Lurad på ett spel?
83 svar till detta ämne
Postad 25 November 2008 - 13:22
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Hittade en snubbe på blocket som sålde lite spel, var typ 6-8st coh han tog 300kr/st alt. öppen för paketpris.
Jag mailade till han och sa att jag var villig att ta deadspace för 300kr ink. frakt, han gick med på det.
Naiv som jag var så föreslog jag att jag betalar halva i förskott och resten när jag får spelet, vilket han gick med på..
Fick lite dåliga vibbar av hans sätt att skriva mail (svenska i skolan, vad är det?) samt att hela annonsen tagits bort efter att jag nappat.
Kallade sig för Daniel Andersson, men börjar tvivla starkt på att det är rätt namn...
Har som ni förstått inte fått mitt spel och han svarar inte på mail.
Vad kan man göra i såna här lägen, är det ens lönt att försöka göra nåt?
Skiter väl i de 150kronorna, vill bara den här snubben illa för att han lurat mig...
Postad 25 November 2008 - 13:31
geirydp
-
geirydp
-
Användare
-
-
168 inlägg
Betalade du till ett bankkonto? I så fall måste det väl kunna spåras?
Redigerat av geirydp, 25 November 2008 - 13:32.
Postad 25 November 2008 - 13:34
Krumeluren
-
Krumeluren
-
Forumräv
-
-
776 inlägg
Postad 25 November 2008 - 13:36
Unregisterededb978dd
-
Unregisterededb978dd
-
Mästare
-
-
3073 inlägg
Hittade en snubbe på blocket som sålde lite spel, var typ 6-8st coh han tog 300kr/st alt. öppen för paketpris.
Jag mailade till han och sa att jag var villig att ta deadspace för 300kr ink. frakt, han gick med på det.
Naiv som jag var så föreslog jag att jag betalar halva i förskott och resten när jag får spelet, vilket han gick med på..
Fick lite dåliga vibbar av hans sätt att skriva mail (svenska i skolan, vad är det?) samt att hela annonsen tagits bort efter att jag nappat. Kallade sig för Daniel Andersson, men börjar tvivla starkt på att det är rätt namn... 
Har som ni förstått inte fått mitt spel och han svarar inte på mail.
Vad kan man göra i såna här lägen, är det ens lönt att försöka göra nåt? Skiter väl i de 150kronorna, vill bara den här snubben illa för att han lurat mig...
Jadu.. om du känner för det så polisanmäl, bedrägeri (alt. bedrägeriförsök) Räkna dock inte med att polisen lägger ner några resurser alls i ärendet.. Har varit med om samma grej, fast jag låg ute med 2000kr.. och efter 1mån insåg jag att det var en bluff, hjälpte polisen med att plocka fram säljarens rätta namn, adress, personnummer, telefonnummer, etc etc.. Den där sabla förundersökningsledaren la ner ärendet efter 1v blankt, utan att de ens kollat upp killen..hon hänvisade till (på ren svenska) att han gjort grövre brott, alltså konsumerades detta lilla brott av de grövre! Dvs. enligt henne kan man i praktiken stjäla eu-scotrar om man hunnit stjäla en bil före... garv.. =) //NAJKKS
Postad 25 November 2008 - 13:53
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Det kan ju vara fler som gjort samma sak så om du anmäler så kanske det samlas ihop till ett stort bedrägerimål. Eller vem vet, han kanske har dött? Men jag tycker du skall anmäla. PolisenFanns ju till å med en polisherre å ringa Vid ev. frågor kontakta kriminalinspektör Björn Andersson på tlfn 0708-162430
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 25 November 2008 - 13:54.
Postad 25 November 2008 - 16:51
Haddirajan
-
Haddirajan
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Jag har ett pågående case med Sthlmspolisen.
En 17 kille som kallade sig för Lina på Blocket, och hade telefonnummer och hela köret ute.
Jag förskottsbetalade likt dig hälften och väntade någon dag på mailsvar...inget svar...
Ringde återigen numret som stod i annonsen (eftersom jag skärmdumpat den så hade jag det kvar), och då svarade mycket riktigt en Lina, och hon beklagade och sade att ett femtontal hade ringt henne om just detta.
