Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TR400CXi - Varför låter dom inte bra?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 November 2008 - 17:02

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Jag har skaffat mig ett parJL TR400-CXi som jag fick till ett ganska bra pris, men jag tycker helt enkelt inte att dom låter som förväntat.

Jag kör dom på min huvudenhet som framsystem, som HU har jag en Alpine iDA-X300.

Det första intrycket var "Fan vad mjuk upphängning!" för upphängningen är verkligen slapp, men jag antar att det ska vara så. Men när jag spelar så låter det lite mysko på mellanregistret, det låter inte riktigt bra helt enkelt.

Jag måste ställa in filtret i HUn på 160hz för att det ska låta rimligt bra, men när jag höjer låter det som sagt lite myska samt med den slappa upphängningen så känns det nästan som om jag komme sjuta iväg konen om jag skaffar något starkare att driva de med.

Jag pratar alltså inte om några höga ljudnivåer utan tillräckligt låg nivå för att kunna prata normalt i bilen, jag upplevde absolut inte ljudet såhär med mina MDS Fanatic 4" utan de lät jämförbart bättre, vilket känns fel eftersom MDSarna kostade 100kr.

Någon som har någon ide på var felet kan ligga?
Behöver jag ett slutsteg? i så fall vilket? alltså budget.

Redigerat av Josasp, 26 November 2008 - 17:02.

Postad 26 November 2008 - 18:58

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
A) Montering
B ) Montering
C) Drivning
D) Inspelning.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 26 November 2008 - 18:58.

Postad 26 November 2008 - 20:01

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Kan det vara så enkelt som att dem helt enkelt inte låter bra för att dem inte är så bra????

JL gör bra grejer. Riktigt bra grejer t.o.m. Tyvärr så stämmer ju inte alla högtalare med vissa personer bara.
Alla tycker ju olika. Och bara för att en tillverkare är bra, så behöver dem ju inte alltid göra högtalare som låter toppen.

Är man missnöjd så är man. Jag hade ett par DLS reference 1070 högtalare ett tag som jag kom över billigt (995kr) nypris 1990kr. Jag tyckte det skulle bli så kul att få sätta in dem i bilen. Första intrycket var ganska vekt. Tänkte att efter flera timmars inspelning så kanske dem släpper lite. Tyvärr så gjorde dem aldrig det. Trots att dem har fått väldigt bra kritik överallt.

Så som sagt. Smaken är som baken. Är man missnöjd så är man. Bara att provlyssna sig fram till sina favoriter som gäller.

Om du har olika ljudlägen på huvudenheten så pröva dig fram där. Om du har en eq som du kan ställa kurvan på så testa dig fram där också.

Redigerat av sweddan, 26 November 2008 - 20:04.

Postad 26 November 2008 - 20:11

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Det låter helt klart som att du inte har tillräckligt med kräm att driva sakerna, alternativt kass montering eller felaktig inställning/inkoppling.

Ett vanligt problem med eftermarknadshögtalare är att de kräver mer effekt än du får ut av en stereo, ett slutsteg tycker jag är ett självklart val om inte tanken ifrån början var att ersätta trasiga högtalare för att kunna lyssna på radio påväg till jobbet. Sen kan du inte förvänta dig för mycket ifrån ett par 4".

Mvh Andreas

Postad 26 November 2008 - 20:31

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Tanken var faktiskt att kunna byta ut orginal 4" eftersom jag knappt kan montera högtalare någonstans fram i bilen.
Det är nämligen en Volvo 360 -82 och den modellen kan ha en tendens att ösa in vatten i dörrarna vid vissa regnförhållanden.

Nej inget att bara lyssna radio utan här är det äkta musiklyssning pågång :unsure:

Men kanske helt enkelt får prova mig fram med något steg och se om det blir bättre.
Annars så får jag kanske helt enkelt leva med att det inte var ett 100% bra köp.

Ska nämligen komplettera med en portad låda med en 15" Atomic och ett MTX Ths652 framsystem.
Dock så pga platsbrist (a-traktor) så ska jag montera tweeterna från mtx kittet fram och 6,5" i mellanväggen, hoppas det blir bra när den monteringen blir klar.

Men det är ju kallt som fan ute inget kul att bygga då ;)

Missta mig inte för en oseriös "Volvoraggare" bara för att jag har a-traktor, jag är raka motsatsen till volvoraggarna.
Det ska låta bra eller inget allts :D

Redigerat av Josasp, 26 November 2008 - 20:32.

Postad 26 November 2008 - 20:35

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Missta mig inte för en oseriös "Volvoraggare" bara för att jag har a-traktor, jag är raka motsatsen till volvoraggarna.
Det ska låta bra eller inget allts :unsure:

Spelar ingen roll, i allmänhetens ögon kommer du ändå vara en Volvoraggare, även om du vinner EMMA SQ, precis som att jag alltid kommer bli sedd som en Mercaraggare bara för att jag kör just en Mercedes

Postad 26 November 2008 - 20:42

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Spelar ingen roll, i allmänhetens ögon kommer du ändå vara en Volvoraggare, även om du vinner EMMA SQ, precis som att jag alltid kommer bli sedd som en Mercaraggare bara för att jag kör just en Mercedes

Visst är det förjävligt :unsure:

Undra vad jag ses som när jag kör min Vauxhall Viva HA Deluxe -64 A-traktor ;)

Postad 27 November 2008 - 01:11

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Störd lo-lifeunge? :)

Postad 27 November 2008 - 09:55

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Montering!
Det är med stor säkerhet monteringen samt hur högtalaren spelar i utrymmet den har.
Kontrollera att allt är inkopplat rätt. Känns nästan som att du skulle ha fasvänt mellanregistret.

