Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Slippa massa kablar till projektor?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 November 2008 - 11:40

KentVilhelmsson
  • KentVilhelmsson
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag är sugen på att inhandla en projektor till mitt vardagsrum, men jag är lite osäker på hur jag skall göra med kabeldragningen till projektorn. I dagsläget har jag en 50-tums plasma-TV till vilken en massa prylar (wii, 360, ps3, boxer, dator, dvd-spelare) är kopplade. Jag tänkte placera projektorn i taket, och det skulle isåfall bli en väldig massa och långa kablar.

Hur mycket i bildkvalitét förlorar man på att ha långa kablar? I det här fallet skulle det handla om ett runt 5-7 meter avstånd till projektorn från samlingen av prylar.

Finns det ingen apparat att inhandla som man kan koppla allting till och sedan bara dra en enda HDMI-kabel från dennatill projektorn?

Postad 20 November 2008 - 13:05

raveper
  • raveper
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Koppla det genom en reciver.

Postad 20 November 2008 - 13:11

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Denna tex:

https://www.prisjakt...kt.php?p=341255

eller om det bara är HDMi

http://www.webhallen...od.php?id=69983

Redigerat av Unregistered8c00bd99, 20 November 2008 - 13:14.

Postad 20 November 2008 - 15:06

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Jag är sugen på att inhandla en projektor till mitt vardagsrum, men jag är lite osäker på hur jag skall göra med kabeldragningen till projektorn. I dagsläget har jag en 50-tums plasma-TV till vilken en massa prylar (wii, 360, ps3, boxer, dator, dvd-spelare) är kopplade. Jag tänkte placera projektorn i taket, och det skulle isåfall bli en väldig massa och långa kablar.

Hur mycket i bildkvalitét förlorar man på att ha långa kablar? I det här fallet skulle det handla om ett runt 5-7 meter avstånd till projektorn från samlingen av prylar.

Finns det ingen apparat att inhandla som man kan koppla allting till och sedan bara dra en enda HDMI-kabel från dennatill projektorn?

Som redan påpekats, skaffa en receiver som kan ta emot de olika signalerna från dina prylar och skicka via HDMI. Tänk då på att du måste upp lite i pris eftersom det nästan bara är lite dyrare receivrar (tex den som det länkas till i tråden) som klarar att ta emot exempelvis komponent för att skicka det vidare via HDMI. I billigare varianter brukar det vara komponent in - komponent ut, s-video in - s-video ut...osv, osv. . Dessutom skulle jag råda dig att skrota din DVD såvida det inte är en erkänt bra spelare. PS3 gör nämligen ett riktigt bra jobb med uppskalning av vanlig DVD. En sladd mindre att dra till receivern i så fall också... :P

//P

Postad 20 November 2008 - 15:53

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Du lär ju ha en receiver hursomhelst om du vill få ut något ljud. Plus högtalare.

Postad 20 November 2008 - 21:26

Unregistered3bc71acf
  • Unregistered3bc71acf
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
En Belkin PureAV HDMi Switch har jag till salu efter att ha bytt upp mig till en Onkyo TX SR606 reciever.

Så om du inte vill invenstera i en ny reciever så är switchen ett bra alternativ.

Från projektorn behöver du endast dra en HDMI kabel, ex denna http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2420. Jag har samma fast 10m vilket jag skulle rekomendera. Jag har placerat projektorn 4 meter från duk och har då ca 80" duk utan att behöva zooma.

Sen är det inte fel att byta till en digitalbox med HDMI utgång, bilden blir mycket bättre både i HD och "vanliga" sändningar.

/Rikard

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.