Hon anmälde för urkundsförfalskning och ett flertal köpare för bedrägeri. Det var ju enkelt eftersom vi hade kontonummer som vi satt in på.
Åklagaren valde att först lägga ner ärendet, men efter att jag "pratat vett" med henne så skulle hon väcka åtal ändå. Först hänvisade hon till den åtaldades ringa ålder, men då han var straffmyndig så ifrågasatte jag det, vilket fungerade.
Jag har ännu inte fått tillbaka mina penger, men då jag är målsägare så antar jag att jag blir kontaktad när det är tajm.
Numera har jag kommit över de 2 tusen som jag förlorade, nu är det mera revenge som gäller...
Postad 25 November 2008 - 18:40
Outrage
-
Outrage
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Låter som du gjort affärer med en "känd" blocket-blåsare. Jag hänger på ett foto-forum och där är denna Daniel känd för att lägga ut falska annonser på foto-grejer. Ett av kännetecknena är den mycket dåliga svenskan.
Han brukar tydligen hålla på i perioder, en tröst kan ju vara att det är en rätt så liten summa.
Beklagar.
EDIT
Den persom jag pratar om kallar sig "alltid" för Daniel Andersson. Sen kan han ju ha flera identiteter men det känner inte jag till nåt om.
Redigerat av Outrage, 25 November 2008 - 18:41.
Postad 25 November 2008 - 19:25
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Noseone har en poäng...även om ingen skulle åtala för 150 pix så kan han ju ha samlat på sig en del.....
Annars finns det ju problemlösare i närheten av kerren.....
Postad 25 November 2008 - 19:43
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
"Numera har jag kommit över de 2 tusen som jag förlorade, nu är det mera revenge som gäller..." Hadirajjan: Du är min idol!  Jag är väldigt sugen på "hämnd" och vill verkligen sätta killen i klistret, samtidigt är jag väldigt lat, mycket krångel för lite pengar, även om de inte handlar om pengar längre.  Daniel Andersson [email protected]Han vart väldigt snabb i vändningarna INNAN affären var i hamn och svarade snabbt, killen försörjer sig kanske på detta? Ett ###### as är vad han är, skulle litat på min magkänsla och backat, frågade på banken när jag skulle betala in på hans konto om namnet stämde, men hon kunde inte kolla det... Kanke själv skulle extraknäcka med sånt, verkar ganska riskfritt... Noseone har en poäng...även om ingen skulle åtala för 150 pix så kan han ju ha samlat på sig en del.....
Annars finns det ju problemlösare i närheten av kerren..... 
Ja, plocka in kerrens HA grannar, de kan få 10% i arvode!
Postad 25 November 2008 - 20:11
vanka
-
vanka
-
Användare
-
-
207 inlägg
Vi har en snubbe här på forumet som gör samma sak. Hittade mist 3 stycken här som köpt BD filmer som sedan "kommit bort i posten" av samma person.
Postad 25 November 2008 - 20:15
Alltså, jag får flashbacks från några år tillbaka. Har namn och adress till en jävel som blåste mig på en liten nätt summa. Inte så mycket, men likväl var den fan fräck nog att blåljuga när man pratade med honom i telefon och det räcker för att man ska tugga fradga. Känns som att det är många som har gått på liknande bluff som en själv.
Hadirajjan: Vad glad man blir när man hör om folk som trycker dit myglare. Helt rätt! Fortsätt post om det händer något. Myser lite inombords när jag fantiserar om att det var samma person som blåste mig:)
Postad 25 November 2008 - 20:25
Haddirajan
-
Haddirajan
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Efter att jag lackat ur redjält på åklagarmyndigheten i Norrort, Sthlm och mailat dem med diverse frågor såsom: "Varför svarar ni inte på mail", "Varför underlåter ni er att klämma dit en straffmyndig person", "Ger ni rätt signaler till ungdomarna när ni väljer att inte åtala" etc.
Efter några veckor kom det ett mail från självaste åklagaren:
"Du har fått underrättelse om att den misstänkte inta skall åtalas för bedrägerierna han var misstänkt för. Beslutet var ett misstag från min sida. Jag har ändrat det och ska nu väcka åtal mot honom. I samband med det kommer jag att till tingsrätten framföra ditt ersättningsanspråk. Det betyder att du så småningom kommer att få en dom i vilken tingsrätten , om killen döms, förpliktar honom att till dig utge skadestånd. Den domen kan du sedan , om han inte betalar, skicka vidare till kronofogden."
