Borra i betong med budgetverktyg
59 svar till detta ämne
Postad 23 March 2012 - 15:42
cvic
-
cvic
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag köpte en billig slagborr och skitbilliga borr för att främst borra två hål i vardagsrummet men borde jag inte komma lite längre in än ca 1,5 cm med 6 mm-borret?  Där tar det nämligen stopp, fast jag avbröt iofs rätt fort då. Ska jag fortsätta stå och mata i minuter? Börjar ju ryka... Förstår annars förstås att dyrare borr är bättre. Frågan är om det är det som är största anledningen? Eller maskinen? Eller möjligt armeringsjärn? Är det för övrigt meningen att man märker av slagfunktionen...? Dvs märker att det "slår"... Många frågor blev det men jag är fan nybörjare ju...
Postad 23 March 2012 - 15:51
miha04
-
miha04
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hej. den maskinen lär du få nöta ett bra tag med om det är betong!
Postad 23 March 2012 - 15:59
PERSSA
-
PERSSA
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Det ska väl funka , ja du märker om slagborren är inkopplad.
Postad 23 March 2012 - 16:07
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Jag gav för några år sen upp på vaniiga slagborrar, ingen jag testade pallade betongväggarna i lägenheten jag bodde i då. Köpte en borrhammare istället, ett av de bästa prylköpen jag gjort (andra är Airport Extreme, senaste TVn och en Samsung Galaxy S2  ). Går inte jämföra med slagborr, det är som att borra i smör med borrhammaren
Postad 23 March 2012 - 16:16
Unregistered291b229b
-
Unregistered291b229b
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Köper man för billig borr brukar man inte komma särskilt långt in i väggen. Köper man för dåliga borrar brukar de gå av på mitten. Har man Riktig borr och riktig maskin och fortfarande inte kommer in i väggen har man förmodligen stött på armeringsjärn eller sten.
Postad 23 March 2012 - 16:25
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Köper man för billig borr brukar man inte komma särskilt långt in i väggen. Köper man för dåliga borrar brukar de gå av på mitten. Har man Riktig borr och riktig maskin och fortfarande inte kommer in i väggen har man förmodligen stött på armeringsjärn eller sten.
Borrhammare har inga problem med lite sten dock
Postad 23 March 2012 - 20:47
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Maskinen spelar ingen större roll om du bara ska borra ett par hål.
Valet av borr är dock kritiskt. Biltema och vanliga ´nonameborr ska man helt enkelt skita i att köpa.
Dom går varma. Dom är helt kass även när dom är nya.
Risken finns ju också att du stötte på armeringsjärn. Då är det metallborr som gäller tills du är igenom dom..
Postad 23 March 2012 - 22:38
raveper
-
raveper
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Man får ju ta en titt på borrets topp om man tycker det går trögt. Ser det någonlunda ut som det gjorde när det var nytt borde det ju inte vara det som är felet. Är det armeringsjärn i väggen brukar det bli lite små metallspån på borrtoppen. Och är det olika sorters betong eller sten i väggen/golvet så syns det på borrdammets färg. Är det armeringsjärn kan man byta till ett vanligt metallborr och borra igenom och sen byta tillbaka igen.
Bäst är iaf att lägga några kr extra på ett riktigt borr oavsett vilken maskin man har.
Postad 27 March 2012 - 18:40
Unregisteredd7a46a96
-
Unregisteredd7a46a96
-
Veteran
-
-
1612 inlägg
billig slagborr maskin i betong är helt lönlöst. köp en billig borrhammare ist. eller hyr eller låna en riktig maskin. billiga slagborrar retar bara grannar och tar en halvdag och en kasse borrar att få upp ett hål som med en riktig maskin tar 30sec.
Postad 28 March 2012 - 07:45
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
billig slagborr maskin i betong är helt lönlöst. köp en billig borrhammare ist. eller hyr eller låna en riktig maskin. billiga slagborrar retar bara grannar och tar en halvdag och en kasse borrar att få upp ett hål som med en riktig maskin tar 30sec.
