Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mina absorbenter gjorde skillnad!

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 July 2009 - 16:52

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag har säkert många Hz att reglera, men det skrikiga ekot som uppstod är borta! Efterklangen på en klapp är mycket mildare nu är förut.

Allt med väldigt enkla medel.

Åtgärder
- Absorbenter 50x50 bakom frontarna (DIY)
- Absorbent 170x130 bakom soffan (DIY)
- Hylla fylld med filmer

Bilder finns i mina gallerier...

Absorbent SMALL
Absorbent LARGE

Ville bara informera de som var osäkra på DIY att det hjälper! Inte optimalt, men klart hörbart!

/Christian

Postad 17 July 2009 - 16:56

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Grattis! Vad kul <_<

Jo visst fungerar absorbenter, har jag själv upplevt sista månaderna.

Postad 17 July 2009 - 17:02

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Kul att du lyckats tämja akustiken, iaf delvis! Jag har precis skaffat absorbenter själv. Köpte skumgummiabsorbenter på biltema. 120 kr för 5 st, köpte 10 st och placerade ut strategiskt. Det gjorde mycket stor skillnad, helt klart över förväntan för priset.

Postad 17 July 2009 - 17:12

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Har du nån direktlänk till de absorbenter du köpte på Biltema?

Lyckas inte hitta några på deras sida när jag försöker söka.

Postad 17 July 2009 - 17:30

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Har du nån direktlänk till de absorbenter du köpte på Biltema?

Lyckas inte hitta några på deras sida när jag försöker söka.

Masse70 om du åker dit så kommer du hitta dem!

Sök på artikelnummer (www.biltema.se)
Artnr: 31-605

eller...

Kolla sida 49 i Biltemas katalog.

Firefighter,
Christian

Postad 20 July 2009 - 13:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
lite synd bara att du dämpade bakom sittplatsen... :ph34r:
men bättre än inget alls får man väll hoppas det blir.

Postad 20 July 2009 - 13:49

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

lite synd bara att du dämpade bakom sittplatsen... :ph34r:
men bättre än inget alls får man väll hoppas det blir.

Det hjälper för att ta ner efterklangstiden.

Jag har dämpat bakom soffan där jag sitter och hos mig blir det betydligt bättre dämpat än odämpat. Att det inte är det optimala placeringen är jag helt med på men det är en helt annan sak.

Postad 20 July 2009 - 14:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, klart det hjälper för att få ner efterklangen :rolleyes:
det är jag medveten om, men den skulle göra 10 gånger större nytta på frontväggen eller liknande...
bakom lyssningsoplatsen så vill man hälst inte dämpa, utan man vill diffusera för bästa resultat, att dämpa bakom kan ha vissa negativa effekter till och med... :ph34r:

Postad 21 July 2009 - 00:14

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag har dock bara haft positiva upplevelser hittills! Dock skulle jag gärna ha något som lurade ljudet men, övertalar du min sambo så visst.. :ph34r:

Och som Joakim skrev; Det är bättre än inget alls.

/Christian

Postad 22 July 2009 - 10:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jepp det är bättre än inget alls ! :)
har du helt rätt i, men bra kan bli bättre... :P

Postad 22 July 2009 - 13:30

Unregistered98ebac28
  • Unregistered98ebac28
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Jag har lite funderingar om någon har testat att använda dessa som absorbenter... Det borde funka om man tar av tyget, för de ser ut som "äggkartonger" på ena sidan å d är ju rätt schysst storlek på dem. 7cm skumgummi borde ju göra nåt för dämpningen väl? :)
http://www.ikea.com/...oducts/50113924

Redigerat av Unregistered98ebac28, 22 July 2009 - 13:38.

Postad 22 July 2009 - 13:42

rson39
  • rson39
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Vad är den totala kostnaden på de små tavlorna? Att det både låter och ser bättre ut är ju inget man tackar nej till. :)

Postad 22 July 2009 - 13:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag tycker något av det bästa är att köpa träfiberull, klä in i ram och du får 2st stora absorbenter med utmärkta data till vettigt pris :)
klä med ett snyggt tyg och du är hemma !