Tyvärr har jag ju ingen laga kraft vunnen dom så jag har inte fått ut personuppgifterna ännu...
Om man är lack på någon så kan man sätta sig några killar en kväll och fylla i alla småblad som kommer med Sverigehäftet, så kan någon bli medlem i både bokklubbar och få hem den superba tidningen "Svenska Hem" på samma vecka...men det är ju inte lagligt förstås, eftersom det är urkundsförfalskning. Glöm det där sista jag skrev!
Edit: Litte tavfel baja
Redigerat av Haddirajan, 25 November 2008 - 20:26.
Postad 25 November 2008 - 20:42
Tack för tipset! Inte för att jag kommer använda mig av det;)
Feel my wrath! *beställer 3 kalsonger för 0 kr och blir prenumerant i annans namn*, ha, ha, ha!
Känns lite B att göra det, men det lär ju vara sjukt jobbigt att avbeställa allt. Får se.
Postad 26 November 2008 - 12:31
Numero1
-
Numero1
-
Veteran
-
-
1920 inlägg
"Numera har jag kommit över de 2 tusen som jag förlorade, nu är det mera revenge som gäller..." Hadirajjan: Du är min idol! 
Jag är väldigt sugen på "hämnd" och vill verkligen sätta killen i klistret, samtidigt är jag väldigt lat, mycket krångel för lite pengar, även om de inte handlar om pengar längre. 
Daniel Andersson [email protected]
Han vart väldigt snabb i vändningarna INNAN affären var i hamn och svarade snabbt, killen försörjer sig kanske på detta? Ett ###### as är vad han är, skulle litat på min magkänsla och backat, frågade på banken när jag skulle betala in på hans konto om namnet stämde, men hon kunde inte kolla det...
Kanke själv skulle extraknäcka med sånt, verkar ganska riskfritt...
Ja, plocka in kerrens HA grannar, de kan få 10% i arvode! 
15:- juste arvorde
Postad 26 November 2008 - 12:33
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Ont om jobb idag ju, 15kr är oxå pengar!
Har sett/hört att du är ganska välbyggd, sugen på att tjäna 15snabba?
Postad 26 November 2008 - 12:42
Numero1
-
Numero1
-
Veteran
-
-
1920 inlägg
Jag som jobbar med säkerhet säger bara, betala aldrig något på detta sättet, inte 1,50:- och inte 2000:- !!! Det finns säkra betalningslösningar och vill inte säljaren använda dem, bojkotta annars är det bara en tidsfråga innan du blir lurad!!!! Gynna inte dessa skojjare som försörjer sig på detta sätt genom att lura godtrogana!! Sedan ska ni inte tro att perfekt svenska i mailen = hedliga säljare! (eller det omvända dålig svenska = skojjare) Det finns lika många rötägg som skriver sina mail på perfekt svenska, det har INGET med det att göra..... Ont om jobb idag ju, 15kr är oxå pengar! 
Har sett/hört att du är ganska välbyggd, sugen på att tjäna 15snabba? 
Hehehe...nä sådant där sysslar jag inte med  Däremot har jag många av bluffmakarnas trix i bakhuvudet som jag kan dela med mig...
Postad 26 November 2008 - 13:10
Numero1
-
Numero1
-
Veteran
-
-
1920 inlägg
Böt faktiskt mitt Oblivion mot NHL 2K8 via detta forum men då fick han jag böt med skicka sitt spel först....
Jag tar inga risker!
Postad 26 November 2008 - 13:17
skirmisher
-
skirmisher
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Ja vad glad man blir när man läser om folk som hämnas på idioterna =D
Postad 27 November 2008 - 06:27
gurkbullen
-
gurkbullen
-
Rookie
-
1 inlägg
oxå råkat ut för denna person.. Tycker vi sätter dit han! Grymt sugen och åka o "hälsa på" han för polisen kommer inte göra ett skit. även om ja skiter i pengarna för ett spel så känner ja för o ######s tebax. nån som kan ta fram mer info om han? hans mail: [email protected]alias i mitt fall: john Andersson mobil: (säkert fejk) 0704040481 han annons: http://www.blocket.se/vi/19146978.htm (borttagen) kan man maila blocket om uppgifter? konto som ja satte in pengar på: Swedbank clearingnummer: 8368-3 kontonummer: 973 308 904 0 tycker de borde gå o ringa banken o få fram vem kontot tillhör?
