* Officiell tråd - Sharp Z90/Z91 *
391 svar till detta ämne
Postad 27 December 2002 - 23:09
sikis
-
sikis
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Hallå alla glada. satt ochblädrade i nån tidning och hittade ovan nämda projektor. ser ju intresant ut med tanke på att alla pratar om att DPL är bättre än LCD projar
Lite fakta direkt taget från www.ljudmakarn.se
Vikt: 4,3 kg
Videoprojektor, DLP
Fläktljud: 29 dB
600 ANSI Lumen
SVGA, 800 x 600 pixlar
Zoomoptik
Högt kontrastförhållande 1200:1
Helt sluten optik för ökad livslängd
2-dimensionell Keystone-justering - gör att projektorn kan placeras nästan var som helst i rummet, även extremt högt/lågt och på snedden
Komponent-videoingång, S-video, kompositvideo samt data/RGB via D-sub
Pris 29 900:-
Nån som vet något om den...
Är de något att ha. funderar själv på en Garbo Matchline eller LG RL-JA20.
Är Sharpen ett bättre köp kanske eller?
Redigerat av Martin.M, 04 August 2004 - 06:10.
Postad 27 December 2002 - 23:22
Unregisteredc9aec3ff
-
Unregisteredc9aec3ff
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Den skal visst være veldig bra! Det pågår en lang tråd med mye bra info om den på AVSforum: http://www.avsforum....threadid=187016Du får lese litt der, jeg har ikke lest så veldig mye om den ellers. http://www.pricejapan.com har den også, med og uten trådløs bildeoverføring. [  ] Vet ikke om det er noe bra. Tor Arne
Postad 28 December 2002 - 02:07
sbl
-
sbl
-
Användare
-
-
241 inlägg
Jag lånade hem en XV-Z90U från Tele-hå i Göteborg (tack!). Bilden är riktigt, riktigt bra och den använder samma 5x RGBRGB färghjul som de dyrare modellerna. Problemet? -> Extremt lång throw. Jag fick nästan släpa iväg den 6 meter från väggen för att komma upp i 100". Kolla recensionen på: http://www.projector...pvision_z90.htmDet finns tydligen en modell med riktigt kort throw som brandas som Theago DT-200. Den kunde vara intressant. Skillnaden mellan Z90 och X1 är ju framförallt 5X RGBRGB-hjul (mot 2X RGBW på X1).
Postad 28 December 2002 - 12:50
Unregistered75a7c1b2
-
Unregistered75a7c1b2
-
Användare
-
-
147 inlägg
allså ingen risk för regnbågar, vilken e nu bäst då av x1 z90 eller lg'n? Bäst inte mest för pengarna.
Postad 28 December 2002 - 13:57
cozzer
-
cozzer
-
Användare
-
-
142 inlägg
Är du känslig för regnbågseffekt, så är det högst troligt att du ser det på Z90:an, även om det för min del var ytterst sällan jag såg detta och egentligen stördes jag aldrig av regnbågseffekten på Z90:an i själva filmen, vilket jag gjorde på X1:an. Men när jag läste eftertexterna från filmen på Z90:an blev regnbågseffekterna dock störande.
Tyckte att det kröp en del i bilden, på Z90:an, mer på vissa filmer än andra.
Kanske var inställningen på färgerna fel vid demon, men detta går säkerligen att justera i meny:n
/Cozzer
Postad 29 December 2002 - 17:28
Unregistered75a7c1b2
-
Unregistered75a7c1b2
-
Användare
-
-
147 inlägg
och frågan kvarstår. Vilken e bäst...
Postad 30 December 2002 - 16:24
Unregistered257af4db
-
Unregistered257af4db
-
Användare
-
-
239 inlägg
Jag var och såg Z90 i förmiddags på Ljudmakarn... Har velat mellan ae100, Z1, Garbo och hs10 men denna slår dem alla trots att det bara är en 4:3. Svärtan är sagolik likaså färgerna... Jag såg inga regnbågar om det beror på om jag är okänslig eller hastigheten på färg-hjulet vet jag inte. Nu återstår det att se om X1:an ger lika bra bild... om den kommer till Sverige nån gång. Annars är valet klart.
