Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skall köpa ny projektor!

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 November 2008 - 20:03

jesperdog
  • jesperdog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Skall köpa en ny projektor har nu en Optoma HD72i
Skulle vara väldigt glad om jag skulle få råd vilken projektor är bäst idag (bildkvalite DLP ,LCD m.m) ??
Pris klass 15000-60000kr

Postad 18 November 2008 - 20:35

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Med det pris-spannet så är det bara du själv som kan svara på vilken du ska välja.
En sak som jag har fastnat för som jag tycker du ska åka och titta på är dom nya 2:35.1 projjarna, var på hemmabiocenters projektormässa där dom demade Panasonic AE3000 med en sån duk och jag blev helt såld. Det är en helt annan känsla att titta på film med detta format. Nästan alla Bluray-filmer är i detta format.
Dock är det den enda projektorn än så länge som klarar av denna zoom-funktion men fler är på väg däribland Epson TW5000.
Finns alternativ så som anamorfiska linser som man sätter framför sin 16:9 projektor men det är en vansinnigt dyr lösning.
Vet inte var du bor någonstans men försök att åka till någon väletablerad handlare för att få lite olika alternativ att fundera på.

Mvh Christian

Postad 18 November 2008 - 20:54

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0
Ja Panasonic AE3000 skulle jag också rekomendera.

Postad 18 November 2008 - 21:06

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Det finns inte någon riktig 2.35:1 projektor, alla nya HT är 16:9 native. Pannan har automatiska zoominställningar vilket är supersmidigt om man vill skifta format på en scopeduk, men det är inte samma sak. (TW5000 kommer dock inte att ha någon sådan funktion och det finns inga andra nya på väg som klarar det heller, Pannan är än så länge ensam om funktionen).

Vad gäller ditt prisspann hade jag kollat på:

JVC RS20
Planar PD8150
Sony VW80
Marantz 15S1
Infocus IN83
Samsung A800B
(edit: SIM2 D80E finns också som demoex för 56K)

Speciellt RS20 är hypad av de som sett den, vilket jag dock inte gjort själv. De har lite olika karaktärer så vilken du föredrar beror på din preferens, men de bör vara de bästa du kan få tag på i ditt prisintervall

Mvh

Edit: (eller nästan ditt intervall, Sonyn går på ca 63 och Marantzen på 65, möjligt att du kan få ett demoex av den sistnämda billigare).

Redigerat av Drexler, 19 November 2008 - 00:21.

Postad 18 November 2008 - 22:18

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0

Det finns inte någon riktig 2.35:1 projektor, alla nya HT är 16:9 native. Pannan har automatiska zoominställningar vilket är supersmidigt om man vill skifta format på en scopeduk, men det är inte samma sak. (TW5000 kommer dock inte att ha någon sådan funktion och det finns inga andra nya på väg som klarar det heller, Pannan är än så länge ensam om funktionen).

Jaså, frågade faktiskt till och med Epsons representant på mässan om denna funktion ochså kommer att finnas på TW5000 och han svarade ja, dock verkade han inte helt säker på sin sak. Men det finns väl något form av stöd för 2:35.1 i den, har för mig jag läste det i nån spec någonstans? Är det något sorts bättre stöd för anamorfiska linser då, och i så fall vad är det som gör det lättare med detta än med andra "vanliga" 16:9 projjar?

Förlåt att jag lånar tråden lite jesperdog.

Postad 18 November 2008 - 22:45

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Försäljare har tyvärr ofta förvånadsvärt lite kunskaper om produkterna de försöker sälja... :)

Vad han antagligen avser (eller blandar ihop med) är en inbyggd scaler-funktion som sträcker 2.35:1 material till 16:9 format så att hela chippet används och man får en förvrängd bild i höjdled. Kombinerar man det med en anamorfisk lins sträcks bilden återigen ut i sidled till sitt orginalformat på duken och du har en 2.35:1 bild. Du har dock ingen nytta av scaler-funktionen om du inte tänkt använda en a-lins. (vissa projektorer kräver att man köper till en extern scaler för att kunna använda en a-lins)

Du har absolut rätt att scopedukar är riktigt häftiga (ska själv skaffa en). Pannan är tyvärr den enda som zoomar och fokuserar automatiskt. Förhoppningsvis tar fler tillverkare efter, eller ännu bättre, komme med native 2.35:1 projjar i 2538x1080 format så att man helt slipper allt strul med linser och zoom.

Det går dock även att skifta manuellt med zoom, fokus och lenshift ganska smidigt om man har funktionerna på fjärrkontrollen, vilket är brukligt på de lite dyrare modellerna. Dock krävs det att projjen har ett zoomomfång på minst 1.33 för att man ska kunna skifta mellan formaten utan en a-lins.

Redigerat av Drexler, 19 November 2008 - 00:24.

Postad 19 November 2008 - 00:12

jesperdog
  • jesperdog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tack för alla fina tips :)

Postad 19 November 2008 - 00:23

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Ser inte denna projje i listan ...
https://www.minhembi...howtopic=205992
Annars är det en högt skattad projje för rätt pengar

Skulle jag uppgradera idag .. är detta ett givet val ..

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 19 November 2008 - 00:25.

Postad 19 November 2008 - 00:29

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

Ser inte denna projje i listan ...
https://www.minhembi...howtopic=205992
Annars är det en högt skattad projje för rätt pengar

Maveric

Det finns många bra projektorer som är billiga, men han frågade vilken som var bäst i ett prisintervall, och då jag antar att nya VW80 är bättre än lillebror HW10, faller den sistnämda utanför listan.

