Dynaudio Contour s3.4 med Rotel rb-1070?
28 svar till detta ämne
Postad 16 March 2009 - 20:11
Unregistered8cf3a914
-
Unregistered8cf3a914
-
Användare
-
-
209 inlägg
Hej!
Kommer i dagarna köpa ett par Dynaudio Contour s3.4 och kommer att driva dem med ett slutsteg från Rotel!
Vet att Rotelslutstegen brukar ha rejält med kraft bakom sig men jag undrar om slutsteget kommer klara av att driva dessa högtalare eller finns det risk att man pajjar antingen slutsteg eller högtalare?
Slutsteget är specat till 130w i 8 Ohm men hittar inte riktigt vad den har för uteffekt i 4 Ohm. Har Googlat en hel del på det och det ser ut som om det ger 200w i 4 Ohm.
Ge mig lite feedback på hur ni tror att det kommer att gå och på vad ni tycker om högtalarna!
Tack!
Redigerat av Unregistered8cf3a914, 16 March 2009 - 20:23.
Postad 16 March 2009 - 22:04
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Varför snåla så med förstärkaren till så fina högtalare?
Jag rekommenderar en Hegel förstärkare!
Postad 17 March 2009 - 08:28
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Har själv ägt ett par Contour 1.4s och även om just contour kanske känns lite mer lättdrivna är lite äldre Dynaudiomodeller så bör man ha lite kraft bakom för att få dom att verkligen visa vad dom kan.
Ruskigt fina och välljudande högtalare
Postad 17 March 2009 - 12:01
Unregistered4d0a9886
-
Unregistered4d0a9886
-
Rookie
-
8 inlägg
Mina S3.4 "funkar" med 2x100W i 8ohm (2x200 i 4)... men dom kommer inte till sin rätt. Med 2x500W låter dom helt underbart. Det är ett par högtalare som definitivt växer med effekten.
Postad 17 March 2009 - 18:07
Chattras
-
Chattras
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Jag har kört med Dynaudio i snart 10år och min erfarenhet är att det krävs ordentligt med kraft för att dom ska blomma ut och komma till sin rätt. Om du köper dom i butik så tycker jag att du ska kolla om du får låna med dig ett kraftigare steg hem och testa. Själv driver jag mina Contour 1,8mkII med ett Rotel 1095, tycker det funkar helt ok. Men, funderar endå på att låna hem ett kraftigare 2-kanals steg och testa.
Grattis till grymma högtalare föresten och välkommen till Dynaudio världen
Postad 17 March 2009 - 19:38
Unregistered8cf3a914
-
Unregistered8cf3a914
-
Användare
-
-
209 inlägg
Hej igen!
Kommer definitivt att titta på vad ett starkare steg skulle kunna göra med dessa högtalare framöver. Men som ni kanske förstår så kommer inte plånboken att räcka till riktigt! När jag lyssnade på dem i butik var det verkligen en "wow" känsla som kom krypande (kraftigare steg, dock Rotel). Även om jag framöver kommer att köra 2*200w så hoppas jag att lita av wow känslan fortfarande finns kvar!
Gillar Rotel och har sneglat lite på deras nya serie men jag hittar inte riktigt några tester eftersom serien är så pass ny. Steget jag kollat på är ett Rotel RB-1572 (12000:-) som ger hela 500W i 4Ohm. Men jag vet inte riktigt. Känns lite för billigt för att vara bra men jag kan ju ha helt fel. Även sneglat lite på rb-1090 som är dubbelt så dyrt och väger 3 ggr så mycket :-)
Ska bli intressant vad folk kommer tycka om Rotels nya serie. Hoppas man inte blir besviken!!!!
Postad 17 March 2009 - 20:45
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
1572 är ClassD steg, därav den höga effekten och låga vikten. Jag skulle rekommendera ett rb-991 begagnat (ca 4-5000 kr), 2x200w 8ohm och låter väldigt neutralt. Eller ett RB-1080 kanske, som går att hitta som demoex och begagnade.
Men det är klart, bäst är ju ett 1090, men de kan du nog få för 12-15000 begagnat, och det är reapris för ett sånt kababelt steg.
Men jag körde mina 3.4 med ett NAD 3020 (2x20 "NAD Watt") som test, och det funkade toppen, men det går ju inte och spela så jättehögt då istället
3.4 det bästa jag hört i den klassen, även om pi60 är däruppe också.
