Svårt att sälja begagnat idag?
19 svar till detta ämne
Postad 22 November 2008 - 11:37
Unregistered1014
-
Unregistered1014
-
Forumräv
-
-
530 inlägg
Har haft ute mina högtalare till försäljning ett par veckor utan att få ett enda svar. Nypris idag ligger på 4990:-, mina är 6 månader gamla och begärde först 4000:- och därefter 3500:-.
Vill inte göra reklam här, men det är en av de allra mest sålda i sin prisklass.
Är inte i behov av pengar, men jag brukar sälja begagnade saker på blocket och tradera och allt brukar gå ganska snabbt.
Har ni andra också märkt att det blivit svårare att sälja begagnat?
Postad 22 November 2008 - 11:42
sweddan
-
sweddan
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
För rätt pris är väl allt lätt sålt. Jag har också märkt att det är lite dött på just beg marknaden just nu. Tyvärr så får man inte så mycket för sina beg saker. Jag brukar sänka mina saker till emellan 40-60% beroende på ålder medmera. T ex så sålde jag min Marantz PM 6002 förstärkare nyligen. Den kostar 4000kr ny och jag fick 2300kr.
Den var då endast 3 månader gammal. Så vill man ha något sålt så måste man tyvärr gå ner i pris.
Postad 22 November 2008 - 11:58
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Speciellt på såna här saker, men man får ju även ta med konjuktur osv. i åtanke.
Men för en snudd på ny sak skulle jag ta ut kanske 60% (av dagspriset) för en snabb och oproblematisk affär.
Man blir ju inte miljonär på det viset, men det blir man inte om "saken" blir hyllvärmare i 6 månader och nypriset sjunker heller. Man kanske hamnar på samma summa ändå, så bättre då en hyfsat smidig o snabb affär.
Äldre men populära grejjer skulle jag sikta in mig på att få 50%>40% för.
Men det är jag det...
(vice versa, gäller det att jag skulle vara beredd att betala därikring för beggat)
Postad 22 November 2008 - 12:23
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1195 inlägg
Den överdrivet rådande pessimismen över konjunkturen råder just nu, människor matas daglien med hur illa ställt det är, men fakta är att vi räknar med 0 % tillväxt från mycket goda och höga nivåer, det kallar jag inte lågkonjunktur, masspsykos kallar jag det stadium vi befinner oss i nu, allt är inte nattsvart, ekonomiska systemen och eller världen kommer inte kollapsa, se till att konsumera så att vi kommer ur detta vakuum snabbare!
Tillbaka till ämnet, ja, det är svårare att sälja begagnat nu. Dock får vi tänka på att utgångspris är just ett utgångspris...
EK
Postad 22 November 2008 - 12:35
Gargantua
-
Gargantua
-
Användare
-
-
237 inlägg
Men för en snudd på ny sak skulle jag ta ut kanske 60% (av dagspriset) för en snabb och oproblematisk affär.
Äldre men populära grejjer skulle jag sikta in mig på att få 50%>40% för.
Siffrorna megalomaniac anger ovan är ett bra riktmärke som jag tycker har stämt även under högkonjunkturen (på det jag intresserat mig för). Om jag ser mig om efter en pryl så hoppar jag över de med alldeles för höga utgångspriser. Det är alldeles för mycket jobb att få ner dem på jorden, så jag låter någon annan ta första smällen  .
Postad 22 November 2008 - 18:05
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Den överdrivet rådande pessimismen över konjunkturen råder just nu, människor matas daglien med hur illa ställt det är, men fakta är att vi räknar med 0 % tillväxt från mycket goda och höga nivåer, det kallar jag inte lågkonjunktur, masspsykos kallar jag det stadium vi befinner oss i nu, allt är inte nattsvart, ekonomiska systemen och eller världen kommer inte kollapsa, se till att konsumera så att vi kommer ur detta vakuum snabbare!
Tillbaka till ämnet, ja, det är svårare att sälja begagnat nu. Dock får vi tänka på att utgångspris är just ett utgångspris...
EK
Måste OT:a en snabbis. Masspykos eller ej. Vårat företag varslar nästan alla arbetare. Det företag vi jobbar åt, Atlas Copco hade räknat med en byggtakt på 1800 gruvmaskiner nästa år och är nu nere på ca 8-900. Sverige sparkar ca 1600 personer varje dag. Hur ska vi kunna konsumera när vi inte har jobben kvar? Det är väl bara "de blå" som äger företagen som drar sig med sådana meningar som du slänger ur dig - att vi ska konsumera oss ur krisen. -Det är bara de som har råd! ____________ För att svara på topicen så verkar det extremt svårsålt just nu. Har annonserat ut en massa grejor men inte fått ett enda svar. Trots att det rör sig om normalt sett, mycket eftertraktade grejor - till bra priser!