Postad 27 November 2008 - 07:16
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1425 inlägg
Något annat som man självklart inte kan göra i dessa fall (när man får reda på riktigt namn, riktig adress och riktigt telefonnummer och är 100% säker på dem) är att till exempel:
* undvika att beställa alla sveriges företags årsredovisningar (gratis, kommer i tre kartonger till närmaste postkontor, väger 20 kg eller nåt totalt)
* ej börja prenumerera på elbolagens SMS-varningar för strömavbrott för samtliga nät i hela landet (ett sms per område, det finns många, många områden i Sverige). Här kan det ju även absolut inte vara intressant att köra Tor eller nåt annat så ens riktiga ipnummer inte finns med vid beställningen av sms-tjänsten.
* verkligen inte skapa en googlekalender med återkommande korta aktiviteter mellan 01 och 05 varje natt, där alla aktiviteter skickar påminnelser som sms 1 min innan de börjar (återigen är Tor en bra grej att låta bli att använda)
Sen var ju ovanstående varningar väldigt bra också
* låta bli att ge personen medlemskap i kalsongklubben, mr music och liknande "prova första gratis" - grejer
Postad 27 November 2008 - 09:29
Jag tycker att någon inte gärna får ta på sig detta och fixa lite. Tror att jag själv inte ska titta lite på det till helgen:)
Postad 27 November 2008 - 09:32
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Inte skulle väl någon som jobbar på bank kunna kolla namnet som hör till kontonummret? Det måste ju vara förbjudet
Postad 27 November 2008 - 09:46
cyax
-
cyax
-
Användare
-
-
182 inlägg
Riktigt tråkigt att sånt här händer. Brukar man inte få skriva in kontoinnehavare på insättningsblanketterna när man sätter in pengar på något konto via banken? I så fall borde banken enkelt kunna kolla så att iaf namnet stämmer. Rekommenderar att använda internetgirot för att undvika sånt här.
Postad 27 November 2008 - 10:02
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Därför jag aldrig handlar på auktionsiter som inte har bedrägeriförsäkringar.
Sånt här strul slipper man på Ebay.
Postad 27 November 2008 - 10:31
vanka
-
vanka
-
Användare
-
-
207 inlägg
Därför jag aldrig handlar på auktionsiter som inte har bedrägeriförsäkringar. Sånt här strul slipper man på Ebay.
Yup eBay och PayPal är guld värt. Min iPhone visade sig vara en tom kartong och då var det bara att bestrida betalningen hos PayPal så fick jag tillbaka pengarna. Tyvärr så hade skiten fastnat i tullen och dom pengarna fick jag inte tillbaka.
Postad 27 November 2008 - 10:39
whiskas
-
whiskas
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Böt faktiskt mitt Oblivion mot NHL 2K8 via detta forum men då fick han jag böt med skicka sitt spel först.... Jag tar inga risker!
Blåste du honom och skickade aldrig ditt spel då eller?
Postad 27 November 2008 - 10:51
Haddirajan
-
Haddirajan
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Tyvärr är banksekrettessen stenhård. Inte ens min polares fru som jobbar bank kunde göra ett undantag...
Anekdot:
När min dotter fyllde ett år så kom det en utbetalningsavi på 30000:- i hennes namn.
Mycket knepigt tyckte vi, men namn, adress och allt stämde så sambon gick till banken och frågade vad vi borde göra med dem, för vi var övertygade om att något var fel.
Banken tyckte vi skulle lösa in den och sätta det på ett konto och vänta på att någon hörde av sig, och det är 14 månader sedan nu. Pengarna räntar sig och vi har ingen aning om vem som velat henne så väl, ingen i bekantskapskretsen erkänner.
När jag vill vara riktigt elak och giftig hemma så kan jag nämna "det är säkert hennes riktiga pappa som vill ge dem till henne..."
