Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCD - LED - PLASMA / Livslängd?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 May 2009 - 08:16

ryssen88
  • ryssen88
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Vilken lever längst?

Postad 07 May 2009 - 09:18

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlägg
  • 0
Du kan nog dela upp det i LCD/LED - Mot plasma. LED apparaterna använder en kombination av LED och LCD teknik och om någon av dessa skulle gå sönder i en sån tv så blir den nog oduglig i alla fall.

Livslängd vågar jag inte uttala mig om.

Postad 07 May 2009 - 09:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Möjligt att det finns nått exakt svar på din fråga men jag är tämligen säker på att livlängden till större grad beror på den enskilda tv-modellen/exemplaret, inte displaytekniken som sådan. Dvs går de sönder kan det likväl vara nått som inte har med "bildvisnings-principen" att göra.

Poängen är att det knappast är en faktor att bry sig om vid inköp av tv. Vanligtvis lever en tv "tillräckligt länge".

Postad 07 May 2009 - 10:07

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1062 inlägg
  • 0
Vad jag vet är det backlighten i en LCD-skärm som går sönder först, sen finns det olika typer av backlights, LED och olika former av lysrör.

I specifikationerna för en LGD-skärm från 2009 går det att läsa att lysrören (EEFL) har en livslängd på 50 000 timmar och det är då beräknat tills lysrören har kvar 50% av sin ursprungliga ljusstyrka. Det är alltså 5.7 års konstant användning och det tror jag inte du kommer upp i innan du är trött på din TV :)

Redigerat av SwiftingSpeed, 07 May 2009 - 10:14.

Postad 07 May 2009 - 10:12

vilse_se
  • vilse_se
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Det stora frågan är inte lifs längden utan ljus styrkan hur snabbt den avtar.

Ljusbeständighet: Ljusstyrkan hos en lysdiod avtar med tiden och kan minska med så mycket som 30-50%.

http://sv.wikipedia....r_med_lysdioder

Postad 07 May 2009 - 10:14

ryssen88
  • ryssen88
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Tack för era svar, nu har jag nog ett "hum" om det hela ^^ Ska sluta nojja nu :)

Postad 07 May 2009 - 10:21

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1062 inlägg
  • 0

Det stora frågan är inte lifs längden utan ljus styrkan hur snabbt den avtar.

Ljusbeständighet: Ljusstyrkan hos en lysdiod avtar med tiden och kan minska med så mycket som 30-50%.

http://sv.wikipedia....r_med_lysdioder

I specifikationerna för en AUO-skärm från 2008 med LED backlight hittar jag att den håller i 30 000 timmar och det är också angivet till att 50% av den ursprungliga ljusstyrkan återstår.

Postad 07 May 2009 - 10:44

vilse_se
  • vilse_se
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Det låter ju inge vidare 50% alt vitt blir grått då.

Undra hur mörk en samsung LED tv blir då dom skriver på www.ledtv.se att deras TV har Ca 60000 timmar.
lång livslängd på en LED-TV.

När ljus styrkan minskar så minska ju hela färg spektra också inte bra. undra va man skulle få för resultat på CCFL, LED, Vanlig tjoktv om man jämför bildens kvalitet efter 3 år mot va den va från början.

Skulle tippa på att vanlig tv är bästa vinnaren i längden.

Prata med en av samsung chefer härom veckan och fråga om det står i spesen
Ljusstyrka 500 cd/m² varför det inte stämmer med verkligheten.
Vör det går inte att få det värdet på mitt kalibrerings instrument utan jag fåe bara 70%.
Deras svar va att sätet dom mäter på är industri standard och bara ska ses som ett värde och har inte så mycke med verkligheten att göra och att alla tillverkare använder en teknik där man mäter på ett gamalt sätt.

Trist att värdet Candela redan finns specat men att skärm/tv tillverkarna har hitta på et eget sätt at mäta värdena så det ser bra ut på pappret.

tex plasma tv där mäter man ljusstyrkan utan ett filter som siter på alla plasma tv och där igenom får ett helt felaktigt värde men ingen vil rätta detta för då skule deras tv se sämre ut enligt specen mot konkurrenterna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Candela

Redigerat av jonsod76, 06 June 2009 - 09:20.
Citat av hela föregående inlägg - Dubbelpost

Postad 07 May 2009 - 10:53

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1062 inlägg
  • 0
Men 30 000 timmar är 3.4 år konstant användande, det kommer du aldrig komma upp i då du inte kan se på tv dygnet runt så länge :)

Den räcker 10 år om du använder den 8 timmar om dagen vilket är rätt mycket TV-tittande.

Redigerat av SwiftingSpeed, 07 May 2009 - 10:55.