+1000. Borrhammare är nog bland de mest underskattade verktygen. Sen verkar iofs trådstartaren öht inte vara aktiv i tråden, så jag vet inte hur viktigt det är att vi ältar detta, även om det är lite roligt
Postad 28 March 2012 - 09:19
hallteks
-
hallteks
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag börjar med ett 4mm borr, sen byter jag till ett större.
Postad 28 March 2012 - 12:26
cvic
-
cvic
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
+1000. Borrhammare är nog bland de mest underskattade verktygen.
Sen verkar iofs trådstartaren öht inte vara aktiv i tråden, så jag vet inte hur viktigt det är att vi ältar detta, även om det är lite roligt 
Jodå, jag läser och är tacksam för alla svar men har inte riktigt kommit fram till något eftersom det är många olika svar  Men kommer väl testa med mindre borr först alternativt metallborr. Sedan blir det att köpa bättre borr och blir det ingen större förbättring så försöker jag se till att borra mina hål och går nog sen tillbaka med maskinen till Jula. Vetifan om jag då istället köper en borrhammare för det kommer nog dröja länge innan jag behöver borra igen
Redigerat av cvic, 28 March 2012 - 12:27.
Postad 28 March 2012 - 13:16
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Känner du INGEN som har en borrhammare?
Postad 28 March 2012 - 15:51
cvic
-
cvic
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Har inte kollat runt. Finns säkert nån som har det. Men vill samtidigt äga något att borra med själv...
Postad 28 March 2012 - 16:23
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Har inte kollat runt. Finns säkert nån som har det. Men vill samtidigt äga något att borra med själv... 
Fast nu säger du ju i princip mot dig själv  Du vill nog inte köpa en borrhammare just för att det kommer dröja så länge innan du behöver den igen, men du vill av typ motsatt anledning ha en dålig slagborr? Så att du har den till nästa gång du ska borra?
Postad 28 March 2012 - 17:40
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1372 inlägg
Tjacka en riktig stenborr i hårdmetall (HM). Kostar några tior men natt och dag jämför med en billig borr som närmast smälter (snabbstål HSS). Finns på Bauhaus tex.
Postad 29 March 2012 - 13:26
cvic
-
cvic
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hehe, hade ju hoppats på att det skulle vara tillräckligt med en budgetmaskin då jag knappast kommer borra i betong mer än ett hål per år i snitt  Fast nu säger du ju i princip mot dig själv Du vill nog inte köpa en borrhammare just för att det kommer dröja så länge innan du behöver den igen, men du vill av typ motsatt anledning ha en dålig slagborr? Så att du har den till nästa gång du ska borra? 
Postad 29 March 2012 - 13:34
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Finns bara en sak som gäller när man ska borra i betongväggar och det är borrhammare punkt slut.
Vill man inte köpa sig en så går det utmärkt att hyra per dag de ev "få dagar" man tror sig behöva en sån.
Finns som exempel www.cramo.se, www.ramirent.se eller säkerligen på det lokala byggvaruhuset att hyra.
Brukar väl kosta nånstans under hundringen per dygn eller så.
Postad 29 March 2012 - 13:44
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Hehe, hade ju hoppats på att det skulle vara tillräckligt med en budgetmaskin då jag knappast kommer borra i betong mer än ett hål per år i snitt 
Det funkar helt klart även om det kan vara jobbigt, borrade själv 8 hål med slagborr. Kör liten borr först sedan större men det är skillnad på borrar. En kass billig borr klarar inte mer än 1-2 hål och det är jobbigt ifall de går sönder och fastnar.
Postad 29 March 2012 - 14:17
Unregistered0564d0af
-
Unregistered0564d0af
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Här är lösningen. Har en själv,funkar utmärkt..
http://www.jula.se/b...re-850-w-001087
Postad 30 March 2012 - 16:12
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Låter som att du inte har slagfunktionen igång. Jag har själv en gammal billig slagborr som jag använder de få gånger man ska borra något i betong eller tegelväggar hos mig eller hos min flickvän. Den funkar hur bra som helst om inte borren är helt slut. Att man inte skulle kunna borra några enstaka hål med en slagborr är fel. Då har man antingen inte slaget igång eller för högt/lågt varvtal.