Sambon skrattar sig inte direkt harmynt då, men jag har kul och det är ju det viktigaste!
Postad 27 November 2008 - 11:44
Numero1
-
Numero1
-
Veteran
-
-
1920 inlägg
oxå råkat ut för denna person.. Tycker vi sätter dit han! Grymt sugen och åka o "hälsa på" han för polisen kommer inte göra ett skit. även om ja skiter i pengarna för ett spel så känner ja för o ######s tebax.
nån som kan ta fram mer info om han? hans mail: [email protected] alias i mitt fall: john Andersson mobil: (säkert fejk) 0704040481 han annons: http://www.blocket.se/vi/19146978.htm (borttagen) kan man maila blocket om uppgifter? konto som ja satte in pengar på: Swedbank clearingnummer: 8368-3 kontonummer: 973 308 904 0
tycker de borde gå o ringa banken o få fram vem kontot tillhör?
Jag jobbar på bank och kan meddela dig att det inte funkar så. Som Noseone och Haddirajan korrekt påpekar så är det emot banksektretessen (vilket kan innebära avsked för den anställde) att titta på konton som inte tillhör en kund som du har en affärsrelation med. Jag får inte titta på min frus eller mammas konto t. ex trots att vi är släkt..... Lika lite som att det är ok för en sjuksköteska att titta i någons journaler som hon inte har som patient!
Redigerat av Numero1, 27 November 2008 - 11:56.
Postad 27 November 2008 - 11:53
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
har råkat ut för samma sak, fast med en mobiltelefon. dum som jag var betalade jag in 1800kr till hans konto. fick ingen mobiltelefon och svarade inte på mail eller nåt. polisanmälde och ringde polisen säkert 50 gånger och följde upp det hela, dock fick tag i honom och han hade lurat sammanlagt 21 personer på samma sätt,, fick en lista hemskickad med alla han hade lurat och fullständiga uppgifter på honom, namn adress personnummer och så,,, han hamnade i rättegång och fick 18 månaders fängelse. ringde till polisen igen och frågade om jag fick några pengar, dom sa att ja skulle ringa försäkringsbolaget, och dom sa att ja skulle ringa kronofogden,, efter ca 6 månaders konstant ringande och skällande till polis försäkringsbolag, kronofogden gav jag upp,, så länge han inte har någon inkomst eller pengar får jag inga pengar, ett år efter händelsen fick jag brev från polisen där det stod att dom inte ska göra något mer åt det eftersom han redan hade fått sitt straff, så räkna tyvärr inte med att få några pengar.
riktigt tråkigt att folk kan få hålla på så utan att betala tillbaka,, det hjälper ju inte mig att han sitter i fängelse idag, jag får ju inte tillbaka mina pengar för det.
Postad 27 November 2008 - 11:55
Numero1
-
Numero1
-
Veteran
-
-
1920 inlägg
Blåste du honom och skickade aldrig ditt spel då eller? 
Ånej, jag är en hedlig kille....
Postad 27 November 2008 - 11:56
geirydp
-
geirydp
-
Användare
-
-
168 inlägg
Fast det handlar ju inte om att titta på konton utan bara att få veta vem som äger kontot, är det också förbjudet?
Postad 27 November 2008 - 13:00
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
Jag jobbar på bank och kan meddela dig att det inte funkar så. Som Noseone och Haddirajan korrekt påpekar så är det emot banksektretessen (vilket kan innebära avsked för den anställde) att titta på konton som inte tillhör en kund som du har en affärsrelation med. Jag får inte titta på min frus eller mammas konto t. ex trots att vi är släkt..... Lika lite som att det är ok för en sjuksköteska att titta i någons journaler som hon inte har som patient!
Ett sätt att gå runt utan att bli avslöjad är väl att sätta in fem kronor till på kontot och då fråga om namnet. Även om det inte är tillåtet så funkar det ju med någon man känner. Fast det handlar ju inte om att titta på konton utan bara att få veta vem som äger kontot, är det också förbjudet?
Ja det är bara åklagare såvitt jag vet som kan begära ut namn på kontoinnehavare. Och inte ens då är det säkert att det går.
