Jag är nybliven TV-kund hos Bredbandsbolaget sen en vecka tillbaka, och eftersom det skrivs så lite i trådarna om TV från BBB så tänkte jag berätta lite om mina första intryck. Jag kommer från Comhem, så alla jämförelser relaterar till det.
Jag har en Thomson inspelningsbar box, och den Comhembox jag jämför med är Humax HDPVR-1000c.
Jag har 100/10 bredband via fiber. Jag hade läst på lite innan så jag visste att man inte kan ha NAT:at nätverk fram till boxen så det var förberett redan innan. Kul nog så fungerade allt klockrent från start, bara att stoppa i kablarna och köra. Jag har övertagit ett befintligt abb med bindningstid kvar på Viasat Silver, så jag tänkte leva med det tills dess jag är fri.
Bättre än Comhem/Humax HDPVR-1000c:Jag upplever att bilden är bättre än Comhem på både SD och HD-kanalerna. Svårt att peka på vad det är som är bättre men det känns som att bilden är krispigare hos BBB.
Kanallistan i boxen verkar bara visa de kanaler man har abbonemang på, så listan "Alla kanaler" blir renare än hos Comhem.
Om man dubbelklickar på ett program som man vill spela in så frågar den om man vill spela in alla kommande avsnitt av den serien. Smidigt!
TV4 och Sjuan play ingår gratis och det verkar fungera bra.
TV-guiden verkar sträcka sig två veckor istället för CH:s tre dagar.
Sämre än Comhem/Humax HDPVR-1000c:Det första irriterande jag stötte på var hur boxen hanterar 4:3 sändningar. Jag visste inte ens att det fanns såna kvar fortfarande då min Comhembox sträckte ut dem automatiskt. Thomsonboxen visar 4:3 i originalformat med breda balkar på sidorna. Om man istället sträcker ut bilden i TV:n så får man ju samma sträckning även när det blir 16:9 så det är nog bara att vänja sig vid balkarna och hoppas att de sändningarna snart är borta.
Boxen verkar inte ha någon automatisk time-shift, det går såklart att pausa med knappen men den buffrar ingenting med automatik.
Boxens gränssnitt för inspelningar verkar vara klart mycket sämre upplagt än på min gamla CH-box.
Boxen klarar att spela in en kanal samtidigt som man tittar på en annan. Det går dock inte att spela in två kanaler samtidigt. Där var den gamla Humaxen betydligt bättre.
TV-guiden har en liten paus när man bläddrar så långt så att den måste byta bild, verkar som den läser ned en sida i taget.
Kvalitetskänslan i Thomsonboxen är klart underlägsen Humaxen. BBB har tidigare skrivit att den har ett ordinarie pris på 4995:-, det känns som att det är ett rent fantasipris. Jag skulle uppskatta att ett riktigt ordinarie pris kanske ligger runt tusenlappen.
Displayen på boxen känns som tillbaka till 70-talet.
Likvärdigt med Comhem/Humax HDPVR-1000c:Kanalbyten tar ungefär lika lång tid med båda boxarna.
De medföljande fjärrkontrollerna är också likvärdiga.