2.0 elr 5.0
29 svar till detta ämne
Postad 23 December 2008 - 18:27
fegga
-
fegga
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Jag ska köpa nya högtalare och om ni har sett mig tidigare så börjar ni säkert tröttna på mina trådar xD Mitt rum är ganska litet, på 12-13 kvm. Vad tycker ni passar bäst? Men hursomhelst. Det står emellan ett 5.0 paket (som kan bli 5.1 senare) med Dynavoice M65, det kommer se ut ungefär såhär.  Centerplaceringen blir lite halvnajs som ni ser, och får man okej ljud från surroundhögtalarna när de sitter sådär och man ska sitta i sängen å kolla ungefär? Andra alternativet är ett par Proson Reality 63 MK2. Ser ut ungefär såhär.  Båda lösningarna kostar ca 3000. Proson högtalarna är väll bättre har jag förstått men är det någon mening i mitt lilla rum? Jag kommer nog lyssna mest på musik, men vill ha häftigt filmljud också, med HD bild på tv'n. Vad säger ni?
Postad 23 December 2008 - 18:32
Se_BBB_e
-
Se_BBB_e
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Centerplaceringen blir lite halvnajs som ni ser, och får man okej ljud från surroundhögtalarna när de sitter sådär och man ska sitta i sängen å kolla ungefär?
Det blir nog ok, men du får rikta surrounderna ner lite mer mot där man sitter. Jag hade kört på M-65-paketet om jag var du.
Postad 23 December 2008 - 18:50
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Tycker också du ska köra på M-65 paketet.
Postad 24 December 2008 - 11:56
fegga
-
fegga
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Okej, då är det spikat då 
Hur gör jag med centern, jag funderar på att köpa en lite större TV också, kan centern stå på den svarta hyllan bredvid tex? Eller tappar man mycket av ljudet då?
Postad 24 December 2008 - 12:05
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Fixa en liten hylla ovanför din tv.
Postad 24 December 2008 - 13:17
fegga
-
fegga
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Mjo får se  Annars kan den nog stå under om det inte blir för högt att titta så, för se sen.
Tack för alla tipsen och God Jul!
Postad 28 December 2008 - 00:49
cygnes
-
cygnes
-
Användare
-
-
219 inlägg
2kanal vinner alltid
Postad 28 December 2008 - 00:53
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
2kanal vinner alltid 
Inte om man tänkt se på film.
Postad 28 December 2008 - 01:41
fegga
-
fegga
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Nej alltså det kommer ju bli mycket musik, men jag undrar om de andra högtalarna lixom, "gör sig något" i mitt lilla rum, eller om Dynavoice duger gott och väl? Enda e väll att Proson sakerna har banddiskanter och det är bättre och köpa riktigt bra grejjer direkt xD
Ursäkta min stavning och meningsbyggnad å allt.
Redigerat av fegga, 28 December 2008 - 01:42.
Postad 28 December 2008 - 14:31
cygnes
-
cygnes
-
Användare
-
-
219 inlägg
banddiskater är ju inte sämre än "vanliga" snarare tvårt om men mycket av en smaksak.
i ett litet rum hade jag valt ett par (1par) fina stativare tex monitor audio br2 men vill man ha dom på golvet finns ju br5 sen finns det ju en uppsjö med modeller och fabrikat lyssna runt lite vad du gillar. i mitt sovrum c:a 12kv kör jag med br1 det räcker långt där, hade dom som bakisar i vardagsrummet förut
Postad 28 December 2008 - 19:18
fegga
-
fegga
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Nej jag menade att banddiskantera antagligen är mer detaljerade.
Och det är det jag menar, stativ skulle duga fint egentligen men jag vill ha ett par golvare och då är ju grejjen, är det värt att köpa de finare Proson högtalarna i mitt lilla rum? För 5.1 system skulle vara najs med och Dynavoice tror jag duger med, ja menar är det värt att offra 5.1 för Proson om det ändå inte kanske blir så stor skillnad pga mitt rum?
Postad 30 December 2008 - 01:47
fegga
-
fegga
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Jag har nu bestämt mig för M65 paketet  Har tänkt komplettera med en sub lite senare också, en sådan här:
För en 8-tummare gör ingen större skillnad eller? Bättre att satsa på en tio? Hursomhelst så kommer jag då få utrymmesproblem eftersom den kommer bli för hög för att ställa under bordet där jag har plats, är det då möjligt att lägga den ner såhär:  Utan att subben tar skada eller att ljudet blir fel?