Postad 27 November 2008 - 13:05
Haddirajan
-
Haddirajan
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
så räkna tyvärr inte med att få några pengar.
Läs inlägg #12, skrivet av den eminente Haddirajan. Utdraget ur mailet är din lösning kanske?
Postad 27 November 2008 - 13:11
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Läs inlägg #12, skrivet av den eminente Haddirajan. Utdraget ur mailet är din lösning kanske?
har skickat domstolspapper och varenda papper jag har fått till kronofogden,, får ändå inga pengar sålänge han inte kan betala, tro mig,, jag har verkligen gjort allt för att få tillbaka mina pengar, överdriver inte om säger att jag har suttit 30-40 timmar sammanlagt i telefon för att få tillbaka mina pengar, gjorde till och med iordning pärmar med alla papper jag fick för att kunna hålla reda på allt, men som sagt, det verkar lönlöst, nu har jag tröttnat och tycker inte det är värt längre att försöka få tillbaka pengarna
Postad 27 November 2008 - 13:19
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Jag mindes fel! Johan Andersson kallade han sig för. Clear. nr. 8368-3 Bank nr. 9733089040 The hunt have began... oxå råkat ut för denna person.. Tycker vi sätter dit han! Grymt sugen och åka o "hälsa på" han för polisen kommer inte göra ett skit. även om ja skiter i pengarna för ett spel så känner ja för o ######s tebax.
nån som kan ta fram mer info om han? hans mail: [email protected] alias i mitt fall: john Andersson mobil: (säkert fejk) 0704040481 han annons: http://www.blocket.se/vi/19146978.htm (borttagen) kan man maila blocket om uppgifter? konto som ja satte in pengar på: Swedbank clearingnummer: 8368-3 kontonummer: 973 308 904 0
tycker de borde gå o ringa banken o få fram vem kontot tillhör?
Hur mycket blåste han dig på?
Postad 27 November 2008 - 13:28
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Ett sätt att gå runt utan att bli avslöjad är väl att sätta in fem kronor till på kontot och då fråga om namnet. Även om det inte är tillåtet så funkar det ju med någon man känner.
Ja det är bara åklagare såvitt jag vet som kan begära ut namn på kontoinnehavare. Och inte ens då är det säkert att det går.
Känns som att den där sekretessen mest är framtagen för att skydda eko-brottslingar och annat pack... Jag försökte få ut ett namn INNAN jag betalde, men det gick inte..
Postad 27 November 2008 - 13:32
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
har skickat domstolspapper och varenda papper jag har fått till kronofogden,, får ändå inga pengar sålänge han inte kan betala, tro mig,, jag har verkligen gjort allt för att få tillbaka mina pengar, överdriver inte om säger att jag har suttit 30-40 timmar sammanlagt i telefon för att få tillbaka mina pengar, gjorde till och med iordning pärmar med alla papper jag fick för att kunna hålla reda på allt, men som sagt, det verkar lönlöst, nu har jag tröttnat och tycker inte det är värt längre att försöka få tillbaka pengarna
Det är sant, packet har sällan någon riktig inkomst och "kan" därmed inte betala tillbaka.. Vet inte hur det funkar, men skulden borde ju ligga kvar till den dan han ev. skaffar sig ett jobb eller kommer över andra VITA pengar? Typ om han om 20år får ärva pengar, så ska det första som händer vara att pengar dras till skulder!
Postad 27 November 2008 - 14:16
Haddirajan
-
Haddirajan
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
nu har jag tröttnat och tycker inte det är värt längre att försöka få tillbaka pengarna
I det läget är det bara att han får betala med sin kropp. Du kan få använda min prislista om du vill: 1 brutet ben á 100:- 1 bryten arm á 75:- 50:-/st per finger Hur mycket var han skyldig dig? (Min är skyldig mig 2025 :- = slarvsylta som mormor skulle ha sagt)
Postad 27 November 2008 - 14:48
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Det är sant, packet har sällan någon riktig inkomst och "kan" därmed inte betala tillbaka.. Vet inte hur det funkar, men skulden borde ju ligga kvar till den dan han ev. skaffar sig ett jobb eller kommer över andra VITA pengar? Typ om han om 20år får ärva pengar, så ska det första som händer vara att pengar dras till skulder!
