Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa ljustekniken?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 March 2012 - 11:57

gusgez
  • gusgez
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Vilken ljusteknik av Postad bildLCDPostad bild, DLP, SXRD, Postad bildLCOS, Postad bildLEDPostad bild och Laser är den absolut bästa idag för att titta på film/tv med möjlighet till 1080p upplösning?

Postad 02 March 2012 - 12:00

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Bästa som i bästa oavsett pengar? Eller ska det vara något prisvärde i din fråga också?

Postad 02 March 2012 - 12:04

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Jag har själv ingen projektor, men skulle jag vilja ha en i framtiden så skulle jag köpa den med den renaste lampan. Lampans ålder kommer tvinga fram en kalibrering förr eller senare. De flesta lampor gulnar med tiden, så jag skulle säga att den lampan som är renast i färgen innan den går sönder vinner.

Hur det är med laser vet jag inte. De projektorer som använder laser drabbas av något som kallas laserfräknar. Överkommer man de problemen kan nog lasern få en uppsving.

Led-lampor ligger bra till då de, vad jag hört, inte "färgar" så mycket under sin livslängd.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 02 March 2012 - 12:05.

Postad 02 March 2012 - 12:20

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Jag har själv ingen projektor, men skulle jag vilja ha en i framtiden så skulle jag köpa den med den renaste lampan. Lampans ålder kommer tvinga fram en kalibrering förr eller senare. De flesta lampor gulnar med tiden, så jag skulle säga att den lampan som är renast i färgen innan den går sönder vinner.

Det är intressant det du säger. Finns det testbilder någonstans där man t.ex kan se hur bilden påverkas med lampans ålder? Hade ju varit jäkligt intressant att se.
* Ny lampa
* 500h
* 1000h
* 1500h
etc

Kanske är det så att man inte ser skillnad på ny lampa och en med 2000h ens?

När du, trebban, säger "tvinga fram en kalibrering" menar du då att även om lampan är 1500-2000h så skulle det hjälpa med en kalibrering?
Och med kalibrering, menar du då hyra in en ISF-kille eller syftar du mer åt justering med DVE?

Vore intressant att höra vad Marcus på The Rock har att säga om detta.

Postad 02 March 2012 - 12:39

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
En lampa kommer troligtvis bli gulare med åldern. Justera lampans gulhet kan du nog göra själv om du är slängd i färglära och har RGB-parametrar i bildmenyn. En kalibrering kostar, men du får troligtvis mer för pengarna.. :)

Postad 02 March 2012 - 12:41

gusgez
  • gusgez
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Bästa som i bästa oavsett pengar? Eller ska det vara något prisvärde i din fråga också?

Hur det är med laser vet jag inte. De projektorer som använder laser drabbas av något som kallas laserfräknar. Överkommer man de problemen kan nog lasern få en uppsving.

Led-lampor ligger bra till då de, vad jag hört, inte "färgar" så mycket under sin livslängd.

Det är intressant det du säger. Finns det testbilder någonstans där man t.ex kan se hur bilden påverkas med lampans ålder? Hade ju varit jäkligt intressant att se.
* Ny lampa
* 500h
* 1000h
* 1500h
etc

Kanske är det så att man inte ser skillnad på ny lampa och en med 2000h ens?

När du, trebban, säger "tvinga fram en kalibrering" menar du då att även om lampan är 1500-2000h så skulle det hjälpa med en kalibrering?
Och med kalibrering, menar du då hyra in en ISF-kille eller syftar du mer åt justering med DVE?

Vore intressant att höra vad Marcus på The Rock har att säga om detta.

En lampa kommer troligtvis bli gulare med åldern. Justera lampans gulhet kan du nog göra själv om du är slängd i färglära och har RGB-parametrar i bildmenyn. En kalibrering kostar, men du får troligtvis mer för pengarna.. :)

Min tanke var nog bara att hitta den bästa ur dom som jag angav, oavsett pris, i rangordning.

Postad 02 March 2012 - 12:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Jag tror att om utvecklingen av Led-lampor får lite tid att mogna så ligger de bra till. Vad jag läst så minskar inte ljusmängden så mycket på en sådan lampa heller. Men det kan dröja ett gäng år till innan vi får se en lampa som utklassar den "vanliga" projektorlampan.

Min dröm är en lampa som inte ändrar färgtemperatur eller ljusstyrka och orkar 100.000 timmar. Den ska också vara så kall att projektorn inte behöver fläktar. Men så är det också bara en dröm...he he.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 02 March 2012 - 12:51.

Postad 02 March 2012 - 13:05

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Min tanke var nog bara att hitta den bästa ur dom som jag angav, oavsett pris, i rangordning.

Dina fyra förstnämnda använder sig ju av samma typ av ljuskälla.

I alla fall, det känns lite för okomplicerat att rangordna de olika teknikerna på det sättet. Det är ju inte så att en teknik alltid är bättre än en annan. En DLP kan vara bättre än en viss LCD, men en annan LCD kan ju vara bättre än en annan DLP osv, osv...

Sen beror det på vilka parametrar du är ute efter. Bäst möjlighet till färgkorrekthet? Bästa livslängd? Starkast ljus? Bäst bild, och i så fall bäst bild för vad? Ett ljust vardagsrum? En biogrotta?

Så...svårbesvarad fråga om du frågar mig. :)

edit: Sen är ju både LED och laser väldigt mycket i sin linda än så länge...

Redigerat av B8, 02 March 2012 - 13:08.

Postad 02 March 2012 - 15:24

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0
Precis nu blandar ni ihop ljuskälla och projektions teknik!

Om vi pratar ljuskälla tycker jag att den bästa tekniken just nu är LED/Laser hybrid som Casio har patent på. Dock ganska dyr (Blå Laser svindyrt) och finns bara i B2B projar.

Bästa tekniken är LCOS (Dila, SXRD) och 3chips DLP, tycker jag! Hade jag inte haft problem med RBE så hade jag sagt DLP!

Postad 13 March 2012 - 16:21

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
fosfor=bästa ljustekniken

Postad 27 March 2012 - 20:37

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Hmm 100000 timmar? 4timmars tittande VARJE dag ger ju 68års hållbarhet. Vill DU ha en så gammal projje? ;)

Jag tror att om utvecklingen av Led-lampor får lite tid att mogna så ligger de bra till. Vad jag läst så minskar inte ljusmängden så mycket på en sådan lampa heller. Men det kan dröja ett gäng år till innan vi får se en lampa som utklassar den "vanliga" projektorlampan.

Min dröm är en lampa som inte ändrar färgtemperatur eller ljusstyrka och orkar 100.000 timmar. Den ska också vara så kall att projektorn inte behöver fläktar. Men så är det också bara en dröm...he he.

Postad 29 March 2012 - 06:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Ja men då får jag väl titta tio timmar per dag så håller projektorn kortare tid. :D

Postad 29 March 2012 - 08:32

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0
Ganska intressant med brinntiden på LED.... kan garantera att färghjul och andra saker går sönder först. Så livslängden blir ändå inte 20.000 eller 100.000!

Postad 29 March 2012 - 17:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Behöver man färghjul till Led-lampor?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.