Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Diffusorer - Ett seriöst alternativ.

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 December 2008 - 19:28

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Jag ser att det nestan utelukkande fokuseras på absorbenter o.l.
Diffusorer är riktignok et dyrare alternativ, men meget aktuelt.
Två av mina aller beste oppgraderingar:

1.
Flytte sweetspot närmare högtalerna. Avstanden mellom sweetpot och högtalerna = avstanden mellam högtalerna.

2.
Montere opp Golden Horn-diffusorer från Svanå MiljöTeknik.
Postad bild

De små akustiske tiltak jag har gjort före har gitt små förbättringar, men diffusorna gjorde markant skillnad.
Fokus, detaljer, stereoperspektiv och holografi är sterkt förbättrad.
Ex:
Roger Waters - Three Wishes från Amused To Death:
Daman som pratar i början av låten var före litt til venster av venster högtaler.
Nu är hun ungefär en meter lengre ut til venster och 1.5 meter lengre frem. Hun är med andre ord nestan på linje med sweetspot, bare nogra meter lengre bort.
Hunden i sluttet av låten är bak meg til högre.

Ex 2:
Roger Waters - Too Much Rope från Amused To Death:
I början av låten kommer en sleda kjörande.
Före var dette hos meg bare en panorering från vesnter till höger og ut i väggen.
Nu kommer sleden ut i rommet og passerar mellom sweetpot og högtalaren og forsvinner langt ut til höger.

Vokal er nå bättre fokusert og musikere ör lettare å plassera. Detaljer kommer mycket bättre frem.

Jag sier på ingen måte att akustikken och ljudbildet är perfekt, men det er mycket forbättrad.

Anbefales!

Postad 06 December 2008 - 19:19

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Håller med, diffusorer är underskattade.

Akustik rent generellt är väldigt underskattat, men nu börjar det komma alternativ som passar bättre in i inredningen. Lägg en STOR del av slantarna på vettiga akustikjusteringar och ljud per krona kommer att bli betydligt högre.

Diffusorer sprider ut reflexer och jämnar ut frekvensgången så att det inte blir så påtagligt, och det är därför de gör nytta för ljudet. Allt ljud som studsar mot väggarna gör att det kommer från helt fel håll när de når våra öron, och således tappar ljudet fokus och perspektiv. Våra hörsel är helt fantastiska på att kompensera för dessa brister, men det faktum att ljudbilden försämras kvarstår om man inte arbetar med akustiken.

Postad 06 December 2008 - 19:27

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Intressant det där, vart kan man få tag på billiga saker för att prova och experimentera?

Har bara använt mig av lite absorbenter med MYCKET goda resultat

Thomas

Postad 07 December 2008 - 11:27

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Akustik rent generellt är väldigt underskattat, men nu börjar det komma alternativ som passar bättre in i inredningen. Lägg en STOR del av slantarna på vettiga akustikjusteringar och ljud per krona kommer att bli betydligt högre.

Kan bara hålla med, gjort en markant skillnad för mig med de relativt få akustikregleringar jag gjort. Har inte börjat med diffusorer än dock då både pengar o WAFen inte är på den nivån, men det blir när man skaffar ny lya framöver B)

Redigerat av bran, 07 December 2008 - 18:30.

Postad 07 December 2008 - 17:29

EngelholmAudio
  • EngelholmAudio
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Jag kan inte annat än hålla med talarna i denna tråd! Akustik och diffusion är viktigare än allt annat. Jag har svårt att njuta i rum som inte har genomtänkt akustikreglering...jag trivs numer dåligt i kraftigt absorberade rum. Diffusion är livet! :)

Postad 13 January 2009 - 22:40

pojka
  • pojka
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag är både ny och inte så utvecklad inom ljudvärlden men är väldig tintresserad att utveckla migsjälv! Kikade på AndreWerdenskrie... galleri och tyckter att diffusion (golden horn tror jag det är) ser både snyggt och intressant ut. Hur placerar man bäst materialet...bakom högtalarna? Hur mycket skulle det kosta att sätta upp mängden AndreWerdenskrie... har runt sin tv?

Postad 14 January 2009 - 10:40

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
AndreWerdenskrieg har ett vackert rum men det är så extremt kalt och odämpat att jag har svårt att tro att det har bra akustik. :)
Det måste väl vara bäst att ha en balans mellan dämpning och diffusion. Var sak på sin plats så att säga.

Redigerat av hassesolo, 14 January 2009 - 10:54.