Problemet är att man får bara ha skulden gratis hos kronofogden i 1 år för skadestånd, sen får man betala en årlig avgift för att dom skall fortsätta bevaka skulden tyvärr. Min farsa blev tilldömd skadestånd av en knarkare som bröt sig in i hans bil, men såklart hade han inga tillgångar att betala med.
Postad 27 November 2008 - 15:53
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Jag tycker ni ska vara försiktiga med att posta personuppgifter (eller än så länge personliga uppgifter) med tanke på PUL
"Som huvudregel gäller att personuppgifter bara får publiceras på Internet om kraven i personuppgiftslagen (PuL) är uppfyllda. För att kunna tillämpa bestämmelserna är det viktigt att känna till att personuppgifter i lagens mening är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en levande fysisk person."
"Kraven i PuL, såvitt avser exponering av personuppgifter på Internet, innebär i korthet och förenklat att det måste finnas ett berättigat syfte att sprida uppgifterna och att uppgifterna är harmlösa ur integritetssynpunkt."
Postad 27 November 2008 - 16:02
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
De som lurar folk på internet har väl sällan någon inkomst (förutom lurendrejeriet då) och om de blir dömda till att betala skadestånd så finns det inget att hämta. Tyvärr. Men fogden gör väl hembesök och tar allt av värde? Fast de har väl ingen fast adress. Surt är det. Därför köper jag ingenting begagnat på internet, man blir bara lurad. Jag tycker ni ska vara försiktiga med att posta personuppgifter (eller än så länge personliga uppgifter) med tanke på PUL
"Som huvudregel gäller att personuppgifter bara får publiceras på Internet om kraven i personuppgiftslagen (PuL) är uppfyllda. För att kunna tillämpa bestämmelserna är det viktigt att känna till att personuppgifter i lagens mening är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en levande fysisk person."
"Kraven i PuL, såvitt avser exponering av personuppgifter på Internet, innebär i korthet och förenklat att det måste finnas ett berättigat syfte att sprida uppgifterna och att uppgifterna är harmlösa ur integritetssynpunkt."
Inga personuppgifter har väl spridits än, bara alias, ett fejkat mobilnummer och ett bankkonto,
Postad 27 November 2008 - 16:07
Unregistereda22d99cd
-
Unregistereda22d99cd
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Fan vad förbannad man blir när man läser sånt här! Jag har handlat en hel del på blocket och andra ställen och bara nån enstaka gång betalat innan och det har gått bra förutom en gång på Tradera!
Jag och tjejen köpte 2 saker av ett relativt känt företag på tradera men fick bara en när posten kom =) Jag ringde och han skulle skicka en till fick ingen eller pengar tillbaka trots man ringt flera ggr och mailat m.m. Så jag gav han ett dåligt omdöme på tradera sjärklart och skrev vad jag råkat ut för. för att varna andra. Men då gav han mig dåligt omdöme! MInns inte om han skrev något ens hmm men sjukt tråkigt sånt här allafall.
Men våga köp för d
Postad 27 November 2008 - 18:58
vanka
-
vanka
-
Användare
-
-
207 inlägg
Fan vad förbannad man blir när man läser sånt här! Jag har handlat en hel del på blocket och andra ställen och bara nån enstaka gång betalat innan och det har gått bra förutom en gång på Tradera!
Jag och tjejen köpte 2 saker av ett relativt känt företag på tradera men fick bara en när posten kom =) Jag ringde och han skulle skicka en till fick ingen eller pengar tillbaka trots man ringt flera ggr och mailat m.m. Så jag gav han ett dåligt omdöme på tradera sjärklart och skrev vad jag råkat ut för. för att varna andra. Men då gav han mig dåligt omdöme! MInns inte om han skrev något ens hmm men sjukt tråkigt sånt här allafall.
Men våga köp för d
Därför ger jag aldrig omdöme innan jag har fått omdömme. Folk på tradera brukar vara mer tillmötesgående om man hotar med att ge dåligt omdömme i fall några oegentligeheter skulle spöka.
Postad 28 November 2008 - 14:00
Numero1
-
Numero1
-
Veteran
-
-
1920 inlägg
Känns som att den där sekretessen mest är framtagen för att skydda eko-brottslingar och annat pack...
