Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

vilken kamera

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 December 2008 - 00:10

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
hej alla! ska köpa mig en systemkamera å är helt nybörjare. kameran ska användas till porträtt på djur å människor och bilar. samt en del svartvitt. men ska kunna ta lite landskap m.m. har funderat lite på nikon D60, D80 samt Sony A300. får inte va allt för dyrt för som sagt ska juh bli en första kamera men man är även kräsen på bilderna ska bli bra.

tacksam för svar

mvh

Postad 25 December 2008 - 01:00

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
D80 eller A300 blir mitt givna svar.. Inte D60..

Postad 25 December 2008 - 10:49

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
A200 eller A300. Då du är intresserad av landskap så kan jag faktiskt rekommendera A350 om du har råd.

Postad 25 December 2008 - 11:10

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
tack tack. ska åka å kolla på d80 och a300 å känna lite på dom. så får man se va de blir.. som de ser ut just nu så verkar dom va ganska lika när de just gäller bilderna men får se vilken som e bäst att hålla o m.m

tack alla

Postad 25 December 2008 - 11:40

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Valet av kamera påverkar inte bildern så mycket, däremot så är många kitobjektiv som följer med kameran inte de bästa. Så det kan vara bra att titta på alternativ till kitobjektiven redan från början om man vill ha bästa möjliga bildkvalitet. Eller satsa på ett bättre/dyrare kitobjektiv hos de tillverkare som erbjuder det.

Jag skulle tex rekommendera Pentax k200D med objektivet DA 16-45/4 som ger väldigt hög bildkvalitet.

Postad 25 December 2008 - 14:42

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

tack tack. ska åka å kolla på d80 och a300 å känna lite på dom. så får man se va de blir.. som de ser ut just nu så verkar dom va ganska lika när de just gäller bilderna men får se vilken som e bäst att hålla o m.m

tack alla

Skrev lite om detta angående att klämma o hålla kamror på annat forum.. Kopierar in det här då det kan passa här också som lite tips inför klämmandet..Det är liksom inte "bara" stå i femton sek i en on off o ha två händer och sedan tro man valt rätt.. Så anser då inte jag i alla fall. Men jag tror dom flesta TROR att det är så man klämmer o känner och sedan vet vad som passar bäst..

För övrigt så skulle jag säga att själva balansen i A300 och D80 är ungefärligt lika i mina händer... Dom har en liknande egenvikt dessutom.. Så trotts D80 har ett litet snäpp bättre storlek anser jag för min smak så går båda kamrorna rätt jämt upp i kläm o känn feelingen för min del... Men D80 har ett plus i kanten för sin större storlek på huset...Medans sedan den har minus i kanten för att stabiliseringen inte sitter i huset...

Men jag hade gärna haft det större huset även i min A300á. OCH stabiliseringen då givet.. iMen jag vet dom flesta gillar "lagom" storlek på husen..Och en del anser även A300 för stor...

Så vilket som är mest rätt finns nog inte.. Däremot finns det "rätt balans" då det gäller själva greppet i förhållande till fotande och hur det sker i praktiken.. Och i förhållande till optik..

För det är redan en stor skillnad att bara ha ett litet plastigt kitobjektiv på mot ett tyngre riktigare objektiv... Eller ett telezoom.. Tycker jag skall också sägas..

jaja Så här skrev jag.. Och kanske finns något lite att ta med i klämmningen samt utvärderingen..

Mvh

Mina tankar om klämma kamror...

Den mest rätta kameran är den som har lite tyngd för balansens skull då man senare monterar tyngre ofta även längre optik...Då blir ett något "stabbigare" hus stabilare anser jag..

Samt den kameran som man kan ta enhandsbilder med minst problem..!!

För man anar inte då man klämmer och kanske är mindre erfaren att fota hur ändå ofta man står med kameran i en hand och skymmer starkt sidoljus.. Speciellt dagar med ofta mycket starka solstrålar eller sidoblänk av olika slag..och givetvis står man utan ljusskyddet är rättvänt.. eller trotts man har det på ändå måste skymma lite till med ena handen.. Detta sker faktiskt oftare än man tror så snart man insett sidoljusets inverkan på bildkvalitet..

Jag personligen glömmer ofta den parametern ännu i min utvekling. Men jag glömmer detta inte då jag provklämmer kameror.. Aldrig..

Dessa två kläm-parametrar är givetvis oerhört olika från mäniska till mäniska vilket man anser passar sina händer bäst...