Shovven
Postad 28 February 2003 - 10:06
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
Anledningen till att jag postar detta är delvis för att denna projektor verkar försvinna obemärkt i diskussionsforum vid sidan om Z1, AE300, HS10 och X1 etc
Sharp XV-Z90E vann Hemmabios test av fyra projektorer under 30000kr (LG RL-JA20, Sanyo PLV-Z1 och Toshiba TLP-S30) med kommentaren ".. kontrasten en helt annan dimension plus svärta som de andra inte kommer i närheten av..... Färgerna har en rejäl dynamik och ordentligt tryck, och det är frågan om man får så mycket bättre bild än så för dessa pengar idag...Bildformatet är 4:3 och vi slösar således med linjer i över- och underkant när man kollar på film i 16:9 formatet, jämfört med dom två renodlade 16:9 projektorerna i testet som utnyttjar hela registret. Det är dock inget som stör, för bilden upplevs inte som mer pixlig än LG och Sanyo...haken är att Sharp måste placeras långt bakom filmtittarna.."
Slutligen kan man tillägga att LGn enligt testet har alltför låg detaljrikedom i mörka scener, men bättre och renare skärpa än Z1. Z1 spöar LGn i detaljhantering i lågdagrar och har fördelen att man får stor bild på kort avstånd. Z1 svaghet är att linjerastret syns redan på relativt korta avstånd. Slutligen Toshiba (20000kr endast) har god kontrast och skärpa som gör att Z1 nästan ser suddig ut i jämförelse, lågdagrar hanteras mycket bra, men svärtan är inte riktigt lika djup som LG och Z1.
Fläktljudet var i högsta laget hos Toshiba.
Postad 28 February 2003 - 12:10
damien
-
damien
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag har sätt den. Jag har njutit av bilden. Jag ska köpa den.
/Damien
Postad 28 February 2003 - 14:46
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
quote:Originally posted by damien
Jag har sätt den. Jag har njutit av bilden. Jag ska köpa den.
/Damien
Var såg du den[  ], hade du något att jämföra med då[8D].
Postad 28 February 2003 - 16:02
Unregistereda4c68177
-
Unregistereda4c68177
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
quote:Originally posted by Peter I
allså ingen risk för regnbågar, vilken e nu bäst då av x1 z90 eller lg'n? Bäst inte mest för pengarna.
Okay, i dag var jeg innom LG og Presentasjonsdata for og se på LG RJ-JA20 og X1, spør du meg så var LG RJ-JA20 vinneren av disse to.
Grunnet:
LG'n, tiltrotts for at testene sier at den har problemer med mørke scener, så hadde X1 større problemer med de mørke scenene.
Mulig at den jeg så var fra batch 2 av LG prosjektoren, men, somsagt, bedre enn X1.
X1 så jeg også en god del regnbuer på, så da ble den ganske uaktuell.
Bildekvaliteten syns jeg var noe av det samme på begge to (veldig bra)
Når det kommer til z90 så vet jeg ikke, har ikke sett den, men syns 600 ansi lumen blir litt i mindste laget?
Postad 28 February 2003 - 16:30
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
X1 har bara 500 ansi luminen om du inte kör datapresentation.
Den höga kontrasten på Z90 gör enligt vissa att 600 ansi luminen inte
spelar någon roll, men det har jag själv inte sett ännu.
Postad 28 February 2003 - 21:30
Unregistered30772
-
Unregistered30772
-
Lärjunge
-
-
296 inlägg
Vilken hastighet är det på färghjulet på Nec HT1000? Om det är 5x på den så kommer jag nog tyvärr se regnbågar även på Z90 [  !]
Postad 28 February 2003 - 22:09
Unregisteredc9aec3ff
-
Unregisteredc9aec3ff
-
Amatör
-
-
97 inlägg
HT1000 er 4x. RGBRGB som snurrer 120Hz.