Postad 30 March 2012 - 16:36
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Låter som att du inte har slagfunktionen igång. Jag har själv en gammal billig slagborr som jag använder de få gånger man ska borra något i betong eller tegelväggar hos mig eller hos min flickvän. Den funkar hur bra som helst om inte borren är helt slut. Att man inte skulle kunna borra några enstaka hål med en slagborr är fel. Då har man antingen inte slaget igång eller för högt/lågt varvtal.
Eller för "elaka" väggar. Faktiskt. Min slagborr fungerade i min första lägenhet i gbg, men inte alls i nästa (även med nya, fina borrar). För hårda väggar och för mycket sten i dem. Borrhammare behandlar dock väggen som smör.
Postad 30 March 2012 - 23:30
Unregisteredd7a46a96
-
Unregisteredd7a46a96
-
Veteran
-
-
1612 inlägg
en jobbar polare berättade en rolig sak idag ang. billig slag borrmaskin.
Han hade en granne som hållit på hela kvällen BRRRRRRRR.
Han tröttnade på det ständiga borrandet och gick över för att säga till han att sluta borra hela kvällen. Han använde en billig slagborr för ett par hundra. Polaren hämtade då sin borrhammare och sa att han skulle hjälpa grannen med hålen. Fem minuter senare var hålen borrade hos grannen och han kunde fortsätta se på tv i lugn och ro.
De billigaste borrhamnarna likt den som loffman länkar funkar 100 gr bättre än en billig slagborr/borrmaskin i samma prisklass.De billiga slagborrmaskinerna funkar inte till betong PUNKT. Tegel eller lätt betong funkar det men är det hård betong är det inte ens lönt att försöka.
Postad 30 March 2012 - 23:35
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jag skulle ha hyrt en riktig maskin från t.ex Cramo. Om man inte borrar hål så ofta så är det lika bra att hyra eller om man kan känner någon som har grejor man kan få låna.
Postad 05 April 2012 - 00:07
cvic
-
cvic
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Låter som att du inte har slagfunktionen igång.
Dum fråga antar jag men hur märker man rent fysiskt att den är igång? Nej, manualen berättar inte det men markeringen pekar då i alla fall på en symbol med både en borr och en hammare. Har tyvärr fortfarande inte fått tummen ur röven riktigt än men återkommer när jag börjar borra igen  Det står för övrigt "kraftfull" på förpackningen och i Julas reklamblad kunde man minsann läsa att det var "kvalité till lågt pris"!
Postad 05 April 2012 - 08:20
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Om det står "kraftfull" på förpackningen så måste den ju vara asbra, det stod det inte på min borrhammarförpackning
Oftast så hör man om slagfunktionen är på. Är den av så "viner" borren bara, och är den på så "brummar" den också. Typ. Om den är kraftfull nog alltså
Postad 05 April 2012 - 08:33
squiz
-
squiz
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Finns nog bara ETT problem med borrhammare!
Att alla vill låna den hela tiden!
Postad 05 April 2012 - 09:20
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Kanske borde starta en borrhammarepool. Eller verktygspool rent allmänt. Borde gå göra någon slags lönsam verksamhet runt det...
Postad 05 April 2012 - 13:18
cvic
-
cvic
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Borrat lite nu. Testade med metallborr först för att se om det är armeringsjärn - borret gick av efter 5 sek.
Borrade med betongborr sen igen, i typ 10 sek, med lagom hårt tryck, hålet är ca 18 mm djupt nu... Hur länge ska jag borra?!  Tycker inte att jag märker någon som helst skillnad på när jag har slagfunktionen på eller av
Tror jag nöjer mig med hålen och kör på kortare skruv, det är ju bara ett barbord som ska upp. Sen lämnar jag tillbaka skiten och hoppas kunna låna en bättre maskin nästa gång
Redigerat av cvic, 05 April 2012 - 13:23.