Medans en bra mall kan vara att just ta nivåer över startkamrorna och testa hur dom känns i greppen... Dom är ofta gjorda för att ha bra / bättre balans mm.. Oavsett händerna då.. Utan mer för just balansen skall bli bättre...Klara tyngre optikval tex..

Så kläm på sådana.. Sedan på startsegmentens kameror.. Och försök få feelingen vilken av startkamrorna som behåller mest av feelingen ifrån dom högre seriernas kameror..Ingen har feelingen kvar tycker jag. medans några utmärker sig att ha kvar ändå liite feeling av stabbilitet samt balans..

Be folk/säljarna montera tyngre/längre optik och gör samma fototestande hur enhandsgreppet sitter.. Samt balansen /stabliteten sitter.......

Jag har gjort detta och gör detta fortfarande eftersom jag undan för undan besöker kamerabutiker och klämmer så fort man har möjlighet..

Så håller man sig lite uppdaterad också och grottar inte in sig med sin egen kamera eller sitt eget märke enbart..

Jag är ju den otrogna typen av kund inom alla saker . Därför som så fort annat märke eller eget har något bättre som är inom räckhåll ekonomiskt sett så byter jag...Sedan får märket vara vikket som helst..

Så eftersom du skall gå vidare till avdelningen kläm o känn så hoppas jag kanske något av mitt sätt att klämma o känna kan passa in för dig..

jag tror nämligen du kommer så snart du börjat låta säljarna göra sitt jobb att serva dig med optikmonternde osv så du känner vad jag talar om här då jag talar om balans mm..

Att bara stå med två händer i en butik ger inget alls sedan i hur kameran skall aggera ute..

Sedan en sak.. En sak man alltid glömmer tror jag.. Enhandsbärandet.. Alla gånnger kameran hänger där i högerhanden i stort sett rakt ner.. med remmen lindad lite runt så den inte släpar i marken..

Glöm inte bort även känna detta "promenadgreppet" som så ofta används då man går runt på mässor.. Utställningar och tittar letar vinklar mm mm...

Där skall kameran hänga i fingertopparna stabilt utan ramla ur greppet eller glida.. Då tappar man lätt sin kamera senare i verkliga användandet. Eller kan inte med bekvämlighet släpa runt klossen som trotts allt alla systemare är lite granna..

Hehe. Det sista låter kanske lite knäppt.. men det är faktiskt i brukandet på mässor mm så pass ofta man bär sin kamera på så sätt så att söka även det bästa greppet för denna typ av bärande är absolut inte fel att ta upp..Samt sitter ihop med enhandsfotandet också..

Jag tycker tyvärr erfarnare fotografer samt tidningar för sällan eller vad jag sett aldrig tar upp just vad mer exakt man bör kolla med grepp.. Utan man säger bara "kläm .. och den som känns bäst är bäst"..

Detta är inte sant helt enkelt anser jag... Den som känns bäst med olika optiker samt vid olika typer av fotande samt med olika bäranden mellan vinkelbyten mm utan kameran känns otyplig eller bänlig är bäst..

inte den som på siba fastsatt i en sladd så man inte ens får grepp om kameran fast man håller i två händer...Vilket är så en eoerfarnare klämmer då dom ju inte har en susning om hur dom senare kommer använda sin kamera.. Vilket erfarnare som skriver borde ofta just beskriva tydligare..

Ett tips för blaskorna kanske att börja skriva köptips hur man bör utprova ämnet "känns bäst vid klämmande inför köp!...Hehe..

Så pressa säljarna att göra sitt jobb ordentligt..

Där var liiite tankar runt kläm o känn som jag brukar ha som grund..

Hoopas något kanske kan ge dig hjälkp inför ditt val..

Viket kan bli exakt vad som helst. även en Nikon D60.
VI har som sagt helt olika feelings för saker som detta..Vi mäniskor är ju fysiskt olika skapade också.. Så för min del passar Sonys startserie bäst.. medans för dig kanske något annat..Pentac ev.. Olympus.. Canon.. Detta märker du...

men försök ta in lite av metodik i ditt klämmande och inte enbart tvåhandsgreppet som oftast folk använder..Då kommer du garanterat senare också ha mer glädje av den kamera du till sist anser passar dina händer bäst..

Mvh
Tobbe.