Postad 30 December 2008 - 09:34
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Suben är rätt känslig att placera, oftast blir det bättre ljud där 'bordet' inte alls passar i bilden om du förstår vad jag menar.
Audio Pro föredrar man själv...
Postad 30 December 2008 - 13:04
fegga
-
fegga
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Suben är rätt känslig att placera, oftast blir det bättre ljud där 'bordet' inte alls passar i bilden om du förstår vad jag menar.
Audio Pro föredrar man själv...
Nae, jag förstår inte riktigt  Men att lägga den ner så är alltså ingen bra lösning?
Postad 07 January 2009 - 18:25
cygnes
-
cygnes
-
Användare
-
-
219 inlägg
placeringinen i rummet snarare. men det är bara att prova. släll subben där du ska sitta och lyssna sen kryper du runt och lyssnar efter golvet, där det "låter mest bas" är bra ställen att sedan prova att ställa den på. 8" räcker nog gott i det rummet men tappar du inte en massa saker som högnivåingång, helt klart att föredra om du ska köra den på 2kanal nån gång i framtiden.
Jag skulle nog ha provat utan subba i och med att rummet är så litet visst så låter det bättre om film med subba men rummet är litet och du ska klämma in golvare fram då skulle jag ha hoppat den till en början lägg pengar på fronthögtalare, och förstärkare, dvd:n är viktig men den byter man oftare och då kan man uppgradera.
centern tycker jag är superenkelt att välja , man tar den som hör till och rekommenderas av tillverkaren det är alltid bäst om du inte lägger jättemycket tid på att välja ut en och troligtvis väljer du ändå den som hör till, helt enkelt för att den är byggd för att funka.
min rekommendation, att räkna ihop vad en finfin 2kanalsanläggning med dvd och ett par bra stativare med 6,5" basar kostar kvarstår fortfarande.
jag ger några exempel du skulle kunna titta på i så fall:
Förstärkare:
harman/kardon HK-980
Marantz PM-4001
Pioneer A-A6-J
Rotel RA-05
DVD:
köp samma märke som förstärkaren
Högtalare:
Monitor Audio Bronze BR-2
KEF IQ30
Tangent Clarity 4
Redigerat av cygnes, 07 January 2009 - 18:41.
Postad 07 January 2009 - 18:51
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Ser onekligen ut att vara väl overkill i detta rum? Borde inte 5st satteliter och en sub vara en 10x bättre lösning? Jag tror det. Du kommer ju att få enorma refkeltionsproblem som gör att hela rummet kommer att självsvänga. Nåja det kanske upplevs coolt ett par gånger men efter ett tag blir du säkerligen less på skiten.
Postad 07 January 2009 - 20:40
fegga
-
fegga
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Ser onekligen ut att vara väl overkill i detta rum? Borde inte 5st satteliter och en sub vara en 10x bättre lösning? Jag tror det. Du kommer ju att få enorma refkeltionsproblem som gör att hela rummet kommer att självsvänga. Nåja det kanske upplevs coolt ett par gånger men efter ett tag blir du säkerligen less på skiten.
Jo, det säger min pappa med. Men jag har ett datorsystem med 5 satteliter och en bas med två 6,5 tums element i nu. Det är inget jättedåligt datorsystem, kostade nog ca 2500 spänn minst när vi köpte det men det duger inte, tydligt hängmatteljud i det. Till film är det väll ok men inte till musik. Jag tror jag har bestämt mig nu. Det blir nog Definition om jag får tag på Ek utförande, annars blir jag fundersam igen. Antingen Definition paket med center och dessa små surrar i hörnen
Eller M65 frontar och center och de surrarna. Jag kan inte ha de stora i hörnen har jag kommit på för det blir onödigt och för stort. Känns inte bra att ha 7 kg högtalare över huvudet när jag sover heller. Det som ska driva detta är en Sony STR-DG510
vilket kan vara lite klent kanske men jag tror det duger. Som DVD/CD spelare är det en Cambridge DVD86
. Den är lite halvkass med men den duger säkerligen sålänge. Jag har ingen vidare budget. Kan kanske med lite tur snacka till mig pappas Yamaha RX-V557 men det är inte säkert. En sub blir ett senare köp, det tar jag sen. Om det behövs. Jag har tänkt köpa två Definition då jag tror de passar bättre i mitt rum och jag vill komma ifrån hängmatte ljudet lite, sen får vi se om jag behöver uppgradera till 5.0, det kostar då bara 1600 ungefär så det kan jag spara ihop till igen. Eller så blir det M65 + center + comet för samma pris iallafall, jag blir säkert nöjd ändå. Jag har inget vidare musikljud nu som sagt.