Postad 05 April 2012 - 13:40
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Tror inte din borr har särskilt kraftfull slagfunktion. Borrmaskiner med slag har i regel inte det
Postad 11 April 2012 - 09:15
blizzy
-
blizzy
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Tricket för att borra i betong med billig "slagborrmaskin":
-Köp ett "riktigt" betongborr i löspack, ex 6mm för 15-30 kr. INTE ett sånt "multipack" utan endast ett separat borr.
-Slå på slagborr-läget och borra i MAX 5 sekunder
-Kyl borret i ett glas med vatten, räcker med att doppa det snabbt så det säger "tttzzzz" och ryker till lite, sen är det kallt nog
-Torka av borret snabbt mot en tygbit, fortsätt borra.
-Repetera
Tricket är alltså att inte borra i mer än 5-sekundersintervall och att kyla borret emellan gångerna. Om man borrar en längre stund (ex 10-20 sekunder) kommer borrets krona att smälta och du står där med ett obrukbart borr. Då blir det en ny sväng till butiken och nytt borr....
Edit: Cvic, skillnaden mellan slagborr-läget och vanligt är att borrmaskinen vibrera fram och tillbaka, om du inte upplever detta så är det fel på maskinen.
Kan även vara så att ditt borr har smält efter dina tidigare försök. Köp nytt borr! Om inte, kontrollera att ditt borr fortfarande har kvar "vingarna" längst ut på spetsen, dvs att borret inte är helt cirkulärt utan att det sticker ut två kanter på spetsen åt varsitt håll.
Redigerat av blizzy, 11 April 2012 - 09:18.
Postad 06 May 2012 - 13:22
Mackan2
-
Mackan2
-
Användare
-
-
103 inlägg
Här är lösningen. Har en själv,funkar utmärkt.. http://www.jula.se/b...re-850-w-001087
Jepp, underbar maskin. Har testat att borra i sten utan problem. Synd att de inte kostar 199kr längre...
Postad 08 May 2012 - 22:06
K_arlstrom
-
K_arlstrom
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Även jag har den billiga meec-borrhammaren, fast den äldre modellen.
Bästa 300 kr jag lagt på ett verktyg
Postad 09 May 2012 - 17:35
Unregistered6c60e99a
-
Unregistered6c60e99a
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Vad tror ni om den här? Ser förbaskat billig ut men det är den ju också. Kanske fungerar fint iaf, någon som har en? http://www.jula.se/b...-cdm1094-001066
Postad 09 May 2012 - 18:01
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Finns bara en sak som gäller när man ska borra i betongväggar och det är borrhammare punkt slut.
Vill man inte köpa sig en så går det utmärkt att hyra per dag de ev "få dagar" man tror sig behöva en sån.
Finns som exempel www.cramo.se, www.ramirent.se eller säkerligen på det lokala byggvaruhuset att hyra.
Brukar väl kosta nånstans under hundringen per dygn eller så.
Det hade räckt med det här inlägget fr Masse. ! Varje tråd som startas på detta forum om borrning i betong slutar med denna rekommendation. Skillanden med borrhammare är att det man faktiskt kan borra hålet. Så fort man kämpar eller pressar eller märker att det inte går så har man fel grejer.
Postad 14 March 2013 - 21:02
nimaa
-
nimaa
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Postad 14 March 2013 - 22:22
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Vad tycker ni om den här? http://www.jula.se/b...-w-1-5-j-001018
Är det stor skillnad på den och http://www.jula.se/b...re-850-w-001087 ?
Ja. Det är stor skillnad. Om du ska borra i betong så är den billigare bättre. Du vill ha hög slagstyrka. Den dyrare är specad till 1,5 joule, och den billigare till 3,8. Den billigare är alltså bättre om du ska borra i betong.
Postad 14 March 2013 - 22:46
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1314 inlägg
Vill man fördjupa sej i håltagningsteknik så är det ett intressant ämne, men vill man göra det enkelt för sej så köper man en borrhammare. Den billigaste man kan hitta kommer att göra jobbet galant i jämförelsen med praktiskt taget vilken slagborrmaskin som helst OAVSETT prisklass!