Postad 25 December 2008 - 17:03

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
ja tackar så mycket för alla svar=) läste i ett annat forum de du skrev=) men om man köper en D80 så måste ja juh ha objektiv med stabilisering i för de ska bli bra inomhus om ja fatta rätt.. men med A300 så kan ja köpa lite billigare objektiv.. har ja rätt elle e ja ute å cyklar helt.. och vad för objektiv ska man ha när man tar ex porträtt å närbilder. räcker de objektivet som e med till att börja med?

mvh

Postad 25 December 2008 - 18:02

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Lönar sig sällan att köpa billiga objektiv!!
Fast de beror på vad som är "billigt" för dig! Begagnat kan du komma lätt undan med!

Redigerat av Ponisch, 25 December 2008 - 18:02.

Postad 25 December 2008 - 18:05

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0

ja tackar så mycket för alla svar=) läste i ett annat forum de du skrev=) men om man köper en D80 så måste ja juh ha objektiv med stabilisering i för de ska bli bra inomhus om ja fatta rätt.. men med A300 så kan ja köpa lite billigare objektiv.. har ja rätt elle e ja ute å cyklar helt.. och vad för objektiv ska man ha när man tar ex porträtt å närbilder. räcker de objektivet som e med till att börja med?

mvh

En stor fördel imo med Sony är att du får bildstabilisering i huset, objetiven får bildstabilisering på köpet. Ditt standarobjektiv, det du får till kommer att räcka länge för dig, du kan ta bra macro med det och även inomhusbilder. De flesta av oss här har ersatt vårt kitobjektiv med ett ljusstarkare, F2.8 eller bättre. men det är ett senare problem imo.

Postad 25 December 2008 - 19:55

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
de ja mena med att man kan köpa lite billigare objektiv när man inte behöver bildstabilisering i de.. då får man ju ner priset på ett bra objektiv i framtiden sen..

men så ja ska gå på kännslan å prova d80 elle a300 för dom tar lika bra bilder?
de är väl bra kamrer som man klarar sig längre än ett år?

vad är bäst att ha bildstabiliseringen i objektivet elle i huset?

Postad 25 December 2008 - 20:29

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

de ja mena med att man kan köpa lite billigare objektiv när man inte behöver bildstabilisering i de.. då får man ju ner priset på ett bra objektiv i framtiden sen..

men så ja ska gå på kännslan å prova d80 elle a300 för dom tar lika bra bilder?
de är väl bra kamrer som man klarar sig längre än ett år?

Huvudsaken är att man har stabiliseringen..

och.

Kitoptiken är absolut helt ok att fota med som start oavsett märken... Dessutom hävdar jag det kan vara bra att lära sig fota med optik som gör man måste ta hänsyn till ljus mm lite mera.. Sedan då man ev byter till ljuskänsligare optik har man lite på fötterna som grund...

Och.

Lika bra bilder?.. Ja.. Och beroende på din egen lärotakt så går dom båda att växa med länge..

Asså.. Det är två olika kameror med olika för o nackdelar... Fördel D80. större sökare och lite större hus..... I huvudsak.. Mindre antal valbara optiker med stabilisering. och väldigt dåligt med tredjeparts därmed..

Fördel A300. den grymma live viewen..stabiliseringen i huset så all optik är stabiliseriad beg eller ny. Samt det finns mer optik därmed ..Eftersom all som finns blir stabiliserad. via funktionen sitter i huset...

Så fördelar och nackdelar hit o dit..Bildmässigt så är dom nog relativt likvärdiga.. Sedan är smaken olika.. Jag föredrar Sonys bildtyp oftast än Nikons.. Nästa har tvärt om feelings...

För min personliga del så är stabiliseringen i huset absolut avgörande plus för min del.. Jag har varken lust eller framförallt råd med trassla med optik där man måste ha en sanslös koll på den för att få funktionerna jag förväntar mig av en kamera år snart 2009 skall bara finnas där...

Därav är Pentax samt Sony mina självklara val... men hade jag obegränsat med stålar så sådant inte spelar roll kunde man skita i märke och handla dyraste för det är ballast...Dyrast och mest grejor vinner... :)

Redigerat av mayro, 25 December 2008 - 20:47.

Postad 25 December 2008 - 20:37

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0

De tvistas om detta än idag, spelar ingen roll imo, huvudsaken är att du får bildstabilisering
Föredelen med det i huset är: Oavsett objektiv, får du alltid bildstabilisering, gamla som nya. Fördelen med det i objektivet: Sökarbilden blir stabiliserad.