Redigerat av fegga, 07 January 2009 - 20:46.
Postad 07 January 2009 - 21:08
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Hmmmm. Nu skall man kanske inte göra den liknelsen.  Det finns riktigt vettiga 5.1 system... Men det är bara mina 2cent.
Postad 07 January 2009 - 21:13
fegga
-
fegga
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Hmmmm. Nu skall man kanske inte göra den liknelsen. Det finns riktigt vettiga 5.1 system... Men det är bara mina 2cent.
Jo, jag vet. Men jag vill ha bra 2kanalsljud med eftersom jag ska lyssna på mycket musik. Då vill jag ha fullregisterhögtalare där fram och inte två små satteliter som stöds av en sub. Det blir säkert bra ljud men de är i första hand gjorda för film som jag förstår det, och det kommer inte vara min huvudanvändning. 70% musik 30% film ungefär.
Postad 07 January 2009 - 21:17
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Jo, jag vet. Men jag vill ha bra 2kanalsljud med eftersom jag ska lyssna på mycket musik. Då vill jag ha fullregisterhögtalare där fram och inte två små satteliter som stöds av en sub. Det blir säkert bra ljud men de är i första hand gjorda för film som jag förstår det, och det kommer inte vara min huvudanvändning. 70% musik 30% film ungefär.
Det Finns ju mindre högtalare med som ger bra stereoljud. Betänk att du endast har en skrubb att spela i...M65 vill säkerligen ha 20m2 minimum för att inte bli alldeles bumliga och dova i ljudet. Man kan inte fuska med fysiken vettja. Naturlagarna gäller ju alla så vitt jag lärt mig.
Postad 07 January 2009 - 21:26
fegga
-
fegga
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Nej jag är orolig för att de blir för bumliga, drar man på med mina högtalare som jag har nu så låter det förjävligt, diskanten skriker och basen får hela rummet att bara vibrera, mellanregistret ser man inte mycket av. Men jag gillar ändå när det e fysiskt ljud, när det slår till en i magen. Och därför vill jag ha golvare som är lite mer baskapabla än stativare. Jag skulle nog inte störa mig på att det kan låta instängt eftersom jag är typ motsatsen till audiofil. Definition blir nog perfekta skulle jag tro.
Postad 07 January 2009 - 21:33
Se_BBB_e
-
Se_BBB_e
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Definition ger inte särskilt fysiskt ljud iaf.. Jag tror nog inte det är nåt större problem med M-65 i det där rummet iofs.. det bör funka ok. Det bästa valet om du ska spela så pass mycket musik tycker jag är ett par golvare (plus satelliter och center till film då). Så gå på M-65-paketet tycker jag!
Postad 07 January 2009 - 21:35
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Tittade lite i ditt album och förstår att du är desperat på att uppgradera... hehe.
Kör ditt race för att man vet ju att ljud tenderar ta sin lilla tid att lära sig.
Postad 07 January 2009 - 21:45
fegga
-
fegga
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Tack för alla svar allihopa  Riktigt trevligt forum detta alltså
Och ja, jag behöver uppgradera  Jag gör såhär:
Får jag ta på ett par Definition DF-5 i Ek till ett bra pris så köper jag dom. Om inte så skiter jag i det och beställer ett M65 paket och blir görnöjd i guess  Bara jag inte får något papperselement som jag läst om, och massa fraktskador. Duger dedär små surrarna som surrar tror ni?
Väldigt dum fråga men jag försöker iaf: Dedär microsystemet som ni ser på bilden, de högtalarna som är med där. De skulle duga finfint som surrar enligt mig, ett JVC system som ja fick för ett jäklans massa år sedan och kostade kanske 1000, 1500 ungefär. Låter Comet ungefär så bra? Inget superburkljud i dom? (Skratta gärna åt frågan men försöka duger  )
Postad 07 January 2009 - 22:12
Se_BBB_e
-
Se_BBB_e
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Som jag har förstått det så har din JVC inga diskanter, utan bara ett enda element? I så fall tror jag nog att Comet låtar klarare nämligen.. Fast nu har jag inte lyssnat på varken eller så jag rör mig på lite tunn is.. Comet funkar nog ok som surrar iaf. Tänk på att om du ska ha en center så köp den som matchar dina frontare! Annars blir det inget bra.