Postad 22 November 2008 - 18:08
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Ekonomin är grav allvarlig, det är ingen lek, den påverkar nästan allt.
Postad 22 November 2008 - 21:07
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
EK
Nja, den som är klart mest pessimistisk (av tonfallet att döma iaf  = ) är ju du isf, men jag är inte alltför berörd av just konjukturen personligen, jag har långt ifrån tillräckligt ändå... trots det konsumerar jag efter förmåga. Och även om just förmågan varierar kraftigt efter individ och livssituation så tror jag att folk köper när dom anser sig ha råd, och avstår när dom inte har. Simple as that, även om det är yttre faktorer som sätter ribba och spelregler för dagen. Dumt eller inte, så är det förmodligen. Jag tror/tycker också att det här med dagens "kris" är något av ett "konstruerat" problem, detta läge vi plötsligt befinner oss i, och opåverkad är det nog få som är idag i samhället. Men strunt i det, mina priser som jag går efter är helt oberoende av konjuktur (jag tog upp det som ett generellt faktum), det är rent andrahandsvärde som sådant som intresserar mig åtminstone. Om det är svårtsålt eller ej beror nog på ovanstående faktorer men varken mer eller mindre skulle jag ge/ta för grejjor som köps eller säljs. (ps: nu helt nattsvart prognos från R.S >>> jag känner också till rätt allvarliga fall av varsel och folk som knappast kan konsumera alls iom att dom är mer eller mindre beredda från att få gå ifrån jobb som nog snudd på alltid ansetts som "säkra", och plötsligt så är hus och hem och mat och transport och leverne saker som är väldigt prioriterade, inte "lyxartiklar" och leksaker. Det är bedrövligt att det ens får vara så enkelt att bara stänga ner folks levebröd lite hursomhelst. Vi går emot bistra tider gott folk, det sociala skyddsnätet är hårt ansträngt iom alla reformer i sjukförsäkringar etc, och det kommer att brisera inom det närmsta året eller så om inget mirakel räddar alla dessa varslade människor, och vad händer därefter? - nattsvart? - jepp, min kristallkula säger mig att jag nog tyvärr kan få rätt. Hoppas inte) EDIT: ändrade något obegripligt och lade till en snutt
Redigerat av Unregisteredb38af287, 22 November 2008 - 23:33.
Postad 22 November 2008 - 22:59
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Det ekonomiska läget är allvarligt. När personer blir utan jobb, tvingas flytta från sina hus osv är det inget vidare. Det är väl ganska självklart att det leder till minskad konsumtion.
Ibland försöker folk få ut fantasipriser för sin begagnade elektronik. Är prylarna några år gamla brukar halva nypriset vara ett riktmärke. Är det nyare kan man säkert få ut mer.
Postad 23 November 2008 - 01:39
Frux
-
Frux
-
Forumräv
-
-
970 inlägg
Har haft ute mina högtalare till försäljning ett par veckor utan att få ett enda svar. Nypris idag ligger på 4990:-, mina är 6 månader gamla och begärde först 4000:- och därefter 3500:-.
Inte helt ovanligt att man ser annonser med bara 20% rabatt, vilket inte är mycket värt i mina ögon. Som köpare tar man en betydligt större risk att köpa begagnat, särskilt på distans, jämfört med nytt i butik. Garantin har förkortats eller gått ut helt. Produkten kan vara sliten eller repad. Ingen "nyprylsdoft".  De flesta vill ha betalt i förskott för att skicka paket, man riskerar att bli blåst helt och hållet. Oavsett vad, helt enkelt en begagnad produkt. Nej, ner minst 30%, eller snarare 40%-50% innan jag börjar bli intresserad. Angående det rådande läget så rapporterar många kedjor att folk dragit in på köpen av hemelektronik rejält de senaste månaderna.
Redigerat av Frux, 23 November 2008 - 01:39.
Postad 23 November 2008 - 17:13
Neophasis
-
Neophasis
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Vi ligger i kris ekonomiskt i Sverige och många har inte pengar övers och andra håller i plånboken, många förlorar jobben på löpande band just nu.....
Sälja begagnat idag är ingen lycka så sälj inte om du inte absolut måste.