Tor Arne
Postad 01 March 2003 - 00:22
Unregistered30772
-
Unregistered30772
-
Lärjunge
-
-
296 inlägg
Då kanske det finns hopp för mig än  Har inte sett regnbågar på en 5x ännu i all fall..
Postad 01 March 2003 - 00:34
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Sharp XV-Z90E har 5x färghjul och mycket små problem med sk. regnbågar, på ungefär samma nivå som en S2:a
Själv tycker jag att den är klart godkänd - framförallt i fråga om färger och fläktljud. Tycker dock att den "tappar" i bildstabilitet jämfört med min projektor, men den är klart med i toppen för i sitt prissegment. [  ]
Kan beskådas på bla. Ljudmakarn i STHLM
/Pär
Postad 01 March 2003 - 01:28
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
Perra1, Z90 är alltstå inte riktigt stabil i bilden. Då jämför du med marantzen som kostar ca 5-ggr så mycket. Men hur graderar du bilden jämfört med andra projektorer under 30 000 - 40 000kr?
Postad 01 March 2003 - 01:51
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Som jag skrev så tycker jag defenitivt att den är med i toppen på sin prisklass = mellan 20 - 40 000:-
Jag anser t ex att den har mer tryck i färgerna och bättre bild än X1:an - Den lider däremot av lite "krypningar" i bilden (inget märkvärdigt i den prisklassen) och har kanske inte riktig lika bra svärta som X1:an men den totala bioupplevelsen är bra mycket bättre på Z90. Någonting att känna till är det behövs lite avstånd för att få en riktigt stor bild - så kolla om du har plats.
Andra fördelar är mycket lågt fläktljud, och bra möjligheter till sideshot (men med bild distorsion såklart...).
Klart intressant projektor, och jag rekommenderar att du tittar på en. www.BigScreen.se kommer att recensera inom kort - kolla även där
mvh
/Pär
Postad 01 March 2003 - 10:23
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
Perra1, tack du verkar ha koll!
Vet du någoning om hur scalern i projektorn klarar sig när man kopplar en digitalbox till? X1 lär ha en riktigt bra faroudja scaler, och inte vågar man väl hoppas att Z90 har en lika bra? Jag har ju en denon 3800 för dvd tittande så där finns det ingen anledning att använda projektorns linjedubblare
(när jag såg X1 så använde butiken "the Rock" inte HK25's linjedubblare för man menade att X1's linjedubblare var bättre trots ett extra led i form av Analog-Digital-Analog omvandling).
Bigscreens recension emotses.
Postad 01 March 2003 - 10:54
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Här stod tidigare ett inlägg som nu är raderat. Jag har av Prisjakts administratörer förstått att jag ses som konkurrent och inte ett komplement som jag själv trodde och tar därför konsekvensen av detta. Jag kommer i fortsättningen att finnas tillgänglig på annat håll, och jag vill på detta sätt tacka för min tid här (mellan 2001 och 2003) och önskar Prisjakt och dess medlemmar lycka till och ett gott nytt år.
mvh
/Pär fd. medlem 865
Redigerat av Perra1, 30 December 2003 - 03:50.
Postad 02 March 2003 - 00:41
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
Här kommer några screenshots från Z90 och DVHS. Det är endast första sidan i tråden som visar Z90 de andra är en CRT. http://www.annees-la...der=asc&start=0Skolfranskan kanske återupplivas?
Postad 04 March 2003 - 17:17
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
Själva "haken" med Z90 är för många att man behöver ett rejält avstånd till duken. Nu släpper sharp samma EXAKT projektor men med vidvinkelobjektiv = kort avstånd och stor bild http://www.sharp.de/...par=6_17_no_652
Postad 05 March 2003 - 23:54
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
Nu har jag sett Z90.
Väldigt trevliga och varma färger.
Bilden kändes lite soft. Jag saknade lite skärpa, även med extern progressive scan.
Bra svärta och helhetsintryck, fast en 6-7 meter till duk behövs nog för att ge en lagom stor bild och riktig biokänsla.