Jag försökte få ut ett namn INNAN jag betalde, men det gick inte..
Jag vet inte om du skulle tycka att det vore okay om alla bankanställda (på min bank är vi ca 20 000, och då finns det 3 storbanker till...) godtyckligt skulle kunna kolla på vilka konton de vill?? Skulle kunna vara rätt värdefull information för utomstående i alla möjliga sammanhang... Tänk om du ska köpa en bil, bostad mm osv....
Postad 28 November 2008 - 15:04
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
Därför ger jag aldrig omdöme innan jag har fått omdömme. Folk på tradera brukar vara mer tillmötesgående om man hotar med att ge dåligt omdömme i fall några oegentligeheter skulle spöka.
Skulle alla resonera som dig så skulle ju ingen få några omdömen... Nästan alla på Tradera kräver förskottsbetalning och då ska köparen alltid ha sitt omdöme först eftersom denne fullgör sina skyldigheter först.
Postad 04 December 2008 - 11:59
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Jag har blivit lurad av samme kille... Dead space i mitt fall också... 320 kr inkl frakt...
Han hette Johan Andersson i mitt fall. Mail med dålig svenska och mailadress [email protected].
Swedbank:
clearingnummer: 8368-3
kontonummer: 973 308 904 0
Hatar att bli lurad bara för att man är dum nog att lita på folk.
Någon som gått vidare gällande killen och hennes bedrägerier? Han lär ju fortsätta!
Postad 04 December 2008 - 12:09
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Jag har blivit lurad av samme kille... Dead space i mitt fall också... 320 kr inkl frakt...
Han hette Johan Andersson i mitt fall. Mail med dålig svenska och mailadress [email protected].
Swedbank: clearingnummer: 8368-3 kontonummer: 973 308 904 0
Hatar att bli lurad bara för att man är dum nog att lita på folk. Någon som gått vidare gällande killen och hennes bedrägerier? Han lär ju fortsätta!
Ja hans "affärsidé" verkar ju fungera så varför skulle han sluta.
Postad 04 December 2008 - 12:45
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Har inte orkat polisanmäla honom, men måste nog ta tag i det, annars kan den där snubben bara sitta där på sitt feta arsle och bara håva in pengar, ###### pack är vad det är.. Hoppas att det "Blows up in his face" riktigt ordentligt till slut, antingen att han får dryyyygt straff och böter, +/alt. att nån får tag på han och knäcker lite ben i hans kropp och knackar ut lite tänder på fanskapet..
Postad 04 December 2008 - 14:40
vanka
-
vanka
-
Användare
-
-
207 inlägg
Skulle alla resonera som dig så skulle ju ingen få några omdömen... Nästan alla på Tradera kräver förskottsbetalning och då ska köparen alltid ha sitt omdöme först eftersom denne fullgör sina skyldigheter först.
Jag talade i egenskap av köpare iofs. Kanske borde påpekat det.
Postad 04 December 2008 - 16:15
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Har inte orkat polisanmäla honom, men måste nog ta tag i det, annars kan den där snubben bara sitta där på sitt feta arsle och bara håva in pengar, ###### pack är vad det är.. Hoppas att det "Blows up in his face" riktigt ordentligt till slut, antingen att han får dryyyygt straff och böter, +/alt. att nån får tag på han och knäcker lite ben i hans kropp och knackar ut lite tänder på fanskapet..
Vi är ju nu iaf tre stycken som blivit lurade av samme kille. Om vi anmäler alla tre borde vi kunna hävda och påvisa det systematiska i hans bedrägerier, att han inte bara lurat en person. Och han får svårare att hävda att de kommit bort i posten. Efter att vi gjort polisanmälan så får man ett K-nummer (nummer på polisanmälan). Mailar vi varandra detta K-nummer och sedan gör en tilläggsanmälan till polisen där vi anger de andra två K-nummer så får polisen lättare att lägga ihop anmälningarna och utreda dem tillsammans. I annat fall kommer troligtvis den lokala polisen aldrig få reda på att fler anmält samme kille. Eftersom det inte handlar om några stora pengar så kanske man inte ska hoppas på att få tillbaka dem, men vi ska iaf ställa till det lite för killen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|