Postad 14 January 2009 - 21:44

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Problemet med att sitta i en liksidig triangel (dvs. samma avstånd mellan högtalarna som från soffan till högtalarna) är att stereoöppningen blir hela 60° och väldigt få inspelningar är gjorda för det.
Mest optimalt anses 46° vara, vilket är när soffan står 1,8 gånger längden mellan högtalarna och högtalarna är invinklade. Så om avståndet mellan högtalarna är två meter ska soffan stå 3,6 meter ifrån högtalarnas mitt.
( 2 x 1,8 = 3,6 )

/Christopher

Postad 16 January 2009 - 13:00

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Problemet med att sitta i en liksidig triangel (dvs. samma avstånd mellan högtalarna som från soffan till högtalarna) är att stereoöppningen blir hela 60° och väldigt få inspelningar är gjorda för det.
Mest optimalt anses 46° vara, vilket är när soffan står 1,8 gånger längden mellan högtalarna och högtalarna är invinklade. Så om avståndet mellan högtalarna är två meter ska soffan stå 3,6 meter ifrån högtalarnas mitt.
( 2 x 1,8 = 3,6 )

/Christopher

Lite OT men jag måste göra en rättelse enligt vad jag har läst:

Avståndet c-c mellan högtalarna * 1,2 ger anståndet från centrum mellan högtalarna till sweet spot. T.ex. 2 x 1,2 = 2,4.
Då blir även vinkeln 46 gr.

/Heron

Postad 18 January 2009 - 21:55

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
okej. Men vem har rätt.. Det sista verkar ju stämma då det blir 46 grader..

hmm hur fan gör ni tecknet för grader??..

Postad 18 January 2009 - 22:55

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

okej. Men vem har rätt.. Det sista verkar ju stämma då det blir 46 grader..

hmm hur fan gör ni tecknet för grader??..

Alt 248 såklart. Det vet väll alla. :)

Alt codes

Postad 19 January 2009 - 23:06

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Jag är både ny och inte så utvecklad inom ljudvärlden men är väldig tintresserad att utveckla migsjälv! Kikade på AndreWerdenskrie... galleri och tyckter att diffusion (golden horn tror jag det är) ser både snyggt och intressant ut. Hur placerar man bäst materialet...bakom högtalarna? Hur mycket skulle det kosta att sätta upp mängden AndreWerdenskrie... har runt sin tv?

Man får noen til å holde et spegel inntil veggen og beveg det rundt. Der du kan se refleksjonene av högtalaren i spegelet bör en diffusor eller absorbet plasseres. Dette gjelder för sidevegger, bakvegger, himling, gulv, altså alle flater.
Pris får du hos www.diffusor.com

AndreWerdenskrieg har ett vackert rum men det är så extremt kalt och odämpat att jag har svårt att tro att det har bra akustik. :D
Det måste väl vara bäst att ha en balans mellan dämpning och diffusion. Var sak på sin plats så att säga.

Tack, hassesolo, men hva legger du i extremt kalt og udämpad? Og i forhold til hva då?

Mitt rom har absolut inte perfekt akustik, det sier seg selv. Dette är et hverdagsrom, inte et studio eller ett dedikert kino/Hifi-rom.
Jag har dog forsökt å forbedre akustikken på best mulig måte uten att ödelegge hverdagsrum-atmosfären, noe jeg synes jeg har klart godt. Forelöpig har jag absorbenter i försterefleksjon på sideveggen og diffusorer i førsterefleksjon bak högtalarne og har også et kraftig draperi bak sweetspot ved behov.
Jag har et teppe på gulvet i försterefleksjon och selv om dette dämpar minimalt, så gjör det ihvertfall noe.
Kraftige absorbenter skall inn och plasseres nede bak högtalerna for att ta stramma opp bassen ytterligere.
Flere diffusorer skal også inn.
De tiltak jeg har gjort för att forbättra akustikken har gjort veldig mycket for ljudet, spesielt diffusorna.

( 2 x 1,8 = 3,6 )

/Christopher

Att sitte 3.6 meter fra högtalerne er helt uaktuelt för meg da dette medförer at man hörer mere av rommet enn man gjör av högtalerna, ergo man sliter med mere refleksjoner, decay etc. Jeg har testet og kommet frem til hvilken avstand jeg foretrekker og denne avstanden låter uten tvil best i mine örer.
Jeg har brukt mättningsinstrumenter, Kalibrerings-CD-er och selvfölgelig mine örer för att hitta best plassering.

... och väldigt få inspelningar är gjorda för det.

Mener du at i et innspillingsstudio eller et mastringsstudio, så sittar man 1.8 ganger lengden mellom högtalerne när man mikser et album? Det er ihvertfall inte min erfaring fra over 20 år som musiker.

Redigerat av AndreWerdenskrieg, 20 January 2009 - 09:31.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.