Postad 07 January 2009 - 22:27
fegga
-
fegga
-
Amatör
-
-
94 inlägg
 Billigt och bra, nått jag bör ändra på? Eller lägga till?  Återigen tack för så många svar  EDIT: Visst ja, väggfästen, aa förutom det. Dessa duger till kometerna va?  Vill kunna vinkla dem neråt.
Redigerat av fegga, 07 January 2009 - 22:32.
Postad 07 January 2009 - 22:31
Se_BBB_e
-
Se_BBB_e
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Billigt och bra, nått jag bör ändra på? Eller lägga till?
Återigen tack för så många svar
EDIT: Visst ja, väggfästen, aa förutom det. Dessa duger till kometerna va? 
Det blir kanske lite trixigt med tanke på att de är gjorda i plast och det inte går att skruva fast några fästen på dem.. http://www.fynda.se/....php?prodid=781Dessa passar men jag vet inte hur mycket man kan vinkla dem :/ En annan sak.. Om du skippar banapluggarna som är helt onödigt ändå, så kostar S-5or istället för comet bara 200 kr mer. Det kanske det är värt? Om du gör det så är det JWS väggfäste som du länkade till som gäller. EDIT: Det verkar som om ditt paket blir 50 kr billigare om man klickar på "Bygg din egen hembio" Valda produkter: Fronthögtalare: Dynavoice Challenger M-65(Black Oak) Centerhögtalare: Dynavoice Challenger C-5(Black Oak) Surroundhögtalare: Dynavoice Comet C-1(Svart) Frontkablar: Jentech Sky 0,75 mm2(Vit) (20 m) Banankontakter: Proson Bananplugg 4-pack(Black Chrome) ( paket) Ordinarie Pris: 3445 kr Paketpris: 2940 kr (Allt skickas fraktfritt!) (Vikt: cirka 69 kg)
Redigerat av Se_BBB_e, 07 January 2009 - 22:36.
Postad 07 January 2009 - 22:40
fegga
-
fegga
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Hmm ja alltså. Det är det kanske xD Men de blir så stora tänkte jag, enbart det. Inte så mycket priset egentligen. Kommer ju ha dom över sängen som sagt. Inte för att de kommer ramla ner, men om man sitter mot väggen, så vil jag ju höra sourundljudet bra. Kanske ska sätta dom rätt ner mot mig, blir kanske bäst. Men dedär JWS? Det finns ju skruvhål på baksidan av Komterna, de passar där tror jag.
Postad 08 January 2009 - 22:43
Se_BBB_e
-
Se_BBB_e
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Hmm ja alltså. Det är det kanske xD Men de blir så stora tänkte jag, enbart det. Inte så mycket priset egentligen. Kommer ju ha dom över sängen som sagt. Inte för att de kommer ramla ner, men om man sitter mot väggen, så vil jag ju höra sourundljudet bra. Kanske ska sätta dom rätt ner mot mig, blir kanske bäst. Men dedär JWS? Det finns ju skruvhål på baksidan av Komterna, de passar där tror jag.
Njä, det finns bara ett nyckelhålsfäste så det blir nog inte så bra.. Det alternativet jag länkade till skruvar man i på undersidan sen sitter högtalaren perfekt och kan inte lossna. Satte upp mina egna S-5or idag förresten och kan säga att jag INTE skulle vilja ha såna ovanför sängen.. Väggfästet sviktade olycksbådande när man släppte dem. Hade fan inte kunnat sova XD
Postad 08 January 2009 - 22:55
fegga
-
fegga
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Nae jag skippar S5'orna
Men finns det ett hål undetill alltså? Det verkar så eftersom Fynda länkar till dom. Enda nu e att jag vill kunna vrida dom neråt, sen köper jag dom
EDIT: Har sett på lite biler nu att det går, ser ut att finnas ett spår för det  Då verkar allt vara klart då
Redigerat av fegga, 08 January 2009 - 22:59.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|