Postad 22 July 2009 - 14:48

rson39
  • rson39
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

jag tycker något av det bästa är att köpa träfiberull, klä in i ram och du får 2st stora absorbenter med utmärkta data till vettigt pris :)
klä med ett snyggt tyg och du är hemma !

Vart kan man köpa de? Finns det på t ex cheapy?

Postad 22 July 2009 - 21:48

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jag har lite funderingar om någon har testat att använda dessa som absorbenter... Det borde funka om man tar av tyget, för de ser ut som "äggkartonger" på ena sidan å d är ju rätt schysst storlek på dem. 7cm skumgummi borde ju göra nåt för dämpningen väl? :)
http://www.ikea.com/...oducts/50113924

Diskanten blir nog "absorberad" i alla fall. Räkna inte med att det händer något med basen.

Postad 23 July 2009 - 03:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

På "bauhaus" (rätt stavat..?! :D )
där finns dom, köp 95mm tjocka, 6st skivor, alltså 3st/absorbent och du får riktigt bra mått :)

Edit: Mine två absorbenter med tyg och allt gick på ca 500kr allt som allt :o
med tyg också !

och ritkigt bra blev dom, snygga och grymt effektiva... fräfiberullen har väldigt bra data för att dämpa ljud :P

Redigerat av DVD-ai, 23 July 2009 - 06:31.

Postad 23 July 2009 - 08:59

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Kul att du lyckats tämja akustiken, iaf delvis! Jag har precis skaffat absorbenter själv. Köpte skumgummiabsorbenter på biltema. 120 kr för 5 st, köpte 10 st och placerade ut strategiskt. Det gjorde mycket stor skillnad, helt klart över förväntan för priset.

Dom på biltema suger köp hellre på ljudbalance eller conrad dom är ca 70mm tjocka
dom som biltema har duger inte ens att dämpa en låda med dom är för tunna helt enkelt

Postad 23 July 2009 - 09:17

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Jag köpte markskivor (pressad mineral/stenull) på Beijier. Satte dessa på en ram av 45mm reglar så man får en luftspalt mellan absorbent och vägg (ökar verkningsgraden på så sätt), klä med tyg, sen en vanlig golv/vägglist runt. Blir ett riktigt lyft för ljudet.

Postad 23 July 2009 - 12:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Dom på biltema suger köp hellre på ljudbalance eller conrad dom är ca 70mm tjocka
dom som biltema har duger inte ens att dämpa en låda med dom är för tunna helt enkelt

Kunde inte hålla med mer !
riktigt dåliga är dom... både för tunna och inte så bra "data" på materialet som används heller...
jag anser att mkinst 50mm tjockt ska det vara och då ska den ut minst lika mycket från väggen för att det ska vara någon ide...
Jag kör med 95mm träfiberull och har mina ca 5cm från väggen just nu, blev hur jäkla bra som hälst (långt över förväntan !) dem dämpar otroligt bra ända ner i övre midbasområdet och det va väldigt bra det för jag hade problem där som även dom försvann... ! :o

Dom som finns på Conrad, hur ser dom ut och är det något du själv brukar använda dig av i dina byggen av högtalare/ absorbenter ?

Jag köpte markskivor (pressad mineral/stenull) på Beijier. Satte dessa på en ram av 45mm reglar så man får en luftspalt mellan absorbent och vägg (ökar verkningsgraden på så sätt), klä med tyg, sen en vanlig golv/vägglist runt. Blir ett riktigt lyft för ljudet.

Stenull är inte fel, och bar att du satta den en bit från väggen, 45mm är ganska tunt...
Köp fler skivor och göra dubbla tjockleken så ska du får se på grejor... :)

Postad 23 July 2009 - 12:30

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Stenull är inte fel, och bar att du satta den en bit från väggen, 45mm är ganska tunt...
Köp fler skivor och göra dubbla tjockleken så ska du får se på grejor... :o

Det är ju bra mkt bättre än den här porösa svarta dämpningen man köper från Biltema o dyl...

