Lånar denna tråden.
Har köpt en ny laptop 17, 3 tums som då har 2 hdd platser. Därför köpte jag till en 120GB SSD men har lite problem som jag inte förstår. OK förstår egentligen inte mycket alls om datoror.
Stoppade i SSDn i plats två och körde en kloning med det medföljande programmet och sedan bytade plats på håddiskarna så SSDn kom på plats 1 och den mekaniska på 2. vilket jag trodde man måste. Detta visade sig som jag inte skulle gjort, eftersom när jag startade upp, hamnade då SSDn på plats 2 D. tvärtemot vad jag trodde.
Nåja, tänkte då att om jag stänger 1 alltså C i Bios så tvingas SSDn igång, vilket den gjorde.
Så nu funkar den rätt med SSDn på C och den andra på D. Men nu dyker Bios upp vid start några sekunder och säger att båda diskarna är non-raid, vilket säkert är rätt.
Problemet är att jag kan inte hitta något i Bios att bekräfta, el. vad, för att få bort detta. Dataspråket där lyckas jag inte klura ut och är rädd att trycka fel.
Väldigt irriterande att bios skall dyka upp och förmodligen sinka uppstarts-tiden.
Annars funkar den som den ska och är väldigt snabb.
Tacksam för råd, om kanske någon här är lite hemma på detta.