Skillnaden på dyrare och bättre borrhammare är att dom håller längre och klarar material ännu hårdare än betong (granit, t.ex.). Ingen slagborrmaskin kan mäta sej med en borrhammare, det blir ungefär som att jämföra att äta soppa med gaffel jämfört med sked. Det spelar ingen roll hur fin gaffel man provar, billigaste IKEA skeden kommer att skyffla in mer soppa i brödluckan än den fina gaffeln.
När det sen kommer till håltagningsteknik så är det faktiskt inte enbart slagstyrkan som avgör håltagningskapaciteten.
I praktiken handlar det egentligen om hur mycket energi man kan överföra från sin maskin till betongen. Sen om man gör det med hårdare slag, men i gengäld färre slag, eller tvärtom med lättare slag men i gengäld fler slag spelar mindre roll. Slagborrmaskinernas dilemma i hårda material är att dom klarar inte av att överföra så mycket energi till materialet man borrar i. Energin som man använder omvandlas istället i högre grad till friktionsvärme och då kommer det som tål värme sämst att ge sej. När stål möter betong så blir det stålet som ger sej...
Man vill ofta göra det enkelt för sej och istället för att fördjupa sej i håltagningsteknik så är mitt råd också att satsa några hundralappar på billigaste möjliga borrhammare.
Det går ju för jösse namn fortare att åka till biltema, köpa en billig borrhammare, åka hem och borra sina hål än att hålla på och joxa med slagborrmaskiner. Ett hål med en borrhammare tar bara några sekunder i vanlig betong. Går man på en sten i betongen så tar det några sekunder till.
Man behöver inte stoppa borrningen, ta ut borret och kyla och torka av det (förstod ärligt talat inte det där med att torka ett varmt borr). Man sätter till borret mot väggen, och drar igång borrhammaren och några sekunder senare riktar man in den på nästa hål...
That's it!
Jag köpte för flera år sedan en Rusta borrhammare för 300:-. Den funkar inte så bra längre. Slaget vill inte komma igång när man startar den utan man får "slå" några gånger själv innan hammarfunktionen sätter igång.
Men det gör inget, för den här 300 kronors maskinen har borrat flera meter i både betong, lättbetong, trädgårdsplattor och sten sedan jag köpte den. Jag gissar på att jag har borrat över 100 hål med den vilket ger en kostnad per hål på max 3 kronor!
Gissa vad hålkostnaden blir med dyra och fina betongborr för slagborrmaskiner ;-) ?
För att inte tala om kostnaden under tiden man lär sej hur man ska använda betongborr?
Jag avverkade ett antal olika borr innan jag gav upp och köpte min borrhammare. Det hade sparat mej både tid och pengar om jag hade börjat med att köpa den där borrhammaren med en gång istället. För att inte tala om hur mycket svett och svordomar jag kunde sluppit...
Som att borra i smör var det någon som sa och det kan jag skriva under på när som helst...
Postad 17 March 2013 - 07:34
Unregistered61773f07
-
Unregistered61773f07
-
Användare
-
-
133 inlägg
Jag har precis avverkat ca 100 hål med samma borr. Kört genom armeringsjärn också. Det handlar bara om att ha rätt prylar. Kör du med borr med 4-krona tar det sig igenom armering. Har kört utan att kyla, och borret är inte slut än. Men det var inte gratis, tror det kostade ca 300kr. Fast då var det ett 18borr, 200mm långt. Det var ingen Julamaskin heller utan en mindre Hilti.
Postad 17 March 2013 - 10:24
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1314 inlägg
Sedär!
Samma pris för ett borr som för hela min borrhammare!
Jag gissar på att borrhammaren gör jobbet snabbare än slagborrmaskinen även om den har ett 300 kronors borr. Borrhammaren "vinner" iallafall, om inget annat så med motiveringen att man ska ha flest prylar när man dör...
Right?
Postad 18 March 2013 - 19:17
Unregistered61773f07
-
Unregistered61773f07
-
Användare
-
-
133 inlägg
Helt rätt, antalet prylar är viktigast!