Postad 25 December 2008 - 20:49

Unregistered50b17ac7
  • Unregistered50b17ac7
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Varför inte en Nikon D40 med kitobjektivet, 2990 nu på rean. En perfekt kamera att lära sig fota med, sen när du byter upp dig kan du ge den till morsan din :)

/björn

Postad 26 December 2008 - 14:19

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
det blev en pentax k200d.. hehe helt annorlunda mot va ja tittat på.. dels så tyckte ja sonyn va plastig men va bra att ha i handen. lite liten kanske men helt okej. och d80:in tyckte ja va konstig att hålla i dels va den lite tyngre å sen avtryckaren satt lite dumt.. så då kom pentaxen som va mitt emellan dom. så nu ska ja börja läsa på lite om den å leka med inställningar å ut å fota i de fina vädret=)

Postad 26 December 2008 - 14:44

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Ett mycket bra val.. I alla fall enligt mig.. Sony samt Pentax är mina klara favoriter...

Så grattis ... :wub:

Postad 26 December 2008 - 19:25

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
tack tack. nu ska man lära sig denna bara.. börjar förstå den lite nu hehe. kanske ska läsa bruksanvisningarna me hehe. rolig liten leksak. killen som va säljare va mycket kunnig om sin sak man fick prova å känna på allt. samt han visa olika vad alla inställningar funkar å hette så de gjorde köpet mycket bättre=) tack för all hjälp.. kommer säkert behöva mer hjälp någon gång men hehe

tack
mvh

Postad 26 December 2008 - 19:30

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Lycka till med fotandet, bra kameraval förresten :wub:

Postad 27 December 2008 - 13:11

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
så då har man varit ute å fotat =) väldigt nöjd på dom lilla små inställningar som a gjort hehe å testat massa.. så nu ska man bara veta vilka kort som har vilka inställningar hehe.

Postad 27 December 2008 - 13:31

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

så då har man varit ute å fotat =) väldigt nöjd på dom lilla små inställningar som a gjort hehe å testat massa.. så nu ska man bara veta vilka kort som har vilka inställningar hehe.

Hade du haft Sony hade jag kunnat gett dig några småtips för hur du snabbt kunde lära dig kamerans funktioner och hur programeringarna påverkar bilderna......

Postad 27 December 2008 - 13:59

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Står i EXIF i varje bild :)

Postad 27 December 2008 - 15:17

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
hehe okej då ska ja kolla de=) hehe så här blev de av dom första korten ute idag hehe och den stod på auto pict.. så helt okej tycker ja

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered1e1b5146, 27 December 2008 - 15:26.

Postad 27 December 2008 - 17:42

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Min K100 går oftast på Av-läget, manuellt satt iso (så lågt som ljuset tillåter) och manuellt vald fokuspunkt. En bra start tycker jag :D

Postad 27 December 2008 - 17:46

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Liiite högre isotal än 100 kanske du bör välja ute med det ljus som är nu.....

Postad 27 December 2008 - 19:05

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
okej som sakt körde på fabriks inställningar å så e ja inte hajj på de med allt än. släpper man in mer elle mindre ljus när man har högre iso tal? men om man kör porträtt kort som ex modeller m.m så läste ja att man inte skulle köra på högre än 100 för måste man de så var de för dåligt ljus? vet inte om de e sant men. ni som kan de borde väl veta?

Postad 27 December 2008 - 19:10

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Nja, högre ISO-tal menas att kameran ljusar upp bilden själv (min simpla förklaring) och blir därför ganska "korning/brusig"! Det kan nog vara sant att man inte kör på mer än 100ISO i en fotostudio eftersom för det mesta är det redan mycket ljust med olika lampor/blixtar.

Redigerat av Ponisch, 27 December 2008 - 19:10.

Postad 27 December 2008 - 19:20

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

okej som sakt körde på fabriks inställningar å så e ja inte hajj på de med allt än. släpper man in mer elle mindre ljus när man har högre iso tal? men om man kör porträtt kort som ex modeller m.m så läste ja att man inte skulle köra på högre än 100 för måste man de så var de för dåligt ljus? vet inte om de e sant men. ni som kan de borde väl veta?