Brukar dlp allmänt upplevas lite oskarpa jämfört med lcd, eller är detta specifikt för z90?
mvh
per
Postad 06 March 2003 - 00:42
sbl
-
sbl
-
Användare
-
-
241 inlägg
per s: det beror ju på vilken upplösning du kör på panelen.. På Z90 använder du ju bara 800x450 pixlar då du spelar upp PAL-material (om du kör anamorfiskt material). Kör du en LCD eller annan DLP med högre upplösning får du också bättre skärpa (då PAL har 720x576 pixlar i upplösning)...
Postad 06 March 2003 - 08:26
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Tycker absolut inte att jag upplevde Z90 som oskarp. Tyckte förrutom detaljerna i bilden att det varbättre tryck och färger i den en Tw100 som slogs på emellanåt. Blir nog till att köpa en Z90 från Tyskland. Synd bara att det är en 4:3.
Postad 06 March 2003 - 10:07
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
sbl, jag ser att du har avverkat en hel del fina apparater bla HT1000, som man hört så mycket positivt om. Den kostar det dubbla mot Z90, men kan komma närmre det jag förväntar mig i fråga om skärpa. Betalar man för en vesäntligt bättre bild eller är det relatvit små förbättringar vi pratar om? Du som haft en del hemma, finns det egentligen ett alternativ (dlp) till Z90 utan att dra iväg för mycket i investeringen? Vad tyckte du var mindre bra med HT1000 som gjorde att du inte behöll den?
mvh/per
Postad 06 March 2003 - 11:09
sbl
-
sbl
-
Användare
-
-
241 inlägg
Per S: Jag klarar inte regnbågarna som följer med DLP.. Jag ser regnbågar konstant och blir grusig i ögonen även med ett 5x hjul..
HT1000 tycker jag är värd skillnaden till Z90 om man har råd.. Den har "sealed light path" - du behöver aldrig vara rädd för att dammkorn kommer in på panelen.. Den har 12-graders DMD vilket ger en bättre svärta till skillnad från Z90.. Och den är lite tystare...
Själv tycker jag HT1000, Infocus 7200 och Marantz S2 alla tre ger en helt otrolig bild.. Mkt mer biolik än den jag får på min nuvarande LCD.. Men då jag inte fixar regnbågsartefakterna är det inte mkt att göra tyvärr...
Postad 06 March 2003 - 11:30
Unregistered257af4db
-
Unregistered257af4db
-
Användare
-
-
239 inlägg
@Per S och SBL
Även z90 har "sealed light path" och 12 graders dmd chip
Men jag håller med HT1000 har bättre svärta och bild, men
om den är värd så mycket mer pengar vet jag inte...
Shovven
Postad 06 March 2003 - 11:53
sbl
-
sbl
-
Användare
-
-
241 inlägg
shovven: Jahapp.. Um.. Ok... Pinsamt... Såg inget om detta på sharp-usa men hittade det på svenska webben "Helt sluten optik för ökad livslängd"... Imponerande.. Skulle jag själv vara i köpartagen hade jag dock väntat på Z91 som kommer med short-throw lens (om den nu kommer till Sverige).. Att sätta projjen på 5.1 meter för att får 100" känns onödigt...
Postad 07 March 2003 - 12:35
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
Jag är lite undrande till om Z90/Z91 blir för pixlig om man blåser upp bilden till storlek biokänsla.
Få se vad www.bigscreen.se säger om detta i kommande recension.
Jag gjorde en parallell jämförelse mellan X1 och Z90 med bla gladiator och såg flertalet regnbågar med X1 och endast några enstaka med Z90, så på det planet är Z90 godkänd för min del.
Postad 07 March 2003 - 19:01
Unregistered98926882
-
Unregistered98926882
-
Användare
-
-
132 inlägg
Per S:
Intressant att du jämfört X1 och Z90! Vad tyckte du om bildkvalité om man bortser från regnbågsproblemet på X1an?
Mycket intressant skall jämförelse mot LGs nya RD-JT33a som skall minimera regnbågseffekten enligt utsago...
//Perra
Postad 07 March 2003 - 20:32
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
quote:Originally posted by KungPerra
Per S:
Intressant att du jämfört X1 och Z90! Vad tyckte du om bildkvalité om man bortser från regnbågsproblemet på X1an?