Postad 15 May 2013 - 15:46
chrick
-
chrick
-
Användare
-
-
164 inlägg
Det finns faktiskt bra borr, som kan klara av några mindre hål Bosch, KWD, har såna, en typ av kakel, allaroundborr kanma väl kalla det men då är får man ju köra på rätt sätt, rätt hastihet osv inte så att det ryker om borret då felar snart tekniken mot viljan, fysiken har ju lagar sägs det!
Bosch borret finns vad jag vet i 3 dim, bara Blåa=5,5 mm Oranga= 6mm Bruna=8mm, och dom skall köras utan slag, rätt
hastighet rätt tryck och rätt vett i skallen så man vet när det är dags att låta borret vila eller powernappá med en våt trasa som snabbkylning, men det kan ta tid om materialet är härt! men det funkar, om man jobbar på beting så borrhammare för små hål eller kärnborr då man behöver ta upp lite större hål, allt över 600mm i diameter föreslår jag en hydraliskt driven kärnborrsutrustning och ett bra borrstativ, efter som det redan nu spårat ur så lite ;-) så behövs det vatten som kylning och vatten sug om man är mån om utrymmet man borrar i sedan krävs det en viss kunskap hur man gör för att få ut en modell större borrkärna utan att pajja något, samt att aplicera och fixera allt så inte kärnborret står stilla och maskinen snurrar runt för då kommer man i en annorlunda situation än vad man önskat sig," jag lovar"!
Rätt prylar, rätt handahavande, brukar funka om inte Murphy´s lag kommer och säger "Tjena"
Postad 17 May 2013 - 08:03
beachboy72
-
beachboy72
-
Användare
-
-
202 inlägg
Jag har den billigare versionen av borrhammare från Jula, och tror bättre prestanda/pris får man leta efter, man tar sig genom allt om man har bra borr (4 stjärning krona). Dock första gången jag någonsin provade en borrhammare så behandlade jag den som en borrmaskin, och tryckte för hårt, men märkte väldigt fort att man ska låta fjädringen i borrhammaren göra sitt och och kanske 5-10 kg tryck räcker, det märker man på hur maskinen arbetar. Problemet jag har är att jag har en liten batteridriven blå bosch 10,8 borr/skruvmaskin, och ska jag göra hål i lättbetong/siporex så måste jag byta från borr till bits. Samt har upptäckt så trevligt det är med batteridrivet, sladd och slang från dammsugare går inte ihom, iom att borrhammare endast behövs i bärande väggar samt i stort sett alltid i tak, då vill man ha så nätt maskin som möjligt. Drömmen skulle väl vara en "Makita 18v Borrhammare m Utsug BHR243RFEV" http://www.verktygsp...tsug-BHR243RFEV (finns även en film) eller en sladdburen från Bosch https://www.youtube....h?v=zJJV1edfW8EFråga: Batteridriven lätt borrhammare? har svårt att tro att en batteridriven märkesmaskin som Hilti eller Makita ska vara sämre än den jag köpte för 300 på jula, men 3,8J i slagkraft verkar man inte komma upp i, och tror jag behöver det i mitt gamla betonghus, någon som har en batteridriven borrhammare som kan borra genom sten, eller armeringsjärn? (antar 18v är minimum) Denna borrhammare kommer användas även som borrmaskin så jag slipper byta mellan borr och bits konstant, även när det är lättbetong.
Redigerat av beachboy72, 17 May 2013 - 08:04.
Postad 17 May 2013 - 09:02
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Hade en http://www.verktygsp...GBH-Borrhammare och det som var bra med den var vikten. Men den var tyvärr inget vidare vid hårdare underlag och stötte man på armeringsjärn så var det bara att lägga ned.