Iso är ett mått på hur ljuskänslig sensorn är. Förr fanns film med olika iso, idag är det bara en knapptryckning bort :D Varje helt iso-steg (100-200-400-800..) motsvarar en fördubbling av ljuskänsligheten vilket gör att du klarar dig med hälften av ljuset.
Finns inga regler för porträtt o.dyl, sitter modellen i en snödriva eller brevid ett stearinljus får man anpassa sig därefter :D Högre iso ger dock mer brus vilket man ju oftast vill undvika.

Kolla gärna forumets klistrade tråd med lite nyttiga tips och länkar här. Den och instruktionsboken kommer ta dig långt. Sedan finns ju alltid ett billigt forum B)

Edit: Tänkte bara förtydliga lite om iso. Kameran vill alltid få till en normal-exponerad bild oavsett iso. Du får alltså inte en ljusare bild för att du höjer isot. Däremot tillåter det en kortare slutartid och/eller en mindre bländare. Vill du ha en "ljusare" exponering använder du exponeringskompensationen (svartvit knapp med +/- på).

Grattis till kameravalet förresten!

Redigerat av Supernaut77, 27 December 2008 - 19:25.

Postad 27 December 2008 - 21:20

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
okej tackar ska ha detta i minnet=) har en fråga till. de med vart focusen ska vara.. kan ha allt på auto eller att man ska ha den i mitten. samt hur den ska söka av. de ja kan välja är att den söker av å bestämer själv eller att den söker av hela bilden men sedan bestämmer mitten själv eller att den bara söker av mitten.. hehe blev kanske lite invecklat de här=)

mvh

Postad 27 December 2008 - 21:39

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

okej tackar ska ha detta i minnet=) har en fråga till. de med vart focusen ska vara.. kan ha allt på auto eller att man ska ha den i mitten. samt hur den ska söka av. de ja kan välja är att den söker av å bestämer själv eller att den söker av hela bilden men sedan bestämmer mitten själv eller att den bara söker av mitten.. hehe blev kanske lite invecklat de här=)

mvh

Jag hängde inte med där... Du har (jag har på K100 snarare, du borde ha liknande) Auto (då letar den själv lämplig fokuspunkt), Bara mitten (endast den mittersta fokuspunkten används, se till att peka den på det som ska vara i fokus) eller en valfri av de 11 punkter som finns att välja. I den sistnämnda väljer du själv vilken som ska vara aktiv. Kameran fokuserar likt mitt-fallet ovan men nu bestämmer du fritt vilken punkt som ska hitta fokus. :D

Postad 27 December 2008 - 21:48

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
har en k200d. vad dom olika focus punkterna e vet ja vad som menas med vad men vad ska man använda om den ska få sköta allt själv eller om man ska ställa in så den bara använder mitten som focus så blir övrigt på bilden suddigare. antar man måste ändra de allt eftersom vad man ska ta kort på som om man ska fota landskap ska juh den focusera på hela bilden medans man ska ta macro bild så ska focus bara va på just motivet.

man kan ställa in så att focusen söker av hela bilden innan den hittar mitten som focus sen kunde man ändra så den bara sökte av mitten så att säga. men som ja skrev att det antar ja väl att ja kommer få känna mig fram vad som blir bäst för varje kort elle?

tack
mvh

Postad 27 December 2008 - 21:57

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Låter som om du har hittat MF samt AF-funktionerna? Manuell resp. Autofokus alså!

Postad 27 December 2008 - 22:12

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

har en k200d. vad dom olika focus punkterna e vet ja vad som menas med vad men vad ska man använda om den ska få sköta allt själv eller om man ska ställa in så den bara använder mitten som focus så blir övrigt på bilden suddigare. antar man måste ändra de allt eftersom vad man ska ta kort på som om man ska fota landskap ska juh den focusera på hela bilden medans man ska ta macro bild så ska focus bara va på just motivet.

man kan ställa in så att focusen söker av hela bilden innan den hittar mitten som focus sen kunde man ändra så den bara sökte av mitten så att säga. men som ja skrev att det antar ja väl att ja kommer få känna mig fram vad som blir bäst för varje kort elle?

tack
mvh

Ah.. jag förstår nog nu :D
Även i Auto så lägger kameran fokus på en viss punkt som då kameran väljer själv. Det jag föredrar är att kunna styra exakt vad som kommer i fokus själv, antingen med mittpunkten eller en valfri.
På systemkameror talar man ofta om skärpedjup. Ett kort skärpedjup får man om man går nära motivet och har en stor bländaröppning (litet f-värde). Detta kan ju vara bra om man vill ha en softad bakgrund som lyfter fram motivet bra. Det motsatta är bra vid t.ex landskapsfoto. En liten bländare (stort f-tal!) ger ett stort skärpedjup som gör att det mesta blir skarpt i bilden.
Denna länk kanske kan hjälpa dig på traven om inte mitt raljerande var solklart... Annars så är det bara att leka sig till kunskap. Prova skillnaderna i skärpedjup mellan bländare f4.0 och f16 t.ex

Postad 27 December 2008 - 23:26

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
ne af å mf vet ja men de e när man går in i menyn.

mena de här.
Välja mätmetod..