Mvh

Postad 19 November 2008 - 00:39

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Hade förövrigt också funderat på HW10 om den bara hade haft motoriserade zoom-, lenshift- och fokus-funktioner. Tyvärr har den inte det vilket gör den svåranvänd i ett "constant image height" setup. Funderar därför mer på AE3000 eller RS20 (HD750). Den sistnämnda lär vara klart bättre och ljusstarkare vilket jag definitivt skulle ha nytta av, men är också dubbelt så dyr vilket innebär att jag inte lär kunna uppgradera igen på ett bra tag. Jag tillhör tyvärr dem som har kronisk uppgraderingssjuka ( dock till nytta för för den svenska ekonomin :) ) och det börjar säkert klia i plånboken igen om 1 eller 2 år när de nyaste vidunderna med 3D och 1M:1 i kontrast kommer ut... :blink:

Redigerat av Drexler, 19 November 2008 - 00:44.

Postad 19 November 2008 - 01:21

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Det finns många bra projektorer som är billiga, men han frågade vilken som var bäst i ett prisintervall, och då jag antar att nya VW80 är bättre än lillebror HW10, faller den sistnämda utanför listan.

Mvh

Man kan kanske klara sig med det som en projje ger för 20000 och spara de 40000
till vettigare saker i sitt system :)

Bilden kan inte bli bättre än källan i vilket fall som helst ..

Maveric

Postad 19 November 2008 - 10:24

jesperdog
  • jesperdog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hur tror ni Optoma HD 80 klarar sig mot dessa andra i bildkvalitet
P.S Har både HD DVD och BLU ray som källa

Postad 19 November 2008 - 11:19

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
HD80 är en äldre modell och inget jag gått på om jag inte kunnat få den billigt.

Jag hade istället tittat på HW10:an för samma pris, eller gått upp ett par tusenlappar till IN81-82, AE3000 nivån eller gått ned till W5000 eller X10 nivån.

Förövrigt gäller givetvis regeln om "diminishing returns", man får betala rejält för mindre förbättringar när man går upp i prisklasserna. Är det värt det? Det beror på din plånbok och hur petig man är.

Jag tycker själv att det blir ett klart lyft om man går upp en prisklass från säg från 15-25 k till 30-50 k. Generellt sett lite bättre svärta, mer detaljer i lågdagrarna, bättre "screen uniformity" i färger och svärta, bättre processor och skalning, mindre artefakter, gedignare byggkvalite oftast motoriserade zoom, fokus funktioner, bättre optik etc. (jämförelsen är tydligast inom samma modellserier, eftersom skillnaderna i egenskaper mellan olika typer av projektorer kan vara stora). Skillnaderna är ofta inte gigantiska i sig, men totalt sett blir det ett lyft.

Redigerat av Drexler, 19 November 2008 - 13:43.

Postad 19 November 2008 - 13:28

jesperdog
  • jesperdog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tack igen för alla svar ännu en fråga , hur är det idag Dlp eller Lcd är det någon skilnad mellan dem bild mässigt ?? :)

Postad 19 November 2008 - 14:01

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

Tack igen för alla svar ännu en fråga , hur är det idag Dlp eller Lcd är det någon skilnad mellan dem bild mässigt ?? :)

Det finns egentligen tre olika tekniker, DLP, LCD, LCOS.

De har olika karaktärer och jag råder dig att gå och tittta själv.

Kort summerat:

DLP är generellt skarpare då de inte har problem med panel alignment samt har förmågan att visa ljusa och mörka partier nära varandra med hög kontrast, vilket ger skarpare konturer. Vissa är dock lite känsliga för DLP bilden som kan ge trötthet i ögonen eller huvudvärk om man har för ljusstark bild. Som sagt, titta själv! DLP har också nackdelen att de är svåra att placera. DLP har dock en speciell "look" som många föredrar, men sin skarpa, "titta ut genom fönstret" effekt.

LCD är mer placeringsvänliga och de nya dyrare modellerna har också väldigt bra on/off kontrast. Dvs, de har bra kontrast i mörka filmscener. LCD kan dock ha problem med damm som förstör bilden och har ofta lägre fill ratio på pixlarna, vilket gör att man ser pixlarna tydligare on på de andra teknikerna. Panasonic använder en smoothscreen teknologi för att dölja pixlarna, men det gör också bilden lite mindre skarp.

LCOS är lite mjukare i bilden och beskrivs ofta som väldigt filmliknande. JVC versioner är världsledande i kontrast, medans Sonys är berömda för väldigt bra rörelsehantering. JVC har problem med övermättade färger, förutom nya HD750 (=RS20), som sägs vara en riktig killer.

Mvh

Postad 19 November 2008 - 16:58

gamefreak
  • gamefreak
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Funderar också på att köpa ny projektor. Är mest intresserad av Benq W5000 och Infocus X10. Hur står sig dessa mot en 42" Plasma på 3 år (Philips kostade mellan 20-25k då, 1090i och 720p)? Jag hoppas att det är mycket bättre bild :) Ska använda den till PS3, blu-ray film och vanlig TV.

Postad 20 November 2008 - 13:34

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
det går inte å jämföra 42"s bild i 720p med kanske 80-100" i 1080p eller vad du nu skall ha.

Skillnaden är enorm!

Åk å kolla i någon hemmabiobutik.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.