Självklart blir det bättre med tjockare och större luftspalt, men det finns en WAF att ta hänsyn till också.. :) Dessutom så tar mina rör mer av basfrekvenserna än en tavelabsorbent nånsin kommer göra.

Postad 23 July 2009 - 12:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, jag skrev ju att stenull är bra ! :)
riktigt bra till och med :D

Jo, klart att man får ju väga in för/nackdelar med allt, och har du WAF att ta hänsyn till så är ju det något att ta med i beräkningen helt klart (annars vet man inte vad som händer... :P )

Jo, har du basabsorbenter så är ju det bra, mne fortfarande så att det är bra att ha ca 10cm bra dämp för då kan du får effekt ner till runt 125Hz och det är trevligt, slipepr man mycket av problemen i rummet :o
sedan ha basabsorbenter som tar hand om problemen under det, jag ska tillverka en stor att ha bakom soffan. Avstämd till runt 50Hz och med "ganska" högt Q. Har en ganska ordentlig "bomp" i området 35-75Hz... med denna absorbent då borde det kunna bli riktigt bra sedan ! :lol:

Redigerat av DVD-ai, 23 July 2009 - 12:45.

Postad 23 July 2009 - 17:15

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Dom som finns på Conrad, hur ser dom ut och är det något du själv brukar använda dig av i dina byggen av högtalare/ absorbenter ?

http://shop.conrad.s...

Postad 25 July 2009 - 00:34

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Jag skulle satsa på att dämpa mer yta bakom frontarna chris, om du nu kan övertala tanten :) .

http://shop.conrad.s...

Finns ingen mätdata vad jag kan se.....lite osäkert då men säkert bättre än den initsiala iden i tråden.

Redigerat av genstruktur, 26 July 2009 - 03:14.

Postad 25 July 2009 - 08:48

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0
Har snickrat lite absorbent jag med
Bygga absorbent

Postad 26 July 2009 - 02:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
du skulle ha klätt baksidan med något tyg också, det där "dammet" är inte att leka med... :)

Postad 26 July 2009 - 22:32

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0

du skulle ha klätt baksidan med något tyg också, det där "dammet" är inte att leka med... ;)

Det är polyestervadd runt hela absorbenterna. Kanske inte framgår riktigt. Men riktigt tyg blir ev. bara på framsidan. Ska mecka ihop väggfästena först så får vi se.

Redigerat av Bogge, 27 July 2009 - 00:16.

Postad 27 July 2009 - 08:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ahhh, ok, då förstår jag ;)

Postad 29 July 2009 - 15:04

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite då även jag tänkte ramla in i akustikträsket. Har en fundering angående upphängningen. Tänkte köra på någon 50 mm absorbent och sen ca. 50 mm luftspalt. Måste man ha tätt mellan absorbent och ram? Skulle gärna vilja hänga upp dom i taket och få en lite mer svävande stil...

Postad 29 July 2009 - 19:18

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

• 802 inlägg
  • 0

Lånar tråden lite då även jag tänkte ramla in i akustikträsket. Har en fundering angående upphängningen. Tänkte köra på någon 50 mm absorbent och sen ca. 50 mm luftspalt. Måste man ha tätt mellan absorbent och ram? Skulle gärna vilja hänga upp dom i taket och få en lite mer svävande stil...

Vet inte om jag förstår frågan riktigt men ramen är väl till för att förenkla upphängning eller skapa stabilitet med det relativt mjuka absorbentmaterialet. En vän har köpta absorbenter helt utan ram, enbart inklädda i tyg så ramen gör nog inte så mycket för ljudet överhuvudtaget.

Jag har f.ö 50mm absorbent och sedan 50mm luft till väggen bakom.

Postad 29 July 2009 - 21:12

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Vet inte om jag förstår frågan riktigt men ramen är väl till för att förenkla upphängning eller skapa stabilitet med det relativt mjuka absorbentmaterialet. En vän har köpta absorbenter helt utan ram, enbart inklädda i tyg så ramen gör nog inte så mycket för ljudet överhuvudtaget.

Jag har f.ö 50mm absorbent och sedan 50mm luft till väggen bakom.