//Perra
Jag har tidigare sett X1 mot Z1 och där föredrog jag X1 pga avsevärt bättre svärta och att Z1 hade screendor vilket X1 inte hade på 4 meters avstånd och ca 2 meter bred duk. Z1 hade lite klarare färger än X1 så på den punkten föredrog jag Z1. Men skillnaderna var verkligen inte stora med dvd.
När jag tittade på Z90 så var bilden relativt liten på 4 meters avstånd (mellan duk och lins), medan X1 var "normalstor".
Det är ju lättare att tycka om en liten bild, så detta kan ha påverkat mitt intryck.
När det gäller X1 mot Z90 under ovan förutsättningar, så hade X1 klart sämre färger, nästan utvattnade jämfört med Z90. Med en bra dvd så ger Z90 helt klart en bättre bild. Helhetsintrycket var definitivt bättre med Z90.
Fast om man sedan blåser upp Z90 bilden och sitter på låt säga avståndet 2X dukbredden så är jag inte säker på att Z90 kommer att ha samma övertag. Många recensenter har ju nämt att bilden kan bli lite pixlig eller orolig under dessa förhållanden. Men det är ju under dessa förhållanden man normalt sett vill titta på hemmabio. Här är iallafall X1 helt godkänd! Ren och fin bild.
Postad 17 March 2003 - 09:51
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
Med anledning av att Bigscreen Christer idag har utnämnt denna projektor till bästa DLP under 65000kr, så tycker jag att det verkligen är dax för folk att ge sig iväg till butiken för en titt och ge denna en ärlig chans! Många verkar följa strömmen och gå på Z1, AE300 eller X1 bara för att dessa omskrivs mest (det finns naturligtvis goda skäl till att de omskrivs, men man kan ibland undra)!
Om man börjar granska argumenten så vill man oftast ha en lcd, trots sämre svärta och kontrast, eftersom man är känslig för regnbågar. Men med Z90 och 5x färghjul så är dessa för de allra flesta garanterat att obefintligt problem.
Klart att en 4:3 projektor räknar bort en del, men jag tycker ändå ni skall ge den en chans, då det är slutresultatet i form av bildkvalitet som borde vara det prioriterande.
Slutligen behövs tydligen en progressiv dvd-spelare till denna och har man inte det så är det klart att kostnaderna (5000kr för en 963sa) börjar springa iväg lite mer.
Det enda jag saknar i Christers test är kommentar om att man nog bör ha en 6 meter för att få en hyfsad bildstorlek. För mig har detta klart varit en begränsning. Svaret är modellen Z91 som sedan en vecka finns att köpa i Tyskland och som är exakt samma apparat men med vidvinkellins för kortare projektionsavstånd. Kommer denna till Sverige?
mvh per
Postad 17 March 2003 - 10:49
Unregistereda2457a6f
-
Unregistereda2457a6f
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Jag tycker det är lite synd med alla 800x600 DLP som kommer ut. Varför kan vi inte få bra och billigare 1024x768 DLP med 5x RGBRGB hjul istället? Visserligen är de nya 800x600 DLP projektorerna utmärkta instegsprojektorer, men för mig som redan har en tidig DLP med 800x600 är det otänkbart att uppgradera till samma upplösning.
NEC HT1000 är en mycket bra projektor, men den är för dyr tycker jag. En sådan för 40-45000:- vore smutt. Men jag får väl vänta helt enkelt.
Postad 17 March 2003 - 13:10
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Hmm...ja SVGA är IMHO lite för lite. Hur man än vrider och vänder på det.
Jag förstår inte varför TI släpper en lågbudget 1/4 HD chip (960*540). Tror nog att det skulle betyda totalmos för LCD-marknaden.
Iofs så skulle det kanske betyda att de inte längre kan ta ut multum för HD2-chippen...hmm.
