Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förbättring av filter för kategorin Hårddiskar

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 April 2011 - 16:55

Knixon
  • Knixon
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Två förslag som skulle förbättra filtreringen:

1. För externa hårddiskar, flytta upp filtret "Anslutningar" så att det är synligt som default. För mig är det nog den viktigaste egenskapen om det går att ansluta med eSata, USB2, USB3, Firewire etc.

Filtret tar ganska mycket plats just nu, men borde gå att komprimera.

För att ge plats så flytta gärna ner "rotationshastighet" och "Söktid" till "Fler sökkriterier". Jag tror inte de har någon störe betydelse för externa diskar.

2. För interna hårddiskar, lägg till ett filter som visar om disken är lämplig för RAID använding. Tillverkarna kallar de här diskarna lite olika:
Samsung: RAID-class, fast det verkar som de inte gör sådana längre. Deras website visar inga längre.
Western Digital: RE2, RE3, RE4 (RAID Edition)
Seagate: ES (Enterprise nånting)
Hitachi: Ultrastar

Postad 06 April 2011 - 12:33

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
1. Vi har bara stöd för max 6 egenskaper som "kärnegenskaper" som är synliga direkt och tre av dem kommer upptas av storlek, pris/GB och formfaktor. Eftersom inte alla anslutningsegenskaper ändå kommer få plats bland de 6 har vi valt att inte ta med någon bland dem utan att ha dem samlade. Man skulle kunna tänka sig att utforma anslutningsegenskaperna på ett lite annat sätt (som en enda egenskap), men det medför en del andra nackdelar så jag tror inte det är aktuellt att ändra på det idag.

2. Förslag om en egenskap för avsett användningsområde har kommit för ett tag sedan (Enterprise, Desktop, AV/CE) och kommer nog förhoppningsvis läggas till snart. Diskarna du räknar upp skulle hamna under "Enterprise" då.

En egenskap enbart om den är lämplig för RAID eller inte är jag lite tveksam till eftersom de flesta diskar funkar bra med RAID även om de inte är en dyr server/enterprise-disk. "Lämplig för RAID: ja/nej" brukar dessutom sällan uppges av tillverkarna och det riskerar därför bli en ganska subjektiv egenskap.

Postad 07 April 2011 - 02:09

Knixon
  • Knixon
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Angående 2, så var det just att skilja på enterprise/server och desktop diskar som jag menade. Bra om det kommer!

Om man frågar tillverkarna så säger samtliga att deras desktop-produkter inte är lämpliga för RAID, och de tar inget ansvar för problemen som kan uppstå. För hemmabruk fungerar det, men inte när man har krav på tillgänglighet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.