26881.jpg 14.34K
0 Antal nerladdningarUndrar hur länge batteriet håller när man t.ex. surfar på internet. Enligt manualen ska det ju hålla i 3 timmar.
Undrar också vad ni som har datorn tycker om den; uppfyller den era krav?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Officiell tråd - Sony Vaio VGN-FW21Z
Startad av
Nicole J
, Jan 01 2009 16:22
11 svar till detta ämne
Postad 01 January 2009 - 16:22
26881.jpg 14.34K
0 Antal nerladdningarUndrar hur länge batteriet håller när man t.ex. surfar på internet. Enligt manualen ska det ju hålla i 3 timmar. Undrar också vad ni som har datorn tycker om den; uppfyller den era krav? Postad 07 January 2009 - 10:21
Har inte räknat så noga men jag tror att om man bara surfar så kommer man nog upp i runt 3 timmar. Men om du bara ska surfa är det kanske inte rätt dator? :-) När jag tittat på DVD så har den hållit i över 2 timmar tror jag (större delen av en 2,5-timmarsflygning i alla fall). Har haft datorn i 1,5 månader och den uppfyller mer än väl mina krav - BD-spelare (och -brännare), snabb processor, bra grafikkort för en bärbar, blir aldrig särskilt varm, låter nästan inget när man spelar spel, inte heller när man ser på Blu-ray. Fungerar bra att koppla till HD-TV. Jag märker inte att hårddisken skulle vara långsam som jag sett någon påstå. Mycket ljusstark skärm med stor betraktningsvinkel och fantastisk upplösning (för hög upplösning tycker min fru...). Tangentbordet är helskönt att skriva på och musplattan lika bra den (men musknapparna något högljudda). Medelmåttiga inbyggda högtalare, men mycket bra ljud i hörlurar eller externa högtalare. Inga problem med rundgång med inbyggd mick och högtalare när jag pratar via Skype (som förresten kom förinstallerat). Alla tre USB-portarna är på höger sida vilket kan störa en extern mus om man har ett litet skrivbord (som jag har). Jag är helnöjd med mitt köp! Postad 08 January 2009 - 23:45
Haha, nejnej, självklart ska jag inte bara surfa, isåfall skulle jag inte köpt en dator för 15.000kr Har köpt den nu, och är otroligt nöjd. precis som du skrev håller batteriet i ca. 3 timmar även för mig. Skärmen tycker jag är ett stort plus, då den är ljusstark, och bilden på den är väldigt tydlig. Det enda jag stör mig på är nog bara musknapparna som låter lite mycket, men ska istället köpa en vanlig mus. Tycker också att de inbyggda högtalaren är lite för stor för datorn, men det har jag redan vänjt mig vid. USB portarna tycker jag inte är så störiga, eftersom jag har tänkt mig att skaffa en laptop mus, med en liten "mottagare". Jag kan även rekommendera att man avinstallerar en del av programmen som medföljer på datorn, eftersom många av dem inte är nödvändiga, och bara tar plats på datorn, t.ex. de medföljande google-programmen. Lite snålt av Sony att också bara ge 60 dagars testversioner av office, och mcAfee (virusprogrammet), men vad gör "jättarna" inte för att tjäna pengar? Postad 09 January 2009 - 23:19
Hejsan !!!
Jag funderar på att köpa en bärbar dator inom en snar framtid. Jag kan tänka mig en prislapp på 14000 - 16000 kr. Det är väldigt svårt att välja bland denna laptop-djungel som råder på marknaden. Jag har 3 modeller som jag kollat lite extra på, bland annat sony fw21z, hp hdx 16, dell studio xps 16.