Postad 20 March 2009 - 16:01
Unregistered8cf3a914
-
Unregistered8cf3a914
-
Användare
-
-
209 inlägg
Hej igen!
Satt just och funderade på det här med med watt ut till mina nya högtalare.
Jag har sedan några år tillbaka en hembioreciever.
Den har en effekt ut på 150w i 4 Ohm.
Betyder detta att om jag kopplar in högtalarna till recievern på 150w, och slutsteget på 200w, betyder dettta att jag får en uteffekt till högtalarna på 150+200= 350w, eller har jag missförstått det hela. Tänkta bara som en test att höra om det blir någon närmare skillnad i "trycket" i högtalarna.
Postad 20 March 2009 - 18:35
Henkster
-
Henkster
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Hej igen! Satt just och funderade på det här med med watt ut till mina nya högtalare. Jag har sedan några år tillbaka en hembioreciever.
Den har en effekt ut på 150w i 4 Ohm.
Betyder detta att om jag kopplar in högtalarna till recievern på 150w, och slutsteget på 200w, betyder dettta att jag får en uteffekt till högtalarna på 150+200= 350w, eller har jag missförstått det hela. Tänkta bara som en test att höra om det blir någon närmare skillnad i "trycket" i högtalarna.
Hur har du tänkt att det skulle funka? Ska receivern skicka ut 150 watt i pre-out utgångarna eller? Om du skulle koppla högtalarna samtidigt till receivern och slutsteget så är det enda du skulle få ut av det kortslutning... Jag tror att klass D-slutsteg skulle funka bra till contour, eftersom dynaudio generellt har ett lite mörkare och detaljerat ljud och klass D-slutsteg ofta upplevs som ljusa och detaljerade, så det kan nog bli en bra synergieffekt mellan de två
Postad 20 March 2009 - 19:02
Unregistered4d0a9886
-
Unregistered4d0a9886
-
Rookie
-
8 inlägg
Contour funkar bra med klass-d. Jag kör ICE-steg till mina. Jag har haft många dyra SS-steg och inget kan mäta sig med ICE. Så lyssna inte på fördomar utan på ljudet!
Postad 20 March 2009 - 19:11
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Körde Lyngdorf till mina Contour 1.4s och det lät fantastiskt
Postad 20 March 2009 - 21:03
Unregistered8cf3a914
-
Unregistered8cf3a914
-
Användare
-
-
209 inlägg
Hur har du tänkt att det skulle funka? Ska receivern skicka ut 150 watt i pre-out utgångarna eller? Om du skulle koppla högtalarna samtidigt till receivern och slutsteget så är det enda du skulle få ut av det kortslutning...
Jag tror att klass D-slutsteg skulle funka bra till contour, eftersom dynaudio generellt har ett lite mörkare och detaljerat ljud och klass D-slutsteg ofta upplevs som ljusa och detaljerade, så det kan nog bli en bra synergieffekt mellan de två 
Så preout från recievern är bara en svag signal som förstärks vi slutsteget på 200w. Så bå blir det slutstegets effekt som hamnar i högtalarna. Nu efter lite eftertanke så hade jag nog fattat det om jag tänkt lite längre! Blev abrupt avbruten av ett läkande 120 liters akvarium så här på fredagkväll å allt! :-(((  Vart är siliconet???
Redigerat av Unregistered8cf3a914, 20 March 2009 - 21:04.
Postad 27 March 2009 - 12:03
Zerblatt
-
Zerblatt
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag kör Nad M15/M25 på mina 3.4:or och det låter inte så pjåkigt.
Däremot är jag skeptisk till D-klass.
Postad 27 March 2009 - 15:07
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Däremot är jag skeptisk till D-klass.
[/quote]
För att?
Antar att du inte ens lyssnat på D-klass?
Postad 27 March 2009 - 15:39
Unregistered969
-
Unregistered969
-
Användare
-
-
147 inlägg
Jag kör Nad M15/M25 på mina 3.4:or och det låter inte så pjåkigt. Däremot är jag skeptisk till D-klass.
Håller med Theoak här, varför är du skeptisk till det. Har det i min SPA22, har aldrig haft bättre ljud har däremot haft dyrare prylar men inte bättre ljud! //rillo
Postad 27 March 2009 - 22:22
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Så less på alla fördommar.
Digitalt låter platt,tunnt,tråkigt... yeah right
Korrekt,transparent,luftigt skulle jag säga..
Postad 27 March 2009 - 23:20
Unregistered4d0a9886
-
Unregistered4d0a9886
-
Rookie
-
8 inlägg
Så less på alla fördommar. Digitalt låter platt,tunnt,tråkigt... yeah right Korrekt,transparent,luftigt skulle jag säga..
Det är PK o vara "skpetisk till klass-d", det verkar dock vara få som vet vad dom pratar om...
Redigerat av Unregistered4d0a9886, 27 March 2009 - 23:40.
Postad 29 March 2009 - 05:29
Unregistered1320
-
Unregistered1320
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
Jag tycker att RB 1090 är det mest prisvärda steg jag har hittat. Finns givetvis bättre steg men jag har inte hottat något bättre till det priset. Sen kan man ju köpa ett beg rotel utan att vara orolig.
btw har även ett 1070 som ska säljas
Postad 04 April 2009 - 11:04
Unregistered8cf3a914
-
Unregistered8cf3a914
-
Användare
-
-
209 inlägg
Provade trycka på håårt med mina nya högtalare igår. (Grannen for aspackad ut på krogen. Kunde knappt gå...:-) Kan bara säga att mitt rb-1070 klarar av att driva dem galant. Lät hur korrekt som helst även i högre volymer. Shit så fina högtalare det är alltså! Tror det blir att köpa ett IsoTek Solus istället för att se vad den kan göra för ljudet!
Redigerat av Unregistered8cf3a914, 04 April 2009 - 11:10.
Postad 04 April 2009 - 13:46
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Så less på alla fördommar. Digitalt låter platt,tunnt,tråkigt... yeah right Korrekt,transparent,luftigt skulle jag säga..
Mer distortion, som Klass D ger, är inte mer korrekt, men kan precis som du skriver uppfattas som "luftigare" i toppen. Sen ska man såklart inte dra alla D-stärkare över en kam heller, men det finns hittills ingen som är lika bra som Klass AB rent tekniskt. B&W har hög upplösning (låg distortion) i diskanten, och då funkar det helt ok med Lyngdorf (har själv hört 803S ihop med den), men om högtalarna har minsta tendens till dist i diskanten så kan det bli pannkaka med Klass D, så det gäller att lyssna först och veta vad man köper. edit: Tycker själv att Classé (och Rotel) låter trevligare än Lyngdorf ihop med B&W.
Redigerat av Ageve, 04 April 2009 - 14:04.
Postad 04 April 2009 - 16:54
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Mer distortion, som Klass D ger, är inte mer korrekt, men kan precis som du skriver uppfattas som "luftigare" i toppen.
Sen ska man såklart inte dra alla D-stärkare över en kam heller, men det finns hittills ingen som är lika bra som Klass AB rent tekniskt.
B&W har hög upplösning (låg distortion) i diskanten, och då funkar det helt ok med Lyngdorf (har själv hört 803S ihop med den), men om högtalarna har minsta tendens till dist i diskanten så kan det bli pannkaka med Klass D, så det gäller att lyssna först och veta vad man köper.
edit: Tycker själv att Classé (och Rotel) låter trevligare än Lyngdorf ihop med B&W.
Och många tester man sett säger raka motsatsen med just dist på i mitt fall Lyngdorf, att den i det närmsta är obefintlig. Vad beträffar Classé så toksågade en av dom anställda på Hifiklubben dom i jämförelse med LD då skivorna lät som dom hade 7 gitarrer istället för 2 som han utryckte det. Häftigt en stund men inte spec korrekt mao. Alla har väldigt olika åsikter om förstärkare men i mitt fall så har jag provat båda och kommer aldrig mer återgå till analog då skillnaden var sjukt stor till LD fördel.
Postad 04 April 2009 - 20:41
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Vad beträffar Classé så toksågade en av dom anställda på Hifiklubben dom i jämförelse med LD då skivorna lät som dom hade 7 gitarrer istället för 2 som han utryckte det. Häftigt en stund men inte spec korrekt mao.
Peter Lyngdorf startade Hifiklubben. Det är klart att de vill sälja hans prylar. B&W använder Classé och Rotel när de konstruerar/utvärderar sina högtalare. Båda märkena utmärker sig med att ha produkter som mäter utmärkt*. Så där är tyvärr den anställda på Hifiklubben ute och cyklar. Han kanske har jämfört med och utan rumskorrigering och dragit slutsatser av det? * Bortsett från en del nyare Rotel med ICE-power då.