Flersegment: delar in sökområdet i 16 delar, mäter av varje del och bestämmer lämplig exponering.

Centrumvägd: mäter hela sökområdet med tonvikt på mitten och bestämmer exponering.

Spotmätning: mäter bara i mitten av sökarområdet och bestämmer exponering

Och välja fokusområde

Auto:kameran väljer optimal AF-punkt även om motivet inte finn i mitten

Val: Ställer i focusområdet på en av elva punkter inom autofokkusområdet

Mitten: ställer in fokusområdet till mitten i sökaren

de e det som står i boken men inte helt säker på hur man ska ställa in dessa kanske blev lite enklare nu vad ja menar=) hehe

mvh

Postad 27 December 2008 - 23:30

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Tack supernaut77 du tolka mig helt rätt.. tack för ett bra svar.. förstod precis va du mena.
tack

Postad 27 December 2008 - 23:46

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Tack supernaut77 du tolka mig helt rätt.. tack för ett bra svar.. förstod precis va du mena.
tack

Bra! :D

Om du också funderar på ljusmätningen så kör på Flersegment tills du träffar på någon situation där t.ex Spot är att föredra är mitt tips. Flersegment gör att hela bilden läses av inför en exponering och kameran anpassar slutartid, bländare eller iso (beroende på vad använder för läge bland Av, Tv, P mfl.) Det ger oftast bra resultat.
Men ibland kanske du har knepigt ljus och du vill kanske ha ett ansikte "rätt" exponerat. Då kan du växla till Spot och mäta på ansiktet för att säkert få detta bra.

Här är en annan länk som handlar lite om ljus :D

Postad 28 December 2008 - 00:47

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
underbart tack ska du ha.. nu har ja fått lite mer att gå på. men fokusområdet då.. ska det stå på auto för bästa eller va tycker ni en smak sak ele nått man får prova fram.

mvh

Postad 28 December 2008 - 10:02

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

underbart tack ska du ha.. nu har ja fått lite mer att gå på. men fokusområdet då.. ska det stå på auto för bästa eller va tycker ni en smak sak ele nått man får prova fram.

mvh

Jag har aldrig använt kört Auto på fokuspunkterna så jag vet inte hur bra kameran är på att välja vad som ska vara i fokus på egen hand. Jag gissar att den oftast väljer att lägga det närmaste kontrastrika motivet i fokus. Ibland vill man ju ha fokus på något specifikt och då tror jag inte Auto-läget på fokusen är synsk :D
Därför är det vanligt att t.ex köra på mittpunkten, sikta på motivet och trycka ner avtrycket till hälften så den hittar fokus och sedan komponera bilden som man vill ha den (fortfarande med knappen halvt intryckt) och sedan ta sin bild när man är nöjd. Jag föredrar att välja den fokuspunkten som ligger närmast den del av motivet jag vill fokusera på eftersom jag då inte behöver komponera om så mkt. Det sista är just vad som finns beskrivet i manualen s.106 ser jag (enl. svensk pdf-version på hemsidan) B)

Lite av grejen med systemkamera tycker jag är att ha kontroll på varje bild. Kontroll på fokus, slutartid bländare mm. Kanske inget man tänker på första dagen men när första frågetecknen lagt sig så kommer nog intresset :D

Tips: Ibland läser man om folk som tipsar om böckerna från Magic Lantern som ges ut för många kameramodeller. Länk Jag vet inte hur bra de är med googla gärna. Boken kanske kan ge en bättre start än jag kan.

Postad 28 December 2008 - 11:16

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
hehe nu såga ja lite mer i boken om de när du sa de. inte så bra på att läsa böcker=) nu förstår ja inställningarna bättre å ni har gjort de mycket lättare för mig vad som e vad.. stort tack till er alla.

mvh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.