Jo, med ram och luftspalt mellan absorbent och vägg får du ökad effekt.

Postad 30 July 2009 - 01:59

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Poängen med en ram som "sluter tätt" mot väggen är väl att man tvingar ljudet att studsa ut genom absorbenten igen. Har man ingen tätslutande ram så kan ljud som kommer snett in mot absorbenter studsa snett ut förbi absorbenten och därmed får man sämre effekt. Så jag har förstått det hela när jag läst på i alla fall. :)

Själv har jag ingen ram och tycke det blev hur bra som helst ändå så jag vet inte hur stor denna effekt är.

Postad 30 July 2009 - 07:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Poängen med en ram som "sluter tätt" mot väggen är väl att man tvingar ljudet att studsa ut genom absorbenten igen. Har man ingen tätslutande ram så kan ljud som kommer snett in mot absorbenter studsa snett ut förbi absorbenten och därmed får man sämre effekt. Så jag har förstått det hela när jag läst på i alla fall. :blush:

Själv har jag ingen ram och tycke det blev hur bra som helst ändå så jag vet inte hur stor denna effekt är.

Inte bara det faktiskt... :(

Även så att om du har en ram som "sluter tätt" så får du en viss (väldigt liten) tryckdifferential påvarje sida av absorbenten, alltså en viss "tröghet" mellan luften mellan vägg och absorbent, och den luft som är ute i rummet.
Detta bidrar med att du får bättre dämpning längre ner i frekvens, alltså inte bättre dämpning i området 200Hz, utan under, men så jäkla mycket mer behöver det dock inte bli :)
Högre frekvenser absorberas upp dirrekt av materialet, medans lägre är svårare att få till, men på detta sättet så får man en ökad effektivitet även i området 200Hz men som du sa, detta med att ljudet till väldigt stor del "stutsar" och absorberas även på utvägen, det stämmer också. Men i det fallet så spelar inte det någon roll om man har en tätsittande "ram" eller om det är en glipa bakom för ljudet stutsar inte annorlunda för det. :P
Dessutom så i det fallet så skulle det vara bättre med en 10cm tjock massiv absorbent i stället för 5cm glipa + 5cm absorbent (om nu inte listen sluter någorlunda tätt mot väggen)
Så jag anser att 10cm massiv dämp dirrekt mot väggen fungerar väldigt bra, men kan lägga ut den 5cm från väggen och sluta tätt med en ram om man vill, bara för att få lite ökad effekt i undre mellanregister/översta basen.

Men 15cm massiv dämp, kommer fortfarande vara bättre än 10 cm dämp + 5cm luft spalt, på att dämpa i alla lägen, om du inte tätar mot baksidan och vinner lite i låga mellan/höga basområdet.

Så ni förstår vart vinsten/förlusten ligger i fråga om detta :P

Postad 30 July 2009 - 07:41

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0
Kikar man på akustiktak exempelvis så ska dom ner en bra bit från taket för att vara så effektiva som det är tänkt. Jag fick höra från Akustikmiljö att 5cm var för lite, nedåt 15-20cm skulle man.

Samma princip gäller för tavelabsorbenter.

Postad 30 July 2009 - 07:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Kikar man på akustiktak exempelvis så ska dom ner en bra bit från taket för att vara så effektiva som det är tänkt. Jag fick höra från Akustikmiljö att 5cm var för lite, nedåt 15-20cm skulle man.

Samma princip gäller för tavelabsorbenter.

Jepp, egentligen närmare 30cm för att vara noga :)

Postad 30 July 2009 - 08:56

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Jag kanske var lite luddig i min frågeställning tidigare men det gick ju få bra svar ändå tydligen :) Tackar för det!

Nu ska jag bara ut och reka material också. Ska bli en eller några basabsorbenter också samt diffusorer på bakväggen tänkte jag, ska bli spännande...