Postad 04 April 2009 - 21:59
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
och med tanke på att klubben säljer bägge samt att han gillade den billigare så höllt inte den konspirationsteorin. Sen har jag hört många som ratat Classé med så än en gång är det smak och tycke som avgör. Dock tror jag inte alla tidningar som hyllat LD ägs av Peter
Postad 05 April 2009 - 13:19
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
och med tanke på att klubben säljer bägge samt att han gillade den billigare så höllt inte den konspirationsteorin.
Priset är inte lika viktigt som marginalen. Den kanske är högre på deras "egna" märken? Sen har jag hört många som ratat Classé med så än en gång är det smak och tycke som avgör. Dock tror jag inte alla tidningar som hyllat LD ägs av Peter
Men har du haft Classé hemma och jämfört? Då ska du såklart testa utan rumskorrigeringen igång på Lyngdorfen. Jag tycker iofs inte att Classé ger så mycket mervärde upp från t ex Rotel, men att de skulle vara dåliga och färga ljudet som du / den anställda på Hifiklubben säger, är tyvärr helt fel. Jag tror inte att Abbey Road hade använt Classé till sina B&W om de hade färgat ljudet så mycket. Som sagt, jag har inte skrivt att Lyngdorfs förstärkare är dåliga, men jag förstår verkligen inte din "aldrig mer analogt" inställning. Kanske "aldrig mer utan rumskorrigering" är mer passande?
Postad 05 April 2009 - 14:08
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Nej nej jag klankar absolut inte ner på Classé! jag har aldrig själv lyssnat på dom så jag har inget att säga till om där.
Det var den anställda som inte tyckte det lät lika bra/ korrekt som LD och dessutom äger både han och dom andra 2 anställda Ld själva så även om marginalerna är bättre på Ld så tror jag inte att ALLA skulle välja den om dom tyckte den lät sämre.
Sen vad beträffar aldrig mer analogt så överdrev jag kanske en smula, jag har ju trots allt bara ägt Bladelius Amplifix samt Thor och där fanns det ingen återvända efter jag haft Ld hemma en helg UTAN RP.
Sen att RP gjorde upplevelsen än mer underbar var bara en bonus.
Nog om detta nu då det känns väldigt OT. Finns aldeles säkert sjukt bra analoga stärkare därute men just nu sitter jag väldigt nöjd och har varken ork eller RÅD att titta på annat
Postad 05 April 2009 - 14:20
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Nog om detta nu då det känns väldigt OT. Finns aldeles säkert sjukt bra analoga stärkare därute men just nu sitter jag väldigt nöjd och har varken ork eller RÅD att titta på annat 
Jo, det är klart att man ska välja det man blir mest nöjd med. Är bara lite trött på försäljare som kommer med sina egna sanningar. Det borde ju vara kunden som får avgöra vad han/hon tycker låter bäst, Har hört Classé och högtalare från 800-serien ihop ett antal gånger, och drar därför slutsatsen att han inte har så bra koll. Sen finns det ju iofs mycket att välja på förutom Classé också... edit: Jo det blev väl lite OT, sorry.
Redigerat av Ageve, 05 April 2009 - 14:20.
Postad 05 April 2009 - 15:17
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
.Måste inflika att det var hans sanning då han upplevde det så liksom resten av personalen som jag känner ganska väl och vet vad dom sitter på för riggar.
Du har din egna sanning och tycker att det du hört har låtit bättre vilket är helt ok.
Själv har jag ingen sanning dom 2 emellan men måste poängtera att det givetvis var mitt egna val att köpa det som numera står på bänken hemma och det var för att det passade mina öron förträffligt.
Fin rigg du sitter på föresten Ageve, har bara lyssnat lite på stativmodellen av din högtalare men det lät riktigt trevligt.
Redigerat av theoak, 05 April 2009 - 15:18.
Postad 13 April 2009 - 08:53
Zerblatt
-
Zerblatt
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
theoak
Fördomar -definitionen får man när man läser dina inlägg...
"Antar att du inte ens lyssnat på D-klass?"
Min polare har också en Lyngdorf 2200 som driver hans Dynaudio Confidence 5
Jag tycker det låter könlöst.
Har du problem med det?
Redigerat av Zerblatt, 13 April 2009 - 08:55.
Postad 16 October 2009 - 22:32
Ölpimplaren
-
Ölpimplaren
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Contour 3.4 måste ha fett med pulver annars låter dom inte rätt!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|