Så jag sliter vidare med min 20 år gamla Hilti TE-12. Väger en del men tar sig igenom allt. Har bytt kabel på den en gång pga glapp
Postad 17 May 2013 - 09:26
beachboy72
-
beachboy72
-
Användare
-
-
202 inlägg
Hade en http://www.verktygsp...GBH-Borrhammare och det som var bra med den var vikten. Men den var tyvärr inget vidare vid hårdare underlag och stötte man på armeringsjärn så var det bara att lägga ned. Så jag sliter vidare med min 20 år gamla Hilti TE-12. Väger en del men tar sig igenom allt. Har bytt kabel på den en gång pga glapp 
Okej tack för infon, någon som vet hur många joule som behövs för att klara av en sten? eller klarar alla borrhammare av det, bara att det tar längre tid (om man har bra borr) kan man klara sig med någon billig som t.ex Bosch Uneo Maxx https://www.prisjakt...e=840212<br />Någon som vet om det är likadana 18v batteri till både blå och grön bosch ifall man vill utöka 18v kitet?
Postad 17 May 2013 - 13:09
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Sten? Vad för sten och är det något du tänkt försöka spräcka? Jag har även en Hilti TE 17 och den gjorde knappt ett märke när jag försökte spräcka en stenjävel som låg i vägen när jag borrade hål för att gjuta plintar vid altanbygge.
Så om du hoppas kunna borra i en sten med en batteridriven borrhammare är det nog bara att glömma, än mindre med en sådan enkel hemma-maskin som du länkar till.
Sedan brukar det inte vara samma typ av batteri i proffsmaskinerna (blå) som i "svensson"-maskinerna (gröna).
Postad 17 May 2013 - 13:49
beachboy72
-
beachboy72
-
Användare
-
-
202 inlägg
Sten? Vad för sten och är det något du tänkt försöka spräcka? Jag har även en Hilti TE 17 och den gjorde knappt ett märke när jag försökte spräcka en stenjävel som låg i vägen när jag borrade hål för att gjuta plintar vid altanbygge.
Så om du hoppas kunna borra i en sten med en batteridriven borrhammare är det nog bara att glömma, än mindre med en sådan enkel hemma-maskin som du länkar till.
Sedan brukar det inte vara samma typ av batteri i proffsmaskinerna (blå) som i "svensson"-maskinerna (gröna).
Kanske var borren? Hilti TE 17 ska ju vara bra har jag hört, fast den är väl jättegammal? I vanliga äldre hyreshus och villor likt den jag har så är det ibland sten i betongen, beror lite på vad det är för sten, jag har varit med om att det varit tvärstopp med en Miliwakie slagborr, och när man tog borrhammaren så var det som att borra i lättbetong. Såååå... ska svaret bli att slagborr är värdelöst (antar jag alla håller med) och batteridrivna borrhammare duger inte heller? Som sagt, undrar hur många Joule som behövs för att en borrhammare ska kallas "bra", kanske måste vara mer än 3 för att klara en bärande betongvägg/tak?
Postad 17 May 2013 - 14:32
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
ska ni in i betong så köp absolut ingen dyr hilti-slagborr. köp en råbillig borrhammare. här är min historia: (  )
jag har verkligen stenhård betong där jag bor nu. STENHÅRD! det är tamigfan det värsta jag varit med om. jag testade med min slagborr. 10 minuter senare så var jag halvvägs in. yes! grannarna var glada...
jag lånade en hilti slagborr och det gick LITE bättre. på några minuter var jag hela vägen in. YES! men grannarna var nog ändå inte glada.
då köpte jag den billigaste BORRHAMMAREN från jula. 2 eller 300 spänn, inkl någon borr, köpte även en extra. intressant att se hur det skulle gå.
varje hål tar max 10 sekunder. inte ens det, ska jag satsa så gör jag ett på fem.
slagborrar vibrerar och är inte tänkta att gå igenom stenhård betong full av armeringsjärn. borrhammaren är till för att slå sönder vad som än dyker upp. mycket billigare än en hilti slagborr och mycket mycket mer effektivt. MYCKET mer effektivt. just det. ta den hiltiare =)
skämt åsido, jag fick tom med en sån där kiselsak till borrhammaren så att man kunde gå och slå sönder natursten med den. den klarar allt. finns ingen slagborr i världen som slår lika effektivt. eller, slagborrar vibrerar ju, dom slår inte som en borrhammare gör. grannarna är lyckliga också =)
Postad 17 May 2013 - 16:13
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Kanske var borren? Hilti TE 17 ska ju vara bra har jag hört, fast den är väl jättegammal? I vanliga äldre hyreshus och villor likt den jag har så är det ibland sten i betongen, beror lite på vad det är för sten, jag har varit med om att det varit tvärstopp med en Miliwakie slagborr, och när man tog borrhammaren så var det som att borra i lättbetong.