Det kvittar om du sätter in högtalare för en tusenlapp eller en miljon kronor såvida inte högtalaren spelar i en anpassad dörr/i-bräda. Dämpa, täta, dämpa täta och det med rätt lådvolym.
Det är där många gör misstaget med bilar. De pular in förstklassiga högtalare i en dörr och blir missnöjda. Det är som att skruva ur elementen ur ett par svindyra HiFi-högtalare och bygga en ny låda av en glasskartong och bli missnöjd över att det inte låter bra... Du förstår :)

När du gett elementet bra förhållanden, då skall du som Andreas säger, skaffa slutsteg!

Upphängningen på många högtalare är slappa. Det är för att få bättre mellanregister. Pilla lite på diverse HiFi-högtalare så går trenden igen där.

Sedan ska man inte heller utesluta att man inte gillar alla högtalare till karaktären.
När du säger att du måste ställa in filtret på 160Hz. Vad menar du då?
Menar du HighPass eller att du höjer/sänker frekvensen på EQ?

TR400-CXi är ett litet element gjort för att spela mellanregister, inte midbas. Ställ ett HP-filter på runt 100hz.
Jag vet nte vad du använder för högtalare i övrigt men endast ett par 4" i brädan kommer låta klent. Dessutom så kanske inte högtalarna är inspelade. Vissa element kräver mycket inspelning.

Lycka till!

Postad 27 November 2008 - 10:54

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
De sitter monterade i orginal fästena som är en plastadapter som sitter orginal. Eftersom hålet är i en storlek som är något större än 4x6 så är det någon "Volvo specialare" så jag kan bara använda orginal adapter.

Högtalarna sitter framför dörren nere i väggen ungefär i knä/fotnivå så de sitter på ett ganska mysko sätt.

Slängde ihop en snabb bild i sketchup:
Postad bild

Kabeln är stenhård och det kräver kofot för att kunna montera högtalare där eftersom man knappt kan rubba på den, nästan bara koppar.

EDIT: Sen kör jag med HUn som det är nu och ja det är alltså HPn jag har på 160 för stegen är 80,120,160 och 160hz lät bäst. Sen kan jag inte göra något med EQn för då låter det bara sämre. Däremot har jag loudness på.

Redigerat av Josasp, 27 November 2008 - 10:58.

Postad 27 November 2008 - 13:26

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Sitter högtalaren i en plastadapter så blir det som det blir. Högtalaren måste sitta stadigt! Dessutom så har du ett ytterst svårtrocklat ställe att ha högtalaren på.

Där det står "Någon typ av öppen kanal", är det ett hål in till "lådan" som högtalaren spelar i? I så fall kommer du ha problem...

Jag vågar nog påstå att det inte är högtalarens fel, utan en kombination av drivning, placering och kanske rent av dålig kvalité på musikfilerna på iPoden.

Postad 27 November 2008 - 13:38

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Musik kvalité? APL(Lossless) och MP3@320, har en Classic 160gb så här ska musiken ta mycket plats :)

Japp det är hål rakt igenom både under och över, men vad tror du om att blåsa igen det med byggskumm?

Redigerat av Josasp, 27 November 2008 - 13:39.

Postad 27 November 2008 - 13:53

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0

Musik kvalité? APL(Lossless) och MP3@320, har en Classic 160gb så här ska musiken ta mycket plats :)

Japp det är hål rakt igenom både under och över, men vad tror du om att blåsa igen det med byggskumm?

Då bör det inte vara musiken du upplever som dålig åtminstone.

Om det är hål över och under högtalaren så har du ditt problem där!
Jag skulle försöka bygga ett stycke av plywood och sätta för hela sidan och på det viset täppa igen alla hål samtidigt som du får en stadig baffel till högtalaren. Sen får du ju kolla så inte hålen du eventuellt täpper igen har en viktig funktion.

Postad 27 November 2008 - 14:00

Josasp
  • Josasp
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Jo det står mellan det och stt täppa hålen med skum, men problemet med plywood är att jag måste fästa den på något sätt också :unsure:

Nej, bara kabelkanaler för jag tror det sticker ut fler "små hål" högre upp under instrumenteringen.
Det är som sagt lite knivigt ställa att montera på :)

Redigerat av Josasp, 27 November 2008 - 14:03.

Postad 27 November 2008 - 18:29

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Dämpmatta är ett hyfsat bra sätt att sätta igen hål på. exempelvis M1 ifrån BRL.

Postad 27 November 2008 - 19:51

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Med tanke på bil...., är det inte läge att bygga lite?
Blir sällan bra med den placeringen.
Dörrsidor finns på skroten om det inte blir bra första gången.
Som sagt, monteringen är A och O...
Kanske finns plats på/ i brädan? har bäst förutsättningar för bra ljud.
Sen komplettera med en 6" mid i dörren med regnmössa... :P , går faktiskt att lösa.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.