Jag är både ny och inte så utvecklad inom ljudvärlden men är väldig tintresserad att utveckla migsjälv! Kikade på AndreWerdenskrie... galleri och tyckter att diffusion (golden horn tror jag det är) ser både snyggt och intressant ut. Hur placerar man bäst materialet...bakom högtalarna? Hur mycket skulle det kosta att sätta upp mängden AndreWerdenskrie... har runt sin tv?
Man får noen til å holde et spegel inntil veggen og beveg det rundt. Der du kan se refleksjonene av högtalaren i spegelet bör en diffusor eller absorbet plasseres. Dette gjelder för sidevegger, bakvegger, himling, gulv, altså alle flater.
Pris får du hos www.diffusor.com
AndreWerdenskrieg har ett vackert rum men det är så extremt kalt och odämpat att jag har svårt att tro att det har bra akustik. 
Det måste väl vara bäst att ha en balans mellan dämpning och diffusion. Var sak på sin plats så att säga.
Tack, hassesolo, men hva legger du i extremt kalt og udämpad? Og i forhold til hva då?
Mitt rom har absolut inte perfekt akustik, det sier seg selv. Dette är et hverdagsrom, inte et studio eller ett dedikert kino/Hifi-rom.
Jag har dog forsökt å forbedre akustikken på best mulig måte uten att ödelegge hverdagsrum-atmosfären, noe jeg synes jeg har klart godt. Forelöpig har jag absorbenter i försterefleksjon på sideveggen og diffusorer i førsterefleksjon bak högtalarne og har også et kraftig draperi bak sweetspot ved behov.
Jag har et teppe på gulvet i försterefleksjon och selv om dette dämpar minimalt, så gjör det ihvertfall noe.
Kraftige absorbenter skall inn och plasseres nede bak högtalerna for att ta stramma opp bassen ytterligere.
Flere diffusorer skal også inn.
De tiltak jeg har gjort för att forbättra akustikken har gjort veldig mycket for ljudet, spesielt diffusorna.
Problemet med att sitta i en liksidig triangel (dvs. samma avstånd mellan högtalarna som från soffan till högtalarna) är att stereoöppningen blir hela 60° och väldigt få inspelningar är gjorda för det.
Mest optimalt anses 46° vara, vilket är när soffan står 1,8 gånger längden mellan högtalarna och högtalarna är invinklade. Så om avståndet mellan högtalarna är två meter ska soffan stå 3,6 meter ifrån högtalarnas mitt.
( 2 x 1,8 = 3,6 )
/Christopher
Att sitte 3.6 meter fra högtalerne er helt uaktuelt för meg da dette medförer at man hörer mere av rommet enn man gjör av högtalerna, ergo man sliter med mere refleksjoner, decay etc. Jeg har testet og kommet frem til hvilken avstand jeg foretrekker og denne avstanden låter uten tvil best i mine örer.
Jeg har brukt mättningsinstrumenter, Kalibrerings-CD-er och selvfölgelig mine örer för att hitta best plassering.
... och väldigt få inspelningar är gjorda för det.
Mener du at i et innspillingsstudio eller et mastringsstudio, så sittar man 1.8 ganger lengden mellom högtalerne när man mikser et album? Det er ihvertfall inte min erfaring fra over 20 år som musiker.
Redigerat av AndreWerdenskrieg, 20 January 2009 - 09:31.