Såååå... ska svaret bli att slagborr är värdelöst (antar jag alla håller med) och batteridrivna borrhammare duger inte heller? Som sagt, undrar hur många Joule som behövs för att en borrhammare ska kallas "bra", kanske måste vara mer än 3 för att klara en bärande betongvägg/tak? 
Det var inte borr, det var bilmejsel. Morsan köpte en Meec borrhammare när hon skulle bila upp golvet i sitt badrum. Den blev överhettad på 30 minuter och var bara att slänga. Då fick hon låna min TE17 och det var som att skära i smör. Men vissa stenarter är inte att leka med. Syrran fick hyra en kompressordriven jättemaskin när hon skulle bila upp på baksidan, slutade med att de fick spränga istället  Slagborr är värdelöst, borrhammare är vad som gäller i betong. Batteridrivna fungerar och är lätta, men får jobba betydligt mer än en sladdmaskin. ska ni in i betong så köp absolut ingen dyr hilti-slagborr. köp en råbillig borrhammare. här är min historia: ( )
jag har verkligen stenhård betong där jag bor nu. STENHÅRD! det är tamigfan det värsta jag varit med om. jag testade med min slagborr. 10 minuter senare så var jag halvvägs in. yes! grannarna var glada...
jag lånade en hilti slagborr och det gick LITE bättre. på några minuter var jag hela vägen in. YES! men grannarna var nog ändå inte glada.
då köpte jag den billigaste BORRHAMMAREN från jula. 2 eller 300 spänn, inkl någon borr, köpte även en extra. intressant att se hur det skulle gå.
varje hål tar max 10 sekunder. inte ens det, ska jag satsa så gör jag ett på fem.
slagborrar vibrerar och är inte tänkta att gå igenom stenhård betong full av armeringsjärn. borrhammaren är till för att slå sönder vad som än dyker upp. mycket billigare än en hilti slagborr och mycket mycket mer effektivt. MYCKET mer effektivt. just det. ta den hiltiare =)
skämt åsido, jag fick tom med en sån där kiselsak till borrhammaren så att man kunde gå och slå sönder natursten med den. den klarar allt. finns ingen slagborr i världen som slår lika effektivt. eller, slagborrar vibrerar ju, dom slår inte som en borrhammare gör. grannarna är lyckliga också =)
Jag har också överjävlig hårdbetong lägenheten och min 20 år gamla Hilti grejar det galant. Den fick jobba lite när jag skulle bulta fast vapenskåpet med 12mm expander, men det tog inte ens 30 sekunder / hål. Försök göra det med en från Jula  Om det tog ett par minuter med en Hilti så var det nog en batteridriven skruvdragare du hade lånat  Eller så var borret platt  Och förresten, undrar hur bra din Jula-maskin fungerar om 20 år  Men självklart är det dumt att köpa en Hilti, Dewalt, Panasonic, blå Bosch etc för att ha hemma om man inte räkna med att borra mer än ett par hål om året.
Postad 17 May 2013 - 18:39
beachboy72
-
beachboy72
-
Användare
-
-
202 inlägg
Om vi säger såhär, någon som är nöjd/missnöjd med sin borrhammare som lyckats eller misslyckats där det är hård betong med kanske någon sten i? då kanske vi kan komma fram till hur många joule eller maskinmärke som är bäst eller mest prisvärd? Vet bara att min borrhammare från Jula på 3,8 Joule klarar det jag har provat hittils. Någon som har en batteridriven borrhamare som fungerar bra?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|