Postad 17 March 2003 - 13:42
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
quote:Originally posted by +Eklund
Jag tycker det är lite synd med alla 800x600 DLP som kommer ut. Varför kan vi inte få bra och billigare 1024x768 DLP med 5x RGBRGB hjul istället? Visserligen är de nya 800x600 DLP projektorerna utmärkta instegsprojektorer, men för mig som redan har en tidig DLP med 800x600 är det otänkbart att uppgradera till samma upplösning.
NEC HT1000 är en mycket bra projektor, men den är för dyr tycker jag. En sådan för 40-45000:- vore smutt. Men jag får väl vänta helt enkelt.
Håller med till 100%, varför måste man betala 60 000 -100 000kr för de extra pixlarna. Det behöver man ju inte med lcd.
Bra fråga. Är det ett medvetet strategival från tillverkarna?
Postad 17 March 2003 - 15:44
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Tror inte att det är ett strategival - jämför bara hur många S2:or som säljs mot antalet X1:or eller Z90!!
Alla företag vill nå en massmarknad, därför finns ingen som helst anledning att hålla tillbaka dessa chip från billigare projektorer. [  ]
Det som kostar mer är helt enkelt en betydligt mer avancerad tillverkning som drar upp kostnaden - när denna blir mer tillgänglig och kan massproduceras på enklare sätt så kommer också HD2 chippen till billigare projektorer [  ]
mvh
/Pär
Postad 17 March 2003 - 17:33
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Problemet är bara, om det man läst stämmer, att DLP säljer väldigt bra i samtliga prisklasser. Så om TI "kommer undan" med att ha lågupplösta chip i budgetklassen och alltså kan dela upp markanden i olika prissegment utan att nån klagar (dvs köper något annat) så tror iaf inte jag att de har nån brådska att ändra på det. Eftersom de inte har några konkurrenter ifråga om så viktiga parametrar som svärta och kontrast så kan de ju princip styra och ställa som de vill.
Är ingen ekonom men kan anta att det är idealiskt för ett företag, som dessutom är i lite utav en monopolsits, att ha massmarkanden OCH lyxmarkanden där man istället för höga volymer har stora marginaler. Och det är väl där vi har TI idag.
Men utvecklingen går som bekant fort och så så fort någon kommer med något som är lika bra, eller bättre, så tror jag nog att TI kan pressa priserna oavsett vad tillverkningen kostar. Kommande 1080P-chip lär väl exempelvis sänka priset på TIs 720P chip...
Postad 17 March 2003 - 18:10
lajbanson
-
lajbanson
-
Användare
-
-
246 inlägg
Per S: Har du någon länk till site (i Tyskland exempelvis) där jag kan köpa z91:an redan idag?
Postad 17 March 2003 - 18:52
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
Jag tror maginalerna för mustang-dlp2'orna är så höga att man vill mjölka lite till där SAMT att obefintlig konkurrens gör att utvecklingen går alltför långsamt. Eftersom jag inte har 100 000kr hoppas jag att tekniken går att kopiera av en massmarknadsproducent. Samtidigt kan det ju vara så att utvecklingskostnaderna har varit så höga att man vill ta igen detta innan någon har kommit på ett sätt att kopiera tekniken. Fast innan dess har jag nog redan köpt en Z91. Vad jag vet har "mediastar" ensamrätt till denna projektor i Tyskland. Den har än så länge inte dykt upp on-line. http://www.mediastar-online.de/Jag tror riktpriset ligger på 2800 euro. Jag hittade dessa försäljningsställen på ett tyskt forum www.besisammen.de , som för övrigt knappt diskuterar några andra än Z90/Z91 i prisklassen. Raum Berlin: Firma MoreScreen, Gäblerstr. 7, 13086 Berlin 030 / 92 37 32 70 Raum Hamburg: Firma Mediastar, Am Kielortplatz 3, 22850 Norderstedt 040 / 51 32 89 47 Raum Düsseldorf: Firma Grobi, Windvogt 40, 41564 Kaarst 02131 / 76 94 12 & Firma Beamer Freund, Wielandstr. 21, 40211 Düsseldorf 0178 / 58 19 75 0 Raum Köln: Firma Mediastar, Friedrich-Bessel-Str. 10, 50126 Bergheim 02271 / 75 93 48 Raum Frankfurt: Firma Mediastar, Wilhelm-Leuschner-Str. 6, 63500 Seligenstadt 06182 / 89 49 0 Raum Stuttgart: Firma Sinex, Bühlstr. 35, 71101 Schönaich 07031 / 73 36 93 Raum München: Firma Beamax, Wallbergstr. 6, 85221 Dachau 08131 / 27 51 55 Raum Nürnberg: Firma Mediastar, Wilhelm-Maisel-Str. 20, 90530 Wendelstein 09129 / 90 83 95
Postad 18 March 2003 - 21:33
Unregistereda2457a6f
-
Unregistereda2457a6f
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Om man läser i den andra RD-JT33 tråden så nämner Sandstream RD-JT30, som ska vara en XGA version av dessa nya intressanta DLP från LG. Fördelen är om deras nya trumma ger en bild med betydligt mindre regnbågar, och samtidigt har ett bra pris (vilket LG hittills verkar satsa på).
