle stått DTS HD i recieverdisplayen på en sån.

Har du HDMI ut från digitalboxen så kan du ju koppla in den till ena ingången på recieverns inbyggda växel och ha PS3 på den andra. Men finns ju även bildväxel för komponent (YUV, YCbCr, YPbPr eller vad det heter, sån med 3st röd, grön, blå, RCA-kontakter) där man kan skicka progressiv-signal vidare dock kan man inte ha komponent som in-signal och få ut det genom HDMI:n.

OK, tack för snabbt svar...då kör jag bild och ljud från PS3 via HDMI och om HD-boxen har HDMI-out så får det bli en switch efter receivern som växlar bildkälla (projektor eller LCD-TV). Har du tips på någon sådan? Pris? Har för mig att jag sett någon form av HDMI-switch med 4 in och 2 ut (pris ca 800 kr, är det ok tror du?).
Kolla länken http://www.clasohlso...spx?id=53266990

Alt. kolla Kjell & Company - Sökväg: Datorer & kringutrustning / Kablage, KVM / KVM, switchboxar / Monitorswitch, splitter / 98277 . Detta är en 1:2 switch...

Om digitalboxen förblir en Boxerbox utan HDMI-ut, är alternativet då att köra S-video mellan digitalbox och receiver som sedan matar vidare till projektorn med S-video (lägger en extra kabel i väggen bredvid HDMI som går från PS3:an) då man inte kan omvandla t.ex komponent/S-video till HDMI?

Tack på förhand!

Redigerat av thomander, 09 November 2008 - 21:26.

Postad 10 November 2008 - 01:09

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Jag har noll koll på HDMI-switchar så där kan nog inte jag hjälpa något iaf.

Angående digitalboxen så är ju Komponent bättre än S-video om boxen inte har HDMI om den möjligheten nu skulle finnas. Men då måste ju det dras en komponentkabel ifrån recievern till.. där man nu vill ha bilden.
Inte helt lätt lösning det där när man blandar in TV.

Postad 11 November 2008 - 00:08

thomander
  • thomander
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag har noll koll på HDMI-switchar så där kan nog inte jag hjälpa något iaf.

Angående digitalboxen så är ju Komponent bättre än S-video om boxen inte har HDMI om den möjligheten nu skulle finnas. Men då måste ju det dras en komponentkabel ifrån recievern till.. där man nu vill ha bilden.
Inte helt lätt lösning det där när man blandar in TV.

Tack...vi får avvakta och se hur jag löser det med switch/splitter. Vad gäller S-video/Komponent så inhandlade jag en komponent idag som fick åka in bland övriga kablar så det är förberett nu...
Nu skall jag bara handla lite teknik också...lutar åt Sanyo Z700 men jag velar lite och undrar om det är värt ett par tusen extra för att få Z2000 (har 5000 högre kontras och oorganisk LCD panel vad nu det betyder...har inte fått riktig klarhet i det).

Postad 25 January 2009 - 22:05

rap3
  • rap3
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
ingen som kan lägga upp en bild hur det ska se ut när man ex trycker på volymen ..om det finns bild bakom ...och volymen syns ..eller vilken källa som visas....
jag har problem med OSD....har provat alla utgångar nu.. hdmi komponent videomonitor. får bara upp vad som händer när jag trycker på knapen display.. en grå skärm med vit text...ska väll kunna ha typ en film på och ändå se om man höjer eller sänker?
hjälp....får inte ordning på grejorna

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.