Postad 30 July 2009 - 10:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, det kommer att bli prima :)

Postad 30 July 2009 - 11:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Inte bara det faktiskt... :P

Även så att om du har en ram som "sluter tätt" så får du en viss (väldigt liten) tryckdifferential påvarje sida av absorbenten, alltså en viss "tröghet" mellan luften mellan vägg och absorbent, och den luft som är ute i rummet.
Detta bidrar med att du får bättre dämpning längre ner i frekvens, alltså inte bättre dämpning i området 200Hz, utan under, men så jäkla mycket mer behöver det dock inte bli :)
Högre frekvenser absorberas upp dirrekt av materialet, medans lägre är svårare att få till, men på detta sättet så får man en ökad effektivitet även i området 200Hz men som du sa, detta med att ljudet till väldigt stor del "stutsar" och absorberas även på utvägen, det stämmer också. Men i det fallet så spelar inte det någon roll om man har en tätsittande "ram" eller om det är en glipa bakom för ljudet stutsar inte annorlunda för det. ;)
Dessutom så i det fallet så skulle det vara bättre med en 10cm tjock massiv absorbent i stället för 5cm glipa + 5cm absorbent (om nu inte listen sluter någorlunda tätt mot väggen)
Så jag anser att 10cm massiv dämp dirrekt mot väggen fungerar väldigt bra, men kan lägga ut den 5cm från väggen och sluta tätt med en ram om man vill, bara för att få lite ökad effekt i undre mellanregister/översta basen.

Men 15cm massiv dämp, kommer fortfarande vara bättre än 10 cm dämp + 5cm luft spalt, på att dämpa i alla lägen, om du inte tätar mot baksidan och vinner lite i låga mellan/höga basområdet.

Så ni förstår vart vinsten/förlusten ligger i fråga om detta :)

Ok, bra att du kunde mer exakt. Jag hade tydligen inte uppfattat det hela helt korrekt :) .

Postad 30 July 2009 - 12:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det är inte lätt... så mycket inom detta med akustik, jag kan väll typ 0,002% (2promille)av det som man måste kunna för att vara riktigt bra på det.. :)

Postad 01 August 2009 - 08:41

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Det är inte lätt... så mycket inom detta med akustik, jag kan väll typ 0,002% (2promille)av det som man måste kunna för att vara riktigt bra på det.. :)

Nä precis. Vill man experimentera själv måste man ha duktiga kunskaper inom matematik.

Postad 01 August 2009 - 08:52

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

För att vara lite besserwissrig på morgonkulan så är 2 promille 0.2%...

Akustik är inte lätt, vare sig i praktiken eller i teorin. Jag har läst lite akustik på högskolenivå så jag kan ta till mig en del av idéerna men att omsätta detta till praktisk nytta är inte alltid det lättaste. Sedan är det sällan som man har full frihet i ett rum att optimera det fullt ut heller.

Postad 01 August 2009 - 09:01

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
DVD-ai: Vet inte om du sett denna variant: Först en toppig akustikskiva, på en tjock stenullsskiva (det brukar vara stenull, minns aldrig, TJOCK är det viktiga iaf), bakom den en masonitskiva med ett 20-tal hål borrade (tror de ska vara 5–10 cm i diameter) och därefter en luftspalt. Har sett Ingvar föreslå den konstruktionen. Vet inte säkert om den är effektivare än 15 cm tjock absorbentmaterial dock, men det skulle jag väl tro. Det borde bli en effektivare basfälla med masoniten bakom.

Redigerat av shifts, 01 August 2009 - 09:09.

Postad 02 August 2009 - 07:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

DVD-ai: Vet inte om du sett denna variant: Först en toppig akustikskiva, på en tjock stenullsskiva (det brukar vara stenull, minns aldrig, TJOCK är det viktiga iaf), bakom den en masonitskiva med ett 20-tal hål borrade (tror de ska vara 5–10 cm i diameter) och därefter en luftspalt. Har sett Ingvar föreslå den konstruktionen. Vet inte säkert om den är effektivare än 15 cm tjock absorbentmaterial dock, men det skulle jag väl tro. Det borde bli en effektivare basfälla med masoniten bakom.

Det just "borde bli effektivare basfälla" som ställer till det med akustik. Så länge det inte finns mätdata så blir allt rena gissningar. Skrev inte Ingvar vilka frekvenser som absorberas på detta sätt..?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.