Det behövs en riktigt bra och billig XGA DLP.
Postad 19 March 2003 - 11:11
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
Inget svar från Sharp Sverige ännu om när Z91 kommer hit. Jag skickade en fråga igen idag.
Om fler frågar kanske de börjar aktivera sig!!
[email protected]
Postad 19 March 2003 - 11:38
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
Nu fick jag svar, och det är lovande!!
"Hej Per
Den kommer släppas i maj. Men det kan bli tidigare också.
Den kommer nog kosta som XV-Z90
Med vänlig hälsning
Sharp Kundsupport"
Postad 19 March 2003 - 11:51
Unregistereded4964c5
-
Unregistereded4964c5
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Följer detta forum med stort intresse. Det jag väntar på är att det skall komma ut en riktigt bra DLP till ett överkomligt pris. Kan det vara så att Z-91:an är The One??;-) LCD känns inte aktuellt och CRT för stort/dyrt...jag är väl knappast ensam om att känna så:-)
Ligger i startgroparna för att komma igång med mitt hembiobygge på allvar. Har en bra PC som borde funka som HTPC, samt en hygglig ljudanläggning.
/Fredrik
Postad 19 March 2003 - 12:24
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
Postad 19 March 2003 - 13:21
Unregistereded4964c5
-
Unregistereded4964c5
-
Amatör
-
-
81 inlägg
om det är nån som bor i närheten av Haninge så kan jag meddela att Expert Haninge Centrum har en Z90 uppmonterad för demning....skall försöka hinna dit i eftermiddag!
Postad 19 March 2003 - 13:31
Per S
-
Per S
-
Forumräv
-
-
560 inlägg
Om du har möjlighet, tänk på att jämföra med andra i samma prisklass.
Postad 19 March 2003 - 13:39
Unregistereded4964c5
-
Unregistereded4964c5
-
Amatör
-
-
81 inlägg
hmmm...det är den enda de har uppmonterad nu tror jag. Men jag kan ju i vilket fall som helst återkomma med en ytterst subjektiv bedömning:-)
Postad 19 March 2003 - 18:42
Unregistereda2457a6f
-
Unregistereda2457a6f
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Låter bra, det är just nu en kontinuerlig ström av nya projektorer verkar det som.
Köparens marknad? Jag tror det, om du har tålamod att avvakta tills du hittar precis den som passar för just dig.
Postad 24 March 2003 - 00:37
Unregistered98926882
-
Unregistered98926882
-
Användare
-
-
132 inlägg
Hej på er!
Är det någon som sett någon tysk butik som säljer XV-Z91 än? Jag har sökt på överallt jag kunnat och finner ingen butik som verkar ha med Z91 i sortimentet?!
För övrigt pratade jag med sharp sverige och det verkar som om 1 april är ett datum som 91an skall dyka upp hos sharp i sverige. Och intressant var att han menade att en prissänkning inte är omöjlig inom en inte allt för avlägsen framtid...
Jag vill ha en NUUUUUUU! Snälla säg att någon har sett var men kan beställa en Z91 i tyskland för en vettig penning!!!
//Perra
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|