Postad 07 May 2009 - 11:11

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

I specifikationerna för en AUO-skärm från 2008 med LED backlight hittar jag att den håller i 30 000 timmar och det är också angivet till att 50% av den ursprungliga ljusstyrkan återstår.

Det där är väl just definitionen på en skärms livslängd. När ljusstyrkan har avtagit till hälften av den ursprungliga räknas skärmen som slut.

Man kan gott ta och leta upp den skärm som man anser ger bäst bildkvalitet. Det har du nytta av varje minuts användning, från år 0. Om den börjar upplevas som ljussvag efter 10 eller 30 år är långt mindre intressant.

Postad 07 May 2009 - 12:14

ryssen88
  • ryssen88
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0

Men 30 000 timmar är 3.4 år konstant användande, det kommer du aldrig komma upp i då du inte kan se på tv dygnet runt så länge :)

Den räcker 10 år om du använder den 8 timmar om dagen vilket är rätt mycket TV-tittande.

Precis vad jag behövde höra ! :)

Postad 08 May 2009 - 14:25

Unregisteredaab88258
  • Unregisteredaab88258
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Det låter ju inge vidare 50% alt vitt blir grått då.

Undra hur mörk en samsung LED tv blir då dom skriver på www.ledtv.se att deras TV har Ca 60000 timmar.
lång livslängd på en LED-TV.

När ljus styrkan minskar så minska ju hela färg spektra också inte bra. undra va man skulle få för resultat på CCFL, LED, Vanlig tjoktv om man jämför bildens kvalitet efter 3 år mot va den va från början.

Skulle tippa på att vanlig tv är bästa vinnaren i längden.

Prata med en av samsung chefer härom veckan och fråga om det står i spesen
Ljusstyrka 500 cd/m² varför det inte stämmer med verkligheten.
Vör det går inte att få det värdet på mitt kalibrerings instrument utan jag fåe bara 70%.
Deras svar va att sätet dom mäter på är industri standard och bara ska ses som ett värde och har inte så mycke med verkligheten att göra och att alla tillverkare använder en teknik där man mäter på ett gamalt sätt.

Trist att värdet Candela redan finns specat men att skärm/tv tillverkarna har hitta på et eget sätt at mäta värdena så det ser bra ut på pappret.

tex plasma tv där mäter man ljusstyrkan utan ett filter som siter på alla plasma tv och där igenom får ett helt felaktigt värde men ingen vil rätta detta för då skule deras tv se sämre ut enligt specen mot konkurrenterna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Candela

Den praktiska livslängden på framförallt LEDarna kommer dock vara klart mindre än de 60000h som tex. Samsung eller de 30000h som tex. AUO har specat i exemplen ovan. I regel gäller dessa siffror för drift av panelen vid ambient temp på 25 grader...när panelen sitter inbyggd i ett TV-chassi blir temperaturen högre och livslängden förkortas. Ett rimligt antagande är också att de individuella LEDarna i en backlightmodul till en TFT kommer att åldras i olika takt beroende på var de sitter och vilka temperaturer de utsätts för och därför finns en klar risk för ojämn belysning av panelen i takt med att LEDarna blir äldre. TFT-paneler med RGB-LED backlight kan säkerligen också råka ut för färgstick med tiden då de olika färgerna åldras olika snabbt, en omkalibrering av panelen när den blir äldre kan troligtvis förbättra detta problem.

Problemet med LEDar är att de är så små och därför koncentreras värmen på en liten yta, så det är mycket viktigt att värmeavledning sköts på ett bra sätt. Hur man driver LEDarna påverkar också livslängden såklart.

Plasma och CCFL belysta TFTer åldras också snabbare vid högre temperaturer.
Även gamla hederliga bildrör tappar i ljusstyrka med tiden, det är varierande faktorer som påverkas men bland annat försämras fosforen på insidan av bildröret...

Redigerat av Unregisteredaab88258, 08 May 2009 - 14:29.

Postad 08 May 2009 - 15:32

Shine_on7
  • Shine_on7
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
I jämförelse med crt-tv så är det en klar förbättring på livl'ngde. Alltid ett bildrör eller likande som går sönder ett 7-8 år...sen brukar resten komma som ett brev på posten.

Postad 05 June 2009 - 17:27

Unregisteredbe75748e
  • Unregisteredbe75748e
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Vilken lever längst?

Allla tvs plasma lcd led tillverkade 2007 framåt har en levandadstid på cirka 60 000 timmar.

Ang led finns svaret på deras hemsida.

Hur lång livslängd kan man räkna med på en LED-TV?
Svar:

Ca 60000 timmar.

Postad 07 June 2009 - 20:38

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0
Panasonic lovar 100 000 timmar på sina skärmar, men alla skärmar kanske håller länge men ofta är det väll elektroniken bakom som dör först. Eller har jag fel?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.