Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ljudutgångar oppo 103

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 November 2012 - 08:02

turboadde
  • turboadde
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Vilket är det bästa sättet att få ut ljudet från blu-ray spelaren. Ska man köra dom analoga eller bara genom hdmi? Vad e för och nackdelar med dom.
Skriv inte bara den eller den utgången utan förklara gärna varför man ska välja just den.

Postad 09 November 2012 - 08:40

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Du vet den där rutan där uppe till höger det står SÖK: och sen ett fält där man kan skriva in Oppo 103
Forumtråd nere på höger kommer då fram, klickar man på denna så kommer man hit.
https://www.minhembi...howtopic=302038

Lite enklare om man tar frågorna i den tråden, lite smått jobbligt forum att läsa och hitta info i om alla skall starta trådar om samma produkt.

Postad 09 November 2012 - 10:22

turboadde
  • turboadde
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Nja var nog jag som förklara dåligt då jag är mest intresserad rent allmänt hur det är lverlag med bluray spelare. Oppo kom mest med för att det är en sånn jag äger. Och hade jag skrivit i den tråden så hade ju bara dom intresserade av oppo svarat plus att säkert många slutat läsa den för dom fått reda på vad dom velat veta. Och sökmotorn gav mig inte riktigt svar på vad jag ville veta när jag använde den. Det är svårt att leta ibland med när man inte riktigt vet vad man letar efter.

Så åter till tråden... så har jag alltid använt hdmi för ljud och bild men när jag tittat runt på bluray spelare så har jag läst på ställen att minus är att dom inte har dom analoga utgångarna.
Så därför undrar jag om det är bättre att köra på dom eller kanske eller kanske rent av coaxialen.

Mvh Andreas

Postad 09 November 2012 - 11:31

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Coax kommer inte vara bättre än hdmi (om det inte är något märkligt i konstruktionen). HDMI är däremot bättre än coax/optiskt då det tillåter högre bandbredd. De analoga utångarna kan ge annorlunda ljud men inte nödvändigtvis bättre ljud.

Fördelen med att ha analoga utgångar i tillägg till digitala är att det är mer en mer flexibel lösning totalt sätt.

Postad 09 November 2012 - 12:09

turboadde
  • turboadde
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Tackar. Det var ett mycket bra svar. Då fortsätter jag ljuda genom hdmi:n ett tag till :).

Postad 09 November 2012 - 13:39

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Beror på vilken spelare du använder, endel har bättre och endel sämre analoga utgångar.

Postad 09 November 2012 - 16:49

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0
Förr var det så att använde man den analoga utgången i spelaren så nyttjades spelarens avkodare.

Så om du hade en fin spelare, som Oppo 103, så använde man de analoga utgångarna (5.1 eller 7.1)

Om man använde SP/DIF (coax eller TOS-link) så nyttjades receiverns/förstärkarens avkodare.

Är spelarens avkodare sämre än receiverns/förstärkarens avkodare var detta vägen att gå.

Hur det är idag med HDMI (man kan kanske välja var ljudet avkodas i någon meny?) vet jag inte och ser gärna ett svar.

Redigerat av FEA, 09 November 2012 - 16:57.

Postad 11 November 2012 - 14:33

D-Sound
  • D-Sound
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Att slå daccen i BDP-105 är väl i stort sätt omöjligt just nu, men den daccen sitter ju som sagt bara i 105:an.

Om man kör på en BDP-103 och har tex en topp-reciver med 32 bits daccar (tex Pioneer LX86, Onkyo 5010) så hade jag kört med HDMI, har man en lite enklare reciver så är det helt enkelt så att man får ta reda på vilket som låter bäst.

Beror på vilken spelare du använder, endel har bättre och endel sämre analoga utgångar.

Sant, dock så hör det ju till vanligheterna att en spelare i mid klassen och uppåt har analoga utgångar som inte gör avkall på ljudkvaliteten, dock så hänger det ju på vad för daccar det sitter i spelaren som används.

Postad 11 November 2012 - 16:45

turboadde
  • turboadde
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag har en denon 4311 som ska ha ganska bra så antar att jag ska fortsätta med hdmi då och använda stärkarens avkodare hellre än oppon 103:s?

MVH andreas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.