Elektronikhandeln går just nu på knäna så det är inget konstigt att du inte får sålt, vi lär se många konkurser inom näthandeln för elektronik närmsta året.
Dessutom börjar folk tröttna på teknik rent allmänt har jag märkt därute, framförallt är att man köpt dyra produkter och tillverkarna byter modeller kanske 2-3 ggr per år för att bara generera försäljning.
Postad 23 November 2008 - 21:45
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Håller verkligen med om den sista meningen framförallt, till stor del åtminstone.
Jag tror också att det lutar åt att det börjar bli så.
Postad 24 November 2008 - 09:21
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Har ni andra också märkt att det blivit svårare att sälja begagnat?
Japp, det är riktigt kul att köpa just nu ...  rörande säkerhet vid köp beg vs nytt så anar jag att det, priecis som några varit inne på, hos flera näthandlare i nästan lika säkert att köpa nytt och beg då rätt många torde få fälla in årorna framöver ...
Postad 24 November 2008 - 09:49
Unregistered1014
-
Unregistered1014
-
Forumräv
-
-
530 inlägg
Japp, det är riktigt kul att köpa just nu ... 
rörande säkerhet vid köp beg vs nytt så anar jag att det, priecis som några varit inne på, hos flera näthandlare i nästan lika säkert att köpa nytt och beg då rätt många torde få fälla in årorna framöver ...
Ja, som tur är är man inte i behov av pengar men det är så drygt att ha ett par golvare ståendes och skräpar. Får väl prova med 3500:- igen och se om man får ett skambud som är bättre än tippen
Postad 24 November 2008 - 10:55
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Vad är det för högtalare?
Jag tycker en del fastnar för mycket i en procentsats av det man själv gett. Har man själv gett för mycket eller om varan rasat i nypris sedan man köpte så slår ju sådant helt fel.
Postad 24 November 2008 - 11:14
Unregistered54b89a21
-
Unregistered54b89a21
-
Användare
-
-
102 inlägg
Letar lite smått efter en beg denon receiver, men många säljare begär löjligt mycket pengar! 6000-7000kr för en 2807, när en två generationer nyare 2809 kostar 9000kr på hifiklubben!!!
/
Postad 24 November 2008 - 12:16
Unregistered1532
-
Unregistered1532
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag köpte just ett rotel RB-1050 slutsteg. Kostar exakt 5990kr i alla affärer men för 3500 fick jag ett i nyskick och dessutom hemkört till min dörr eftersom jag saknar bil och säljaren bodde 5 mil bort. Det tycker vi är lagom beg-pris =)
Köpte även en benchmark DAC 1 för 6000kr.
Postad 24 November 2008 - 14:13
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Vad är det för högtalare? Jag tycker en del fastnar för mycket i en procentsats av det man själv gett. Har man själv gett för mycket eller om varan rasat i nypris sedan man köpte så slår ju sådant helt fel.
Jag går efter nypris för dagen, och procent på det - för det är ju det man "konkurrerar" emot om någon skulle få för sig att jämföra din grej VS en ny grej. Men det stämmer att jag också har reagerat över att rätt många får ha kvar grejjorna för att dom räknar på sitt eget inköpspris som ju inte är aktuellt alls. Det går ju inte... såna ggr får säljaren behålla grejjen.
Postad 24 November 2008 - 14:42
parsen
-
parsen
-
Rookie
-
6 inlägg
Men det stämmer att jag också har reagerat över att rätt många får ha kvar grejjorna för att dom räknar på sitt eget inköpspris som ju inte är aktuellt alls. Det går ju inte... såna ggr får säljaren behålla grejjen.
Så är det väldigt ofta på elektronik. T.ex.begagnade TV-apparater är verkligen överprissatta. En 2 år gammal 32" LCD kostar ju nästan lika mycket som en ny. Om det då skiljer 500:- köper man hellre en ny. Jag kollar för att köpa saker, inte sälja. Och när man då märker att det skiljer 200-1000 :- från nytt så väntar jag gärna och köper nytt med garanti osv. Det ska vara billigare än 70% av dagspris innan det ens ska bli intressant för mig.
Postad 24 November 2008 - 15:26
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Tumregeln säger ju c:a 60% av nypris i dagsläget om varan är i nysick.
Har den skavanker , saknar emballage , kvitto osv sjunker den satsen avsevärt.
ByggareBob kan alltså i detta fall räkna med c:a strax under 3000kr.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 24 November 2008 - 15:29.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|