SONY_HP_DELL.PNG 264.9K
0 Antal nerladdningarDell verkar ha grym prestanda, men designen tycker jag inte lika mkt om. -2,26 GHz -4gb ram - 64bitars processor -320gb 7200rpm hårddisk -Full hd skärm - ATI HD 3670 512mb Hp verkar också bra men verkar ha en "väldigt" reflekterande skärm. -2,26 GHz -4gb ram - 64bitars processor -320gb 5400rpm hårddisk -Full hd skärm -Nvidia GeForce 9600M GT Sonyn är ju snyggast av dem alla, men har kanske inte lika bra prestanda. -2,53 GHz -4gb ram -32bitars processor -500gb 4200rpm hårddisk - Full hd skärm - Ati Radeon HD3650 Dessa tycker jag verkar bra, men jag vet inte vilken jag vill köpa. Råd ??? Postad 10 January 2009 - 16:27
Hej, jag har själv sonyn, och den kan jag verkligen rekommendera, den är grym! Har inte testat dem andra två, men jag tror inte hp:n är att rekommendera. Själv har jag tidigare haft 2 HP datorer, och jag kan verkligen inte rekommendera en HP. Min hp laptop blev så varm att det brändes när man tog på den, och batteriet höll endast i 2-3 minuter. Dessutom har jag haft flera problem med den. Jag har fått byta moderkortet 3 ggr, pga att det bränts, men det är inte så konstigt med tanke på hur varm den blev, och dessutom har jag också haft problem med skärmen, som sprack i sidan. Jag skulle aldrig köpt en hp igen, även om designen på dem är snygg. Prestandan på Sonyn är grym, och den klarar av allt HD material, och blu-ray filmer. Klarar även de grymmaste och mest krävande datror spelen. Använder photoshop mycket, och det funkar väldigt bra. Har nog inte mer att säga, men Sonyn borde du kolla lite extra på! Tänk även på att det är svårt att få tag på den. Den är i princip slut på lager i alla affärer i Sverige, och när den kommer in, så tar den slut snabbt. Lycka till! Redigerat av Nicole J, 10 January 2009 - 16:36. Postad 11 January 2009 - 00:55
Har din sony engelskt eller svenskt operativsystem? På sonystyle.se säljs dom bara med engelskt operativsystem.
Robin Postad 11 January 2009 - 12:40
Min Sony har svenskt operativsystem. Vad konstigt att dem bara säljer med engelskt. Men iför sig så väljer man ju vilket språk man ska ha när man installerar datorn, så jag tror att du kan välja svenska även på dem från sony style. Själv har jag köpt min dator på Audio Video, men den är slut i lager hos dem. /Nicole J Postad 11 January 2009 - 16:04
Men hur blir det om man ska spela spel, surfa, köra program mm om skärmen är i 16:9. Anpassas det automatiskt eller blir det svarta ränder på sidan? Äldre program mm borde ju inte vara anpassade till bredbild? Jag köpte bland annat en kamera i höstas som även kan ta bilder i 16:9, det måste väl vara det ultimata för att visa på sonyn.
Något som jag tyckte var lite märkligt när jag jämfört Hp 16tum med sonyn var att Hp hade en höjd på 33,5cm medan sonyn hade 26 cm i höjd. När jag kollade på sony FW på ONOFF så tycker jag att sonyn verkar väldigt låg i höjd. Är det något som man störs av eller har det inget betydelse? Man får väl en bredare skärm istället. Kan tänka mig att skärmen på 1920*1080 måste vara en dröm. Det känns som att satsa på en 18 tum blir allt för stort, 16,4 känns lagomt. Postad 11 January 2009 - 16:47
Spel, och annat anpassar sig till skärmen, så det blir inga problem eller så. Har en HP 17 tummare sen tidigare (dv9091ea) och jämfört med sonyn, så är skärmen å hp:n mycket längre. Detta är absolut ingenting som stör, och jag tycker bara att det är bra när man ska titta på film, mm. Ja, upplösningen är verkligen en dröm! Köp sonyn, du blir inte besviken, och 18 tum är för stort tycker jag, det borde ju inte räknas som bärbart! En sak till som jag kan passa på att skriva är att sonyn har ett eget "batterialternativ", dvs. när man inte har datorn kopplad till kontakten så kan man välja att ha den på energisparande, hög prestanda, mm, men sony har ett eget alternativ som heter Vaio optimized som gör att färgen på skärmen är lika ljusstark som den är när den är ansluten till strömkälla. Med detta alternativet håller batteriet i ca. 2 50 minuter. Postad 11 January 2009 - 20:01
Tack för hjälpen. Som det ser ut nu så skulle jag verkligen vilja ha sonyn, den är ju grymmt snygg, jag måste ju köpa en dator som har bra design också för att bli nöjd med köpet. Design och prestanda är det viktigaste.
Men jag kommer nog inte att köpa datorn föränn 1-3 månader så jag har ju tid att fundera, men skulle jag köpt nu skulle det blivit sony. Postad 12 January 2009 - 17:55
Det var så lite så Postad 23 January 2009 - 16:26
Har några frågor som jag hoppas någon kan besvara på
Någon som har testat lite nyare spel och kan berätta hur det funnkar? Är grafikkortet bättre än ett GF 8800 GTS 512? Märker man stor skillnad mellan 4200 rpm och 5400 rpm? Kan man byta ut hårddisken och minnena själv? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |