Flyttar till hus den 1:e juli och kommer då installera fiber (100/100) antagligen och tänkte passa på och dra nätverkskablar i väggarna direkt, annars blir det aldrig gjort. 
Vad behövs? Antar att man måste ha en switch där fiber"modemet" står?
Nej, men iaf ett nätverksuttag, för att skicka signalen vidare.
Vill du göra det snyggt, så sätter du upp en korskopplings-panel någonstans i huset, där placerar du även den centrala switchen.
Sen behöver jag tex 3 uttag i vardagsrummet (ip-tv, htpc, ps3). Ska man då dra en kabel och ha en till switch där, eller 3 kablar?
Finns enkel- och dubbel-uttag, jag skulle satt upp dubbla uttag oavsett behov på varje ställe, och sen skarvat på med en billig switch eller 4-portars router där det behövs mer än två uttag.
Du kan ju även använda ethernetkablarna för tex telefoni, så det skadar aldrig med två uttag.
Totalt sett ser önskemålet ut så här:
1. Vardagsrum: 3 uttag (ip-tv, htpc, ps3)
2. Kontor 1: 1 uttag
3. Kontor 2: 2 uttag (dator, server)
4. Hall: 1 uttag (för att koppla in min wlan router så den täcker hela huset).
Hade jag haft möjligheten, hade jag dragit kabel till alla rum, du behöver det kanske inte nu, men om några år ? vem vet ...
Ska man verkligen då dra 7 kablar i väggarna från switchen? Blir ju ganska grova rör.
Från panelen drar du ut ett stjärnnät, dvs en 8-polig kabel till varje uttag.
Vilken gbswitch är prisvärd för såna här hemmanätverk?
Switchar är inte så avancerade, själv har jag en billig 16-portars Gbit-switch som jag köpt på ebay från Tyskland.
studera även
https://www.minhembi...howtopic=234526Behöver du nätverkskabel ? jag har siameskabel (två kablar i en) du kan få billigt, jag köpte aldelles för mycket när jag drog mina grejjer

91357_4.jpg 7.39K
0 Antal nerladdningar